Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rinspeed v Ženevě 2009

Michal Fokt
Diskuze (0)
Frank M. Rinderknecht, zakladatel společnosti Rinspeed, má zřejmě nevyčerpatelný zdroj inspirace a velký organizační talent.

Jak jinak si vysvětlit fakt, že se mu každý rok podaří na ženevském autosalonu strhnout ke svému stánku více pozornosti, než kdejaká velká automobilka?

iChange

Základní myšlenkou tvůrců vozu bylo vytvořit elektromotorem poháněný jedno- až třímístný stroj, který by díky své velmi nízké hmotnosti a aerodynamickým vlastnostem nebyl jen úsporný, ale také vrcholně zábavný. Hmotnost vozu je díky velmi širokému použití kompozitů pouhých 1050 kilogramů, což slibuje mnohé. O pohon se stará elektromotor o výkonu 150 kW, schopný udělit vozu zrychlení z 0 na 100 km/h lehce nad čtyři vteřiny, což je už bez přehánění výkon hodný supersportů, a nejvyšší rychlost 220 km/h. Elektrickou část vozu má na starost koncern Siemens AG, kola z lehkých slitin dodalo AEZ a pneumatiky Pirelli (rozměry plášťů P Zero jsou 215/40 R17 vpředu a 245/40 R18 vzadu).

Majitel firmy Rinspeed Frank M. Rinderknecht ví, že v tak složitém voze nesmí nechat nic náhodě a tak se o management automobilu starala specializovaná firma Esoro. Ta má již z uplynulých osmnácti let existence zkušenosti s kompletním vývojem deseti projektů a tak jí vývoj Rispeedu iChange trval pouhých šest měsíců. Nezapomnělo se ani na potřebné ash testy.

V dobrém autě musí být i dobré audio, proto vývojáři oslovili firmu Harman Becker Automotive Systems. Ta pro iChange upravila vysoce energeticky efektivní systém Harman Kardon GreenEdge se dvanácti reproduktory a osmikanálovým zvukem. Všichni cestující tak budou moci naplno vychutnat přednosti kvalitního audia. A když už jsme u interiéru, zmiňme ještě společnost Xmobil, která dostala na starost zpracování, výběr a výrobu materiálů v kabině.

E2 Abarth 500

V Ženevě se ukázala i další kreace Rinspeedu, kterou by možná spousta lidí brala všema deseti. Na první pohled jde o "obyčejný" Fiat 500 Abarth. Nějaký ten spoiler, kolo, lakované třmeny brzd, prostě klasika. Jenže krom měňavého laku disponuje ještě tlačítkem v interiéru, jímž lze zvolit dva režimy jízdy. Commuting mód, v němž přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka disponuje výkonem pouze 44 kW a režim Highway, v němž dojde k nárůstu výkonu na 118 kW, což je mimochodem tolik, co má pro pětistovku tovární kit Essesse.

A smysl toho všeho? Možnost volby řidiče, zda chce jet dynamicky nebo úsporně. Šedesátikoňový režim totiž znamená spotřebu pouze 4 l/100 km, zatímco ten výkonnější téměř dvojnásobek - sedm. Při popojíždění ve městě by tedy nebyl problém přepnout se "do pohody" a omezenou dynamiku nějak přežít a přitom nebránit chuti na ostřejší jízdu v případě změny dopravní situace. Jistě, nejde o nic převratného, podobnou změnu elektroniky umožňuje už celá řada aut, ale nikdy zatím nešlo o tak bipolární nastavení.


Michal Fokt
Diskuze (0)