Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Klasické zpomalovací prahy v českých obcích už zastupitelům nestačí, chystají na řidiče další past v podobě prahů aktivních. Je to šikana, hrozí poškození vozu, nebo konečně budeme jezdit předpisově?

Video

Je pravdou, že si z městské padesátky někteří řidiči dělají dobrý den a berou ji jen jako doporučení. Před každým zpomalovacím prahem v jakékoli podobě je umístěna vždy příslušná značka upozorňující na nerovnost a stanovený rychlostní limit, nejčastěji v podobě digitálního radaru měřícího aktuální rychlost. Jenže to asi nestačí.

Hlavně těmto pirátům je určena novinka v podobě aktivních zpomalovacích prahů. Pokud jedete v obci větší než povolenou rychlostí a minete bez povšimnutí všechny značky, náhle se před vámi zasune do země zabudovaný kovový práh o 60 milimetrů! Prostě se propadne a vytvoří jakýsi žlab, což přinutí řidiče zabrzdit. Pokud tak neučiní, následuje rána jako kdyby zela ve vozovce řádná díra. Jenže těch máme u nás dost i bez takovýchto moderních vychytávek. Systém tedy funguje na opačném principu než příčné prahy, není hrbem, nýbrž dírou.

Aktivní prahy vznikají ve švédském Linköpingu od října 2012 a instalováno jich bylo na desítky. Novinku s názvem Actibump u nás nabízí stejnojmenná pražská pobočka švédského výrobce Edeva. Hlavní je to, že ukázněné řidiče nijak neohrozí. Pokud pojedete předpisově, silnice se před vámi zkrátka a dobře nepropadne, retardér zůstane v rovině. V České republice však ještě není zařízení schváleno Ministerstvem dopravy, musí nejdříve projít patřičnými testy vlastností a vlivu na bezpečnost. Prvním městem, kde se na ně řidiči, zatím v režimu testování můžou „těšit“, bude Plzeň, konkrétně její centrální obvod.

Nainstalovat jej mohou páni radní klidně hned, ale veškerou odpovědnost až do schválení ponesou právě oni. Nevýhodou je nutnost připojení k elektrickému proudu. Na druhou stranu zase umí Actibump počítat projetá auta a rozdělit je na osobní, užitková a nákladní. Údržba také nevyžaduje velké investice, stačí jej pravidelně kontrolovat, životnost příčných prahů je přitom sedmi- až desetiletá.

Prevence, nebo šikana? Švédský retardér trestá rychle jedoucí řidiče

Většina odborníků, ale i laické veřejnosti je zatím ostře proti. Zásadní nevýhodu vidí vůči cyklistům a motorkářům. Václav Ircing z Besipu k tomu řekl: „Jenom když se zfrézuje vozovka, převýšení v řadě případů není ani šest centimetrů. Když tam člověk nalítne ve vyšší rychlosti, je to obrovská rána. Pokud by práh cyklista neobjel, je pro něj kolize nevyhnutelná.“ Daniel Čada z Actibump.cz však uvedl, že příslušné zkoušky probíhaly ve Švédsku po dva roky a s dobrým výsledkem. Řidiči vozidel s právem přednosti v jízdě, tedy složek integrovaného záchranného systému budou navíc vybaveni dálkovým ovládáním, díky kterému se před jeho průjezdem práh nesklopí.

Cena aktivního prahu je pochopitelně o dost vyšší než u klasického příčného: zatímco ten stojí zhruba od půl milionu korun, za novinku dají příslušné úřady, které jej budou chtít, rovnou dvojnásobek. Částky však mají být spíše individuální, existuje i možnost splátek. Předpokládá se instalace dvou na jedno místo do každého směru, tedy celkem dva miliony korun. Otázkou je, zda se taková investice vyplatí. Plzeňským nejspíš ano...

Již teď se ozývají hlasy, jak se zařízení bude chovat k podvozkům. Ruku na srdce, kterému jinak zodpovědnému řidiči se nikdy nestalo, že by například povolenou padesátku v obci lehounce překročil? Čekají nás vleklé soudní tahanice majitelů poškozených automobilů? Autoři tvrdí, že celý systém vozidla nepoškodí, šesticentimetrová hloubka je bezpečná. Negativní ohlasy však upozorňují také na to, že by bylo rozhodně lepší investovat peníze do opravy silnic, než sem. A pro řidiče jednostopých vozidel je nepříjemné, že aktivní práh je kovový. Za nepříznivých povětrnostních podmínek, kdy bude například mokro, by mohlo dojít k pádům a vážným zraněním...

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 

Štítky Pneu Pojištění

 

Přidat názorDiskuse: Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem vzpomínal zlomený otec!

7 let od smrti Petra Muka (†45): Nad hrobem…

Uplyne sedm let od smrti zpěváka Petra Muka (†45). Pro Top Star magazín na Primě vzpomínají jeho hudební…

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…