Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Klasické zpomalovací prahy v českých obcích už zastupitelům nestačí, chystají na řidiče další past v podobě prahů aktivních. Je to šikana, hrozí poškození vozu, nebo konečně budeme jezdit předpisově?

Video

Je pravdou, že si z městské padesátky někteří řidiči dělají dobrý den a berou ji jen jako doporučení. Před každým zpomalovacím prahem v jakékoli podobě je umístěna vždy příslušná značka upozorňující na nerovnost a stanovený rychlostní limit, nejčastěji v podobě digitálního radaru měřícího aktuální rychlost. Jenže to asi nestačí.

Hlavně těmto pirátům je určena novinka v podobě aktivních zpomalovacích prahů. Pokud jedete v obci větší než povolenou rychlostí a minete bez povšimnutí všechny značky, náhle se před vámi zasune do země zabudovaný kovový práh o 60 milimetrů! Prostě se propadne a vytvoří jakýsi žlab, což přinutí řidiče zabrzdit. Pokud tak neučiní, následuje rána jako kdyby zela ve vozovce řádná díra. Jenže těch máme u nás dost i bez takovýchto moderních vychytávek. Systém tedy funguje na opačném principu než příčné prahy, není hrbem, nýbrž dírou.

Aktivní prahy vznikají ve švédském Linköpingu od října 2012 a instalováno jich bylo na desítky. Novinku s názvem Actibump u nás nabízí stejnojmenná pražská pobočka švédského výrobce Edeva. Hlavní je to, že ukázněné řidiče nijak neohrozí. Pokud pojedete předpisově, silnice se před vámi zkrátka a dobře nepropadne, retardér zůstane v rovině. V České republice však ještě není zařízení schváleno Ministerstvem dopravy, musí nejdříve projít patřičnými testy vlastností a vlivu na bezpečnost. Prvním městem, kde se na ně řidiči, zatím v režimu testování můžou „těšit“, bude Plzeň, konkrétně její centrální obvod.

Nainstalovat jej mohou páni radní klidně hned, ale veškerou odpovědnost až do schválení ponesou právě oni. Nevýhodou je nutnost připojení k elektrickému proudu. Na druhou stranu zase umí Actibump počítat projetá auta a rozdělit je na osobní, užitková a nákladní. Údržba také nevyžaduje velké investice, stačí jej pravidelně kontrolovat, životnost příčných prahů je přitom sedmi- až desetiletá.

Prevence, nebo šikana? Švédský retardér trestá rychle jedoucí řidiče

Většina odborníků, ale i laické veřejnosti je zatím ostře proti. Zásadní nevýhodu vidí vůči cyklistům a motorkářům. Václav Ircing z Besipu k tomu řekl: „Jenom když se zfrézuje vozovka, převýšení v řadě případů není ani šest centimetrů. Když tam člověk nalítne ve vyšší rychlosti, je to obrovská rána. Pokud by práh cyklista neobjel, je pro něj kolize nevyhnutelná.“ Daniel Čada z Actibump.cz však uvedl, že příslušné zkoušky probíhaly ve Švédsku po dva roky a s dobrým výsledkem. Řidiči vozidel s právem přednosti v jízdě, tedy složek integrovaného záchranného systému budou navíc vybaveni dálkovým ovládáním, díky kterému se před jeho průjezdem práh nesklopí.

Cena aktivního prahu je pochopitelně o dost vyšší než u klasického příčného: zatímco ten stojí zhruba od půl milionu korun, za novinku dají příslušné úřady, které jej budou chtít, rovnou dvojnásobek. Částky však mají být spíše individuální, existuje i možnost splátek. Předpokládá se instalace dvou na jedno místo do každého směru, tedy celkem dva miliony korun. Otázkou je, zda se taková investice vyplatí. Plzeňským nejspíš ano...

Již teď se ozývají hlasy, jak se zařízení bude chovat k podvozkům. Ruku na srdce, kterému jinak zodpovědnému řidiči se nikdy nestalo, že by například povolenou padesátku v obci lehounce překročil? Čekají nás vleklé soudní tahanice majitelů poškozených automobilů? Autoři tvrdí, že celý systém vozidla nepoškodí, šesticentimetrová hloubka je bezpečná. Negativní ohlasy však upozorňují také na to, že by bylo rozhodně lepší investovat peníze do opravy silnic, než sem. A pro řidiče jednostopých vozidel je nepříjemné, že aktivní práh je kovový. Za nepříznivých povětrnostních podmínek, kdy bude například mokro, by mohlo dojít k pádům a vážným zraněním...

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Dnes 15:59

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním tuningem dokáže na Severní smyčce Nürburgringu ujet i mnohem silnějším sportovním autům.




Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…