Rozhovor s Jiřím Ježkem: Na kole červenou na semaforu ignoruji!

 

Když bylo Jiřímu Ježkovi jedenáct let, porazilo ho nákladní auto a lékaři mu pod kolenem amputovali pravou nohu. Na život nezanevřel a je z něj nejúspěšnější český paralympijský sportovec.

Na kole najezdí Jiří Ježek 32 000 kilometrů ročně a dalších čtyřicet tisíc přidá za volantem. Auto řídí bez jakýchkoliv pomůcek a používá obě nohy. Hovoří o tom zcela bez zábran.

Jak se za volantem stavíte k cyklistům?

Když jedu na kole, pořád beru řidiče jako někoho, od koho mi hrozí nebezpečí. Pravda je, že se situace rok od roku zlepšuje. Přibývá cyklistů, řidiči jsou však ohleduplnější. Přesto se najdou ignoranti, kterým cyklista překáží. A dávají mu to svým chováním najevo.

Dá se za řídítky nepříjemným situacím předejít?

Snažím se předvídat, protože na kole sedím denně a za osmnáct let profesionální kariéry mám něco za sebou.

Býváte vůči cyklistům ohleduplný?

Jako řidič samozřejmě také někdy pospíchám. Občas se dostanu do situace, kdy bývám nervóznější, protože se potřebuji někam dostat. Myslím si, že vnímám obě strany. Vždy to bude o vzájemné ohleduplnosti.

Bojíte se na kole v běžném provozu?

Strach mám každý den. Dnes a denně zažívám nějakou krizovou situaci. Občas je to nepříjemné pro manželku, protože chudák nikdy pořádně neví, zda se z tréninku vrátím celý. Nejhorší je, když z vedlejší ulice vyjede auto. Měl jsem v životě pět šest podobných srážek, které skončily odvozem do nemocnice.

Co je podle vás největším nešvarem řidičů?

Podle mého názoru nedostatek soustředění se na jízdu. Je to hodně dáno telefonováním za jízdy. Z kola mám vypozorováno, že dobrá třetina řidičů za jízdy volá a nevěnuje se řízení.

Na co myslíte na kole?

Pokud se jedná o lehký trénink, většinou myslím na práci. V mém případě se jedná o setkání se sponzory a moderování tiskových konferencí nebo společenských akcí. Během šesti hodin v sedle mě napadá řada věcí, co by šlo udělat nebo zařídit. Pokud je ale trénink intenzivní, soustředím se jen na něj.

Čím se zabýváte, když řídíte?

Hodně času v autě trávím s manželkou, která je současně mým manažerem a také zpěvačkou. Takže si v autě často zpíváme nebo posloucháme muziku podle nálady.

Musíte mít stále volant v ruce?

Právě že vůbec ne. Když jedeme na závody, snažím se na ně soustředit a koncentrovat energii. Řídí manželka. Ona pak při závodě jede třeba pět šest hodin v doprovodném autě, takže je unavená a na cestu zpátky usedám za volant. Mám v sobě totiž rozpumpovaný adrenalin a žena si logicky potřebuje odpočinout. Pokud jedeme na nějakou společenskou akci, řízení je pokaždé věcí dohody a nálady.

Vzpomenete si na první vůz?

Měl jsem štěstí, že jsem vždy řídil auta podle svého výběru, takže mi v nich bylo pokaždé příjemně. Pokud někam jedu a nespěchám, řízení si opravdu užívám.

Když jste si dělal řidičák, brali instruktoři ohled na váš handicap?

Měl jsem štěstí na skvělého učitele, který mě trpělivě připravoval, abych všechno dokázal zvládnout. Dodnes jsem mu za to vděčný. A když se setkávám s lidmi, kteří si udělali řidičák, ale na silnici z nich mám strach, přimlouval bych se za důkladnější a delší výuku v autoškole.

Takže jste od začátku řídil auto jako kdokoliv jiný?

