Rozhovor Auto.cz: O ekopoplatcích a autovracích s Vladimírem Vlkem z MŽP

Rozhovor Auto.cz: O ekopoplatcích a autovracích s Vladimírem Vlkem z MŽP

 

Od 1. ledna 2009 byly zavedeny nové poplatky za registraci starých vozidel, které v konečném důsledku zdražují převody a první registrace automobilů neplnících ani emisní předpis Euro 3. Co bude s vybranými penězi? Jak naložit s nepoužívaným vozidlem?

Podle nového zákona č. 383/2008 Sb., který je novelou zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech je poplatek povinen uhradit žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel. Poplatek se platí za první registraci použitého vybraného vozidla v České republice, resp. pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se za první přeregistraci vozidla.

Poplatky se týkají motorových vozidel kategorie M1 a N1 (tedy neplatí například pro motorky) a jejich výše je závislá na emisním předpisu, který dané vozidlo plní. Jestliže vozidlo neplní mezní hodnoty emisní normy Euro 1, činí poplatek 10.000,-Kč, pokud plní Euro 1 pak činí poplatek 5.000,-Kč a konečně za registraci vozidla, která plní Euro 2 se platí 3.000,-Kč.

Poplatek se zatím neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí Euro 3 a novější. To se může v budoucnu změnit, ale vzhledem k relativně přísnému nastavení současných pravidel lze předpokládat, že současná úprava vydrží beze změn několik let.

Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla (technický průkaz, Osvědčení o registraci vozidla). Pokud není předpis uveden, musí vlastník prokázat plnění na základě dokladu, vydaného STK, resp. pověřenou zkušebnou Dekra.

Poplatky vybírá obecní úřad obce s rozšířenou působností a jsou příjmem Státního fondu životního prostředí České republiky. Po zaplacení je žadateli vystaven doklad osvědčující platbu poplatku.

Platí se pouze jednou, každá další následná přeregistrace vozidla zpoplatněna nebude.

MŽP: Vybrané finanční prostředky budou použity na financování likvidace autovraků
O ekopoplatcích a autovracích jsme krátce hovořili s Ing. Vladimírem Vlkem z odboru udržitelné energetiky a dopravy Ministerstva životního prostředí.

Auto.cz: Proč se zavádí nový poplatek za první přeregistraci vozidla?
Vlk: Automobilová doprava v České republice představuje, obdobně jako v jiných vyspělých zemích, jeden z hlavních faktorů, který nepříznivě ovlivňuje životní prostředí. Především se jedná o emise pevných částic, které obsahují těžké kovy, aromatické uhlovodíky a těkavé látky. Na zvýšené zatížení ovzduší emisemi znečišťujících látek má relativně vysoký dopad podíl starších vozidel nesplňujících žádné limity emisí Euro, platné od roku 1992. Průměrný věk osobních vozů na silnicích většiny „starých“ členských států EU se pohybuje v rozmezí 7 – 8 let. Ve většině „nových“ členských států se však stáří vozového parku pohybuje kolem 15 let. Česká republika není v tomto směru výjimkou.

Auto.cz: Co bude s vybranými penězi?
Vlk: Vybrané finanční prostředky budou použity na financování likvidace autovraků. Státní fond životního prostředí České republiky zřídil zvláštní účet, na kterém budou sledovány výběry poplatků z registrů automobilů.

Auto.cz: Co by měl udělat majitel vozidla, který jej už nehodlá dále provozovat a rád by jej ekologicky zlikvidoval? Jaký je správný postup?
Vlk: Původní majitel vozidla neplatí žádné poplatky. Pokud bude chtít použité vozidlo zlikvidovat, pak jej odevzdá na příslušném autovrakovišti (viz mj. stránky MŽP), kde dostane potvrzení o ekologické likvidaci. Za tento úkon neplatí poplatek.

Auto.cz: Mám-li starší vozidlo bez údaje o emisní normě v technickém průkazu. Jaký je postup na úřadě při nové registraci takového vozu? Kdo rozhoduje o výši poplatku?
Vlk: Podmínky k výběru poplatků jsou uvedeny v novele zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, zavádí v § 37e) poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků. Zákon je účinný od 1. ledna 2009.

