reklama


20.11. 2016 Svět motorů

Řídili jsme vojenský Pandur II 8x8: Jak jezdí armádní speciál?

 

Vojenský újezd Boletice, výcvik 44. lehkého motorizovaného praporu Jindřichův Hradec. Se souhlasem ministra obrany usedáme za volant obrněného transportéru Pandur. Můžeme tak zprostředkovat exkluzivní dojmy z jízdy s nejmodernější technikou naší armády.

Nástup pandurů do služby Armády České republiky se sice neobešel bez jistých kontroverzí, ale ať si říká, kdo chce, co chce, jde o špičkovou techniku, k níž se dostane jen pár vyvolených. Svět motorů dostal nabídku, která se neodmítá. Přijďte se svézt! Redakcí s minimálním podílem absolventů vojny to vzrušením jen zašumělo. Dva šťastlivci, dosud zeleným světem nepolíbení, nakonec vyrazili na svou armádní misi. Tady jsou jejich dojmy.

Jiří Baborský za volantem

Spouštím se nevelkým otvorem do kokpitu, který trošku připomíná letecký. Zkrátka je tu spousta spínačů a hejblátek, celkem rychle ale mezi nimi identifikuji hlavní ovládací prvky, které se moc neliší třeba od náklaďáku. Do toho vstupuje instruktáž řidiče Petra Donutila. „Ruční brzda je ten klobouček vpředu vpravo. Stačí ho přizvednout a dát páku dolů. Prvně ale zařadit – pak se teprve odbrzdí. Ostatní, co vidíte, nepotřebujete. Takže na nic nesahejte. Je tam ovládání ABS a různých systémů, my necháme všechno zapnuté. Vypnutý zůstane jen ADM – automatický řadič diferenciálů. Ještě si trochu podhustíme pneumatiky. Rychlost to ukazuje tady na budíku, pak je tam pár hodnot, které jsou ale pro vás nepodstatné. Jinak klasika – plyn napravo, brzda nalevo, jízdu s automatem vám asi vysvětlovat nemusím. V tom bahně musíte začít zatáčet včas, kola se špatně chytají. Hlavně pomalu, ať něco nepoděláme. Nerad bych to pak vysvětloval.“

Video

Rozkaz zněl jasně. Ostatně sám dobře vím, jak neřiditelný a nevyzpytatelný umí být v blátě obyčejný teréňák, natož pak dvacet tun pancíře. Takže žádné skopičiny. Šmátrám po páce, abych si přizvedl sedačku a viděl ven, dokonce i volant je nastavitelný. To by šlo. PRND321 – kulisa automatu jak v osobáku. Přepínač pohonu máme v poloze 8x8, je tu ještě 8x6, redukce a několik silničních módů. Řadím, odbrzďuji a tlačím velký plynový pedál k podlaze. Řadový šestiválec cosi zabrblá a pandur se dává plynule do pohybu. První dojmy bych přirovnal k autobusu, traktoru nebo kombajnu. Velký tenký volant je hodně položený, řízení neskutečně pomalé a lehoučké, že můžu to horu železa klidně kormidlovat jedním prstem.

Pandur celkem ochotně reaguje na plyn, motor při akceleraci hučí jak piliňáky. „Bacha na ostré brzdy!“ říká vzdálený hlas. Není to strážný anděl, ale zkušený desátník Donutil. „Jsou ostré, tak ať si nevyrazíme zuby o pancíř.“

Já vím, že v souvislosti s událostmi minulých dní, kdy to hned pět pandurů v koloně nedobrzdilo, to může vypadat jako špatný vtip, ale ono to tak vážně je. Blíží se otočka a já se o tom hned přesvědčil. Na rovinu, kdybych tu radu nedostal, sám bych na brzdy nikdy tak citlivě nešel a moje zubařka by teď nejspíš měla slušný kšeft.

