Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Říjen na Veterán.auto.cz: Lidovky i koncepty z USA

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V říjnu jsme vám na serveru Veterán auto.cz nabídli historii automobilů z Evropy, Severní i Jižní Ameriky a dokonce Austrálie. Všechna témata spolu však vlastně spoustou znaků souvisí.

Americké autosalony byly v už padesátých letech plné tzv. vozů snů. Podvozek Lincolnu Indianapolis sice pochopitelně vznikl za mořem, „oblékli“ jej ovšem v Turíně u Boana a v polovině padesátých let vystavili na tamním autosalonu. Do USA se dostal až poté a patřil tam, vždyť nesl jméno slavného oválu! O rok mladší Pontiac Club de Mer byl čistě zaoceánskou záležitostí a jeho design inspirovaly proudové stíhačky. Původně vznikl jako nefunkční maketa a malý model. Oživit se vůz podařilo až po více než půlstoletí díky stavbě repliky. Americké automobilky zanechaly své stopy i jinde než v USA, například v Argentině. IKA Torino vzešla z konstrukce AMC a paradoxně zaznamenala velký úspěch při vytrvalostním závodě na Nürburgringu. Firmu nakonec koupil francouzský Renault. Německý Opel patří již před devadesát let koncernu General Motors a hlavně poválečné vozy z bleskem ve znaku nesly jasné znaky „amerik“. Platilo to i pro Kaptän, který se však objevil ještě před druhým celosvětovým konfliktem.

V Turíně slavilo premiéru i úplně jiné „auto“ než v úvodu zmíněný Lincoln: Isetta. Tu nejvíc proslavili v Mnichově, původně ji ale vyrábělo italské Iso. Nakonec se také dostala přes oceán, byť trochu jižněji. Ale vznikala také ve Francii, Británii, Španělsku a Belgii. Japonci mají o „lidových vozítkách“ trochu jiné představy. Kategorie tzv. kei cars existuje vlastně již od padesátých let minulého století, zprvu byla ohraničena zdvihovým objemem motoru 360 cm3, později se objevily striktně dané rozměry (délka 3,4 m), auta začala růst do výšky 1,7 m a tříválce se ustálily na 660 cm3 a maximálně 47 kW. Jedním z modernějších představitelů této třídy je Suzuki Wagon R, se kterým to automobilka v prvních dvou generacích zkoušela i v Evropě.

Alfa Romeo Giulia, to nebyly jen hranaté sedany, ale i půvabná kupé, spidery a závodní verze. Výčet karosářských firem, které se na nich podílely, je přehlídkou italské historie této bohulibé činnosti: Bertone, Pininfarina, Touring, Zagato. Dvě konkrétní jména? Giorgetto Giugiaro a Franco Scaglione. Z úplně jiného soudku je taktéž italské Lamborghini Diablo. Nástupce legendárního Countachu původně navrhl Marcello Gandini, ale tehdejší majitel Chrysler poté do celkových tvarů dosti zasáhl. I tak se výsledek povedl. Bolid sice nikdy nepřišel o vidlicový dvanáctiválec před zadní nápravou, o výklopné světlomety však ano. Nakonec jej stihl podobný osud jako Countach, čisté tvary byly znásilněny spoilery. Je však pravdou, že zde nebyly samoúčelné...

Rukopis karosárny a studia Pininfarina se podepsal i pod projekt BMC ADO 16. Britský koncern vyznával myšlenku badge engineeringu, což jej však nakonec po několika změnách názvu definitivně poslalo ke dnu. Jednu dobu nesl název British Leyland. Výrobce nákladních automobilů Leyland měl i svou australskou pobočku, kde vznikal velmi krátce v polovině 70. let zajímavý sedan P76. Narodila se i necelá šedesátka kupé a tři kombi. V Evropě je tento vůz prakticky neznámý, přitom se mu dařilo (a stále daří!) ve vytrvalostních maratonech.

Alfa Romeo Giulia Spider, Sprint, SS a TZ – přehlídka krásy

Sportovní sedan Alfa Romeo Giulia debutující v roce 1962 měl sice sportovní parametry, ale vzhledově přece jen vypadal příliš usedle. Je proto logické, že vedení Alfy Romeo hledalo, jak by vcelku úspěšný sedan doplnilo o modely sportovního střihu. Nemuseli chodit daleko, vždyť již dříve Alfa Romeo nabízela sportovní verze menšího modelu Giulietta (Tipo 101) v podobě dvoudveřového kupé Giulietta Sprint...

Celý článek: Alfa Romeo Giulia Spider, Sprint, SS a TZ – přehlídka krásy

Austin/Morris 1100/1300 – Issigonis a Pininfarina

Pod názvem ADO 16 vyvinul britský koncern BMC rodinný vůz s karoserií od Pininfariny a konstrukcí navrženou Alecem Issigonisem. Automobilka British Motor Corporation (BMC), založená v roce 1952 spojením značek Austin a Morris (ta už vlastnila v rámci společnosti Nuffield značky MG, Riley a Wolseley), vyvinula na začátku šedesátých let minulého století ekonomický rodinný vůz s moderní karoserií od Pininfariny a konstrukcí...

Celý článek: Austin/Morris 1100/1300 – Issigonis a Pininfarina

IKA-Renault Torino (1966-1981) – Vůz pro mistra světa

Jihoamerické automobily stojí trochu stranou obecného zájmu Evropanů. Přitom jejich historie je barvitá a zajímavá. Jeden příklad za všechny se jmenuje IKA Torino. Argentinská společnost IKA byla založena v argentinské provincii Córdoba v polovině padesátých let minulého věku jako pobočka amerického Kaiseru, respektive tehdy už Willys Motors. O výrobu amerických vozů měla zájem dokonce i místní vláda, která také...

Celý článek: IKA-Renault Torino (1966-1981) – Vůz pro mistra světa

Iso Isetta (1953-1958) – Originální bublina

Isettu znají takřka všichni se znakem BMW. Ale mnichovská automobilka ji vyráběla v licenci italské firmy Iso, jen do ní montovala vlastní motory. Firmu Iso založil italský podnikatel Renzo Rivolta (1908–1966), který koupil v roce 1939 továrnu na chladničky Isothermos v Janově. Odtud pochází i její zkrácený název. V roce 1942 ji přemístil do Bressa u Milána. Po válce se zde pustil do výroby motocyklů v objemových třídách 125...

Celý článek: Iso Isetta (1953-1958) – Originální bublina

Lincoln Indianapolis (1955) – Oranžový posel budoucnosti

Lincoln, luxusní divize amerického Fordu, byl vždy synonymem prestiže. Sportovní automobil bychom u něj hledali jako pověstnou jehlu v kupce sena. A přece, jeden takový dostal jméno po slavném oválu. Padesátá léta byla v USA érou futuristických tzv. „vozů snů“ . Lincoln Indianapolis měl sice „střeva“ zpoza Velké louže, ale premiéru si na druhé straně Atlantiku neodbyl. V roce 1955 poskytl Ford běžné sériové šasi...

Celý článek: Lincoln Indianapolis (1955) – Oranžový posel budoucnosti

Lamborghini Diablo – rychle a zběsile

Nástupcem legendárního supersportu Lamborghini Countach se v roce 1990 stalo Diablo s karoserií Bertone a motorem V12. V červnu 1985 se v automobilce Lamborghini rozhodli, že nastal čas uvažovat o nástupci legendárního supersportu Countach. Trvalo ale celých pět let, než se 21. ledna 1990 představilo v hotelu Paříž v Monte Carlu zcela nové Lamborghini nazvané Diablo. Nový vůz dostal jméno po zuřivém býku...

Celý článek: Lamborghini Diablo – rychle a zběsile

Leyland P76 (1973-1976) – Neznámý vítěz

Britský Leyland byl známý hlavně jako výrobce nákladních vozů a autobusů. Osobních aut se mnoho nenarodilo, pouze dva modely. A ten mladší dokonce až u protinožců. První sériový osmiválec Leyland Eight ze začátku 20. let minulého věku je dnes dávno zapomenutý. Konkurent vozů Rolls-Royce byl v poválečné Británii až příliš drahý. Sedan P76 zase vyráběla až na druhém konci světa dceřiná společnost koncernu...

Celý článek: Leyland P76 (1973-1976) – Neznámý vítěz

Opel Kapitän – v americkém stylu

Šestiválcový Opel Kapitän se s válečnou přestávkou vyráběl v letech 1938 až 1970. Poválečné Kapitäny měly karoserie v americkém stylu. V době, kdy vrcholily přípravy nacistického Německa na válku, pracovala automobilka Opel na nástupci modelu Opel Super 6, aby doplnila svoje nové typové řady Olympia a Kadett o zástupce nejvyšší třídy. Je celkem příznačné, že v době horečného zbrojení a militarizace Německa dostal...

Celý článek: Opel Kapitän – v americkém stylu

Pontiac Club de Mer (1956) – Oživlý sen

Motorama byla v padesátých letech 20. století přehlídkou vozů snů koncernu General Motors. Svou troškou do mlýna do ní přispěl i dnes již neexistující Pontiac. Pontiac nepřežil finanční problémy GM koncem minulé dekády, ale to už z jeho bývalé slávy nezbylo vůbec nic. Fanouškům se při vyslovení jména indiánského náčelníka vybaví muscle car GTO, my ovšem nahlédneme do historie ještě kapánek hlouběji...

Celý článek: Pontiac Club de Mer (1956) – Oživlý sen

Suzuki Wagon R (1993-dosud) – Bestseller v krabici

Suzuki Wagon R je v Evropě dávno zapomenutým minivozem. Začal se vyrábět před dvaceti lety v Japonsku, během té doby se stal skutečně globálním modelem. Životopis Wagonu R je řádně spletitý, v Zemi vycházejícího slunce se prodává pátá generace, indické provedení vychází ze „čtyřky“, ale pro tamní zákazníky je teprve druhou řadou. V Číně stále žije první generace (!) a na starém kontinentu už je od jara...

Celý článek: Suzuki Wagon R (1993-dosud) – Bestseller v krabici

Aleš Dragoun
Diskuze (0)