Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2009: Prodej vozů MPV je meziročně výrazně nižší, Roomster vede

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Ve dvou kategoriích velkoprostorových vozů na českém trhu v květnu k žádnému většímu překvapení nedošlo. Výjimkou je ovšem střední, kde se na bronzovém stupínku objevil Seat Altea, kdežto Renault Scénic spadl až na šestou příčku.

Roomster má opět jen 65 % mezi malými, Citroën C3 Picasso šplhá pomalu nahoru

Škoda Roomster zaznamenala v květnu jen 301 registrací, podíl domácího MPV ve třídě byl pouze 65 %. Druhý byl tentokrát Opel Meriva, který měl na kontě 50 vozů, třetí místo obsadil Hyundai Matrix s 35 kusy, čtvrtý Mercedes-Benz A ovšem zaostal jen o dva vozy (33) Pátý už je Citroën C3 Picasso (23), až se šestým místem a rovnou dvacítkou kusů se tedy musel spokojit Renault Modus, poslední sedmá Lancia Musa má jednu novou registraci.

Roomster si oproti květnu 2008 pohoršil o 45,5 %, před rokem se prodalo 552 vozů. Meriva má přesně stoprocentní nárůst (z 25 na 50 aut), Hyundai Matrix tentokrát vykazuje mírný pokles, a to o 12,5 %, v pátém měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno 40. Mercedes-Benz A si polepšil o 2 auta (z 31), tedy o 6,5 %. Renault Modus naopak zaznamenal - 58,3 % (o 28 vozů méně), což je mezi sedmi modely v této třídě největší propad. Celkové registrace meziročně spadly o 33,5 %, z 696 na 463 kusů. Na vině je především domácí zástupce, jehož prodeje celou třídu v loňském roce táhly.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2009 1-5/2009 5/2009 1-5/2009
1. Škoda ROOMSTER 301 1719 65,0% 66,8%
2. Opel MERIVA 50 307 10,8% 11,9%
3. Hyundai MATRIX 35 262 7,6% 10,2%
4. Mercedes-Benz A 33 109 7,1% 4,2%
5. Citroen C3 PICASSO 23 36 5,0% 1,4%
6. Renault MODUS 20 137 4,3% 5,3%
7. Lancia MUSA 1 4 0,2% 0,2%
- CELKEM 463 2574 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Roomster se 1.719 kusy před Merivou s 307, Matrixem s 262, Modusem se 137, následují Mercedes A (109), Citroën C3 Picasso (36) a Lancia Musa (4). Meriva tedy stále zvyšuje před Matrixem náskok, karty jsou zatím rozdány jednoznačně. Uvidíme, jak si povede francouzský nováček se dvěma šípy a zda stuttgartské áčko dostihne Modus.

Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 43,8 %. Ztrátu má také Matrix, a to ještě větší: - 47,8 %. Nových Mercedesů A jezdí po našich silnicích též méně než loni, a to o 9,9 %. Do ztráty se propadl už i Grand Modus, který v prvním čtvrtletí vykazoval nárůst v řádech stovek procent a soupeřil s Merivou, teď se mu ale dařit přestalo, má o 0,7 % méně (- 1 vůz). Meriva si i nadále vede dobře, má + 192,4 %. U Musy představují letošní čtyři registrace překonání loňských o plných 100 %, což je ovšem spíše zajímavost, než relevantní výsledek.

Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil jen 13,6 % (41 vozů), u Matrixu bylo dieselových verzí opět více: 26 %, prodalo se celkem 13 aut. Triumf v procentní statistice tentokrát náleží Mercedesu A, 12 vozů s motory CDI znamená 36,4 %. Zbylí hráči mají v této statistice jednotlivé kusy. Meriva dva, což u ní znamená 4 %, u Citroënu C3 Picasso je podíl turbodieselů 13 % (3 kusy), u Grand Modusu pak 5 % (1 vůz). Jediná prodaná Lancia Musa byla benzinová.

Mezi středními MPV třetí Seat Altea, Scénic až šestý, porazil jej i Mercedes B

Pro rumunské maxikombi se tentokrát rozhodlo celkem 91 zákazníků, patří mu tedy opět první místo mezi středními MPV, byť není zrovna typickým zástupcem této kategorie. Také druhá příčka je opět shodná s minulým měsícem, je na ní Citroën C4 Picasso s 50 vozy. Na třetím místě ale tentokrát najdeme Seat Altea, pro španělské MPV je tato příčka nesporným úspěchem. Stačilo mu k ní 46 registrací. Čtvrtý skončil Ford C-Max (43) a pátý Mercedes-Benz B (39). Větší minivan s trojcípou hvězdou tak porazil šestý Renault Scénic (36). Na dalších místech jsou: sedmá Kia Carens s 35 vozy, osmý VW Touran (30), devátý historický Citroěn Xsara Picasso (26) a desátá Toyota Corolla Verso s pouhými čtrnácti novými vozy.

Logan MCV si oproti loňskému květnu pohoršil o 27,8 %, registrace za pátý měsíc roku 2008 se zastavily na 126 vozech. C4 Picasso také vykazuje ztrátu, a to docela velkých 43,2 % (z 88 kusů). Seat Altea naopak získal 17 aut, tedy 58,6 %. Ford C-Max má úplně stejně jako před rokem. Registrace Mercedesu B vzrostly o 143,8 %, ze 16 loňských. Scénic se propadl o 44,6 % (- 29 vozů). Největší nárůst a květnový titul Skokan roku náleží Kii Carens (+ 288,9 %, loni jen 9 kusů). Volkswagen Touran má o 4 auta více (+15,4 %). Xsara Picasso ztratila 9 registrací (- 25,7 %) a konečně Toyota Corolla Verso se zhoršila o 48,1 % (- 13 kusů). Propadákem je tentokrát osobní verze dodávky Ford Connect nazvaná Tourneo, která ztratila 78,6 %. Celkem klesl trh v této třídě meziročně o 17,2 %, z 551 na 456 kusů.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v květnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2009 1-5/2009 5/2009 1-5/2009
1. Dacia LOGAN MCV 91 463 20,0% 20,6%
2. Citroën C4 PICASSO 50 260 11,0% 11,6%
3. Seat ALTEA 46 207 10,1% 9,2%
4. Ford C-MAX 43 252 9,4% 11,2%
5. Mercedes-Benz B 39 144 8,6% 6,4%
6. Renault SCENIC 36 219 7,9% 9,7%
7. Kia CARENS 35 142 7,7% 6,3%
8. Volkswagen TOURAN 30 124 6,6% 5,5%
9. Citroën XSARA PICASSO 26 123 5,7% 5,5%
10. Toyota COROLLA VERSO 14 110 3,1% 4,9%
11. Mazda 5 12 57 2,6% 2,5%
11. Toyota VERSO 12 14 2,6% 0,6%
13. Opel ZAFIRA 11 76 2,4% 3,4%
14. Honda FR-V 4 13 0,9% 0,6%
14. Peugeot 3008 4 8 0,9% 0,4%
16. Ford TOURNEO CONNECT 3 36 0,7% 1,6%
- Ostatní modely 0 3 0,0% 0,1%
- CELKEM 456 2251 100,0% 100,0%

Pořadí po pěti měsících vede Logan MCV se 463 kusy před Citroënem C4 Picasso s 260, který tak lehce utekl třetímu C-Maxu (252), čtvrtý je stále Renault Scénic (219), tomu už ale takřka dýchá na záda Seat Altea (207). Oproti dubnu se tedy nic nezměnilo. Logan MCV ve srovnání s loňskem ztratil 24,7 %, C4 Picasso má - 31,9 %, Scénic – 27 % a Altea - 5,5 %. Jediným, kdo si z první pětky polepšil, je Ford C-Max, má o 31,9 % více než loni (252 aut oproti 191). Celý trh ztratil 656 registrací, propadl se z 2.907 na 2.251 kusů, tedy o 22,6 %. Pokles se tedy oproti předchozím výsledkům opět o něco málo zmenšil.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV se vznětovými motory se prodalo v květnu 16 (17,6 % z celkového počtu), Picass C4 40 (80 %), Altea má na kontě 21 registrací vozů s agregáty spalujícími naftu (na ni vysokých 45,7 %), Ford C-Max 10 (23,3 %) a Mercedes B také 10 kusů (25,6 %).

Kategorii velkých MPV vládnou luxusní dodávky a S-Max, ostatní mají velkou ztrátu

V největší kategorii minivanů tentokrát dominovali oba němečtí konkurenti odvození z dodávek. Zvítězil Mercedes-Benz Viano s 32 registracemi a na druhém místě skončil Volkswagen Multivan (28). Třetí příčka pak patří Fordu S-Max (22). Ostatní soupeři již měli velkou ztrátu a jejich registrace činily v květnu jen několik kusů. Čtvrtý je Peugeot 807 (7), pátá Kia Carnival spolu s Renaultem Espace a Volkswagenem Sharan, všechny vozy mají na kontě po 6 kusech. Osmý Chrysler Voyager, si připsal 5 vozů, na devátém místě jsou Ford Galaxy a Seat Alhambra se 4 novými registracemi. Kromě nich bodovala ještě další tři auta, všechna s jedním kusem.