„Pozdě, točíte pozdě. Teď budeme rádi, když to vybereme bez couvání.“ Zase ten hlas za zády. Pere se to ve mně. Pandur zná jako své boty, něco už s ním najel, ale pardon… na té louce bych mohl pořádat fesťák, a že se tu jako neotočím s autem, jo? Snad mám taky své zkušenosti.

Měl pravdu, Donutil jeden, bylo to jen tak tak. To jsem vážně nečekal. „Na suchu to má poloměr otáčení 21,5 metru,“ dozvídáme se pro doplnění znalostí. Tady je ale všechno jinak. Pneumatiky obalené bahnem se nemají v měkkém podkladu do čeho opřít, auto vzdoruje a nedotáčivě se hrne po tečně ven. Tlačím ho do oblouku i očima, držím plyn a osmikolka se pomaličku stáčí. „A teď už zase honem točte zpátky,“ zní další dobrá rada.

Otočka o 360° se povedla a já ze samé radosti zapomněl rovnat rejd. A teď abych si ruce umotal. Řízení je vážně hodně pomalé, v členitém terénu to s ním nebude žádná sranda. Ale začínáme se s ním sžívat, po přesednutí z auta to jen chce překalibrovat mozek spíš na kormidlování lodě. Manévr je zkrátka potřeba začít trochu s předstihem. Přichází další obrátka. Trošku si přibrzdím, začínám točit o něco dřív, nikdo nic neříká, takže je to asi OK. Pandur jede, kudy jsem si představoval, kola začínám rovnat dlouho dopředu a na výjezdu už mám stroj pěkně připravený pro plnou akceleraci přes nenápadný terénní zlom. Dávám mu napít a… „Teď to bylo super. Mimochodem cítil jste, jak jsme si hezky skočili?“ Co, prosím? Že jsem jako těch dvacet tun skoro za 140 milionů poslal do vzduchu? Toho jsem si vážně nevšiml. Podvozek je tak neskutečně komfortní, že upřímně moc nevím, co se pod koly děje. Vidím díry, hrby, vyjeté koleje, ale pandur se jen tak pohodářsky pohupuje a já si s ním začínám čím dál víc rozumět.

Na kolik se to dá rozjet, vyzvídám. „To máte tak. Armádní vozidla tohoto typu mají stanovený limit 80 km/h. Výrobce oficiálně udává maximálku 105 +-5 km/h. Ale při testech se prý rozvášnil až na 136 km/h,“ dozvídáme se překvapivé hodnoty. Jen si to představte, jak jedete po dálnici, na tempomatu nastavených sto třicet a kolem vás projede takovýhle dinosaurus.

Jak se s tím vlastně cestuje po silnici? napadá nás. „Pandur je nečekaně obratný, živý, fakt se s ním jezdí hezky. Vypadá sice jako obr, ale je docela nízký a díky tomu dobře sedí. Jinak na silnici řadíme pohon 8x6, takže odpojujeme druhou nápravu. My tady v terénu jezdíme s pohonem všech kol, až pak vyrazíme do lesů, ještě zařadím redukci. A pokud přijde na drsnější terén, můžu postupně začít zavírat diferenciály.

Když tu takhle dovádíme, jaká je asi spotřeba? „Předně mnohem nižší než u starších pásových BVP. Reálně jezdíme za nějakých 70 l/100 km a žere to pořád stejně. To je zajímavé. Na silnici nebo tady v Boleticích plus minus sedmdesát. A to není na devítilitrový motor ve dvacetitunovém autě vůbec špatné.“

Za volantem už se cítím jako doma, dokonce se mi dostává pochvaly za plynulou jízdu. Dmu se pýchou a jako zkušený mazák si při řízení troufám dál povídat. Když si to teď namířím tamhle do lesa, na co si mám dát pozor?

„Předně vás posadím dozadu a opravdu těžké pasáže odřídím sám. Pandur má sice neuvěřitelné schopnosti, ale pořád musíte mít na paměti, že je to kolové vozidlo, jehož pneumatiky mají své limity. Když neodhadnete situaci, uvíznete snadno. Máme tři módy podhuštění pneumatik. Na silnici je foukáme na čtyři bary, tři jsou pro lehký terén. Na úplně měkkou půdu uděláme z pneumatik bačkory – hustíme na 1,5 baru. Když budeme jezdit dlouho blátem, dezén se zalepí a máte dvacet tun na osmi holých kolech. Jestliže zapadnete a snažíte se vyprostit svépomocí, zahrabete se obvykle víc a víc, až zůstanete ležet na břiše. To je pak problém. Blbě se to tahá. Když jsme zapadli ve Vyškově, mělo s námi potíže i pásové BVP.“

Poslední zatáčky si dávám už celkem zostra, snažím se vychutnat každý metr. Přece jen kolikrát za život si člověk nepolíbený vojnou zařídí pandur? Předávám žezlo zkušenému řidiči, jdu si sednout dozadu do prostoru posádky a už se nemůžu dočkat vyprávění kolegy Matouše, který moje řádění sledoval z místa velitele vozu na obrazovkách.

Pandur II 8x8 v AČR v šesti modifikacích
Kolové bojové vozidlo pěchoty 72 kusů
Kolové bojové vozidlo velitele roty 11 kusů
Kolové bojové vozidlo – průzkumné s lokátorem 8 kusů
Kolové bojové vozidlo – průzkumné bez lokátoru 8 kusů
Kolový obrněný transporter – ženijní4 kusy
Kolový obrněný transporter – zdravotnický 4 kusy
CELKEM 107 KUSŮ

Matouš Jelínek na místě velitele

Když jsem loni v Kopřivnici usedal do vojenského titusu, který se uvnitř panduru dost podobá, nečekal jsem, jaká síla to bude. Temná kobka, vedro a za volantem testovací řidič Tatry. Připadal jsem si jako hrací kostka, kterou někdo roztočil v dlaních, než ji vrhl na stůl. Na tu šílenou akci můj žaludek nezapomene. Zvládl to se ctí, ale ještě dlouho mi testovací jízdu připomínal.

Do zádě panduru jsem proto po pečlivě volené snídani nastupoval s obavami. „Na starosti mám ovládání stanice nahoře,“ vítá mě na palubě střelec operátor Josef Lukács. Zatímco u titusu bylo alespoň nepatrně vidět ven čelním sklem, tady jsou jen dvě obrazovky. To vám stačí? ptám se v lehkých rozpacích. „Okna jsou přežitek. Vše máte na kameře. Můžeme s ní otáčet o 360 stupňů,“ ukazuje na joystick po mé pravé ruce, zatímco se vozidlo dává do pohybu. Přál bych si, aby to bylo pomalu, ale opak je pravdou. Než se rozkoukám a pořádně usadím, pandur už drtí terén hlava nehlava. Zatímco kolega za volantem si podle jásotu ve vysílačce jízdu náramně užívá, mně se živě vracejí vzpomínky na Kopřivnici.

Chytrá kamera

Nejhorší je, že zatímco pandur skáče sem a tam, otáčí se a můj mozek všechny pohyby vnímá, já mám těsně před očima monitor, jehož pohled se nemění. „Je speciálně uzpůsobený, aby držel zaměřený cíl,“ dozvídám se o skvělé vychytávce, zatímco se citlivým joystickem snažím marně sledovat cestu našeho transportéru. Ptám se, jestli by nešlo obraz zafixovat do směru vozidla – tak jako to má střelec vedle mě. „Moje kamera se otáčí jen tam, kam je namířený kanon. Velitel, který sedí na vašem místě, musí mít možnost dívat se okolo. Pomáhá totiž s vyhledáváním cílů. Kdybych se zabýval střelbou a on uviděl další, pošle mi ho. Jinak hlavně komunikuje s ostatními vozidly, ale i naviguje. Ovládá také dýmové granáty a vzduchový filtr,“ vysvětluje, proč je dobré, že obraz jde nezávisle na jízdě. Kéž bych si býval sedl na místo bez pohyblivé kamery, běží mi bolavou hlavou.

