Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rinspeed Advantige Rone

Tomáš Zajíček
Na prvním ženevském autosalonu nového milénia spatřil světlo světa švýcarský jednomístný sportovní vůz Rinspeed Advantige Rone.

Pro vývojové konstruktéry firmy Rinspeed byl cíl jasný: vytvořit originální, nízko položený sportovní automobil, který bude nabízet přemíru zábavy při řízení. Advantige Rone s výškou pouhých 97 cm je nejnižším automobilem a prvním sportovním vozem na světě poháněným biopalivem, vyrobeným z organického kuchyňského a zahradního odpadu.

Designové kořeny Advantige Rone jsou patrné na první pohled. Zdařilá kombinace vozů Formule 1 a závodních vozů LeMans vytváří neobyčejný a originální design. V aerodynamickém kokpitu sedí řidič uprostřed. Zpětná zrcátka byla nahrazena třemi barevnými kamerami, které přenáší obraz o dění za vozem na LCD monitory v kokpitu.

Zajímavé je charakteristické umístění kokpitu v podélné ose vozu a velmi nízký posaz řidiče nad zemí. Pro zlepšení viditelnosti při řízení ve městě a parkování, vyvinuli konstruktéři Rinspeedu systém DCCC (Dynamic Cockpit Control Concept). Tento nový ojedinělý systém zajišťuje variabilní nastavení výšky kokpitu nad zemí v závislosti na rychlosti vozu. Do rychlosti 40 km/h je kokpit i s řidičem v nejvyšší pozici. Při rychlosti nad 70 km/h je v nejnižší poloze, tedy o 30 cm níže (!)

Velkým krokem vpřed je motor poháněný biopalivem. Díky jemu je Advantige Rone nejčistším sportovním voze světa. Výfukové emise jsou 60 až 95 % pod dnešními emisními limity pro benzinová a dieselová vozidla. Palivo se získává kvašením organického odpadu - převážně z kuchyní a zahrad - a proto je CO2 neutrální. Energie získaná ze 100 kilogramů odpadu vystačí přibližně na 100 km bez vlivu na tzv. skleníkový efekt. Tato nová technologie je vyvíjena ve Švýcarsku a již se používá v několika závodech na celém světě. Mezi zainteresovanými stranami jsou společnosti ze Švýcarska, Německa, Francie, Rakouska, Japonska, USA, Brazílie a Austrálie. Švýcarský závod Kompogas s roční kapacitou 20.000 tun vyrábí energii odpovídající 1,4 milionu litrů benzinu.

Vzadu umístěný čtyřválec o objemu 1,8 litru dosahuje výkonu 88 kW (120 k) při 5500 ot/min a maximální točivý moment vrcholí hodnotou 165 Nm při 3000 ot/min. Síla motoru je přenášena na zadní nápravu přes pětistupňovou manuální převodovku. Díky lehké kompozitové konstrukci karoserie váží tento švýcarský "žralok" pouhých 750 kg. Poměr výkonu a hmotnosti je znát především na dynamice vozu. Dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než šest sekund a uhánět maximální rychlostí 205 km/h.

Dvoudílná devatenáctipalcová kola z lehkých slitin jsou obuta do pneumatik Continental SportContact 2 o rozměru 235/35 R 19 na přední a 255/40 R19 na zadní nápravě.

Sportovní interiér je směsicí technického funkcionalismu a komfortu. Údaje o motoru a vozidle jsou seskupeny do dvou rozměrných kulatých přístrojů na přístrojové desce. Dokonalost vozu je zvýrazněna lakem Standox v odstínu "Imola Ice" a "Catalunya Splash", měnící barvu z modré a stříbrné na červenou v závislosti na úhlu dopadu světla.

Tomáš Zajíček