Rozhovor Auto.cz: O ekopoplatcích a autovracích s Vladimírem Vlkem z MŽP

Rozhovor Auto.cz: O ekopoplatcích a autovracích s Vladimírem Vlkem z MŽP

 

Od 1. ledna 2009 byly zavedeny nové poplatky za registraci starých vozidel, které v konečném důsledku zdražují převody a první registrace automobilů neplnících ani emisní předpis Euro 3. Co bude s vybranými penězi? Jak naložit s nepoužívaným vozidlem?

Podle nového zákona č. 383/2008 Sb., který je novelou zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech je poplatek povinen uhradit žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel. Poplatek se platí za první registraci použitého vybraného vozidla v České republice, resp. pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se za první přeregistraci vozidla.

Poplatky se týkají motorových vozidel kategorie M1 a N1 (tedy neplatí například pro motorky) a jejich výše je závislá na emisním předpisu, který dané vozidlo plní. Jestliže vozidlo neplní mezní hodnoty emisní normy Euro 1, činí poplatek 10.000,-Kč, pokud plní Euro 1 pak činí poplatek 5.000,-Kč a konečně za registraci vozidla, která plní Euro 2 se platí 3.000,-Kč.

Poplatek se zatím neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí Euro 3 a novější. To se může v budoucnu změnit, ale vzhledem k relativně přísnému nastavení současných pravidel lze předpokládat, že současná úprava vydrží beze změn několik let.

Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla (technický průkaz, Osvědčení o registraci vozidla). Pokud není předpis uveden, musí vlastník prokázat plnění na základě dokladu, vydaného STK, resp. pověřenou zkušebnou Dekra.

Poplatky vybírá obecní úřad obce s rozšířenou působností a jsou příjmem Státního fondu životního prostředí České republiky. Po zaplacení je žadateli vystaven doklad osvědčující platbu poplatku.

Platí se pouze jednou, každá další následná přeregistrace vozidla zpoplatněna nebude.

MŽP: Vybrané finanční prostředky budou použity na financování likvidace autovraků
O ekopoplatcích a autovracích jsme krátce hovořili s Ing. Vladimírem Vlkem z odboru udržitelné energetiky a dopravy Ministerstva životního prostředí.

Auto.cz: Proč se zavádí nový poplatek za první přeregistraci vozidla?
Vlk: Automobilová doprava v České republice představuje, obdobně jako v jiných vyspělých zemích, jeden z hlavních faktorů, který nepříznivě ovlivňuje životní prostředí. Především se jedná o emise pevných částic, které obsahují těžké kovy, aromatické uhlovodíky a těkavé látky. Na zvýšené zatížení ovzduší emisemi znečišťujících látek má relativně vysoký dopad podíl starších vozidel nesplňujících žádné limity emisí Euro, platné od roku 1992. Průměrný věk osobních vozů na silnicích většiny „starých“ členských států EU se pohybuje v rozmezí 7 – 8 let. Ve většině „nových“ členských států se však stáří vozového parku pohybuje kolem 15 let. Česká republika není v tomto směru výjimkou.

Auto.cz: Co bude s vybranými penězi?
Vlk: Vybrané finanční prostředky budou použity na financování likvidace autovraků. Státní fond životního prostředí České republiky zřídil zvláštní účet, na kterém budou sledovány výběry poplatků z registrů automobilů.

Auto.cz: Co by měl udělat majitel vozidla, který jej už nehodlá dále provozovat a rád by jej ekologicky zlikvidoval? Jaký je správný postup?
Vlk: Původní majitel vozidla neplatí žádné poplatky. Pokud bude chtít použité vozidlo zlikvidovat, pak jej odevzdá na příslušném autovrakovišti (viz mj. stránky MŽP), kde dostane potvrzení o ekologické likvidaci. Za tento úkon neplatí poplatek.

Auto.cz: Mám-li starší vozidlo bez údaje o emisní normě v technickém průkazu. Jaký je postup na úřadě při nové registraci takového vozu? Kdo rozhoduje o výši poplatku?
Vlk: Podmínky k výběru poplatků jsou uvedeny v novele zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, zavádí v § 37e) poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků. Zákon je účinný od 1. ledna 2009.

