Rozhodnutí o Opelu do poloviny týdne, nabídky se stále mění

Rozhodnutí o Opelu do poloviny týdne, nabídky se stále mění

 

Ani dnešní jednání německých politiků o záchraně automobilky Opel nevnesla do záležitosti jasno. A to i přesto, že vláda hodlá podle kancléřky Angely Merkelové o preferovaném způsobu státní podpory pro nového investora rozhodnout už do poloviny týdne.

Nabídky tří zájemců, kteří chtějí společnost vlastněnou americkým koncernem General Motors převzít, se neustále mění, řekla Merkelová.

Opel je součástí největší americké automobilky General Motors, která se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a která má americké vládě do 1. června předložit plán restrukturalizace. GM se v rámci restrukturalizace některých svých značek včetně Opelu plánuje zbavit.

Trojici nabídek na koupi Opelu předložili minulou středu potenciální investoři, a to italská automobilka Fiat, konsorcium kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International a ruské banky Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings. Merkelová dnes prohlásila, že jejich nabídky se mění každým dnem. Na odpolední tiskové konferenci však také potvrdila, že se všemi třemi zájemci vláda nadále jedná.

Němečtí regionální politici se netají tím, že nabídka Magny se jim zdá nejzajímavější a nechtějí ani slyšet o případném vyhlášení konkurzního řízení v Opelu. Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg však v rozhovoru pro nedělník Bild am Sonntag upozornil, že všechny tři nabídky na koupi Opelu mají nedostatky a nevyloučil možnost, že nakonec nebude vybrán ani jeden zájemce. Pak by prý pro firmu bylo lepší, kdyby šla do řízeného bankrotu pod ochranou soudu.

Preference německé vlády je pro GM klíčová. Případné vlastnické změny v automobilce Opel se totiž zřejmě neobejdou bez souběžné pomoci ze strany německého státu, jenž je ochoten poskytnout záruky. S ohledem na rizika pro daňové poplatníky však chce mít německá vláda jistotu životaschopnosti dalšího rozvoje firmy, což má hledaný investor zajistit. Tím, kdo nakonec o strategickém partnerovi pro evropskou část svých evropských aktivit rozhodne, však bude GM.

Guttenberg, jenž je členem Křesťanskosociální unie (CSU), svými víkendovými výroky poněkud znejistěl německého vicekancléře a kandidáta sociálních demokratů (SPD) na kancléře Franka-Waltera Steinmeiera i ministerské předsedy čtyř zainteresovaných spolkových zemí.

"Radím všem, aby konečně přestali s řečmi o konkurzu Opelu," řekl Steinmeier v reakci na prohlášení vládního kolegy. Guttenberg zase kritizoval postoj Steinmeiera v rozhovoru pro dnešní vydání deníku Hamburger Abendblatt. "Ten, kdo nyní vylučuje jako možnost řízenou insolvenci, ohrožuje nejen peníze daňových poplatníků, ale také oslabuje vyjednávací pozice," upozornil Guttenberg.

Rozpaky nad výroky ministra hospodářství vyjádřili rovněž premiéři Severního Porýní-Vestfálska a Hesenska Jürgen Rüttgers a Roland Koch, kteří jsou z Křesťansko-demokratické strany (CDU) kancléřky Merkelové.

Koch dnes označil případné vyhlášení konkurzu za "nejhorší ze všech myslitelných řešení". Podle něj nelze vyvolávat dojem, že vedle sebe existují čtyři rovnocenné možnosti řešení krize Opelu, a německá vláda podle něj musí učinit vše, co je v jejích silách, aby zabránila bankrotu domácí automobilky.

Rüttgers potvrdil, že zástupci Magny a Fiatu jsou ochotni k vylepšení nabídek, což uvítal. "To je dobrá zpráva hlavně pro Bochum," poznamenal a vyjádřil naději, že nebude třeba vyhlašovat konkurzní řízení, ačkoli ho nemůže vyloučit. Rüttgers vyjádřil už minulý týden námitky vůči údajnému původnímu záměru Magny propustit 2200 pracovníků v bochumském závodě.

Magna hodlá do Opelu vstoupit i s pomocí ruských investorů, výrobcem nákladních automobilů GAZ a banky Sberbank. Vládní mluvčí dnes prozradil, že Merkelová o víkendu o řešení krize kolem Opelu jednala se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem.

V neprospěch italského Fiatu hovoří hlavně obavy z hromadného propouštění zaměstnanců. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne ale o víkendu ujistil, že by se propouštění týkalo nejvýše 2000 lidí.

Opel ve svých německých továrnách v hesenském Rüsselsheimu, v Bochumi v Severním Porýní-Vestfálsku, v Kaiserslauternu v Porýní-Falci a v durynském Erfurtu zaměstnává na 25.000 lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky GM Magna Opel

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…