reklama


Rinspeed Senso: pánem je řidič a ne auto

Rinspeed Senso: pánem je řidič a ne auto

 
 

Výsledky neúnavné práce malé firmy Rinspeed se v pravidelných intervalech a s důkladnou komunikační kampaní prezentují každoročně na ženevském autosalonu. Nejinak tomu bude letos.

Výsledky neúnavné práce malé firmy Rinspeed se v pravidelných intervalech a s důkladnou komunikační kampaní prezentují každoročně na ženevském autosalonu. Nejinak tomu bude letos. Stěžejní myšlenkou letošní studie je důležitost lidského faktoru v automobilu. Téma, které je aktuální v celém autoprůmyslu má svůj velký význam v době, kdy elektronika přebírá kontrolu nad vším důležitým v automobilu, ale řidič si mnohdy připadá jako loutka, které již nezbývá mnoho svobody.

Koncept Senso je jako vždy připraven ve spolupráci s různými dodavateli, kteří využívají příležitosti k publicitě na významném mezinárodním autosalonu. Název vznikl ze speciální funkce snímačů ve voze, které sbírají biometrická data řidiče, z nichž lze posléze v reálném čase dedukovat jaké je momentální rozpoložení osoby za volantem.

Základem je snímání tepu, doplněné o sledování jízdního chování řidiče za volantem (např. četnost změny jízdních pruhů, jak blízko a při jakých rychlostech se řidič přibližuje vozidlu jedoucímu před ním). Sebraná data jsou vyhodnoceny počítačem, který odhaduje řidičův aktuální stav.

Tvůrci vozu se dotýkají klasické psychologie člověka i východoasijských filozofií uplatňující různé netradiční přístupy k ovlivnění lidské psychiky použitím barev, které jsou v okolí řidičova výhledu (malé LCD monitory v interiéru mění barvy). Využívají se také další smysly. Zvukové vjemy jsou v psychologii hojně využívány, stimulace pomocí pachů a vůní již tak běžná není, obojí však Rinspeed využívá. Vanilkovo-mandarinková vůně řidiče má uvolňovat, citrónovo-grepfruitová zase zvyšovat pozornost. Jakmile počítač detekuje nebezpečí zvýšené únavy nebo mikrospánku, upozorní řidiče vibracemi sedadla. Celkově je myšlenka bezesporu zajímavá, problematická však bude hlavně stavba vyhodnocovacího algoritmu, který bude rozhodovat o aktuálním stavu řidiče a případných zásazích akčních členů.

Ale zpět k technice. 1385 kg těžké Senso je poháněno šestiválcem s protilehlými písty z Porsche Boxster S. Motor prošel úpravou, takže nyní umožňuje spalovat nejen benzín ale také zemní plyn. Emise CO2 mohou být touto cestou sníženy s relativně nízkými náklady. Nejvyšší výkon činí 184 kW při 6200 ot./min, maximum točivého momentu 300 Nm je položeno do 4600 ot./min. Manuální šestistupňová převodovka přenáší výkon motoru na zadní kola. Senso zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,9 s a v kolonce nejvyšší rychlost výrobce udává hodnotu 250 km/h.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama