Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls-Royce v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Prestižní britská automobilka v náruči německého BMW si podle slov Iana Robertsona nemůže vynachválit odbyt Phantoma i přes to, že počáteční odhady prodejů byly mnohem vyšší.

Studie 101EX

V této branži se ale nedělá business z roku na rok, takže příjmy Phantom ponese automobilce ještě několik let. V současné době prý není na světě tak exkluzivní automobil s tak vysokou cenou, který by se prodával tak dobře jako Rolls-Royce Phantom.

Minulý rok představená prodloužená verze byla v listopadu uvedena na asijské a blízkovýchododní trhy, kde místo původně plánovaných pěti vozů nakonec své majitele našlo hned 35 vozů. Uvedení na evropských trzích je naplánováno na letošní jaro.

Příští rok se očekává s napětím premiéra nového čtyřmístného kabrioletu, odvozeného z dva roky staré experimentální studie 100EX. V Goodwoodu již probíhá předsériová montáž prvních vozů, což potvrzují také špionážní fotografové, kteří novinku již několikrát zachytili. Předpokládá se, že nový kabriolet si budou kupovat nejen současní majitelé Phantomů, ale také lidé, kteří Rolls-Royce v životě nevlastnili.

Druhým experimentálním vozem nového věku Rolls-Royce se stal v Ženevě představený model 101EX. Jde o klasické luxusní kupé, vycházející podle slov šéfa automobilky Rolls-Royce z modelu Phantom. Je však zřejmé, že mnoho společného má tento automobil také s první studií a snad také se sériovou podobou kabrioletu. Ve srovnání s Phantomem je 101EX o 250 mm kratší, má nižší prosklenou kabinu a naopak vyšší ponton karoserie. Sériovou blízkost dokládá vidlicový dvanáctiválec 6,75 l s přímým vstřikem paliva, který již pracuje také v Phantomu.

Plně funkční prototyp má prostorný a luxusně zařízený interiér v uspořádání 2 + 2, který je přístupný dvojicí dveří, otevíraných směrem vzad. Dva cestující na zadních sedadlech jsou před zraky okolního světa chráněni mohutným svažujícím se sloupkem karoserie. V interiéru je poprvé použit efekt hvězdné oblohy bez prosklené střechy. Hvězdami jsou v tomto případě světelné prvky LED a optická světlovedoucí vlákna.

Vnější rozměry Rolls-Royce 101EX jsou 5609 x 1987 x 1592 mm, rozvor 3320 mm, kola z kované hliníkové slitiny mají průměr 21 palců a jsou obuta do pneumatik o rozměru 255/50 R21 vpředu a 285/45 R21 vzadu.

Tisková zpráva nezapomíná dodat obvyklou větu zamítající jakékoliv plány na výrobu podobného vozidla v nejbližších letech. Výrobce tak má zaděláno na další senzaci, totiž potvrzení výroby podobného vozu, kterou doufejme zveřejní v následujících měsících.


Ondřej Láník