Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor Auto.cz: Scania se soustředí na ekologii

Václav Pavlečka
Diskuze (8)
Letos v září představila Scania první motor pro nákladní auta, který splňuje přísné emisní normy Euro 5 jen s pomocí EGR. Zeptali jsme se obchodního ředitele Scanie Mariána Černocha, jaké další novinky firma chystá.

Trh s nákladními automobily u nás roste. S tím, jak potkáváme na našich silnicích stále více těchto těžkých vozidel, roste i ekologická zátěž vůči okolí. Švédská společnost Scania však pracuje na vývoji technologií, které výrazně omezí emise škodlivin u nákladních vozů. Příkladem je novinka z letošního září – první motor pro nákladní auta, který splňuje přísné emisní normy Euro 5 s EGR. Zeptali jsme se obchodního ředitele Scanie Mariána Černocha, jaké další novinky severská firma chystá.

Na ekologii už začínají myslet i výrobci nákladních automobilů. Důkazem jsou vaše nové pěti a šestiválcové motory, splňující normu Euro 5. Jak dlouho jste na jejich vývoji pracovali?

„Tak jako v každém jiném odvětví je vývoj něčeho nového dlouholetou záležitostí. Vývoj nových motorů či technologií trvá několik let. Scania nový motor Euro 5 EGR vyvíjela pět let s náklady, které se pohybují v řádech milionů EUR.“

Jaký bude přínos nových vozidel vybavených těmito moderními agregáty?

„Nová platforma motorů přináší vysoký výkon a nízkou spotřebu paliva. Tím, že se vznik emisí potlačuje již během spalování, odpadá potřeba zařízení pro následnou úpravu spalin a nádrží pro přepravu aditiv. Tankuje se pouze nafta, bez nádrží na aditiva se snižuje celková hmotnost vozidla a také nástavbáři mají jednodušší práci, když nemusí řešit umístění nádrže na Ad Blue. Spotřeba pohonných hmot nových motorů je stejná jako u motorů Euro 3.“

Norma Euro 5 přitom bude závazná pro celou Evropskou unii až v roce 2009. Proč tedy takový spěch s uváděním nového motoru?

„Automobily Scania se vždy vyznačovaly zejména bezpečností, nízkými náklady na provoz a ekologičností provozu. Z toho důvodu chceme našim zákazníkům nabídnout ekologičtější řešení již před platností uvedené normy. Stejně jsme postupovali i při uvedení motorů Euro 4, které jsme zákazníkům nabídli dlouho před vstupem této normy v platnost. Navíc někteří zákazníci využívají slevy na mýtném pro vozidla s motory Euro 5, které jsou běžné v některých zemích EU.“

Očekáváte rychlý nástup hybridní techniky pohonu v segmentu nákladních vozů a autobusů?

„Zavedení alternativních paliv například v městské hromadné dopravě může velmi výrazně snížit znečištění ovzduší zejména v centrech měst a je třeba tyto nové technologie podporovat. Nicméně i v oblasti využívání alternativních paliv je nezbytně nutné aktivní zapojení státních institucí, například ve formě daňových zvýhodnění, které by zcela jistě pomohlo dalšímu rozšíření vozidel na alternativní paliva. Tady má Česká republika oproti ostatním zemím EU stále rezervy.

Scania je jedním z mála výrobců nákladních automobilů a autobusů na celém světě, kteří již uvedli na trh ekologicky šetrná vozidla poháněná alternativními palivy. V současné době například jezdí tyto autobusy v městské dopravě ve švédském Stockholmu, kde si jejich provoz pochvalují představitelé města i samotní zákazníci. Dvanáct etanolových autobusů vybavených hybridním systémem Scania bude do pravidelného městského provozu ve Stockholmu uvedeno v letech 2008 a 2009.“

Kamionová doprava v Česku patří k rozvíjejícím se odvětvím. Pozice uprostřed Evropy tomuto trendu nahrává. Dá se tedy očekávat, že počet nákladních vozů bude růst. Co děláte pro zlepšení bezpečnosti vašich vozů?

„Samozřejmě jsme si vědomi rostoucích nároků na bezpečnost silniční dopravy a bezpečnost vozů Scania. Svým zákazníkům nabízíme několik systémů, které podporují bezpečnou a hospodárnou jízdu. Při vývoji nových systémů a technologií klademe velký důraz na řidiče. Snažíme se pokrývat všechny stránky interakce mezi „člověkem a strojem“, jako například ergonomii, viditelnost, jízdní pohodlí, citlivost pohonu, odezvu brzd či ovladatelnost vozidla. Řidiči tak mají k dispozici například výstrahu při vyjetí z pruhu, zabránění podjetí vozidla, monitorování tlaku v pneumatikách, adaptivní tempovat, ESP-elektronický stabilizační program, systémy zrcátek pro odstranění „mrtvých“ úhlů nebo systém Alkohol-lock, který nedovolí opilému řidič vyjet do provozu.