Řidičák jsem dělal způsobem, abych se naučil auto zvládat i při svém handicapu bez jakýchkoliv pomůcek. Pravda je, že poslední dva roky řídím škodovku s automatickou převodovkou DSG, která je úžasně plynulá a moc se mi to líbí. Když si teď v zahraničí půjčím auto s manuálem, mívám pocit, že mě to řízení obtěžuje.

Jaké máte ze zahraničí zkušenosti s chováním vůči cyklistům?

Hodně záleží na tom, jakou má cyklistika v dané zemi tradici. Ve Španělsku, Itálii nebo Francii mají cyklisty rádi. Když vás potkají na silnici v dresu, ještě na vás přátelsky zatroubí nebo zamávají. Na druhou stranu je zde hodně horkokrevných řidičů, kteří jezdí hodně rychle a občas člověka dostanou do nepříjemné situace.

A kde je ten vztah opačný?

Špatné zkušenosti mám z Austrálie. Mají tam široké silnice s vyznačenými jízdními pruhy pro cyklisty. Ovšem tam, kde tomu tak není, se chovají dost agresivně.

Co vaše řidičské zkušenosti s levostranným provozem?

První den v dané zemi to bývá většinou adrenalin, než si zvyknu. Častěji mě vozí manželka nebo řídí někdo jiný. Zvláštní zážitky mám z Karibiku, kde jsou na silnicích kolony a jezdí se tam tak pomalu, že snad ani není možné nabourat.

Jaké maximální rychlosti jste dosáhl na kole a za volantem?

Na kole je to dané technickými možnostmi stroje a mojí odvahou. Při závodech v Alpách nebo Dolomitech sto pět, možná sto deset. V autě jsem párkrát jel v noci na německé dálnici přes dvě stě, ale obecně nejsem příznivcem podobně velkých rychlostí.

Tedy ani motorsportu?

To je parketa manželky. Když dostanu pozvánku na nějakou prezentaci rychlého auta nebo se naskytne možnost se v něčem povozit, užívá si to moje žena.

Jaké máte zkušenosti s policisty?

V autě mě stavěli v životě všehovšudy dvakrát. Jednou to byla nějaká preventivní kontrola, podruhé jsem jel na padesátce šedesát – takže pokuta byla jasná. Nebylo o čem smlouvat.

Za řídítky jste žádnou pokutu nedostal?

Mám takový zlozvyk. Když stojím na červené, odbočuji a silnice je prázdná, červenou projedu. Takhle mě policisté jednou načapali. Pokutu jsem férově přijal jel dál.

Co byste z pohledu řidiče a cyklisty navrhoval zlepšit?

Řidičům by slušelo více respektu k cyklistům. Když vidím člověka za řídítky, ať je to děda nebo závodník, nemůže ho auto minout jen o několik centimetrů, protože to pro něj znamená velké nebezpečí. Přece není problém přibrzdit si a o pár desítek nebo stovek metrů později ho v klidu předjet. Podobné je to i ve vztahu k motocyklistům, kteří jsou snadno zranitelní, stejně jako cyklisté.

A jako řidič?

Pravidla silničního provozu jsou jasně daná a musí se jenom dodržovat. Nic víc, nic méně.

  • Jiří Ježek
  • Narozen 16. října 1974 v Praze.
  • Po autonehodě roku 1985 má amputovanou pravou nohu pod kolenem. Na kole závodí od roku 1994.
  • Účastní se silničních a dráhových závodů hendikepovaných sportovců.
  • Paralympijské hry (zlato – stříbro – bronz): Sydney 2000 (2 – 1 – 0), Atény 2004 (1 – 1 – 0), Peking 2008 (2 – 1 – 1), Londýn 2012 (1 – 1 – 0)
  • Šestinásobný mistr světa

Foto: Foto David Port, Mafra; Profimedia.cz, Škoda Auto a archiv

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor s Jiřím Ježkem: Na kole červenou…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil výhru, skóroval i Simon

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil…

SOUHRN | Nejproduktivnější český hráč v NHL Jakub Voráček skóroval v úterním programu po 14 utkáních a gólem a…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…