Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Říjen 2012 na Veteran.auto.cz: Chevy Impala, Cobra, Trabant i Ferrari F40

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
V desátém měsíci letošního roku jsme Vám na serveru Veterán.auto.cz nabídli pokračování geneze Chevroletu Impala, lidové vozy, rudý supersport i jedovatého plaza.

Caroll Shelby sice již není mezi námi, ale dožil se požehnaného věku. AC Cobra byla hlavně jeho dílem a momentálně slaví kulaté padesátiny. Můžete si koupit třeba mnoho replik ve formě stavebnic, ale pokračuje i historie originálu. To Ferrari F40 se vyrábělo necelých pět let, ovšem doma v garáži by tuhle rudou střelu chtěl mít asi každý, i ten, kdo vzpínajícímu se koníkovi zrovna příliš nefandí.

Najdou se rovněž tací, kteří nedají dopustit na americké koráby. Ti si určitě přijdou na své u dvou pokračování životopisu Chevroletu Impala. Pro změnu britské značky Singer a Sunbeam se nakonec staly součástí impéria Williama Rootese, aby zanikly v područí Chrysleru. Sunbeam měl ovšem za sebou plodnou historii plnou sportovních úspěchů. Tyto automobily vítězily ve třetí dekádě 20. století ve Velkých cenách a rekordní speciály poháněné leteckými motory byly absolutně nejrychlejšími na naší planetě.

Spartaky a Octavie sice nejsou možná tak oblíbené jako jejich půvabnější sourozenci 450/Felicia, ale před padesáti lety naprosto běžná auta se dnes stala vyhledávanými historiky. Značné množství se jich veteránského věku dožilo. Škoda 440 měla být mezitypem lidového vozu, ale nakonec se udržela po mnoha vzhledových a jedné výrazné technické modernizaci ve výrobě coby Octavia Combi až do začátku 70. let!

Východoněmecký Trabant byl už za svého aktivního života vysmívaným zapáchajícím dvoutaktem, na který občané NDR čekali v pořadnících dlouhé roky. Po sjednocení Německa skončilo mnoho vozů na vrakovištích nebo je individuální dovozci dostávali zadarmo. Dnes jeho ceny rostou a jednoduchost konstrukce mu umožňuje objet třeba celou zeměkouli. Bez přehánění.

AC Cobra – jedovatá rychlost (1. část)

Tvůrcem slavného sportovního vozu s britským podvozkem, americkým motorem a symbolem jedovaté kobry ve znaku byl Caroll Shelby. Narodil 11. ledna 1923 v texaském Leesburgu a zemřel 10. května 2012 v Dallasu ve věku 89 let. Jeho jméno se stalo synonymem výkonných sportovních automobilů a plným právem byl v roce 1991 uveden do síně slávy mezinárodního motoristického...

Celý článek: AC Cobra – jedovatá rychlost (1. část)

AC Cobra – jedovatá rychlost (2. část)

Historie slavné AC Cobry pokračovala v roce 1965 verzí Mk III se sedmilitrovým motorem Ford V8 a dosud neskončila, vyrábí se AC Mk VI. V první části tohoto článku jsme si připomněli vznik legendárního sportovního automobilu AC Cobra až do verze Mk II a sledovali úspěchy Cobry na závodních okruzích. Druhá část se zabývá vývojem aerodynamického závodního kupé Daytona ...

Celý článek: AC Cobra – jedovatá rychlost (2. část)

Ferrari F40 (1987-1992): Rudá střela k narozeninám

Snem mnoha fanoušků byla rudá raketa, která ovšem mohla legálně na silnice. Vznikla ke kulatému jubileu značky a dnes představuje sběratelský kousek značné hodnoty. Ferrari F40 mělo premiéru na IAA ve Frankfurtu 1987. Bylo bez nadsázky silničním závodním autem, nejednalo se ani zdaleka o supersport v dnešním pojetí se spoustou luxusních prvků. Rozhodně také nebylo vhodné pro...

Celý článek: Ferrari F40 (1987-1992): Rudá střela k narozeninám

Chevrolet Impala – Americká krása (2. část)

V šedesátých letech pokračovala výroba Chevroletu Impala dalšími dvěma generacemi. Novinkou byl “muscle car” Super Sport. Pro modelový rok 1961 byla Impala přepracována na platformu B koncernu GM, vyráběnou od roku 1959. Éra okřídlených “amerik” už skončila a tak design Impaly dostal uměřenější tvary. Základním stylistickým prvkem byly ostré hrany na přídi a na zádi...

