Diskuse

Řízení bez mechanické vazby. Má i výhody, ale neujalo se

14.8.2018

Takzvané „řízení po drátě“ (steer-by-wire) se v osobním autě historicky poprvé objevilo před čtyřmi lety ve voze Infiniti Q50. Ač systém přináší některé výhody, negativa převládají.

 

  • 12 Reagovat !

    foto Rejkoranteng

    Rejkoranteng 14.08.  14:18

    Neujalo se???

    Ja jiz pres rok jezdim s Q50S s 3.0V6 405k a dle meho se tohle rizeni u me ujalo naprosto normalne. Tohle auto je sen a mohu jen nedoporucit, protoze pak by ho mel kazdy a uz by to nebyl takovy unikat... :-)
    • 24 Reagovat !

      foto Arese

      Arese 14.08.  17:00

      « Re: Neujalo se???

      Hmm, tak to sorry, mám sice spoustu automobilových snů, ale jakékoliv Infinity do nich určitě nepatří. A vzhledem k mizerným prodejům této značky v Evropě (i v ČR, ze které se tato značka po krátkém účinkování pro minimální zájem zákazníků stáhla) nás takových bude určitě mnohem víc! :-O A řízení po drátě, to je pro každého nadšeného řidiče ztělesněním opravdového automobilového horroru. Brr! 8-s
      • 20 Reagovat !

        foto lamal

        lamal 14.08.  18:32

        « Re: Re: Neujalo se???

        co ma spolocny tvoj sen s tym, ze Q50S je velmi dobre auto ? V EU sa celkovo sedanom nedari a je jedno ci su lepsie alebo horsie taky Accordik by vedel rozpravat...

        [odkaz]
      • 00 Reagovat !

        foto Rejkoranteng

        Rejkoranteng 15.08.  07:46

        « Re: Re: Neujalo se???

        Infinity se se neprodava nikde to mas pravdu.
  • 20 Reagovat !

    foto kalousek

    kalousek 14.08.  14:26

    A kdeže vzniká ta prodleva ?

    "... Tím hlavním ovšem měla být okamžitá odezva na pohyb volantu. Tedy bez prodlevy, která v mechanicky ovládaném systému s třením a pasivními odpory vždy nějaká je..."

    Kde konkrétně vzniká ta prodleva ??
    • 00 Reagovat !

      foto Rejkoranteng

      Rejkoranteng 14.08.  14:32

      « Re: A kdeže vzniká ta prodleva ?

      kdyz mas starou vykloktanou sunku >:D
      • 00 Reagovat !

        foto Arese

        Arese 14.08.  17:01

        « Re: Re: A kdeže vzniká ta prodleva ?

        Přesně, jedině tak, jinak je jakákoliv prodleva v kvalitním mechanickém hřebenovém řízení naprostá blbost! >:D
  • 13 Reagovat !

    foto Arese

    Arese 14.08.  17:02

    Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?

    Řízení po drátě je typickou a odstrašující ukázkou toho, kam by se vývoj automobilismu neměl ubírat! 8-s :no: Čím míň elektroniky v autě, tím větší je požitek z řízení a tím menší je riziko drahých oprav! :-!
    • 10 Reagovat !

      foto lamal

      lamal 14.08.  18:38

      « Re: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?

      esteze to tak nebrali aviácie... inak sa mas na co tesit, autonomne vozitka uz cakaju >:D
    • 02 Reagovat !

      foto H-K-svwet

      H/K_svwet 14.08.  19:18

      « Re: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?

      niektore veci sa daju robit proste viacerymi sposobmi ... a aj ked to moze byt dobre riesenie ... tak elektronika je predsa len tak nejak viac chulostivejsia ( zranitelnejsia ) na mozne pripadne poruchy a s tym spojene komplikacie ... nic nie je dokonale to je jasne.. ale za mna niektore veci proste nejde dnes uz moc menit ani ani vymysliet uz nic nove ... hoc kazdy sa snazi vsetko vzdy nejak v autach vylepsovat.... od kolesa ces sedacky volant az po riadenie... este by to chcelo navrat mechanickej rucnej brzdy ... a mechanickych kompresorov... ale ok uz mlcim :-) ... a aj ked elektrika je silny pan a dobry sliuha tiez nezmoze vsetko a nehodi sa zase vsade ;-\

      hlavne je za mna vacsia skoda ze tuto znacku uz u nas v predaji nemame ... lebo ich SUV su za mna vizazou jednoducho brutalne a peckove .. kam sa na nich hrabe gycove prasce ako X6 ci GLE kupe
      • 00 Reagovat !

        foto Blue-Sun

        Blue Sun 15.08.  12:58

        « Re: Re: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?