Meziroční srovnání tentokrát dopadlo pro první desítku střídavě, některé modely si polepšily, jiné naopak. Viano má + 10,3 %, Multivan naopak - 3,4 %, S-Max + 22,2 %, přeborníkem je opět Peugeot 807 s + 600 % (!) (o 6 registrací více, loni jen jednu), Espace tentokrát vykazuje - 50 %, Sharan dokonce - 60 %, Voyager + 66,7 %, Ford Galaxy - 42,9 % a konečně Seat Alhambra - 55,6 %. Kia Carnival dosáhla stejného výsledku jako před rokem. Největším květnovým propadákem je Sharan, šplhounem pak 807. Celý trh se po optimistickém dubnu vrátil znovu do ztráty, registrace se snížily o 8,2 % (ze 134 na 123 aut).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 5/2009 1-5/2009 5/2009 1-5/2009
1. Mercedes-Benz VIANO 32 102 26,0% 18,5%
2. Volkswagen MULTIVAN 28 116 22,8% 21,1%
3. Ford S-MAX 22 110 17,9% 20,0%
4. Peugeot 807 7 34 5,7% 6,2%
5. Kia CARNIVAL 6 34 4,9% 6,2%
5. Renault ESPACE 6 29 4,9% 5,3%
5. Volkswagen SHARAN 6 36 4,9% 6,5%
8. Chrysler VOYAGER 5 29 4,1% 5,3%
9. Ford GALAXY 4 21 3,3% 3,8%
9. Seat ALHAMBRA 4 21 3,3% 3,8%
11. Ford TOURNEO 1 7 0,8% 1,3%
11. Lancia PHEDRA 1 2 0,8% 0,4%
11. Volkswagen CALIFORNIA 1 1 0,8% 0,2%
- Ostatní modely 0 8 0,0% 1,5%
- CELKEM 123 550 100,0% 100,0%

Ve statistice od ledna je na prvním místě VW Multivan (116) před Fordem S-Max (110) a Mercedesem Viano (102). Čtvrtý je stále VW Sharan, ale už s velkou ztrátou (36), páté místo sdílí Kia Carnival s Peugeotem 807 (34). V meziročním srovnání si první pětka (či spíše šestka) vede takto: Multivan - 20,5 %, S-Max - 5,2 %, Viano - 39,6 %, Sharan - 35,7 % a Carnival - 33,3 %. Polepšil si pouze Peugeot 807 o 161,5 %, z ostatních také luxusní verze Fordu Transit Tourneo o 16,7 %. Celkový objem trhu v této třídě pak klesl za prvních pět měsíců o 24,7 %, ze 730 na 550 vozů.

Jaké byly podíly vznětových verzí v květnové Top 5 (respektive Top 7)? Čtyři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu – Mercedes Viano, VW Multivan, Peugeot 807 a Kia Carnival, dosáhly tedy stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem 19 (86,4 %). U Espace a Sharanu byl podíl dieselů 83,3 %, od každého se prodal ze šesti kusů jeden zážehový.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
25. 6. 2009 19:09
Re: Kategórie
Rozvorem je City jasné malé auto. Linea je srovnatelná s Octavií - celkovou délku mají prakticky shodnou, rozvorem fiat škodovku předčí. Většina sedanů nižší střední třídy má dneska 4,5-4,6 m a 2,6-2,7 m rozvor. Výjimkou je Logan, který je kratší než City, ale rozvor má 2,6 m, takže do nižší střední patří. Se zvětšováním souhlasím. Například Astra F měla coby hatch zhruba tolik, kolik má dnesk Grande Punto a Ibiza, tzn. 4,05 m.
24. 6. 2009 09:40
Re: Kategórie
Etalón elegancie je etalón elegancie. Majster sa pozná na prvý pohľad. ;-)
24. 6. 2009 07:33
Re: Kategórie
Dĺžka City je, pokiaľ viem, nad 4400 mm, presne 4420 - to už nie je hodnota typická pre malé autá, aj rázvor je skôr na hornom okraji. Je o 6 cm menší ako má Linea, ale zas o 8 dlhší ako Fabia. Tieto dve autá (City a Linea) by som k sebe radil proste a jednoducho rovnakým určením, podobnými parametrami interiéru, veľkými kuframi aj podobnou cenou.

Inak zaujímavé je sledovať, ako nám tie triedy neustále rastú. Ešte nedávno bola dĺžka 4,5 metra ešte takmer mimo dosah strednej triedy (napríklad prvá Vectra mala dĺžku, myslím 4380 mm), dnes ju bežne prekračujú kombi a limuzíny nižšej strednej, stredná trieda už atakuje mieru 4,8 metra. Že by sme šplhali k úrovni v Amerike, a auto pod 5 metrov bude malé a ekonomické....?
Avatar - Emel
23. 6. 2009 22:17
Čísla
Za povšimnutí stojí špatný výsledek Renaultu, zřejmě díky generační obměně. Stále dobře si naopak vede Logan, prostě velké auto za málo peněz se nemůže prodávat špatně.
23. 6. 2009 21:33
Re: Kategórie
Honda City má v nové generaci rozvor 2540 mm (dle stránek Hondy) - jasné malé auto. Fiat Linea pak 2603 mm - spodní hranice nizší střední, třeba Octavia má jak známo ještě méně :-) Na délku má City necelých 4,4 m, Linea pak 4,56 m. Jediné, v čem jsou obě auta srovnatelná, je kufr (506 l City, 500 l Linea). A to je ještě legrace v tom, že samotným SDA nedávno zabloudila jedna hondice do nižší střední a zbytek mají v malých. Prostě pr.. :-)