17.1. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rinspeed X-Trem M.U.V. byl koncept pick-upu s „jeřábem“ a vznášedlem na korbě!

 

Jak lépe využívat ložnou plochu pick-upů, která bývá po většinu času neobsazená, ukázala v roce 1999 švýcarská firma Rinspeed Design.

Švýcarská firma Rinspeed Design již tradičně prezentuje své kreace na domácím autosalonu v Ženevě. Po sporťácích Rinspeed Roadster, Mono Ego a E-Go Rocket si pro Ženevu 1999 připravila vůz ze zcela opačného spektra nabídky. A jako obvykle celou záležitost pojala po svém. Švýcaři tentokrát zvolili vůz kategorie pick-up, které byly a jsou oblíbené zejména v zámoří. Podle někdejších slov zakladatele a šéfa firmy Rinspeed Design Franka Rinderknechta však bylo jejich praktické využití po většinu času minimální. Jinými slovy, korba nebo chcete-li nákladový prostor, zůstávaly většinou prázdné. A to se mělo změnit díky invenci Rinspeedu a jeho konceptu X-Trem M.U.V. Pod tímto označením se ukrývala trojice slov Multi Utility Vehicle, čili víceúčelové vozidlo.

S malým „jeřábem“

Omezená využitelnost pick-upů měla dle názoru Rinspeedu příčinu také v poněkud obtížnějším nakládání předmětů na korbu. Přeci jen bývá umístěna výše, před nakládáním navíc musíte sklopit zadní čelo a dosáhnout na část korby hned za kabinou je za běžných okolností nad možnosti většiny lidí.

Rinspeed E-Go Rocket má dvacet let. Tehdy ještě ve Švýcarsku dělali super auta

Koncept pick-upu X-Trem proto přišel s originálním řešením nakládacího systému, jenž bez námahy umožňoval naložit na korbu vozidla i těžké předměty. Rinspeed jej pojmenoval X-Tra-Lift. Jeho základem byla trubková konstrukce, sloužící rovněž jako ochrana posádky při převrácení vozidla, na níž spočíval otočný jeřáb, poháněný elektricky nebo hydraulicky. Šlo o řešení firmy Rinspeed Design, která si ho nechala patentovat.

V rámci prezentace v Ženevě byla ložná plocha obsazena velmi zajímavým lehkým vznášedlem od japonské firmy Sorex, které bylo tehdy údajně nejmenším na světě. Alternativou k němu mohl být třeba futuristický skútr od italské firmy Malaguti, pojmenovaný FireFox F15.

Stejně jako u svých kreací z předchozích let, i v případě X-Tremu firma Rinspeed udávala, že vozidlo navrhla tak, aby splňovalo tehdy platné legislativní požadavky zemí Evropské unie. Auto tedy bylo plně způsobilé pro silniční provoz pro případ, že by se našel nějaký vážný zájemce o něj.

Základem Mercedes-Benz

Na rozdíl od Mono Ego či E-Go Rocket, které měly ve svých útrobách originálně řešený rám, využil Rinspeed při stavbě X-Tremu základ v sériovém autě. Volba padla na tehdy nový Mercedes-Benz třídy M (W163). Na první pohled byste však příbuznost obou automobilů patrně nehádali. Tehdejší mercedesy tak švýcarský pick-up připomínal pouze řešením předních světlometů kulatého tvaru.

Na podlahové plošině třídy M byla postavena nová karoserie bez bočních dveří z uhlíkových kompozitů ve snaze udržet hmotnost vozu na přijatelné hodnotě 1860 kg. Zvláštností bylo čelní sklo, elektricky stavitelné nikoliv nahoru a dolů, ale dopředu (respektive dozadu). Smyslem bylo nabídnout posádce v případě přání intenzivnější vnímání okolí.

Z Mercedesu třídy M pocházela také pohonná jednotka, kterou byl zážehový osmiválec o objemu 5,5 litru s výkonem 255 kW (347 koní). Hnací síla se přenášela přes samočinnou převodovku na všechna čtyři kola. Řešení pohonu rovněž odpovídalo systému 4Matic někdejších mercedesů. Dle výrobce se dokázal tento zvláštní pick-up rozjet až na rychlost 235 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h mu zabralo 6,9 sekundy. Vůz jezdil na 18palcových lehkých kolech od Antery, stavitelné tlumiče odpružení dodala firma Eibach, stejně jako tomu bylo u předchozích kreací Rinspeedu.

Ovládání „na prst“

Dominantu dvoumístné kabiny představoval ve své době poměrně nezvyklý dotykový displej LCD vzešlý ze spolupráce s firmou Fabrimex, sdružují funkci satelitní navigace, audia či možnost připojení k e-mailu prostřednictvím GSM brány či satelitního signálu. Celé to včetně zvedacího zařízení X-Tra-Lift řídil počítač Compaq Deskrpo s frekvencí 333 MHz a procesorem Celeron. Zajímavé bylo také čalounění kabiny z nepromokavého neoprenu v kombinaci s ocelí a kompozitem. Potahy sedadel bylo možné snadno vyjmout a vyčistit. Nechyběl ani stylově řešený zapalovač s popelníkem.

Rinspeed Mono Ego: Co měl společného s Hyundaiem Coupe?

Na voze se samozřejmě podílela celá řada subdodavatelů. Některé jsme již zmínili. Třeba speciální žlutý lak pocházel od firmy Spies Hecker. Výfukový systém zase dodala společnost Remus a již tradičně se na vozidle podílela také domácí firma Rieter Automotive Systems, která se v tomto případě postarala o odhlučnění a celkovou akustiku kabiny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš

Vládní hnutí ANO se sešlo v neděli na celostátním sněmu,…

Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb

Lídrem hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu bude…

Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr Bydlení v Praze znovu zdražilo. Průměrný nájem se na konci loňska zvýšil na 340 korun za metr

Průměrné nájemné bez poplatků v Praze na konci loňského…

 

Štítky Rinspeed Pick-up

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Dnes 08:00

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?




Blesk.cz

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i služebnictvo: Může za to Meghan

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i…

Napětí mezi královskými bratry a jejich neurozenými manželkami by se už měsíce dalo krájet. William a Harry už…

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

 

iSport.cz

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má trošku blok, míní Rada

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má…

Trénuje s týmem a v neděli na to nejspíš vletí. Jablonecký lídr Michal Trávník se po artroskopii kolena vrací do…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva spojenecké státy tábora míru a socialismu

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva…

Když Vietnamská lidová armáda vtrhla po sérii pohraničních incidentů do Demokratické Kampučie a svrhla obludnou…

Zdravotnictví zadarmo, penze pro každého i víc státních zaměstnanců. USA zachvátilo socialistické šílenství

Zdravotnictví zadarmo, penze pro každého i víc…

Není to zpráva, která by v Česku nějak zásadně rezonovala, ale stojí za to jí věnovat pozornost. Stále…