„Kdyby vám bylo špatně, řekněte, ať nám to tady nezaděláte. Blbě se to čistí,“ usmívá se spolujezdec, zatímco hrdě předstírám, že odolávám. Zažil jsem nejednu bouři na moři, tak mě přece neskolí auto, říkám si v duchu. Bohužel ale cítím, že proti panduru představuje vlnobití pohodu. „Je nějaká pomůcka, jak to kymácení zvládat?“ ptám se, majíc na paměti řadu doporučení proti mořské nemoci. „Ne,“ zní armádně strohá a věcná odpověď. „Prostě si zvyknete.“

Zničíme tanky

Po chvíli si skutečně tak nějak zvykám a konečně se mohu porozhlédnout kolem sebe. Vlevo je vysílačka, všude spousta drátů a displejů. I tím lehce stísněným pocitem mi pobyt na palubě připomíná ponorku. Ptám se desátníka Lukácse, co vlastně ovládá těmi pákami. „Věž je osazená třicetimilimetrovým kanonem. Dále jsme vybaveni dvěma střelami typu spike, které jsou schopny ničit těžce obrněnou techniku. Jednu náhradní můžeme mít umístěnou v interiéru,“ popisuje. „Po stranách máme zásobníky. Jsou tam dvě větve, můžeme tak střílet dvě různé munice najednou. Tady stačí přepnout mezi jedním a druhým typem. Používat můžeme jak podkaliberní, tak munici na pěšáky a podobně,“ ukazuje, naštěstí ale bez výstřelu. Napadá mě, co se stane, když náboje dojdou. „Teorie je taková, že pokud by se vystřílela jedna rota, odjížděla by pro doplnění na místo s logistickým zabezpečením,“ dozvídáme se ve vysílačce.

Redaktoři v rukou profesionála

Každý jsme si pandur vychutnali po svém a přichází čas na společný bonus. Otěže přejímá zkušený desátník Donutil a míří přímou cestou do těžkého terénu. My jsme si našli pohodlné místečko v zádi pro šestičlenný tým. Otevíráme nebesa, tedy střešní panely, a děláme si z transportéru jakýsi kabriolet. Vestoje si užíváme výhled do překrásné podzimní krajiny a komfort, s jakým dvacetitunový kolos žehlí brutální rigoly.

Do půlky výšky vozidla se brodíme blátem, motor hučí, jako by mu měly co nevidět dojít síly, ale vůbec ne! Konstantním tahem sune pandur bažinou, osm kol hrabe jako o život a stroj se nekompromisně valí lesem. „Bacha, brod!“ hlásí řidič, ale my neztrácíme čas schováváním. Dobře jsme slyšeli, jak se s operátorem domlouvají, že jen efektně zčeří hladinu, protože koupat se jim v té zimě nechce. Pilot to má očividně v oku, vlna se zastavila těsně u řidičova otevřeného poklopu. „V akci bych před vjezdem do vody zvedl vlnolam, což je ta deska přiklopená na příď. Tady to však není potřeba,“ dozvídáme se o další vychytávce stroje. „A kdybychom chtěli plavat, museli bychom sundat kryty z hydrojetů na zádi – ty pandur ve vodě pohánějí,“ doplňujeme si vzdělání o transportéru.

S kolegou hodnotíme terén, jakým se právě prodíráme. Je fakt, že nás nenapadá kolové vozidlo, s kterým bychom si sem troufli. Pásový předchůdce BVP toho možná zvládl ještě o něco víc. Na druhou stranu špičková moderní výbava panduru to v misích, jako byla ta afghánská, bohatě vyvažuje. A my jsme pyšní, že jako jediný časopis můžeme chloubu naší armády řídit. A hlavně bez újmy! Mise splněna.

