Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Klasické zpomalovací prahy v českých obcích už zastupitelům nestačí, chystají na řidiče další past v podobě prahů aktivních. Je to šikana, hrozí poškození vozu, nebo konečně budeme jezdit předpisově?

Video

Je pravdou, že si z městské padesátky někteří řidiči dělají dobrý den a berou ji jen jako doporučení. Před každým zpomalovacím prahem v jakékoli podobě je umístěna vždy příslušná značka upozorňující na nerovnost a stanovený rychlostní limit, nejčastěji v podobě digitálního radaru měřícího aktuální rychlost. Jenže to asi nestačí.

Hlavně těmto pirátům je určena novinka v podobě aktivních zpomalovacích prahů. Pokud jedete v obci větší než povolenou rychlostí a minete bez povšimnutí všechny značky, náhle se před vámi zasune do země zabudovaný kovový práh o 60 milimetrů! Prostě se propadne a vytvoří jakýsi žlab, což přinutí řidiče zabrzdit. Pokud tak neučiní, následuje rána jako kdyby zela ve vozovce řádná díra. Jenže těch máme u nás dost i bez takovýchto moderních vychytávek. Systém tedy funguje na opačném principu než příčné prahy, není hrbem, nýbrž dírou.

Aktivní prahy vznikají ve švédském Linköpingu od října 2012 a instalováno jich bylo na desítky. Novinku s názvem Actibump u nás nabízí stejnojmenná pražská pobočka švédského výrobce Edeva. Hlavní je to, že ukázněné řidiče nijak neohrozí. Pokud pojedete předpisově, silnice se před vámi zkrátka a dobře nepropadne, retardér zůstane v rovině. V České republice však ještě není zařízení schváleno Ministerstvem dopravy, musí nejdříve projít patřičnými testy vlastností a vlivu na bezpečnost. Prvním městem, kde se na ně řidiči, zatím v režimu testování můžou „těšit“, bude Plzeň, konkrétně její centrální obvod.

Nainstalovat jej mohou páni radní klidně hned, ale veškerou odpovědnost až do schválení ponesou právě oni. Nevýhodou je nutnost připojení k elektrickému proudu. Na druhou stranu zase umí Actibump počítat projetá auta a rozdělit je na osobní, užitková a nákladní. Údržba také nevyžaduje velké investice, stačí jej pravidelně kontrolovat, životnost příčných prahů je přitom sedmi- až desetiletá.

Prevence, nebo šikana? Švédský retardér trestá rychle jedoucí řidiče

Většina odborníků, ale i laické veřejnosti je zatím ostře proti. Zásadní nevýhodu vidí vůči cyklistům a motorkářům. Václav Ircing z Besipu k tomu řekl: „Jenom když se zfrézuje vozovka, převýšení v řadě případů není ani šest centimetrů. Když tam člověk nalítne ve vyšší rychlosti, je to obrovská rána. Pokud by práh cyklista neobjel, je pro něj kolize nevyhnutelná.“ Daniel Čada z Actibump.cz však uvedl, že příslušné zkoušky probíhaly ve Švédsku po dva roky a s dobrým výsledkem. Řidiči vozidel s právem přednosti v jízdě, tedy složek integrovaného záchranného systému budou navíc vybaveni dálkovým ovládáním, díky kterému se před jeho průjezdem práh nesklopí.

Cena aktivního prahu je pochopitelně o dost vyšší než u klasického příčného: zatímco ten stojí zhruba od půl milionu korun, za novinku dají příslušné úřady, které jej budou chtít, rovnou dvojnásobek. Částky však mají být spíše individuální, existuje i možnost splátek. Předpokládá se instalace dvou na jedno místo do každého směru, tedy celkem dva miliony korun. Otázkou je, zda se taková investice vyplatí. Plzeňským nejspíš ano...

Již teď se ozývají hlasy, jak se zařízení bude chovat k podvozkům. Ruku na srdce, kterému jinak zodpovědnému řidiči se nikdy nestalo, že by například povolenou padesátku v obci lehounce překročil? Čekají nás vleklé soudní tahanice majitelů poškozených automobilů? Autoři tvrdí, že celý systém vozidla nepoškodí, šesticentimetrová hloubka je bezpečná. Negativní ohlasy však upozorňují také na to, že by bylo rozhodně lepší investovat peníze do opravy silnic, než sem. A pro řidiče jednostopých vozidel je nepříjemné, že aktivní práh je kovový. Za nepříznivých povětrnostních podmínek, kdy bude například mokro, by mohlo dojít k pádům a vážným zraněním...

Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu Mayová chce dál hledat podporu pro svou brexitovou dohodu

Britská premiérka Theresa Mayová doufá, že poslanci Dolní…

Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce Vedení Kauflandu přebírá nejbližší spolupracovník nejbohatšího Němce

Obchodní řetězec Kaufland nezůstal bez šéfa dlouho. Jeho…

České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy České dráhy u soudu neuspěly. Škoda Transportation jim nemusí vracet miliardu za lokomotivy

Státní dopravce České dráhy neuspěl v soudním sporu se…

Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána Evropští lidovci pozastavili členství straně Viktora Orbána

Maďarské vládní straně Fidesz premiéra Viktora Orbána…

 

Štítky Pneu Pojištění

 

Přidat názorDiskuse: Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá! Testujeme nový Volkswagen T-Cross. Ptejte se, co vás zajímá!

První jízdy s novým Volkswagenem T-Cross absolvujeme na…

 





 
Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Už zítra lehký facelift Auto.cz. Revoluce to nebude

Včera

Od zítřejšího rána by měly naše stránky běžet s lehce upraveným vzhledem.




Blesk.cz

Odhalení po Výměně manželek: Od zanedbané Lucky odešel partner za jinou!

Odhalení po Výměně manželek: Od zanedbané Lucky…

Nový díl Výměny manželek představil Štěpánku (32) s Martinem (29) a děti Štěpána (6) s Matýskem (4) z Ratenic a…

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby přiznali reálné ceny za data

Babiš dostal operátory k jednacímu stolu. Chce, aby…

Předseda vlády Andrej Babiš se sešel se zástupci všech tří velkých síťových operátorů v Česku. Téma bylo jasné –…

 

iSport.cz

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu. Zvolí Ledecká jen lyže?

Zírali jsme, říká manažer o Shiffrinové ve Špindlu.…

Stálo to čtrnáct měsíců v hodnotě usilovné práce a čtyřicet milionů v korunách. Všechno kvůli show, která trvala…

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila pumelice, Tvrdík byl nadšený

Bravo, slávistky! Remízu s Bayernem zařídila…

Fotbalistky Slavie překvapivě remizovaly v úvodním čtvrtfinále Ligy mistryň s Bayernem Mnichov 1:1. Favorit šel…

 

Reflex.cz

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml. překročila hranici tolerance vedení ODS

Bohumil Pečinka: Radikalizace Václava Klause ml.…

ODS vyloučila Václava Klause mladšího, což ovšem neřeší problémy této strany. Proč byl Klaus vyloučen a v jaké…

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby měly novomanželům usnadnit svatební noc

Pornografie, nebo umění? Unikátní japonské kresby…

Název japonského uměleckého směru Šunga lze češtiny přeložit jako „jarní obrázky“. Toto japonské umění přelomu…