Dále ministerstvo dopravy ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí vydalo k podmínkám přeregistrace metodický pokyn, který je přístupný na webových stránkách MD. Zároveň v tomto metodickém pokynu je uveden způsob výběru poplatků s uvedením čísla účtu SFŽP (více na stránkách Ministerstva dopravy ČR).

Auto.cz: Co dělají s autovraky firmy, které se zabývají jejich likvidací? Co musí takový subjekt prokazovat, aby dostal oprávnění k takové činnosti?
Vlk: Likvidaci autovraků provádějí firmy, které mají povolení od Krajského úřadu. Dnem 1.listopadu 2008 nabyla účinnosti nová „Vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízeních ke sběru a zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných autovraků (o podrobnostech nakládání s autovraky)“.

Tato vyhláška zapracovala předpisy Evropských společenství a v souladu s nimi upravuje mj. obsah provozního řádu zařízení ke sběru autovraků a zařízení ke zpracování autovraků, technické požadavky na nakládání s autovraky, podmínky pro skladování autovraků, náležitosti potvrzení o převzetí autovraku do zařízení ke sběru autovraků, informační systém sledování toků vybraných autovraků, apod.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Rozhovor

 









Doporučujeme
Video: Dva „vybržďovači“ svedli souboj na dálnici D1 Video: Dva „vybržďovači“ se utkali na D1

Když se potkají dva ješitní řidiči, může z toho být pořádná mela.

10 nejzbytečnějších faceliftů 10 absolutně nejzbytečnějších faceliftů

Některé facelifty zbytečně zkomplikují původní návrh.…

 





Související články
Rozhovor s Martinem Kolomým: Tatru nikdy neopustím Rozhovor s Martinem Kolomým: Tatru nikdy neopustím

Unavený, ale zjevně spokojený. V takovém rozpoložení se…

Rozhovor se šéfem českého Fordu Janem Laubem: Do 5 let budeme zpátky mezi Top 3 Rozhovor se šéfem českého Fordu Janem Laubem: Do 5 let budeme zpátky mezi Top 3

Z tradičních velkých hráčů na českém automobilovém trhu…

 




 
Honda CR-V 2015: Jízdní dojmy ze Španělska

Honda CR-V 2015: Jízdní dojmy ze Španělska

Včera

Právě se nacházíme v Barceloně, kde probíhá mezinárodní prezentace modernizované Hondy CR-V. Jízdní dojmy z prvního testování budeme aktualizovat přímo z místa konání.




Blesk.cz

Facebookem si zaděláváte na rozvod: Každé třetí manželství končí kvůli sociální síti!

Facebookem si zaděláváte na rozvod: Každé třetí…

Snadné špehování partnera, odhalující fotky, statusy způsobující žárlivost. Facebook je pro manželství doslova…

iPhone 6 překonal 30kilometrový pád z vesmíru: Ve speciálním krytu neměl po dopadu ani škrábanec!

iPhone 6 překonal 30kilometrový pád z vesmíru: Ve…

Jeho větší bráška se ohýbá při delším nošení v kapse, ale iPhone 6 je vskutku bytelný chytrý telefon. Ve…

 

iSport.cz

Kladno zdolalo Třebíč a je už druhé, Chomutov deklasoval Havířov

Kladno zdolalo Třebíč a je už druhé, Chomutov…

SOUHRN 48. KOLA | Kladenští hokejisté nezačali sezonu po sestupu z extraligy růžově, ale druhá polovina základní…

Obejít čtyři hráče? Pro skvělého Pogbu žádný problém

Obejít čtyři hráče? Pro skvělého Pogbu žádný problém

Vstřelil gól a předvedl parádní akci. Na podobné kousky Paula Pogby si zvykají fanoušci turínského Juventusu.…

 

Reflex.cz

Turecký soud nařídil Facebooku blokovat stránky urážející proroka

Turecký soud nařídil Facebooku blokovat stránky…

Turecký soud nařídil sociální síti Facebook, aby zablokovala množství stránek, které považuje za urážlivé vůči…

Trapná diskuse o školství. Handicapovaní patří do normálních škol v zájmu zdravých dětí

Trapná diskuse o školství. Handicapovaní patří do…

Debata o inkluzi handicapovaných dětí do „normálních“ škol je až trapná svou nekompetentností. Přítomnost…