Celý článek: Chevrolet Impala – Americká krása (2. část)

Chevrolet Impala – Americká krása (3. část)

S krátkými přestávkami se Chevrolet Impala vyrábí dodnes v deváté generaci. Od roku 2000 má menší rozměry a přední pohon. Také v sedmdesátých letech zůstala Impala mezi nejlépe prodávanými modely Chevroletu. Navzdory blížící se energetické krizi, která zvedla ceny benzinu v USA na dvojnásobek, využívaly Impaly přepracovanou koncernovou platformu B s rozvorem...

Celý článek: Chevrolet Impala – Americká krása (3. část)

Singer – třetí největší (2. část)

V průběhu druhé světové války vyráběl Singer, stejně jako většina britského průmyslu, výrobky pro potřeby armády (zbraně a součástky pro letecký průmysl), ale na konci války na tom nebyl finančně nejlépe. Po skončení války a obnově civilní výroby v Birminghamu (závod v Coventry byl zrušen už v roce 1935) začal Singer vyrábět jen málo změněné předválečné modely, roadster Nine...

Celý článek: Singer – třetí největší (2. část)

Sunbeam – sportovci z Wolverhamptonu (1. část)

Britské sportovní automobily Sunbeam se proslavily řadou úspěchů na závodech Grand Prix a překonáním rychlostních rekordů. Jedna z nejslavnějších anglických automobilových značek má svůj původ ve firmě, kterou založil John Marston v roce 1877 ve Wolverhamptonu (hrabství West Midlands). Horlivý cyklista Marston začínal s výrobou jízdních kol a na návrh své manželky si...

Celý článek: Sunbeam – sportovci z Wolverhamptonu (1. část)

Škoda 440 – od Spartaku k Octavii Super

Typem Škoda 440 se mladoboleslavská automobilka rozloučila s klasickou koncepcí s pohonem zadních kol. Při modernizaci v roce 1959 se z něj stala Octavia. Padesátá léta minulého století nepatří v historii naší země k nejšťastnějším, na automobilové novinky největšího výrobce AZNP Mladá Boleslav byla ale poměrně bohatá. Po “tudoru” a “sedanu” začala v roce 1954 vyrábět...

Celý článek: Škoda 440 – od Spartaku k Octavii Super

Trabant – ve službách lidu (1. část)

První Trabant vyjel z továrny ve východoněmeckém Zwickau 7. listopadu 1957, jen krátce po vypuštění sovětského Sputniku. V sousední NDR i u nás se pro mnohé stal splněným snem po vlastním autě. Vyrobilo se jich přes 3 miliony a dodnes jich řada poctivě slouží. Při hledání kořenů legendárního trabantu se musíme vrátit na konec druhé světové války a podívat se do těžce...

Celý článek: Trabant – ve službách lidu (1. část)

Trabant – ve službách lidu (2. část)

V roce 1964 se Trabant dočkal důkladné modernizace. S pádem berlínské zdi byly ale jeho dny sečteny. První provedení Trabantu (typy P50 a P60) šlo na dračku, přesto došlo v roce 1964 k výrazné modernizaci, díky které vydržel Trabant 601 ve výrobě plných 27 let. Pád berlínské zdi ale znamenal jeho konec. Během výroby Trabantu P50/P60 se zjistilo, že větší zaoblení některých …

Celý článek: Trabant – ve službách lidu (2. část)

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Barrichello
2. 11. 2012 21:32
Re: Palec vzhůru
:yes: :yes: :yes:
Ano jsou tam zajímavý věci
2. 11. 2012 21:15
Re: Palec vzhůru
Souhlas, veteran.auto.cz zůstala jedinou sekcí nezasaženou bulvarizací. A místo bombastický nadpisů přináší zajímavé informace.
Avatar - šmoula nešika
2. 11. 2012 19:16
Palec vzhůru
:yes: pro Carolla Shelbyho za celoživotní oddanost a přínos automobilismu
:yes: pro redakci veteran.auto.cz za poutavé články, články o autech, o kterých se toho člověk jinde moc nedozví, za obrázky, které se jen tak nevidí a zvláštní poděkování si pak zaslouží průhledové kresby, které by měly být nedílnou součástí všech historických článků