Velký důraz Scania klade také na mladé řidiče, které považuje za důležitý faktor bezpečnosti na silnicích. Dobře vyškolený řidič umí správě využívat bezpečností systémy a prvky vozidla, a může svým chováním zamezit dopravním nehodám. Proto Scania letos již potřetí uspořádala oblíbenou celoevropskou soutěž „Mladý evropský řidič kamionu 2007“ (Young European Truck Driver – YETD). Soutěž je určena řidičům profesionálům ve věku do 35 let a je podporována také Evropskou komisí.“

Vaši firmě se v Česku nebývale daří. V současnosti je na trhu s těžkými nákladními automobily mezi nejúspěšnějšími. Proč si dopravci vybírají právě vaši značku kamionů?

„Samozřejmě jsme velmi potěšeni, že mezi českými zákazníky je Scania dlouhodobě preferovanou značkou. Vysoká poptávka naznačuje, že zákazníci se stále více zaměřují zejména na nízké provozní náklady, spolehlivost a bezpečnost, což jsou charakteristické vlastnosti našich vozů.

S významným růstem počtu nových vozidel na trhu souvisí i rozšiřování servisní sítě Scania. Během letošního roku jsme pro naše zákazníky otevřeli tři nové servisy. Soustředíme se tak především na rozšiřování servisní sítě, abychom zákazníkům vyšli vstříc a dokázali je včas a kvalitně obsloužit. Vysoká kvalita servisní sítě a v ní nabízených služeb je dnes nezbytná pro úspěch v silně konkurenčním prostředí trhu nákladních vozidel.“

Kde vidíte slabiny v kamionové přepravě u nás?

„Limitem české kamionové přepravy je určitě nedostatečná infrastruktura v České republice. Další slabinou je také fakt, že je u nás stále ještě dost starých vozidel. Ty nejenom že nesplňují současné ekologické normy, ale oproti současným moderním nákladním automobilům se vyznačují také značně vyššími náklady na provoz a servis.“

Jak se snažíte nedostatky odstranit?

„Infrastruktura není v naší kompetenci. Snažíme se ale zákazníkům nabízet vhodná řešení při obnově vozového parku. Scania nabízí ve stavebním sektoru svým zákazníkům vozidla s okamžitým dodáním, to znamená že odpadají dlouhé čekací lhůty na dodání nových vozidel. A zákazníci mohou využívat velmi výhodného financování.“

Tradice značky sahá až do roku 1900, kdy byla Scania založena. Cítíte za sebou sílu této tradice?

„Určitě a historie Scania je velmi zajímavá. Málokdo možná ví, že se její historie dotýká také výroby železničních vagonů a jízdních kol. Během více jak stovky let, kdy Scania vyrábí a dodává nákladní automobily, prošel samotný vývoj několika různými etapami. Za sílu tradice vozů Scania hovoří také její čtrnáctilitrový vznětový motor V8, známý také jako „King of the Road“ nebo-li Král silnic. Tento motor, který byl uveden na trh v roce 1969, se mohl pyšnit 350 koňmi a byl tak nejsilnějším na trhu. Usednout za volant tohoto trucku bylo v té době pro všechny řidiče výsadou a ještě celá čtyři následující desetiletí pro ně tento truck zůstal symbolem síly a spolehlivosti.“

V současnosti vyrábíte své vozy nejen ve Švédsku, ale také například v Brazílii, Nizozemí, Zimbabwe a dalších zemích. Odebírá Scania některé komponenty i od českých subdodavatelů?

„V České republice byla v roce 2004 otevřena nákupní pobočka Scania. Jejím hlavním úkolem je vyhledávání nových dodavatelů v regionu střední a východní Evropy. Během tří let se pobočce podařilo navázat spolupráci s 30 subdodavateli v Česku a Polsku. Někteří mají uzavřenou smlouvu přímo se švédskou centrálou Scania CV a někteří jsou zahraniční dodavatelé Scania, kteří umístili výrobu do České republiky.“

Děkujeme za rozhovor.

Václav Pavlečka
Diskuze (8)
5. 12. 2007 16:14
Re: Scania
Asi tak. Colaniho výtvory ukazujú, že niečo s tým robiť ide. Netvrdím, že trucky musia vyzerať tak, Colani napríklad, ak si si všimol, neriešil spaciu kabínu. Ale inšpirácia by to bola. Ja skôr, žiaľ, vnímam opačný trend. Aj menšie autá (užitkáče) naberajú črty a línie truckov. Napríklad VW Crafter. Ten trend sa mi nezdá byť dobrý.
Spomínaný priestor - v tom máš pravdu. Na druhú stranu väčšinu času šofér presedí za volantom, alebo spí. Takže obývačka a´la Renault Magnum mi príde až zbytočná megalománia a "vozenie vzduchu"...
5. 12. 2007 12:18
Scania
Okrem ekologickejších motorov by to chcelo ešte zamakať si na aerodynamike vozu. Tie veľké plechové škatule hrubých, akoby neotesaných tvarov, s kolmým predkom, veď len na prekonanie odporu vzduchu každé také auto spotrebuje kus výkonu. Zaobliť trochu hrany a doplniť nejaký ten difúzor, to je slabá náplasť. A aká je aerodynamika dôležitá, ukázal už pekných pár rokov dozadu Luigi Colani, so svojím experimenálnym aerodynamickým truckom dokázal ušetriť až 25% paliva. A to je už niečo, to by bol bod pre ekológiu.
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]