Rozhodnutí o Opelu do poloviny týdne, nabídky se stále mění

Rozhodnutí o Opelu do poloviny týdne, nabídky se stále mění

 

Ani dnešní jednání německých politiků o záchraně automobilky Opel nevnesla do záležitosti jasno. A to i přesto, že vláda hodlá podle kancléřky Angely Merkelové o preferovaném způsobu státní podpory pro nového investora rozhodnout už do poloviny týdne.

Nabídky tří zájemců, kteří chtějí společnost vlastněnou americkým koncernem General Motors převzít, se neustále mění, řekla Merkelová.

Opel je součástí největší americké automobilky General Motors, která se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a která má americké vládě do 1. června předložit plán restrukturalizace. GM se v rámci restrukturalizace některých svých značek včetně Opelu plánuje zbavit.

Trojici nabídek na koupi Opelu předložili minulou středu potenciální investoři, a to italská automobilka Fiat, konsorcium kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International a ruské banky Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings. Merkelová dnes prohlásila, že jejich nabídky se mění každým dnem. Na odpolední tiskové konferenci však také potvrdila, že se všemi třemi zájemci vláda nadále jedná.

Němečtí regionální politici se netají tím, že nabídka Magny se jim zdá nejzajímavější a nechtějí ani slyšet o případném vyhlášení konkurzního řízení v Opelu. Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg však v rozhovoru pro nedělník Bild am Sonntag upozornil, že všechny tři nabídky na koupi Opelu mají nedostatky a nevyloučil možnost, že nakonec nebude vybrán ani jeden zájemce. Pak by prý pro firmu bylo lepší, kdyby šla do řízeného bankrotu pod ochranou soudu.

Preference německé vlády je pro GM klíčová. Případné vlastnické změny v automobilce Opel se totiž zřejmě neobejdou bez souběžné pomoci ze strany německého státu, jenž je ochoten poskytnout záruky. S ohledem na rizika pro daňové poplatníky však chce mít německá vláda jistotu životaschopnosti dalšího rozvoje firmy, což má hledaný investor zajistit. Tím, kdo nakonec o strategickém partnerovi pro evropskou část svých evropských aktivit rozhodne, však bude GM.

Guttenberg, jenž je členem Křesťanskosociální unie (CSU), svými víkendovými výroky poněkud znejistěl německého vicekancléře a kandidáta sociálních demokratů (SPD) na kancléře Franka-Waltera Steinmeiera i ministerské předsedy čtyř zainteresovaných spolkových zemí.

"Radím všem, aby konečně přestali s řečmi o konkurzu Opelu," řekl Steinmeier v reakci na prohlášení vládního kolegy. Guttenberg zase kritizoval postoj Steinmeiera v rozhovoru pro dnešní vydání deníku Hamburger Abendblatt. "Ten, kdo nyní vylučuje jako možnost řízenou insolvenci, ohrožuje nejen peníze daňových poplatníků, ale také oslabuje vyjednávací pozice," upozornil Guttenberg.

Rozpaky nad výroky ministra hospodářství vyjádřili rovněž premiéři Severního Porýní-Vestfálska a Hesenska Jürgen Rüttgers a Roland Koch, kteří jsou z Křesťansko-demokratické strany (CDU) kancléřky Merkelové.

Koch dnes označil případné vyhlášení konkurzu za "nejhorší ze všech myslitelných řešení". Podle něj nelze vyvolávat dojem, že vedle sebe existují čtyři rovnocenné možnosti řešení krize Opelu, a německá vláda podle něj musí učinit vše, co je v jejích silách, aby zabránila bankrotu domácí automobilky.

Rüttgers potvrdil, že zástupci Magny a Fiatu jsou ochotni k vylepšení nabídek, což uvítal. "To je dobrá zpráva hlavně pro Bochum," poznamenal a vyjádřil naději, že nebude třeba vyhlašovat konkurzní řízení, ačkoli ho nemůže vyloučit. Rüttgers vyjádřil už minulý týden námitky vůči údajnému původnímu záměru Magny propustit 2200 pracovníků v bochumském závodě.

Magna hodlá do Opelu vstoupit i s pomocí ruských investorů, výrobcem nákladních automobilů GAZ a banky Sberbank. Vládní mluvčí dnes prozradil, že Merkelová o víkendu o řešení krize kolem Opelu jednala se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem.

V neprospěch italského Fiatu hovoří hlavně obavy z hromadného propouštění zaměstnanců. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne ale o víkendu ujistil, že by se propouštění týkalo nejvýše 2000 lidí.

Opel ve svých německých továrnách v hesenském Rüsselsheimu, v Bochumi v Severním Porýní-Vestfálsku, v Kaiserslauternu v Porýní-Falci a v durynském Erfurtu zaměstnává na 25.000 lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 

Štítky GM Magna Opel

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…