        Dobrá mechanická řešení jsou ve skutečnosti dražší, než dnešní elektronika. Navíc nenabízí zdaleka takové možnosti, v podstatě v jakékoli oblasti. A že by mechanická řešení byla odolnější vůči poruchám? To taky není pravda.
    • 00 Reagovat !

      foto Papezja

      Papezja 16.08.  12:44

      « Re: Proč to dělat jednoduše, když to jde složitě, že?

      Nevim, myslim, ze dobre udelane SBW je lepsi, nez elektricky posilovac. A pritom neni ani o moc slozitejsi.

      Nechapu vytky k necitlivosti rizeni. I mnoha "konvencni" auta maji mizivou zpetnou vazbu. Naopak u SBW by nemel byt problem implementovat mnohem silnejsi zpetnou vazbu, jen vyvojari v Infiniti nejspis usoudili, ze se to k danemu typu bozidla nehodi
  • 30 Reagovat !

    foto briza

    briza 14.08.  20:09

    Pár poznámek

    V letectví se elektroimpulzní řízení (FBW) využívá nejen k tomu, aby se ohlídala tzv. letová obálka t.j. nebyly překročeny bezpečné limity, ale i k tomu aby se letadlo dalo dostat na limity, které by už člověk nemusel zvládnout. Stíhací letadla se dnes konstruují jako přirozeně nestabilní a to řízení umožňuje tu nestabilitu udržet pod kontrolou a využít ji k ostrým obratům. U civilních letadel se zase používá vysoký úhel náběhu (také zdroj nestability), ke zkrácení přistání.
    Jinak pro ten "czenglish" paskvil - "aktuátor" existuje v terminologii automatického řízení český výraz akční člen (nebo také výkonný člen).
  • 00 Reagovat !

    foto pevec1

    pevec1 16.08.  21:02

    Vlastní zkušenost

    Já bych se ještě vrátil k Diravi od citroenu. I toto řízení mělo nouzové mechanické spojení volantu s koly. Dalo se, i když ztuha, zatočit i při vypnutém motoru, Další vlastností bylo, že plný rejd (na jednu stranu) byla necelá otáčka volantem, žádné ručkování. Dále toto řízení mělo snižování výkonu v závislosti na rychlosti (bylo to čistě mechanicky podobným bovdenem jako k tachometru). Je samozřejmé, že je potřeba si na takové řízení zvyknout. Ale není to nic, co by se nedalo zvládnout. Ten pocit z jízdy je potom úžasný.
    A ještě dvě poznámky. Jak je napsáno výše, i dnes je mnoho aut přeposilovaných, a velké citroeny a infinity nejsou určeny k protahování okresek.
    Co se týká elektroniky, je to hlavně o nastavení. A spoustu těch dnešních pomocníků pravověrní řidiči zatracovali, dnes bez nich auto nesjede z linky.
  • 00 Reagovat !

    foto Lateco

    Lateco 04.09.  23:01

    Testy súčasných Infiniti Q50 a Q60

    Viacerí ste písali, že je málo Infiniti áut na Slovensku a v Českej republike... Poznám chalana, ktorý išiel kvôli nim do Poľska, kde je oficiálna distribúcia. Viac si o nich môžete prečítať tu
    [odkaz]
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za jásotu lidí v KLDR, vítal ho i Kim

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za…

Letoun jihokorejského prezident Mun Če-ina v noci na úterý přistál na letišti v severokorejské metropoli…

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

V Česku budou teploty srovnatelné s teplotami ve Středomoří. Od ráno do večera očekáváme na většině území jasno…

 

iSport.cz

Vrba před Ligou mistrů: V Plzni jsme spokojení, CSKA vypadá jako Rusko

Vrba před Ligou mistrů: V Plzni jsme spokojení, CSKA…

S ruským fotbalem má bohaté zkušenosti, obzvlášť CSKA platí za jednoho z „vyvolených“ soupeřů. Pavel Vrba…

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem. Nevěřím, že je vše špatně

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem.…

Českému národnímu týmu chce vrátit ztracenou reputaci, hráčům zase hrdost z toho, že můžou navléct dres s…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…