Český trh v květnu 2009: Prodej vozů MPV je meziročně výrazně nižší, Roomster vede
Roomster má opět jen 65 % mezi malými, Citroën C3 Picasso šplhá pomalu nahoru
Škoda Roomster zaznamenala v květnu jen 301 registrací, podíl domácího MPV ve třídě byl pouze 65 %. Druhý byl tentokrát Opel Meriva, který měl na kontě 50 vozů, třetí místo obsadil Hyundai Matrix s 35 kusy, čtvrtý Mercedes-Benz A ovšem zaostal jen o dva vozy (33) Pátý už je Citroën C3 Picasso (23), až se šestým místem a rovnou dvacítkou kusů se tedy musel spokojit Renault Modus, poslední sedmá Lancia Musa má jednu novou registraci.
Roomster si oproti květnu 2008 pohoršil o 45,5 %, před rokem se prodalo 552 vozů. Meriva má přesně stoprocentní nárůst (z 25 na 50 aut), Hyundai Matrix tentokrát vykazuje mírný pokles, a to o 12,5 %, v pátém měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno 40. Mercedes-Benz A si polepšil o 2 auta (z 31), tedy o 6,5 %. Renault Modus naopak zaznamenal - 58,3 % (o 28 vozů méně), což je mezi sedmi modely v této třídě největší propad. Celkové registrace meziročně spadly o 33,5 %, z 696 na 463 kusů. Na vině je především domácí zástupce, jehož prodeje celou třídu v loňském roce táhly.
Třída malých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2009 | 1-5/2009 | 5/2009 | 1-5/2009 |
1. | Škoda ROOMSTER | 301 | 1719 | 65,0% | 66,8% |
2. | Opel MERIVA | 50 | 307 | 10,8% | 11,9% |
3. | Hyundai MATRIX | 35 | 262 | 7,6% | 10,2% |
4. | Mercedes-Benz A | 33 | 109 | 7,1% | 4,2% |
5. | Citroen C3 PICASSO | 23 | 36 | 5,0% | 1,4% |
6. | Renault MODUS | 20 | 137 | 4,3% | 5,3% |
7. | Lancia MUSA | 1 | 4 | 0,2% | 0,2% |
- | CELKEM | 463 | 2574 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede Roomster se 1.719 kusy před Merivou s 307, Matrixem s 262, Modusem se 137, následují Mercedes A (109), Citroën C3 Picasso (36) a Lancia Musa (4). Meriva tedy stále zvyšuje před Matrixem náskok, karty jsou zatím rozdány jednoznačně. Uvidíme, jak si povede francouzský nováček se dvěma šípy a zda stuttgartské áčko dostihne Modus.
Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 43,8 %. Ztrátu má také Matrix, a to ještě větší: - 47,8 %. Nových Mercedesů A jezdí po našich silnicích též méně než loni, a to o 9,9 %. Do ztráty se propadl už i Grand Modus, který v prvním čtvrtletí vykazoval nárůst v řádech stovek procent a soupeřil s Merivou, teď se mu ale dařit přestalo, má o 0,7 % méně (- 1 vůz). Meriva si i nadále vede dobře, má + 192,4 %. U Musy představují letošní čtyři registrace překonání loňských o plných 100 %, což je ovšem spíše zajímavost, než relevantní výsledek.
Podíl vznětových motorů u Roomsteru činil jen 13,6 % (41 vozů), u Matrixu bylo dieselových verzí opět více: 26 %, prodalo se celkem 13 aut. Triumf v procentní statistice tentokrát náleží Mercedesu A, 12 vozů s motory CDI znamená 36,4 %. Zbylí hráči mají v této statistice jednotlivé kusy. Meriva dva, což u ní znamená 4 %, u Citroënu C3 Picasso je podíl turbodieselů 13 % (3 kusy), u Grand Modusu pak 5 % (1 vůz). Jediná prodaná Lancia Musa byla benzinová.
Mezi středními MPV třetí Seat Altea, Scénic až šestý, porazil jej i Mercedes B
Pro rumunské maxikombi se tentokrát rozhodlo celkem 91 zákazníků, patří mu tedy opět první místo mezi středními MPV, byť není zrovna typickým zástupcem této kategorie. Také druhá příčka je opět shodná s minulým měsícem, je na ní Citroën C4 Picasso s 50 vozy. Na třetím místě ale tentokrát najdeme Seat Altea, pro španělské MPV je tato příčka nesporným úspěchem. Stačilo mu k ní 46 registrací. Čtvrtý skončil Ford C-Max (43) a pátý Mercedes-Benz B (39). Větší minivan s trojcípou hvězdou tak porazil šestý Renault Scénic (36). Na dalších místech jsou: sedmá Kia Carens s 35 vozy, osmý VW Touran (30), devátý historický Citroěn Xsara Picasso (26) a desátá Toyota Corolla Verso s pouhými čtrnácti novými vozy.
Logan MCV si oproti loňskému květnu pohoršil o 27,8 %, registrace za pátý měsíc roku 2008 se zastavily na 126 vozech. C4 Picasso také vykazuje ztrátu, a to docela velkých 43,2 % (z 88 kusů). Seat Altea naopak získal 17 aut, tedy 58,6 %. Ford C-Max má úplně stejně jako před rokem. Registrace Mercedesu B vzrostly o 143,8 %, ze 16 loňských. Scénic se propadl o 44,6 % (- 29 vozů). Největší nárůst a květnový titul Skokan roku náleží Kii Carens (+ 288,9 %, loni jen 9 kusů). Volkswagen Touran má o 4 auta více (+15,4 %). Xsara Picasso ztratila 9 registrací (- 25,7 %) a konečně Toyota Corolla Verso se zhoršila o 48,1 % (- 13 kusů). Propadákem je tentokrát osobní verze dodávky Ford Connect nazvaná Tourneo, která ztratila 78,6 %. Celkem klesl trh v této třídě meziročně o 17,2 %, z 551 na 456 kusů.
Třída středních MPV, registrace na českém trhu v květnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2009 | 1-5/2009 | 5/2009 | 1-5/2009 |
1. | Dacia LOGAN MCV | 91 | 463 | 20,0% | 20,6% |
2. | Citroën C4 PICASSO | 50 | 260 | 11,0% | 11,6% |
3. | Seat ALTEA | 46 | 207 | 10,1% | 9,2% |
4. | Ford C-MAX | 43 | 252 | 9,4% | 11,2% |
5. | Mercedes-Benz B | 39 | 144 | 8,6% | 6,4% |
6. | Renault SCENIC | 36 | 219 | 7,9% | 9,7% |
7. | Kia CARENS | 35 | 142 | 7,7% | 6,3% |
8. | Volkswagen TOURAN | 30 | 124 | 6,6% | 5,5% |
9. | Citroën XSARA PICASSO | 26 | 123 | 5,7% | 5,5% |
10. | Toyota COROLLA VERSO | 14 | 110 | 3,1% | 4,9% |
11. | Mazda 5 | 12 | 57 | 2,6% | 2,5% |
11. | Toyota VERSO | 12 | 14 | 2,6% | 0,6% |
13. | Opel ZAFIRA | 11 | 76 | 2,4% | 3,4% |
14. | Honda FR-V | 4 | 13 | 0,9% | 0,6% |
14. | Peugeot 3008 | 4 | 8 | 0,9% | 0,4% |
16. | Ford TOURNEO CONNECT | 3 | 36 | 0,7% | 1,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 456 | 2251 | 100,0% | 100,0% |
Pořadí po pěti měsících vede Logan MCV se 463 kusy před Citroënem C4 Picasso s 260, který tak lehce utekl třetímu C-Maxu (252), čtvrtý je stále Renault Scénic (219), tomu už ale takřka dýchá na záda Seat Altea (207). Oproti dubnu se tedy nic nezměnilo. Logan MCV ve srovnání s loňskem ztratil 24,7 %, C4 Picasso má - 31,9 %, Scénic – 27 % a Altea - 5,5 %. Jediným, kdo si z první pětky polepšil, je Ford C-Max, má o 31,9 % více než loni (252 aut oproti 191). Celý trh ztratil 656 registrací, propadl se z 2.907 na 2.251 kusů, tedy o 22,6 %. Pokles se tedy oproti předchozím výsledkům opět o něco málo zmenšil.
Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Loganů MCV se vznětovými motory se prodalo v květnu 16 (17,6 % z celkového počtu), Picass C4 40 (80 %), Altea má na kontě 21 registrací vozů s agregáty spalujícími naftu (na ni vysokých 45,7 %), Ford C-Max 10 (23,3 %) a Mercedes B také 10 kusů (25,6 %).
Kategorii velkých MPV vládnou luxusní dodávky a S-Max, ostatní mají velkou ztrátu
V největší kategorii minivanů tentokrát dominovali oba němečtí konkurenti odvození z dodávek. Zvítězil Mercedes-Benz Viano s 32 registracemi a na druhém místě skončil Volkswagen Multivan (28). Třetí příčka pak patří Fordu S-Max (22). Ostatní soupeři již měli velkou ztrátu a jejich registrace činily v květnu jen několik kusů. Čtvrtý je Peugeot 807 (7), pátá Kia Carnival spolu s Renaultem Espace a Volkswagenem Sharan, všechny vozy mají na kontě po 6 kusech. Osmý Chrysler Voyager, si připsal 5 vozů, na devátém místě jsou Ford Galaxy a Seat Alhambra se 4 novými registracemi. Kromě nich bodovala ještě další tři auta, všechna s jedním kusem.
Meziroční srovnání tentokrát dopadlo pro první desítku střídavě, některé modely si polepšily, jiné naopak. Viano má + 10,3 %, Multivan naopak - 3,4 %, S-Max + 22,2 %, přeborníkem je opět Peugeot 807 s + 600 % (!) (o 6 registrací více, loni jen jednu), Espace tentokrát vykazuje - 50 %, Sharan dokonce - 60 %, Voyager + 66,7 %, Ford Galaxy - 42,9 % a konečně Seat Alhambra - 55,6 %. Kia Carnival dosáhla stejného výsledku jako před rokem. Největším květnovým propadákem je Sharan, šplhounem pak 807. Celý trh se po optimistickém dubnu vrátil znovu do ztráty, registrace se snížily o 8,2 % (ze 134 na 123 aut).
Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v květnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2009 | 1-5/2009 | 5/2009 | 1-5/2009 |
1. | Mercedes-Benz VIANO | 32 | 102 | 26,0% | 18,5% |
2. | Volkswagen MULTIVAN | 28 | 116 | 22,8% | 21,1% |
3. | Ford S-MAX | 22 | 110 | 17,9% | 20,0% |
4. | Peugeot 807 | 7 | 34 | 5,7% | 6,2% |
5. | Kia CARNIVAL | 6 | 34 | 4,9% | 6,2% |
5. | Renault ESPACE | 6 | 29 | 4,9% | 5,3% |
5. | Volkswagen SHARAN | 6 | 36 | 4,9% | 6,5% |
8. | Chrysler VOYAGER | 5 | 29 | 4,1% | 5,3% |
9. | Ford GALAXY | 4 | 21 | 3,3% | 3,8% |
9. | Seat ALHAMBRA | 4 | 21 | 3,3% | 3,8% |
11. | Ford TOURNEO | 1 | 7 | 0,8% | 1,3% |
11. | Lancia PHEDRA | 1 | 2 | 0,8% | 0,4% |
11. | Volkswagen CALIFORNIA | 1 | 1 | 0,8% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 8 | 0,0% | 1,5% |
- | CELKEM | 123 | 550 | 100,0% | 100,0% |
Ve statistice od ledna je na prvním místě VW Multivan (116) před Fordem S-Max (110) a Mercedesem Viano (102). Čtvrtý je stále VW Sharan, ale už s velkou ztrátou (36), páté místo sdílí Kia Carnival s Peugeotem 807 (34). V meziročním srovnání si první pětka (či spíše šestka) vede takto: Multivan - 20,5 %, S-Max - 5,2 %, Viano - 39,6 %, Sharan - 35,7 % a Carnival - 33,3 %. Polepšil si pouze Peugeot 807 o 161,5 %, z ostatních také luxusní verze Fordu Transit Tourneo o 16,7 %. Celkový objem trhu v této třídě pak klesl za prvních pět měsíců o 24,7 %, ze 730 na 550 vozů.
Jaké byly podíly vznětových verzí v květnové Top 5 (respektive Top 7)? Čtyři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu – Mercedes Viano, VW Multivan, Peugeot 807 a Kia Carnival, dosáhly tedy stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem 19 (86,4 %). U Espace a Sharanu byl podíl dieselů 83,3 %, od každého se prodal ze šesti kusů jeden zážehový.