Ploutev docela dobře chytá FM a po zkušenosti z focusu kde rádio umožňovalo příjem krátkých vln tak překvapivě i ty. Katastrofou je ale příjem středních a dlouhých vln ;-\ Tam je prut nenahraditelný... I když roli hraje i přívodní kabel atd.
Škoda.. těšil jsem se na podrobnosti o DAB... ale nic jsem
Ano, je to prý budoucnost, je to lepší a dá se dát anténa i dovnitř auta.
Ale proč? Kde se berou ty výhody DAB, teda kromě toho, že výrobci chtějí prodávat rádia i těm, co už je mají pár let... a právě ta starší rádia jak naschvál furt fungují... :-(
Re: Škoda.. těšil jsem se na podrobnosti o DAB... ale nic j
DAB umožňuje totéž, co digitální TV - nacpat do pásma více stanic. Asi jediné plus, které v tom vidím.
Jenže při snížené kvalitě signálu rádio nešumí, ale vypadává. S tím šumem se aspoň poslouchat dalo, s výpadky je to na zabití. V duchu moderní doby tak dostaneme více v horší kvalitě.
Re: Škoda.. těšil jsem se na podrobnosti o DAB... ale nic j
To jako fakt? Vždyť to bude totálně nepoužitelné, protože by to muselo mít tak 100x lepší pokrytí než současná verze, která zašumí tak každé 3 minuty a někdy šumí celou dobu, ale když není lepší signál tak co se dá dělat >:D Takže jestli na 20km úseku to rádio nově nepůjde vůbec tak ať výrobci nečekají, že si ho koupím a jenom si pořídím větší flashku, aby se tam vešlo dost písniček :-!
Co se týče antény a instalace, platilo, platí a platit bude, že prut má být co nejdelší (sám mám 110 cm), orientován co nejvíce vertikálně (drtivá většina rádií vysílá s vertikální polarizací), kabel k autorádiu co nejkratší a nezapomenout na řádné ukostření patice antény. Použití zesilovače nemá být standartem, ale pouze krajním až nouzovým řešením, např. je-li nutné použít delší než standartní kabel. Pokud jsou splněny úvodní předpoklady, v drtivé většině není zesilovač absolutně potřeba, naopak často zhoršuje parametry příjmu. Nekvalitnímu rádiu zesilovač moc nepomůže a kvalitní ho nepotřebuje. Nejlepší zesilovač je co nejdelší řádně nainstalovaná anténa. Pokud už mermomocí zesilovač je nainstalován, pak vždy co nejblíže k anténě, ideálně hned za ní či přímo v patici. Zesilovač na konci kabelu u rádia je nesmysl.
DAB vysílání je u nás zatím v plenkách, pokrytí slabé (viz příslušné mapy) a slibovaná kvalita je přinejlepším na úrovni MP3 přehrávačů. Stejně tak stanice jsou hlavně ČRa a nějaké ta soukromá, stejné jako v FM. Termín ukončení FM vysílání je v nedohlednu, majitelé těchto stanic tvrdě lobbují za co nejdelší existenci analogu, v současné době je investice do DAB rádia pouze věcí pro fandy a technické nadšence.
Nevím jak tyhle věci přesně fungují, ale mám zkušenost, že v Golfu 7 jsem neměl prut vůbec, resp. byl integrovaný v zadním skle (nevím zda ještě jinde), bál jsem se o kvalitu příjmu a ve výsledku v rámci různých mainstreamových aut, s kterými jsem jezdil stejné trasy pro porovnání, měl Golf naprosto nejlepší příjem, to mě docela překvapilo :-)
tohle už měl Golf VI a chytal signál, který snad ve vzduchu ani nebyl... Tehdy jsem is uvědomil, že není špatné pokrytí signálem, pouze špatně navržené antény a zesilovače >:-[]
Různá náhradní řešení, ploutev, integrace do vyhřívání atd. je pouze z důvodu estetiky, dohání se to pak zesilovači a rádii s kvalitnějšími tunery, což vše zbytečně prodraží, ale co, zákazník to zacáluje :-P
Zesilovač v anténě standart je, u koncernových aut už někdy od 90. let - byl i ve Felicii. Ale je pravda, že není až tak potřeba - nechtělo se mi shánět napájení antény (u koncernu je z nějakého důvodu zesilovač napájen po koaxu místo samostatného vodiče, což žádné, kromě originálního rádia nepodporuje), tak jsem si zesilovač přemostil a hraje to parádně..
