Rinspeed v Ženevě 2005

Rinspeed v Ženevě 2005

 
 

Švýcarská firma Rinspeed vznikla v roce 1977 jako tuner a exkluzivní úpravce automobilů, pro kterého je přání zákazníka výzvou, či snad dokonce rozkazem k tvůrčí aktivitě.

Ti, co chtějí vskutku něco výstředního a mají na to, jdou k Rinspeedu.

Chopster

O zajímavém kousku z dílny švýcarského úpravce Rinspeed jsme na Auto.cz několikrát informovali. Porsche Cayenne dostalo nový charakter rozšířením karosérie v oblasti blatníků, ale hlavně snížením střechy o celých 150 mm. To se snadno řekne, ale obtížně provádí. Všechny sloupky karoserie, dveře a skla prošly úpravou, nebo byly nově vyrobeny.

Tuhost střechy, která je důležitou součástí struktury karoserie, byla podrobena mnoha pevnostním výpočtů a nakonec posílena pečlivě zamaskovaným ochranným obloukem. Nové blatníky vyplňují třiadvacetipalcová kola s pneumatikami o šířce 305 mm. Osmiválec o výkonu 441 kW dává točivý moment až 800 Nm. V případě potřeby umí Chopster zrychlit na 100 km/h za méně než 5 sekund a nejvíce jede 290 km/h.

Interiér poskytuje místo čtyřem cestujícím, kteří jsou usazeni do samostatných sportovních sedadel. Nejjemnější kůže použitá v interiéru je jen jedním z mnoha luxusních prvků, který splní požadavky těch nejnáročnějších motoristů. Konečnou úpravu vozu, který si můžete nechat na zakázku postavit, určíte po dohodě s výrobcem. Pak už stačí dodat 325 000 až 375 000 Euro a Chopster je váš.

Senso

Stěžejní myšlenkou letošní studie Rinspeedu je důležitost lidského faktoru v automobilu. Téma, které je aktuální v celém autoprůmyslu má svůj velký význam v době, kdy elektronika přebírá kontrolu nad vším důležitým v automobilu, ale řidič si mnohdy připadá jako loutka, které již nezbývá mnoho svobody.

Koncept Senso je jako vždy připraven ve spolupráci s různými dodavateli, kteří využívají příležitosti k publicitě na významném mezinárodním autosalonu. Název vznikl ze speciální funkce snímačů ve voze, které sbírají biometrická data řidiče, z nichž lze posléze v reálném čase dedukovat jaké je momentální rozpoložení osoby za volantem.

Základem je snímání tepu, doplněné o sledování jízdního chování řidiče za volantem (např. četnost změny jízdních pruhů, jak blízko a při jakých rychlostech se řidič přibližuje vozidlu jedoucímu před ním). Sebraná data jsou vyhodnoceny počítačem, který odhaduje řidičův aktuální stav.

Tvůrci vozu se dotýkají klasické psychologie člověka i východoasijských filozofií uplatňující různé netradiční přístupy k ovlivnění lidské psychiky použitím barev, které jsou v okolí řidičova výhledu (malé LCD monitory v interiéru mění barvy). Využívají se také další smysly. Zvukové vjemy jsou v psychologii hojně využívány, stimulace pomocí pachů a vůní již tak běžná není, obojí však Rinspeed využívá. Vanilkovo-mandarinková vůně řidiče má uvolňovat, citrónovo-grepfruitová zase zvyšovat pozornost. Jakmile počítač detekuje nebezpečí zvýšené únavy nebo mikrospánku, upozorní řidiče vibracemi sedadla. Celkově je myšlenka bezesporu zajímavá, problematická však bude hlavně stavba vyhodnocovacího algoritmu, který bude rozhodovat o aktuálním stavu řidiče a případných zásazích akčních členů. Při našem focení Sensa na autosalonu v Ženevě byl na místě řidiče jistý japonský novinář a popravdě řečeno bylo kolem vozu vskutku cítit řadu smyslných vůní.

Ale zpět k technice. 1385 kg těžké Senso je poháněno šestiválcem s protilehlými písty z Porsche Boxster S. Motor prošel úpravou, takže nyní umožňuje spalovat nejen benzín ale také zemní plyn. Emise CO2 mohou být touto cestou sníženy s relativně nízkými náklady. Nejvyšší výkon činí 184 kW při 6200 ot./min, maximum točivého momentu 300 Nm je položeno do 4600 ot./min. Manuální šestistupňová převodovka přenáší výkon motoru na zadní kola. Senso zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,9 s a v kolonce nejvyšší rychlost výrobce udává hodnotu 250 km/h.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán? Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán?

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 
Zdroj: redakce

Štítky Rinspeed Ženeva 2005

 












Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…