Rozhovor s Jiřím Ježkem: Na kole červenou na semaforu ignoruji!

 

Když bylo Jiřímu Ježkovi jedenáct let, porazilo ho nákladní auto a lékaři mu pod kolenem amputovali pravou nohu. Na život nezanevřel a je z něj nejúspěšnější český paralympijský sportovec.

Na kole najezdí Jiří Ježek 32 000 kilometrů ročně a dalších čtyřicet tisíc přidá za volantem. Auto řídí bez jakýchkoliv pomůcek a používá obě nohy. Hovoří o tom zcela bez zábran.

Jak se za volantem stavíte k cyklistům?

Když jedu na kole, pořád beru řidiče jako někoho, od koho mi hrozí nebezpečí. Pravda je, že se situace rok od roku zlepšuje. Přibývá cyklistů, řidiči jsou však ohleduplnější. Přesto se najdou ignoranti, kterým cyklista překáží. A dávají mu to svým chováním najevo.

Dá se za řídítky nepříjemným situacím předejít?

Snažím se předvídat, protože na kole sedím denně a za osmnáct let profesionální kariéry mám něco za sebou.

Býváte vůči cyklistům ohleduplný?

Jako řidič samozřejmě také někdy pospíchám. Občas se dostanu do situace, kdy bývám nervóznější, protože se potřebuji někam dostat. Myslím si, že vnímám obě strany. Vždy to bude o vzájemné ohleduplnosti.

Bojíte se na kole v běžném provozu?

Strach mám každý den. Dnes a denně zažívám nějakou krizovou situaci. Občas je to nepříjemné pro manželku, protože chudák nikdy pořádně neví, zda se z tréninku vrátím celý. Nejhorší je, když z vedlejší ulice vyjede auto. Měl jsem v životě pět šest podobných srážek, které skončily odvozem do nemocnice.

Co je podle vás největším nešvarem řidičů?

Podle mého názoru nedostatek soustředění se na jízdu. Je to hodně dáno telefonováním za jízdy. Z kola mám vypozorováno, že dobrá třetina řidičů za jízdy volá a nevěnuje se řízení.

Na co myslíte na kole?

Pokud se jedná o lehký trénink, většinou myslím na práci. V mém případě se jedná o setkání se sponzory a moderování tiskových konferencí nebo společenských akcí. Během šesti hodin v sedle mě napadá řada věcí, co by šlo udělat nebo zařídit. Pokud je ale trénink intenzivní, soustředím se jen na něj.

Čím se zabýváte, když řídíte?

Hodně času v autě trávím s manželkou, která je současně mým manažerem a také zpěvačkou. Takže si v autě často zpíváme nebo posloucháme muziku podle nálady.

Musíte mít stále volant v ruce?

Právě že vůbec ne. Když jedeme na závody, snažím se na ně soustředit a koncentrovat energii. Řídí manželka. Ona pak při závodě jede třeba pět šest hodin v doprovodném autě, takže je unavená a na cestu zpátky usedám za volant. Mám v sobě totiž rozpumpovaný adrenalin a žena si logicky potřebuje odpočinout. Pokud jedeme na nějakou společenskou akci, řízení je pokaždé věcí dohody a nálady.

Vzpomenete si na první vůz?

Měl jsem štěstí, že jsem vždy řídil auta podle svého výběru, takže mi v nich bylo pokaždé příjemně. Pokud někam jedu a nespěchám, řízení si opravdu užívám.

Když jste si dělal řidičák, brali instruktoři ohled na váš handicap?

Měl jsem štěstí na skvělého učitele, který mě trpělivě připravoval, abych všechno dokázal zvládnout. Dodnes jsem mu za to vděčný. A když se setkávám s lidmi, kteří si udělali řidičák, ale na silnici z nich mám strach, přimlouval bych se za důkladnější a delší výuku v autoškole.

Takže jste od začátku řídil auto jako kdokoliv jiný?