Spousta problémů s příjmem je způsobeno pávě tím, že aftermarket radia nepodporují napajení zesilovače, a majielé o tom, že v anténě nějaký je, nemají tušení... mrtvý zesilovač je pak horší, než žádný
A nebo stačí bydlet někde ve městě nebo kolem něj a ty stanice hrají samy ať je namontovaná anténa nebo ne. I když je pravda že rádio jako takové mi už hodně dlouho nehrálo takže je možné že je to po těch letech už je to jinak a pokrytí není takové jako bývalo, zítra zkusím a napíšu. >:D
Rádio v autě ani doma přes den neposlouchám vůbec, protože je tam více reklam než hudby. Použitelné to bývá až v noci. Takže využívám svoje zdroje hudby a rádiovou anténu vlastně ani nepotřebuju
Třeba : názor čím delší bič, tím lepší signál je zcela nepravdivý.
Záleží na tom, jakou polarizaci má vysílaný signál, jaký kmitočet, kde je anténa
na voze umístěna, zda je jedno, či vícepásmová, atd, atd...
Stejně nesmyslná je preference T-DAB+, pro naše podmínky je mnohem výhodnější
postupná digitalizace s využitím systému DRM+ A konec konců systém DRM30 by
mohl sehrát ve střední Evropě mnohem výraznější roli, než si zatím věci neznalí
ekonomové myslí. BTW: bitrate DAB je okolo 64kb/s což má za následek zvukový
přednes horší, než na FM.
Mohlo by se pokračovat, ale bylo by to na samostatný článek
[odkaz]
Takže - nejdůležitější je, aby auto mělo rádio, které podporuje jak DAB, tak DRM
- pokud tedy nekupujete vůz jen na nejbližší 2 roky...
DRM je (alespoň v ČR) definitivně odpískaná a uzavřená záležitost, budoucnost digitalizace rozhlasu se bude ubírat výhradně cestou DAB+ ve III.pásmu.
Názor, že čím delší přijímací anténa, tím lepší příjem, je bazální radioamatérská poučka. Než začneš tvrdit něco o nepravdě, nastuduj si základy radiotechniky :-P Pro FM pásmo je vzhledem k provozním a estetickým omezujícím parametrům vhodná délka cca 1m. Cokoliv méně je už jen daň za estetiku. Na polarizaci shodné s vysílačem a umístění antény co nejvýše na vozidle a co nejdále od motoru samozřejmě záleží. Sám mám na autě téměř kolmý jen lehce skloněný 105 cm prut na zadní hraně střechy a kvalitní kabel, tažený nejkratší cestou k rádiu, žádný zesilovač.
Všechny tyhle výčnělky kazí siluetu auta a čistotu designu. Nechápu proč to necpou do skla? Na mém 16letém autě mám ve skle FM, GSM a analog TV. GPS pod sklem.
Nadpis článku sliboval poněkud širší záběr článku než jen letmé a úzké zaměření na „pahýly na střeše“ z poslední doby a polemice o analogu versus digitál. :no:
Např. o teleskopickém chromovaném prutu o délce cca půl metru na levém zadním blatníku jsem se nedozvěděl nic. Podle zevrubných informací v článku by to měl být ideál pro příjem všech pásem analogu, navíc ničemu nepřekáží (jako cokoliv na střeše, kde to nejen hyzdí vzhled, ale navíc překáží v zimě třeba pří odmetání sněhu a ještě mi tím např. u Renaultu zatéká dovnitř), výstupek je na blatníku minimální a prost jakýchkoliv hran.
Nevýhody jsou pak ty, že po zapnutí rádia člověk čeká na signál asi 2-3 sekundy, než se anténa vysune a pak také, že mechanismus na ovládání antény se může poškodit (i když mně se to ještě za 11 let, co auto mám, naštěstí nestalo).
Nejelegantnější umístění antény mi však přijde to v zadním skle. Kdysi jsem ho měl na Fordu Scorpio a nepamatuji se, že by s tím byl problém. Stejně jako čelní vyhřívané sklo, což je další elegantní a užitečná věc.
Jako v pisnicce, k noham ti dam zlate pruty, nebo se vubec nevratim. A fakt ze jo. Vsimnete si velka Afrika, male kapesni vysilacky. Co tam maji auta? Dloooouhe kolme pruty. Asi vedi proc.
Děkuji za užitečný článek! Hlavně to perfektní porovnání! Hledal jsem vážně všude možně a našel jsem tohle: [odkaz] Takže Váš článek mě docela zachránil!