Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Martinem Šonkou: Ve třetí zatáčce jsem se rozloučil se životem

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
Akrobatický letec Martin Šonka patří do světové špičky. Je akční, má rád sportovně laděná auta, ale jako otec rodiny získává také sklony k zodpovědnosti.

Sešli jsme se na sportovní akci ve chvíli, kdy měl za sebou svezení ve speciálu WRC a ve stojící Fiestě WRC si vyzkoušel sedačku pilota.

Považujete za větší adrenalin pilotování letadla, nebo řízení rallyeového speciálu WRC?

V letadle je silnější, přestože to po letech akrobatického létání už tolik neprožívám. Adrenalin přichází spíše na soutěžích, kde jde o rychlost a přesnost, když člověk prolétá předepsanou trať. Na druhou stranu když mě Martin Prokop poprvé svezl ve WRC, byl toho adrenalinu kýbl.

Co má společného řízení špičkového letadla a vozu WRC?

V obou případech se jedná o špičkovou techniku. Při jejím řízení musíte strávit desítky hodin, abyste ji dostali do ruky. Řadu pohybů a reakcí musíte totiž mít zcela zautomatizovaných a soustředit se jenom na to, co je v dané chvíli při řízení důležité.

A co je po fyzické stránce obtížnější zvládat?

Myslím, že letadlo – s ohledem na to, že při akrobatickém létání dochází k velkým přetížením, při kterých člověku hrozí ztráta vědomí. V souvislosti s tím může přijít špatná koordinace pohybů a ztráta periferního vidění. Člověk však nesmí zapomenout, jak je obdivuhodné ovládat auto v rychlosti 170 km/h, když se pár metrů vedle míhají stromy na cestě, kde by jel maximálně na kole.

Jaké maximální přetížení jste poznal v letadle?

Nejvyšší povolená hranice při závodech je 12 G, já zažil 11,9.

Dalo by se řídit letadlo v maximální rychlosti pro rallyeová auta?

Moje letadlo pro Red Bull Air Race má pádovou rychlost 110 km/h. Jeho motor je ovšem natolik silný, že dokážu jít pod tuto hranici, přestože křídla

nevytvářejí žádný vztlak a obtékání vzduchu není laminární, ale turbulentní. Letět se dá i při dvacetikilometrové rychlosti, přestože tyhle stroje jsou stavěné na 420 km/h, protože pak nejlépe reagují na řízení.

V roce 2010 jste si na motocyklu s Petrem Pilátem vyzkoušel tandemové salto vzad. Máte rád podobný typ adrenalinu?

Sem s ním! Ať jsou to skoky s padákem nebo bungee jumping a samozřejmě také rallye.

Chtěl byste si zkusit závodní volant?

V každém případě. Láká mě možnost svezení v Peugeotu 208 RC, což by mi pro začátek stačilo. Klidně si počkám, ale sen o rallye si splnit chci.

Kolik automobilů vám prošlo rukama v civilním provozu?

Prvním byl v roce 1997 favorit s pohonem na CNG, vystřídalo jej Audi A4 a pak Ford Cougar. V současné době mám Audi A6 kombi z roku 2003, které má natočeno již čtyři sta tisíc kilometrů. Chtěl by si pořídit něco mladšího, ale záleží na tom, kolik financí spolyká letošní letecká sezona.

Jaká je vaše roční porce kilometrů?

Za volantem jsem denně, protože dojíždím na letiště v Čáslavi, kde sloužím jako voják z povolání. Ročně udělám kolem čtyřiceti tisíc.

Bez nehody?

Pokud si odmyslíme proražený chladič u favorita a několik menších ťukanců, naštěstí jsem neměl nic vážnějšího.

rozhovor svetmotoru rozhovor svetmotoru

To jezdíte tak opatrně?

Jednou mě na D1 začal předjíždět kamion, nevšiml si a z levého pruhu mě málem natlačil do svodidel. Naštěstí se mi povedlo zpomalit a zařadit se za něj. Podobné chování jako nepoužívání zpětných zrcátek, blinkrů a troubení nebo naschvály považuji za největší nešvary řidičů bez ohledu na zemi, ve které se jich dopouštějí.

Mluvíte také ze svých zahraničních zkušeností?

Přesně tak. Vždycky mi přijde zvláštní levostranný provoz v Anglii nebo Austrálii, ale na to se dá za pár dní zvyknout. Naopak bych přál každému tankovat v Abú Zabí. Nevěřili byste, za jak málo peněz natankujete plnou nádrž.

Nemáte problém svěřit někomu volant a relaxovat jako spolujezdec?

Pokud bývám unavený, pouštím za volant přítelkyni s tím, že si odpočinu. Jenomže ačkoliv je dobrá řidička, stejně neusnu a musím být pořád

ve střehu.

Co preferuje takový adrenalinový nadšenec při výběru automobilu?

Pokud jde o to označení, charakterizoval bych se jako sportovní nadšenec se silně zodpovědnými sklony.

A proč zrovna takhle?

Protože pokud bych si měl vybírat auta podle gusta, volil bych sportovní nebo velké robustní vozy s pohonem 4x4. Jenže máme malé dítě, člověk

musí vzít v úvahu, aby se dovnitř vešel kočárek a další věci. Takže ideální kombinací je větší vůz se silným motorem, který má patřičný zátah.

Máte v tomto směru nějakého oblíbence?

Na podzim jsem měl na týden půjčené velké terénní auto a svezení mě nadchlo. Když k tomu připočtu průhledový displej na předním skle, mám jasno, jaké bych chtěl.

Říkal jste, že svezení ve Fiestě WRC představovalo kýbl adrenalinu. Popíšete nám své pocity?

Asi ve třetí zatáčce jsem se rozloučil se životem…

To snad ne!

Samozřejmě přeháním. Jeli jsme dva okruhy po pěti kilometrech. Během prvního jsem se snažil zvyknout si na to, co se vlastně děje, a díval se, který strom můžeme trefit. Rychle jsem však poznal, že Martin autem vládne, druhých pět kilometrů bylo fantastických.

Prý se mezi vámi po skončení jízdy strhla kamarádská debata o tom, kdo více riskuje. Je to pravda?

Hecovali jsme se, kdo z nás je větší blázen. Zda ten, kdo lítá autem po lese, nebo ten, kdo točí salta ve vzduchu. Ale dopadlo to nerozhodně.

Skutečně?

Jasně! Vždyť pro každého z nás je to, co děláme, samozřejmé, protože to umíme. A nezasvěcenému to může připadat jako šílenství nebo adrenalin.

Sledujete Martinovy výsledky v mistrovství světa?

No, ježíši, samozřejmě! A od teď se můžu chlubit tím, že mě vozil jeden z nejlepších rallyeových jezdců na světě.

Co vás čeká v letošní sezoně?

Poprvé od roku 2010 bude opět probíhat mistrovství světa s názvem Red Bull Air Race. V nominaci je dvanáct letců. Čeká nás minimálně sedm závodů po celém světě a v jednání jsou ještě dva další.

Martin Šonka

  • Narozen 26. 3. 1978
  • Přítelkyně Olga, dcera Anita (7 měsíců)
  • Vzdělání: absolvent Vojenské akademie v Brně
  • Zaměstnání: pilot armády České republiky v hodnosti nadporučíka, od roku 2004 člen reprezentačního týmu
  • Úspěchy: první Čech v prestižní sérii Red Bull Air Race, mistr ČR (2008, 2011, 2012, 2013); mistr Slovinska (2009); mistr Německa (2012); vítěz Elite Aerobatic Formula (2011); vítěz Aerobatic Freestyle Challenge (2012); vicemistr světa (2011); 3. v MS freestyle (2013).

Letadlo Edge 540 3E

  • Délka trupu: 6,30 m
  • Rozpětí: 7,48 m
  • Výška: 2,80 m
  • Hmotnost: 550 kg
  • Motor: Lycoming AEIO 540 EXP
  • Výkon: 340 koní
  • Maximální přetížení: +/-12G
  • Rychlost rotace: 395/s
  • Maximální rychlost: 420 km /h

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
20. 1. 2014 08:28
Re: Martin
>:D :yes: Trefa roku. Přesně. :yes:
19. 1. 2014 13:06
CNG
opravdu byl Favorit na CNG? třeba je to správně, ale řekl bych že u takhle starýho auta mělo být LPG ;-)
Avatar - Kolouš
19. 1. 2014 12:40
Martin
Martin je přesně ten typ chlapa u kterého si přejete, aby nepřišel zrovna ve chvíli kdy balíte nějakou holku.
Klaďák, fešák, sportovec... pilot. Ach jo :-)

jo, a taky výbornej parťák !

Avatar - baca42
19. 1. 2014 11:13
držím
palce :yes: :yes: :yes: