Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás aktivní zpomalovací práh!

Klasické zpomalovací prahy v českých obcích už zastupitelům nestačí, chystají na řidiče další past v podobě prahů aktivních. Je to šikana, hrozí poškození vozu, nebo konečně budeme jezdit předpisově?

Video

Je pravdou, že si z městské padesátky někteří řidiči dělají dobrý den a berou ji jen jako doporučení. Před každým zpomalovacím prahem v jakékoli podobě je umístěna vždy příslušná značka upozorňující na nerovnost a stanovený rychlostní limit, nejčastěji v podobě digitálního radaru měřícího aktuální rychlost. Jenže to asi nestačí.

Hlavně těmto pirátům je určena novinka v podobě aktivních zpomalovacích prahů. Pokud jedete v obci větší než povolenou rychlostí a minete bez povšimnutí všechny značky, náhle se před vámi zasune do země zabudovaný kovový práh o 60 milimetrů! Prostě se propadne a vytvoří jakýsi žlab, což přinutí řidiče zabrzdit. Pokud tak neučiní, následuje rána jako kdyby zela ve vozovce řádná díra. Jenže těch máme u nás dost i bez takovýchto moderních vychytávek. Systém tedy funguje na opačném principu než příčné prahy, není hrbem, nýbrž dírou.

Aktivní prahy vznikají ve švédském Linköpingu od října 2012 a instalováno jich bylo na desítky. Novinku s názvem Actibump u nás nabízí stejnojmenná pražská pobočka švédského výrobce Edeva. Hlavní je to, že ukázněné řidiče nijak neohrozí. Pokud pojedete předpisově, silnice se před vámi zkrátka a dobře nepropadne, retardér zůstane v rovině. V České republice však ještě není zařízení schváleno Ministerstvem dopravy, musí nejdříve projít patřičnými testy vlastností a vlivu na bezpečnost. Prvním městem, kde se na ně řidiči, zatím v režimu testování můžou „těšit“, bude Plzeň, konkrétně její centrální obvod.

Nainstalovat jej mohou páni radní klidně hned, ale veškerou odpovědnost až do schválení ponesou právě oni. Nevýhodou je nutnost připojení k elektrickému proudu. Na druhou stranu zase umí Actibump počítat projetá auta a rozdělit je na osobní, užitková a nákladní. Údržba také nevyžaduje velké investice, stačí jej pravidelně kontrolovat, životnost příčných prahů je přitom sedmi- až desetiletá.

Prevence, nebo šikana? Švédský retardér trestá rychle jedoucí řidiče

Většina odborníků, ale i laické veřejnosti je zatím ostře proti. Zásadní nevýhodu vidí vůči cyklistům a motorkářům. Václav Ircing z Besipu k tomu řekl: „Jenom když se zfrézuje vozovka, převýšení v řadě případů není ani šest centimetrů. Když tam člověk nalítne ve vyšší rychlosti, je to obrovská rána. Pokud by práh cyklista neobjel, je pro něj kolize nevyhnutelná.“ Daniel Čada z Actibump.cz však uvedl, že příslušné zkoušky probíhaly ve Švédsku po dva roky a s dobrým výsledkem. Řidiči vozidel s právem přednosti v jízdě, tedy složek integrovaného záchranného systému budou navíc vybaveni dálkovým ovládáním, díky kterému se před jeho průjezdem práh nesklopí.

Cena aktivního prahu je pochopitelně o dost vyšší než u klasického příčného: zatímco ten stojí zhruba od půl milionu korun, za novinku dají příslušné úřady, které jej budou chtít, rovnou dvojnásobek. Částky však mají být spíše individuální, existuje i možnost splátek. Předpokládá se instalace dvou na jedno místo do každého směru, tedy celkem dva miliony korun. Otázkou je, zda se taková investice vyplatí. Plzeňským nejspíš ano...

Již teď se ozývají hlasy, jak se zařízení bude chovat k podvozkům. Ruku na srdce, kterému jinak zodpovědnému řidiči se nikdy nestalo, že by například povolenou padesátku v obci lehounce překročil? Čekají nás vleklé soudní tahanice majitelů poškozených automobilů? Autoři tvrdí, že celý systém vozidla nepoškodí, šesticentimetrová hloubka je bezpečná. Negativní ohlasy však upozorňují také na to, že by bylo rozhodně lepší investovat peníze do opravy silnic, než sem. A pro řidiče jednostopých vozidel je nepříjemné, že aktivní práh je kovový. Za nepříznivých povětrnostních podmínek, kdy bude například mokro, by mohlo dojít k pádům a vážným zraněním...

Spolupracujeme s TipCars.com
Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz

Pražský magistrát spustil do plného provozu svoji…

Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce

Ministerstvo zemědělství chce zrychlit přijímání…

Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

 

Štítky Pneu Pojištění

 

Přidat názorDiskuse: Řidiči v Plzni pozor: Chystá se na vás…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Na 68 milionů korun vyšla první etapa dostavby Muzea lidových staveb v Kouřimi. Ve skanzenu vyrostla stylizovaná…

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska v sobotu řidičům komplikují dlouhé dopravní zácpy i nehody. ČTK o tom informoval český…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy, šílenec v červeném a JXD na plátně

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy,…

Třetímu dni na festivalu Colours of Ostrava jednoznačně vládli Midnight Oil. Premiérové vystoupení australské…

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Nejlépe to asi o komunistech řekl legendární stíhací pilot generál Fajtl:„Co slovo, to lež, co čin, to zločin.“