Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Klasické zpomalovací prahy v českých obcích už zastupitelům nestačí, chystají na řidiče další past v podobě prahů aktivních. Je to šikana, hrozí poškození vozu, nebo konečně budeme jezdit předpisově?

Video

Je pravdou, že si z městské padesátky někteří řidiči dělají dobrý den a berou ji jen jako doporučení. Před každým zpomalovacím prahem v jakékoli podobě je umístěna vždy příslušná značka upozorňující na nerovnost a stanovený rychlostní limit, nejčastěji v podobě digitálního radaru měřícího aktuální rychlost. Jenže to asi nestačí.

Hlavně těmto pirátům je určena novinka v podobě aktivních zpomalovacích prahů. Pokud jedete v obci větší než povolenou rychlostí a minete bez povšimnutí všechny značky, náhle se před vámi zasune do země zabudovaný kovový práh o 60 milimetrů! Prostě se propadne a vytvoří jakýsi žlab, což přinutí řidiče zabrzdit. Pokud tak neučiní, následuje rána jako kdyby zela ve vozovce řádná díra. Jenže těch máme u nás dost i bez takovýchto moderních vychytávek. Systém tedy funguje na opačném principu než příčné prahy, není hrbem, nýbrž dírou.

Aktivní prahy vznikají ve švédském Linköpingu od října 2012 a instalováno jich bylo na desítky. Novinku s názvem Actibump u nás nabízí stejnojmenná pražská pobočka švédského výrobce Edeva. Hlavní je to, že ukázněné řidiče nijak neohrozí. Pokud pojedete předpisově, silnice se před vámi zkrátka a dobře nepropadne, retardér zůstane v rovině. V České republice však ještě není zařízení schváleno Ministerstvem dopravy, musí nejdříve projít patřičnými testy vlastností a vlivu na bezpečnost. Prvním městem, kde se na ně řidiči, zatím v režimu testování můžou „těšit“, bude Plzeň, konkrétně její centrální obvod.

Nainstalovat jej mohou páni radní klidně hned, ale veškerou odpovědnost až do schválení ponesou právě oni. Nevýhodou je nutnost připojení k elektrickému proudu. Na druhou stranu zase umí Actibump počítat projetá auta a rozdělit je na osobní, užitková a nákladní. Údržba také nevyžaduje velké investice, stačí jej pravidelně kontrolovat, životnost příčných prahů je přitom sedmi- až desetiletá.

Prevence, nebo šikana? Švédský retardér trestá rychle jedoucí řidiče

Většina odborníků, ale i laické veřejnosti je zatím ostře proti. Zásadní nevýhodu vidí vůči cyklistům a motorkářům. Václav Ircing z Besipu k tomu řekl: „Jenom když se zfrézuje vozovka, převýšení v řadě případů není ani šest centimetrů. Když tam člověk nalítne ve vyšší rychlosti, je to obrovská rána. Pokud by práh cyklista neobjel, je pro něj kolize nevyhnutelná.“ Daniel Čada z Actibump.cz však uvedl, že příslušné zkoušky probíhaly ve Švédsku po dva roky a s dobrým výsledkem. Řidiči vozidel s právem přednosti v jízdě, tedy složek integrovaného záchranného systému budou navíc vybaveni dálkovým ovládáním, díky kterému se před jeho průjezdem práh nesklopí.

Cena aktivního prahu je pochopitelně o dost vyšší než u klasického příčného: zatímco ten stojí zhruba od půl milionu korun, za novinku dají příslušné úřady, které jej budou chtít, rovnou dvojnásobek. Částky však mají být spíše individuální, existuje i možnost splátek. Předpokládá se instalace dvou na jedno místo do každého směru, tedy celkem dva miliony korun. Otázkou je, zda se taková investice vyplatí. Plzeňským nejspíš ano...

Již teď se ozývají hlasy, jak se zařízení bude chovat k podvozkům. Ruku na srdce, kterému jinak zodpovědnému řidiči se nikdy nestalo, že by například povolenou padesátku v obci lehounce překročil? Čekají nás vleklé soudní tahanice majitelů poškozených automobilů? Autoři tvrdí, že celý systém vozidla nepoškodí, šesticentimetrová hloubka je bezpečná. Negativní ohlasy však upozorňují také na to, že by bylo rozhodně lepší investovat peníze do opravy silnic, než sem. A pro řidiče jednostopých vozidel je nepříjemné, že aktivní práh je kovový. Za nepříznivých povětrnostních podmínek, kdy bude například mokro, by mohlo dojít k pádům a vážným zraněním...

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda

Celá řada mýtů a legend provází dějinné události, jako…

Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

 

Štítky Pneu Pojištění

 

Přidat názorDiskuse: Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019 Krásky a mašiny: Podívejte se, jak vznikal sexy kalendář Zetor 2019

Kalendáře brněnského Zetoru patří mezi sběratelské…

 





 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Včera

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije jako pračlověk: Do jeskyně vodí turistky na sex!

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije…

Doma chodí zásadně nahý, žije v opuštěné jeskyni, bez nábytku, elektřiny a přívodu vody jako v době kamenné. A…

 

iSport.cz

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží smlouvu, Souček zůstává

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží…

Fotbalový středopolař Petr Ševčík v zimě zamíří z Liberce do Slavie. Podle předsedy představenstva Pražanů…

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil krásným gólem Schick

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil…

Léčba Jaroslavem Šilhavým úspěšně pokračuje dál! Čeští fotbalisté v rámci Ligy národů porazili v Edenu Slovensko…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…