Kolový obrněný trasportér Pandur II 8x8

Pandur II 8x8 vyrábí rakouská společnost Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeug GmbH. Jde o nástupce vozidla Pandur I, dlouhodobě prověřeného mnoha armádami a nasazeními. Kromě rakouské továrny se některé verze staví v kopřivnické Tatře a Portugalsku. Kromě české a portugalské armády pandury používá také Slovinsko. Úkolem vozidla Pandur II je krytí živé síly. Všechny modifi kace Panduru II jsou obojživelné, tedy schopné přesunu na zemi i ve vodě (dva hydrojety na zádi).

Základní údaje
Délka 7400 mm
Výška po okraj korby 2080 mm
Celková výška 3780 mm
Šířka 2680 mm
Hmotnost 19 800 kg
Motor šestiválec Cummins 8,9 l
Výkon 336 kW
Točivý moment 1700 N.m
Nejvyšší rychlost 100-110 km/h
Rychlost plavby 10 km/h
Dojezd 700 km
Zrychlení 0–30 km/h 6,5 s
Zrychlení 0–50 km/h 14 s
Posádka až 14 osob
Maximální stoupaní 35°
Boční náklon 30°

Převodovka

Klasický automat s hydrodynamickým měničem, kterým lze i přibrzďovat místo běžnější výfukové brzdy. První dva stupně brzdového pedálu aktivují měnič, teprve při větším sešlápnutí nastupují kotoučové brzdy s ABS.

Podvozek

První dvě nápravy podvozku s plochým dnem jsou odpružené klasickými tlumiči a vinutými pružinami, dvě zadní osy mají jen samotné tlumiče s dorazy. Natáčejí se první dvě nápravy. Poloměr otáčení je 21,5 metru, s pomocí zabrzdění kol na jedné straně se lze dostat na hodnotu 17 m. Tento způsob se dá použít jen na nezpevněném povrchu, kde může dojít k snadnému prokluzu kol. Na asfaltu to elektronika nedovolí.

Pneumatiky

Speciální pláště Michelin pro vojenská vozidla. Jde o typ runflat, který dovoluje i po ztrátě tlaku dojet omezenou rychlostí do cíle. Obzvlášť opatrný musí být řidič v terénu při jízdě s podhuštěnými koly – hrozí snadné proražení boku pláště. Vozidlo má centrální systém dohušťování řízený z místa řidiče.

Údržba svépomocí

Kam jezdí pandury na servis? Také nás to napadlo a hned jsme vyzvídali u jeho obsluhy. „Každé ráno musím kontrolovat provozní kapaliny, hlavně chladicí a samozřejmě olej. Navíc na vše máme kontrolky, takže nemůžeme motor zničit nedbalostí. Také prohlédnu pneumatiky, stav serva a hydrauliky. Každé dva týdny pak máme rozsáhlejší kontroly,“ popisuje řidič Petr Donutil. Jednou za rok probíhá technická údržba. Při ní se dokonce vyndává i pohonná jednotka s převodovkou. Je to nutné pro výměnu oleje a chladicí kapaliny. „Motor pak můžeme mít klidně nastartovaný vedle auta. Vyndání agregátu může vypadat jako komplikovaný úkon, ale je to jednoduché – stačí oddělat dekly a jde ven. Vozidlo je postavené tak, že v podstatě můžeme vyměnit motor klidně za hodinu až dvě,“ vysvětluje. Co se děje, když jede technika na zahraniční misi? „Standardně odesíláme celou dílnu. Už dávno dopředu se na místo dovážejí díly i zázemí. Zajištění musí být logicky mnohem důkladnější než v Česku. V Afghánistánu si nemůžeme dovolit čekat na náhradní díly,“ říká Donutil.

