Rozhovor Auto.cz: O ekopoplatcích a autovracích s Vladimírem Vlkem z MŽP

Rozhovor Auto.cz: O ekopoplatcích a autovracích s Vladimírem Vlkem z MŽP

 

Od 1. ledna 2009 byly zavedeny nové poplatky za registraci starých vozidel, které v konečném důsledku zdražují převody a první registrace automobilů neplnících ani emisní předpis Euro 3. Co bude s vybranými penězi? Jak naložit s nepoužívaným vozidlem?

Podle nového zákona č. 383/2008 Sb., který je novelou zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech je poplatek povinen uhradit žadatel o registraci použitého vybraného vozidla do registru silničních vozidel. Poplatek se platí za první registraci použitého vybraného vozidla v České republice, resp. pokud je již vozidlo v České republice registrováno, platí se za první přeregistraci vozidla.

Poplatky se týkají motorových vozidel kategorie M1 a N1 (tedy neplatí například pro motorky) a jejich výše je závislá na emisním předpisu, který dané vozidlo plní. Jestliže vozidlo neplní mezní hodnoty emisní normy Euro 1, činí poplatek 10.000,-Kč, pokud plní Euro 1 pak činí poplatek 5.000,-Kč a konečně za registraci vozidla, která plní Euro 2 se platí 3.000,-Kč.

Poplatek se zatím neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí Euro 3 a novější. To se může v budoucnu změnit, ale vzhledem k relativně přísnému nastavení současných pravidel lze předpokládat, že současná úprava vydrží beze změn několik let.

Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla (technický průkaz, Osvědčení o registraci vozidla). Pokud není předpis uveden, musí vlastník prokázat plnění na základě dokladu, vydaného STK, resp. pověřenou zkušebnou Dekra.

Poplatky vybírá obecní úřad obce s rozšířenou působností a jsou příjmem Státního fondu životního prostředí České republiky. Po zaplacení je žadateli vystaven doklad osvědčující platbu poplatku.

Platí se pouze jednou, každá další následná přeregistrace vozidla zpoplatněna nebude.

MŽP: Vybrané finanční prostředky budou použity na financování likvidace autovraků
O ekopoplatcích a autovracích jsme krátce hovořili s Ing. Vladimírem Vlkem z odboru udržitelné energetiky a dopravy Ministerstva životního prostředí.

Auto.cz: Proč se zavádí nový poplatek za první přeregistraci vozidla?
Vlk: Automobilová doprava v České republice představuje, obdobně jako v jiných vyspělých zemích, jeden z hlavních faktorů, který nepříznivě ovlivňuje životní prostředí. Především se jedná o emise pevných částic, které obsahují těžké kovy, aromatické uhlovodíky a těkavé látky. Na zvýšené zatížení ovzduší emisemi znečišťujících látek má relativně vysoký dopad podíl starších vozidel nesplňujících žádné limity emisí Euro, platné od roku 1992. Průměrný věk osobních vozů na silnicích většiny „starých“ členských států EU se pohybuje v rozmezí 7 – 8 let. Ve většině „nových“ členských států se však stáří vozového parku pohybuje kolem 15 let. Česká republika není v tomto směru výjimkou.

Auto.cz: Co bude s vybranými penězi?
Vlk: Vybrané finanční prostředky budou použity na financování likvidace autovraků. Státní fond životního prostředí České republiky zřídil zvláštní účet, na kterém budou sledovány výběry poplatků z registrů automobilů.

Auto.cz: Co by měl udělat majitel vozidla, který jej už nehodlá dále provozovat a rád by jej ekologicky zlikvidoval? Jaký je správný postup?
Vlk: Původní majitel vozidla neplatí žádné poplatky. Pokud bude chtít použité vozidlo zlikvidovat, pak jej odevzdá na příslušném autovrakovišti (viz mj. stránky MŽP), kde dostane potvrzení o ekologické likvidaci. Za tento úkon neplatí poplatek.

Auto.cz: Mám-li starší vozidlo bez údaje o emisní normě v technickém průkazu. Jaký je postup na úřadě při nové registraci takového vozu? Kdo rozhoduje o výši poplatku?
Vlk: Podmínky k výběru poplatků jsou uvedeny v novele zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, zavádí v § 37e) poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků. Zákon je účinný od 1. ledna 2009.