Dále ministerstvo dopravy ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí vydalo k podmínkám přeregistrace metodický pokyn, který je přístupný na webových stránkách MD. Zároveň v tomto metodickém pokynu je uveden způsob výběru poplatků s uvedením čísla účtu SFŽP (více na stránkách Ministerstva dopravy ČR).

Auto.cz: Co dělají s autovraky firmy, které se zabývají jejich likvidací? Co musí takový subjekt prokazovat, aby dostal oprávnění k takové činnosti?
Vlk: Likvidaci autovraků provádějí firmy, které mají povolení od Krajského úřadu. Dnem 1.listopadu 2008 nabyla účinnosti nová „Vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízeních ke sběru a zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných autovraků (o podrobnostech nakládání s autovraky)“.

Tato vyhláška zapracovala předpisy Evropských společenství a v souladu s nimi upravuje mj. obsah provozního řádu zařízení ke sběru autovraků a zařízení ke zpracování autovraků, technické požadavky na nakládání s autovraky, podmínky pro skladování autovraků, náležitosti potvrzení o převzetí autovraku do zařízení ke sběru autovraků, informační systém sledování toků vybraných autovraků, apod.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Rozhovor

 









Doporučujeme
Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI Škoda Fabia III: První jízdní dojmy s tříválci 1.0 MPI

V okolí Lisabonu jsme porovnali obě výkonové varianty…

10 nejlepších kombi za posledních 60 let 10 nejlepších kombi za posledních 60 let

Představujeme kombi, které můžeme považovat za obzvlášť…

 




Autoslevy


Související články
Rozhovor s Františkem Ringo Čechem: Můžete jet sebelíp, nabourá vás idiot Rozhovor s Františkem Ringo Čechem: Můžete jet sebelíp, nabourá vás idiot

František Ringo Čech zdolal po Evropě i Americe statisíce…

Rozhovor s Vratislavem Kozubem, vedoucím oddělení vývoje podvozků u Škoda Auto Rozhovor s Vratislavem Kozubem, vedoucím oddělení vývoje podvozků u Škoda Auto

Jak vznikal design vozu Škoda Fabia III už víte z našeho…

 




 
První dojmy: Slovenský létající automobil AeroMobil 3.0 (+video)

První dojmy: Slovenský létající automobil AeroMobil 3.0 (+video)

Včera

Vydali jsme se do Vídně, abychom se zúčastnili světové premiéry létajícího vozu AeroMobil 3.0 ze Slovenska. Je tento stroj dvojí tváře budoucností individuální dopravy?




Blesk.cz

Recepty keltských čarodějů: Oslavte strašidelný halloween hostinou a lektvary!

Recepty keltských čarodějů: Oslavte strašidelný…

Dobré jídlo přináší radost a té je v pochmurném podzimu zapotřebí. Inspirujte se u našich dědů i u keltských čarodějů.

Dyk skupuje pozemky: V obci, kde nikdo nežije, jich má už 23!

Dyk skupuje pozemky: V obci, kde nikdo nežije, jich…

Čím víc peněz má, tím víc jich chce rozmnožit. Zpěvák Vojta Dyk se rozhodl zbohatnout. V malé obci Ptákova Lhota…

 

iSport.cz

Straka o fotbalu na Prima Cool a ČT: To je jako bundesliga a naše liga

Straka o fotbalu na Prima Cool a ČT: To je jako…

Minulý týden hodnotil František Straka zápas Evropské ligy mezi fotbalisty Sparty a Slovanu Bratislava v České…

Sparta to schytala víc než Slovan! Za fanoušky zaplatí 2,2 milionu

Sparta to schytala víc než Slovan! Za fanoušky…

Disciplinární komise UEFA vynesla svůj verdikt v případě řádění fanoušků na zápase Evropské ligy mezi Slovanem…

 

Reflex.cz

Který filmař zaslouží státní cenu? Sedláček, nebo Třeštíková?

Který filmař zaslouží státní cenu? Sedláček, nebo…

Upozorňuji: Tohle není placená inzerce letenských separatistů, kteří mají k paní Třeštíkové blízko. To mne jen…

V Číně se chci poučit, jak stabilizovat společnost, ne poučovat o lidských právech, řekl Zeman tamní televizi

V Číně se chci poučit, jak stabilizovat společnost,…

Miloš Zeman v rozhovoru pro čínskou státní televizi CCTV podotkl, že jel do Číny nikoli aby poučoval o lidských…