Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce Dawn: Ranní rozbřesk

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Rolls-Royce těsně před IAA ve Frankfurtu odhaluje nový „malý“ kabriolet Dawn. Jak je pro značku typické, hýří neskonalým luxusem.

Rolls-Royce Dawn (záblesk, úsvit, rozbřesk) navazuje historicky na Silver Dawn, kterých bylo ještě v Crewe mezi lety 1949-1955 postaveno 780 kusů. Poháněly je řadové šestiválce 4,3 a 4,6 l, jejich výkony automobilka považovala za „dostatečné“ a oficiálně tyto hodnoty neuváděla. Karoserie už vyráběla přímo automobilka, první exemplář z osmadvaceti v otevřeném provedení však vznikl v dílnách Park Ward.

Nový Dawn z Goodwoodu následuje Phantomy a Ghosty druhých sérií uvedené v letech 2012, respektive 2014. A také gran turismo v ostrovním gentlemanském pojetí, tedy Wraith. Představuje vlastně jeho otevřenou verzi, jenže osmdesát procent karosářských panelů je jiných. Třeba nárazník se rozšířil o 53 mm a klasická maska chladiče se svislým žebrováním a soškou Spirit of Ecstasy je zase o 45 mm nižší. Úpravám velel šéfstylista Giles Taylor, dlouhá kapota i zadní převis a naopak kratší ten přední mu však zůstaly, stejně jako protisměrné otevírání dvojice dveří. Je prý nejvíce „sexy“ vozem, který z továren Rolls-Royce kdy vyjel. Střecha vyznává klasické plátno, jak se sluší a patří, zadní okno je skleněné, plastové by asi klientela nerozdýchala...

Čtyřventilový přímovstřikový vidlicový dvanáctiválec objemu 6,6 l (přesně 6592 cm3 dává 420 kW v 5250 otáčkách za minutu. Nepřišel o dvě turbodmychadla, točivý moment vrcholí hodnotou 780 N.m při pouhých 1500 -1. Osmistupňová samočinná převodovka ZF využívá dokonce GPS data.

Podvozek disponuje rozvorem 3112 mm shodným s Wraithem, oproti Ghostu je však vzdálenost mezi nápravami o 180 mm kratší a rozchod zadních kol naopak o 24 mm větší. Dawn je na poměry britské aristokratické značky skutečně malý, měří „jen“ 5285 mm, do šířky má 1947 a na výšku pak 1502 mm. Rozměry zhruba odpovídá výchozímu modelu.

Do zavazadelníku se vejde 244 l, předpokládáme, že dvě R uvádějí objem při složené střeše. Tato operace trvá mimochodem 22 sekund a klidně i při jízdě až do 80 km/h. Interiér je čtyřmístný, zadní samostatná sedadla můžeme brát spíše jen jako nouzová, i když místo na nohy před nimi je. Na palubní desce nechybějí typické hodiny. Audio se šestnácti reproduktory včetně dvou basových ladili přímo odborníci v Goodwoodu. S nataženou střechou vypadá auto elegantně a zároveň až svalnatě, a to jak na dvacetipalcových, tak i o palec větších kolech. Je řádně odhlučněné. Na firemních fotkách má tmavě modrou barvu s oranžovou „coachline“, stejné odstíny vyznává i kůže v kabině doplněná, jak jinak, ušlechtilým dřevem. Z něj je i kryt střechy, horní část vozu obklopuje nerezová ocel, která rovněž posloužila na výrobu klik.

Dawn podporuje všemožná multimédia a má i desetipalcový displej, i když to na první pohled není znát. Ovládají se tlačítky na volantu a touchpadem, navigace případně hlasem. Je vybaven samozřejmě i tempomatem s radarem a kamerou, nebo systémem ochrany při převrácení. Head-up display pomáhá při jízdě v noci, stejně jako detekce objektů včetně chodců a zvířat. Hlavní světla mění svou intenzitu samočinně a neoslňují.

Drobek váží 2560 kg, přitom je schopen z klidu na stovku vystřelit za 4,9 s a rozjet se až na 250 km/h, než zasáhne omezovač. Dvě ploché koncovky výfuku tak většina účastníků silničního provozu uvidí zezadu. Automobilka uvádí kombinovanou spotřebu pouhých 14,2 l/100 km, ve městě spálí jistě alespoň 21,4, mimo něj však pouhých 9,8 l – údaje je samozřejmě nutno brát s rezervou. Používá pneumatiky runflat, se kterými lze urazit 160 km rychlostí 80 km/h i bez vzduchu uvnitř.

Za kolik svůj „super luxury drophead“ hodlá prodávat, dosud výrobce neoznámil. Rolls-Royce přece není nějaký obyčejný „convertible“!

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
11. 9. 2015 07:20
Rolls
Rolls prostě nemá alternativu.

A tenhle je přímo velkolepý.

Každý, kdo si řekne "radši bych si za ty peníze koupil to nebo ono " si musí uvědomit, že typický kupec takhle prostě uvažovat nemusí.

PS: postavte vedle tohoto auta Bentley Bentayaga...zdiskredituje se už sám
9. 9. 2015 21:24
baby rolls
Bez diskuze,
tohle bude nejhezčí vyráběný rolls,což je spolu s plánovaným otevřením pobočky v Praze další dobrá zpráva.Jsem zvědav jak se popasují s plánovaným konkurentem pro
Bentley Bentayga(který mě po designové stránce moc nepřesvědčil),snad to zvládnou lépe. :-)
9. 9. 2015 21:24
baby rolls
Bez diskuze,
tohle bude nejhezčí vyráběný rolls,což je spolu s plánovaným otevřením pobočky v Praze další dobrá zpráva.Jsem zvědav jak se popasují s plánovaným konkurentem pro
Bentley Bentayga(který mě po designové stránce moc nepřesvědčil),snad to zvládnou lépe.
Avatar - lukas06
9. 9. 2015 17:56
Zadní sedačky
Hádám, že budou podobné jako ve Wraithu, kde si je v testu (v autosalonu) chválili. Jasný není tam místa jako v limuzíně, ale hádám, že nouzové opravdu nebudou a nikdo na nich trpět nebude. A s tou spotřebou bych se u nich taky nebál! Opět odkážu na autosalon, kde jezdili výrazně pod papírovou hodnotou...tuším za 11 :-)
Avatar - dewill
9. 9. 2015 12:28
Blaho
Tady je svět ještě v pořádku >:D :yes: