reklama


Rostoucí cena šrotu zvedá zájem o autovraky, firmy dávají bonusy

Rostoucí cena šrotu zvedá zájem o autovraky, firmy dávají bonusy

 

Vysloužilé automobily se kvůli rostoucí ceně železného šrotu stávají žádaným artiklem.

V Moravskoslezském kraji přibývá firem, které automobilové vraky vykupují a rozebírají. Zatímco před rokem vlastnilo v regionu oficiální oprávnění k ekologické likvidaci starých automobilů 13 subjektů, nyní jich je už 22. Některé firmy čelí rostoucí konkurenci nabídkou různých bonusů včetně peněz vyplácených za výkup nepojízdného vraku nebo i zájezdu, zjistila ČTK.

"Loni jsme měli obrovský pokles 120 aut proti roku 2006, kdy to bylo asi 530 aut, je to tím, že přibyla konkurence," řekl ČTK Milan Petr, majitel autovrakoviště Ženklava na Novojičínsku.

Také bohumínská firma ŽDB Group, která je v kraji největším likvidátorem autovraků, loni kvůli rostoucí konkurenci rozebrala méně starých aut. Podnik přitom plánoval, že po předloňských zhruba 1300 automobilech zlikviduje o 50 procent vozidel více. Podařilo se mu ale rozebrat jen zhruba tisícovku vozidel. Přísun vysloužilých aut si ŽDB Group snaží udržet například organizováním bezplatných svozových dnů. Nyní nabízí v soutěži i zájezd. Jeden majitel, který na jaře odevzdá firmě staré auto, vyhraje zájezd za 10.000 korun.

"Konkurence se zněkolikanásobila," potvrdil ČTK Jiří Stibůrek, ředitel závodu Válcovna, ocelárna a recyklace, která v ŽDB Group autovraky ekologicky likviduje. Ekologickou likvidaci vraků osobních i nákladních aut provádí bohumínská firma od roku 1999 zdarma. Získané suroviny buď zneškodní, anebo dále zpracovává ve svých provozech. Na jednom rozebraném vozidle prý vydělá maximálně několik stokorun.

Podle Jiřího Gelnara, vedoucího provozu recyklace v bohumínské firmě, stoupla od loňska výkupní cena šrotu přibližně v průměru o deset procent. "Přímá cena za odběr na huť je asi 4800 korun, ve sběrně dostanete méně, ti malí, kteří to rozebírají v garáži, mohou dostat kolem 4200 korun za tunu," řekl ČTK Gelnar. Malí zpracovatelé ale podle Petra mohou dodávat šrot do hutí pouze přes prostředníky a tam je cena jiná. "Je to jako na houpačce. Za leden a únor cena klesla o 700 korun," upozornil. Jen v Ostravě se likvidací autovraků zabývá několik firem. Loni tam získala oprávnění pro likvidaci například firma Trojek. Jednotliví zpracovatelé autovraků se proto podle Gelnara snaží udržet při životě a dávají různé bonusy majitelům aut. Firma HP Demont u Frýdku-Místku láká na částku až 500 korun za získaný vrak, autovrakoviště v Ženklavě na to nemá. "Nejsme bohatí, abychom mohli rozdávat, autovraky bereme zdarma," uvedl Petr.

"Ještě předloni jsme vybírali u svozových dnů manipulační poplatek, loni jsme ho zrušili, zavedli jsme novinku, že do 50 kilometrů jezdíme pro autovraky zdarma. Náklady nám zase vzrostly, ale zisk je pořád stejný, protože vzrostla cena železa," dodal Gelnar. Doufá, že se firmě podaří letos rozebrat znovu alespoň tisíc ojetin.

Odborníci uvádějí, že z vysloužilých aut, které se prodávají v rámci Evropské unie, skončí v oficiálních likvidačních místech asi 30 procent. Majitelé své ojetiny často odstavují na různých místech. Podle expertů je v ČR asi 300.000 anonymních vraků, které je nutné zlikvidovat. Stát tato likvidace přijde podle odborných propočtů na zhruba 1,5 miliardy korun.

Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze? Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze?

Ta aféra skutečně má parametry stát se předvolebním…

Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů

Bývalý nájemce pražského hlavního nádraží, italská…

Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou…

Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní Real, Barcelona, Manchester. Fotbalová superkluby mají třikrát víc peněz než ostatní

Fotbal v Evropě vydělává nejvíce peněz v historii, kluby…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Podívejte se, jak budou vypadat náklaďáky budoucnosti!

Dnes 08:00

Podobně jako u osobních automobilů i v případě nákladních vozidel řada světových výrobců pracuje na vývoji autonomních systémů řízení a velká pozornost je věnována i snižování provozních nákladů.




Blesk.cz

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale hrozí další

Chřipková epidemie v Praze zřejmě končí. Na jaře ale…

Počet nemocných s chřipkou a akutními respiračními onemocněními se v Praze v minulém týdnu nezměnil a nadále…

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií Galaxy Note 7. Zabrzdil novinku

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií…

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stály problémy…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu, suverénně vede Merkelová

Nejdůležitější volby roku budou 24. září v Německu,…

Přestože na hlavu kancléřky Angely Merkelové se snáší tvrdá kritika za problémy způsobené migrací i radikalizaci…

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

 
 
reklama