Řidičák jsem dělal způsobem, abych se naučil auto zvládat i při svém handicapu bez jakýchkoliv pomůcek. Pravda je, že poslední dva roky řídím škodovku s automatickou převodovkou DSG, která je úžasně plynulá a moc se mi to líbí. Když si teď v zahraničí půjčím auto s manuálem, mívám pocit, že mě to řízení obtěžuje.

Jaké máte ze zahraničí zkušenosti s chováním vůči cyklistům?

Hodně záleží na tom, jakou má cyklistika v dané zemi tradici. Ve Španělsku, Itálii nebo Francii mají cyklisty rádi. Když vás potkají na silnici v dresu, ještě na vás přátelsky zatroubí nebo zamávají. Na druhou stranu je zde hodně horkokrevných řidičů, kteří jezdí hodně rychle a občas člověka dostanou do nepříjemné situace.

A kde je ten vztah opačný?

Špatné zkušenosti mám z Austrálie. Mají tam široké silnice s vyznačenými jízdními pruhy pro cyklisty. Ovšem tam, kde tomu tak není, se chovají dost agresivně.

Co vaše řidičské zkušenosti s levostranným provozem?

První den v dané zemi to bývá většinou adrenalin, než si zvyknu. Častěji mě vozí manželka nebo řídí někdo jiný. Zvláštní zážitky mám z Karibiku, kde jsou na silnicích kolony a jezdí se tam tak pomalu, že snad ani není možné nabourat.

Jaké maximální rychlosti jste dosáhl na kole a za volantem?

Na kole je to dané technickými možnostmi stroje a mojí odvahou. Při závodech v Alpách nebo Dolomitech sto pět, možná sto deset. V autě jsem párkrát jel v noci na německé dálnici přes dvě stě, ale obecně nejsem příznivcem podobně velkých rychlostí.

Tedy ani motorsportu?

To je parketa manželky. Když dostanu pozvánku na nějakou prezentaci rychlého auta nebo se naskytne možnost se v něčem povozit, užívá si to moje žena.

Jaké máte zkušenosti s policisty?

V autě mě stavěli v životě všehovšudy dvakrát. Jednou to byla nějaká preventivní kontrola, podruhé jsem jel na padesátce šedesát – takže pokuta byla jasná. Nebylo o čem smlouvat.

Za řídítky jste žádnou pokutu nedostal?

Mám takový zlozvyk. Když stojím na červené, odbočuji a silnice je prázdná, červenou projedu. Takhle mě policisté jednou načapali. Pokutu jsem férově přijal jel dál.

Co byste z pohledu řidiče a cyklisty navrhoval zlepšit?

Řidičům by slušelo více respektu k cyklistům. Když vidím člověka za řídítky, ať je to děda nebo závodník, nemůže ho auto minout jen o několik centimetrů, protože to pro něj znamená velké nebezpečí. Přece není problém přibrzdit si a o pár desítek nebo stovek metrů později ho v klidu předjet. Podobné je to i ve vztahu k motocyklistům, kteří jsou snadno zranitelní, stejně jako cyklisté.

A jako řidič?

Pravidla silničního provozu jsou jasně daná a musí se jenom dodržovat. Nic víc, nic méně.

  • Jiří Ježek
  • Narozen 16. října 1974 v Praze.
  • Po autonehodě roku 1985 má amputovanou pravou nohu pod kolenem. Na kole závodí od roku 1994.
  • Účastní se silničních a dráhových závodů hendikepovaných sportovců.
  • Paralympijské hry (zlato – stříbro – bronz): Sydney 2000 (2 – 1 – 0), Atény 2004 (1 – 1 – 0), Peking 2008 (2 – 1 – 1), Londýn 2012 (1 – 1 – 0)
  • Šestinásobný mistr světa

Foto: Foto David Port, Mafra; Profimedia.cz, Škoda Auto a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor s Jiřím Ježkem: Na kole červenou…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40 na tábor v Jordánsku

Pomoc Čechů s uprchlíky: Chovanec dá 150 milionů, 40…

Na programu středečního jednání vlády je i bod týkající se koncepce ČR při pomoci s uprchlíky – a to především…

 

iSport.cz

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…