Rozhodnutí o Opelu do poloviny týdne, nabídky se stále mění

Rozhodnutí o Opelu do poloviny týdne, nabídky se stále mění

 

Ani dnešní jednání německých politiků o záchraně automobilky Opel nevnesla do záležitosti jasno. A to i přesto, že vláda hodlá podle kancléřky Angely Merkelové o preferovaném způsobu státní podpory pro nového investora rozhodnout už do poloviny týdne.

Nabídky tří zájemců, kteří chtějí společnost vlastněnou americkým koncernem General Motors převzít, se neustále mění, řekla Merkelová.

Opel je součástí největší americké automobilky General Motors, která se v důsledku slabé poptávky dostala na pokraj bankrotu a která má americké vládě do 1. června předložit plán restrukturalizace. GM se v rámci restrukturalizace některých svých značek včetně Opelu plánuje zbavit.

Trojici nabídek na koupi Opelu předložili minulou středu potenciální investoři, a to italská automobilka Fiat, konsorcium kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International a ruské banky Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings. Merkelová dnes prohlásila, že jejich nabídky se mění každým dnem. Na odpolední tiskové konferenci však také potvrdila, že se všemi třemi zájemci vláda nadále jedná.

Němečtí regionální politici se netají tím, že nabídka Magny se jim zdá nejzajímavější a nechtějí ani slyšet o případném vyhlášení konkurzního řízení v Opelu. Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg však v rozhovoru pro nedělník Bild am Sonntag upozornil, že všechny tři nabídky na koupi Opelu mají nedostatky a nevyloučil možnost, že nakonec nebude vybrán ani jeden zájemce. Pak by prý pro firmu bylo lepší, kdyby šla do řízeného bankrotu pod ochranou soudu.

Preference německé vlády je pro GM klíčová. Případné vlastnické změny v automobilce Opel se totiž zřejmě neobejdou bez souběžné pomoci ze strany německého státu, jenž je ochoten poskytnout záruky. S ohledem na rizika pro daňové poplatníky však chce mít německá vláda jistotu životaschopnosti dalšího rozvoje firmy, což má hledaný investor zajistit. Tím, kdo nakonec o strategickém partnerovi pro evropskou část svých evropských aktivit rozhodne, však bude GM.

Guttenberg, jenž je členem Křesťanskosociální unie (CSU), svými víkendovými výroky poněkud znejistěl německého vicekancléře a kandidáta sociálních demokratů (SPD) na kancléře Franka-Waltera Steinmeiera i ministerské předsedy čtyř zainteresovaných spolkových zemí.

"Radím všem, aby konečně přestali s řečmi o konkurzu Opelu," řekl Steinmeier v reakci na prohlášení vládního kolegy. Guttenberg zase kritizoval postoj Steinmeiera v rozhovoru pro dnešní vydání deníku Hamburger Abendblatt. "Ten, kdo nyní vylučuje jako možnost řízenou insolvenci, ohrožuje nejen peníze daňových poplatníků, ale také oslabuje vyjednávací pozice," upozornil Guttenberg.

Rozpaky nad výroky ministra hospodářství vyjádřili rovněž premiéři Severního Porýní-Vestfálska a Hesenska Jürgen Rüttgers a Roland Koch, kteří jsou z Křesťansko-demokratické strany (CDU) kancléřky Merkelové.

Koch dnes označil případné vyhlášení konkurzu za "nejhorší ze všech myslitelných řešení". Podle něj nelze vyvolávat dojem, že vedle sebe existují čtyři rovnocenné možnosti řešení krize Opelu, a německá vláda podle něj musí učinit vše, co je v jejích silách, aby zabránila bankrotu domácí automobilky.

Rüttgers potvrdil, že zástupci Magny a Fiatu jsou ochotni k vylepšení nabídek, což uvítal. "To je dobrá zpráva hlavně pro Bochum," poznamenal a vyjádřil naději, že nebude třeba vyhlašovat konkurzní řízení, ačkoli ho nemůže vyloučit. Rüttgers vyjádřil už minulý týden námitky vůči údajnému původnímu záměru Magny propustit 2200 pracovníků v bochumském závodě.

Magna hodlá do Opelu vstoupit i s pomocí ruských investorů, výrobcem nákladních automobilů GAZ a banky Sberbank. Vládní mluvčí dnes prozradil, že Merkelová o víkendu o řešení krize kolem Opelu jednala se svým ruským protějškem Vladimirem Putinem.

V neprospěch italského Fiatu hovoří hlavně obavy z hromadného propouštění zaměstnanců. Generální ředitel Fiatu Sergio Marchionne ale o víkendu ujistil, že by se propouštění týkalo nejvýše 2000 lidí.

Opel ve svých německých továrnách v hesenském Rüsselsheimu, v Bochumi v Severním Porýní-Vestfálsku, v Kaiserslauternu v Porýní-Falci a v durynském Erfurtu zaměstnává na 25.000 lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko Bitcoin brzy předežene Česko, už dnes spotřebovává stejně elektřiny jako Dánsko

Zvýšený zájem o kryptoměny letos na podzim přirozeně…

Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti Tejc se vrací, má se stát náměstkem Pelikána na ministerstvu spravedlnosti

Politickým náměstkem ministra spravedlnosti Roberta…

Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na katedrálu Panny Marie…

Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty Auta na diesel nejsou na odpis. Češi se podílí na unikátní výrobě syntetické nafty

Doba, kdy auta "z donucení" musela jezdit na dřevoplyn,…

 

Štítky GM Magna Opel

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Hamilton vs. Marquez vs. Ogier: Čím se liší velikáni?

Dnes 18:59

Hvězda F1 Lewis Hamilton, motocyklový fenomén Marc Marquez a rallyeové eso Sebastien Ogier mají dohromady patnáct titulů mistrů světa. V čem jsou si podobní?




Blesk.cz

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil nejizolovanější domorodce brazilských pralesů

Amazonky, jak je neznáte! Fotograf zachytil…

Pokochejte se dechberoucím pohledem na život nejizolovanějších domorodých kmenů obývajících pralesy na západě…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po 69 zápasech

Senzace! Hearts obrali Celtic, ve Skotsku prohrál po…

Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v rámci skotských soutěží poprvé po 69 utkáních. V 19. ligovém kole podlehli…

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen spolu hrají, říká kouč

Džeko a Schick: místo gólů srážka. Není to pár, jen…

Skřípe to. Místo, aby ofenzivní opory táhly AS Řím za titulem, spíš si zatím na hřišti překáží. V sobotním…

 

Reflex.cz

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním stavu. Kolik malérů se bude muset ještě přihodit, aby se s tím začalo něco dělat?

V Česku je 3542 mostů v žalostném až havarijním…

Nedávný pád pěší lávky (a čtyři zraněné osoby) u Trojského zámku v Praze po čase opět vyprovokoval debatu nad…

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…