Dále ministerstvo dopravy ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí vydalo k podmínkám přeregistrace metodický pokyn, který je přístupný na webových stránkách MD. Zároveň v tomto metodickém pokynu je uveden způsob výběru poplatků s uvedením čísla účtu SFŽP (více na stránkách Ministerstva dopravy ČR).

Auto.cz: Co dělají s autovraky firmy, které se zabývají jejich likvidací? Co musí takový subjekt prokazovat, aby dostal oprávnění k takové činnosti?
Vlk: Likvidaci autovraků provádějí firmy, které mají povolení od Krajského úřadu. Dnem 1.listopadu 2008 nabyla účinnosti nová „Vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady z autovraků, vybraných autovraků, o způsobu vedení jejich evidence a evidence odpadů vznikajících v zařízeních ke sběru a zpracování autovraků a o informačním systému sledování toků vybraných autovraků (o podrobnostech nakládání s autovraky)“.

Tato vyhláška zapracovala předpisy Evropských společenství a v souladu s nimi upravuje mj. obsah provozního řádu zařízení ke sběru autovraků a zařízení ke zpracování autovraků, technické požadavky na nakládání s autovraky, podmínky pro skladování autovraků, náležitosti potvrzení o převzetí autovraku do zařízení ke sběru autovraků, informační systém sledování toků vybraných autovraků, apod.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Spolupracujeme s Tipcars.com

Štítky Rozhovor

 









Doporučujeme
Video: Dva „vybržďovači“ svedli souboj na dálnici D1 Video: Dva „vybržďovači“ se utkali na D1

Když se potkají dva ješitní řidiči, může z toho být pořádná mela.

10 nejzbytečnějších faceliftů 10 absolutně nejzbytečnějších faceliftů

Některé facelifty zbytečně zkomplikují původní návrh.…

 





Související články
Den s nejlepším českým badmintonistou Petrem Koukalem Den s nejlepším českým badmintonistou Petrem Koukalem

Je brzké ráno, venku mrzne a já vyrážím do pražského…

Rozhovor s Lorisem Capirossim: Ducati bylo to nejhorší, co mě potkalo Rozhovor s Lorisem Capirossim: Ducati bylo to nejhorší, co mě potkalo

Loris Capirossi už nezávodí, ale mistrovství světa…

 




 
Video: Mercedes-Benz G 500 4x42 brody a ostré kameny zkrátka ignoruje

Video: Mercedes-Benz G 500 4x42 brody a ostré kameny zkrátka ignoruje

26.2. 2015

Mercedes-Benz G je impozantní vůz. Jak automobilka ukazuje v novém videu, jsou jeho hranice pro běžného smrtelníka takřka nedosažitelné.




Blesk.cz

Psaní dopisů nevymřelo, vyvinulo se: Napsat ho nyní můžete aplikací na mobil!

Psaní dopisů nevymřelo, vyvinulo se: Napsat ho nyní…

Denně píšeme mraky SMS zpráv, e-mailů nebo tweetů a psaní klasických dopisů jako by vymizelo z povrchu zemského.…

Češky versus Slovenky očima Františky: Kdo boduje víc?

Češky versus Slovenky očima Františky: Kdo boduje víc?

Československá federativní republika sice zanikla před dvaadvaceti lety, nicméně úzké, historicky dané vazby…

 

iSport.cz

Hraju nejlepší tenis kariéry a tohle je jeho výsledek, slaví Šafářová

Hraju nejlepší tenis kariéry a tohle je jeho…

PŘÍMO Z KATARU | Po třech fedcupových titulech, dosavadním vrcholu její kariéry, se tenistka Lucie Šafářová…

Kapitán Sparty Lafata o zahozené penaltě: Může nás to stát titul

Kapitán Sparty Lafata o zahozené penaltě: Může nás…

Sparťanský kapitán David Lafata měl na kopačce tři body pro Spartu. Jenže 150. ligový gól mu v Ostravě nebyl…

 

Reflex.cz

Britská vláda zablokovala prodej několika ropných a plynových polí ruským miliardářům

Britská vláda zablokovala prodej několika ropných a…

Britská vláda dnes zablokovala prodej dvanácti ropných a plynových polí ruským miliardářům Michailu Fridmanovi a…

Ve Francii je to jako za nacistického Německa, řekla zpěvačka Madonna

Ve Francii je to jako za nacistického Německa, řekla…

„Nesnášenlivost, která se objevuje ve Francii a v Evropě, připomíná doby nacistického Německa,“ tak silná slova…