A neplánovaný servis? „Zatím se nám jen jednou rozbilo nějaké čidlo, jinak jsou pandury spolehlivé,“ chválí si svého společníka řidič.

Kariéra panduru v armádě ČR

  • 2. března 2009 vláda vyslovila souhlas s uzavřením smlouvy na dodávku 107 kusů transportérů Pandur II včetně logistického a výcvikového zabezpečení.
  • 13. března 2009 byla smlouva podepsána. Celková výše zakázky činila 14,399 miliardy Kč včetně DPH.
  • Dodávky vozidel se uskutečnily v letech 2009–2013.

Pandury v misích

  • Tři pandury byly nasazeny v rámci zahraničních operací AČR v Kosovu, kde působily od května 2010 v rámci 16. kontingentu AČR v silách KFOR. Byly
  • využívány zejména ke strážní a patrolovací činnosti.
  • Čtyři pandury působily od podzimu 2010 do roku 2014 v českém Provinčním rekonstrukčním týmu Lógar v Afghánistánu. Využívány byly k patrolovací činnosti v provincii, během střežení základny Shank a monitorování jejího okolí a působily na předsunuté základně v Puli Alamu.

Autoři: Jiří Baborský, Matouš Jelínek

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky Správný mediální monitoring umí i analyzovat a měřit výsledky

Aplikace Monitora, nováček na poli mediálního…

Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano Jak na konci roku nenarazit kvůli daním. Dovolenou si z nich neodečtete, nábytek ano

Daňová optimalizace zaměstnává a trápí koncem roku mnoho…

Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu Warner Music utržil nejvíce za osm let, ze ztráty jej vymanily příjmy ze streamingu

Třetí největší nahrávací společnosti Warner Music Group…

Ludvík obhájil vedení pražské ČSSD, na předsedu podpořila Sobotku Ludvík obhájil vedení pražské ČSSD, na předsedu podpořila Sobotku

Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík obhájil post…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Včera

Použití zimních pneumatik je v naší zemi určeno vyhláškou už čtvrtým rokem. Že zimní pneumatiky zlepšují přilnavost při nízkých teplotách, ví asi každý řidič, víte ale, proč tomu tak je?




Blesk.cz

Silné zemětřesení na Šalamounových ostrovech: Havajany vyděsila možná tsunami

Silné zemětřesení na Šalamounových ostrovech:…

Šalamounovy ostrovy v Tichomoří dnes zasáhlo zemětřesení o síle 7,7 stupně. Informovala o tom americká…

Proč bouráme? Nejčastěji kvůli „pokecu“, jídlu i mobilu

Proč bouráme? Nejčastěji kvůli „pokecu“, jídlu i mobilu

Mezi lety 2006–2015 zemřelo kvůli nedostatečné pozornosti při řízení celkově 890 lidí, což je více než deset…

 

iSport.cz

Beer Ševa šokovala Southampton, Manchester United vyhrál v Luhansku

Beer Ševa šokovala Southampton, Manchester United…

SOUHRN 6. KOLA |  Fotbalisté Hapoelu Beer Ševa na závěr úvodní fáze Evropské ligy remizovali v Southamptonu 1:1…

Hrubec po výhře: Co se dělo v Třinci? Nestojí za to se k tomu vyjadřovat

Hrubec po výhře: Co se dělo v Třinci? Nestojí za to…

Přesně tohle Třinec potřeboval. K uklidnění třaskavé situace uvnitř týmu, která vedla k odchodu populárního…

 

Reflex.cz

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Myslíte si, že porno ženy nebaví? Chyba. Díky švédské režisérce si erotické filmy mohou pořádně užít i…

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních psů začne tento víkend

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních…

Akce nazvaná „Prodej vánočních psů“, kterou chystají aktivisté z Hnutí 269, se odehraje už tuto sobotu na…

 
 
reklama