Rozhovor s Pavlem Liškou: Dlouhá léta jsem auto řídil bez papírů

 

Auto i motorku řídí herec Pavel Liška nejraději sám, podle svých slov si tak nejlépe odpočine. A také by se rád sám vydal do světa na dvou kolech.

Jeho vztah ke všemu, co voní benzinem, se začal utvářet začátkem osmdesátých let minulého století. To v okolí chalupy rodičů ve Smržovce u Liberce proháněl s kamarády malé motorky – stadiony, pionýry a „pařezy“.

Jaké to mělo pokračování?

Později jsme jezdili s bráchou minikáry a jako kluci byli členy AMK Liberec. Zdravili jsme Břetislava Engeho a Zdeňka Vojtěcha, kteří tehdy jezdili mistrovství Evropy na okruzích s bavoráky. A my k nim vzhlíželi jako k bohům.

Toužil jste v tomhle věku více po autě nebo po motocyklu?

Jako kluk jsem toužil koupit si simsona, což byla kultovní motorka pár let před pádem bolševika. Dovážel se tehdy z NDR za šest tisíc korun a stály se na něj fronty i tři dny. Ale to se mi nikdy nesplnilo.

Litujete toho?

Dneska už ne, protože všechny další touhy po motorkách se mi podařilo si splnit. Tu současnou mám dva roky. Původně mě napadlo koupit si harleye, protože jsem staromilec a mám rád retro věci. A přesně v tomhle duchu se mi harley zamlouval. Byla možnost si jich několik vyzkoušet. Jenomže já s ním jezdil v lese i po poli a tam tenhle typ motorky nepatří. Tehdy mi došlo, že potřebuji úplně jiný stroj. A tak to vyhrálo cestovní enduro BMW F650 GS.

A proč právě ono?

Dal jsem na svoji intuici, která šla ruku v ruce s praktickými potřebami. Je to v základu osmistovka, ale se sníženým objemem motoru. Pro mě je důležité, že je nízká, abych dosáhl nohama na zem. Přední kolo je menší a poměr pro jízdu na silnici a v terénu je o něco více pro silnici. Pokud bych ji měl měnit, tak bych si pořídil GS Adventure.

S ohledem na to, že jste začal jezdit na malém motocyklu, dělal jste si řidičák již v patnácti?

Přesně tak, ale na auto až v osmadvaceti. Do té doby jsem měl neuvěřitelné štěstí, že mě policisté nikdy nepokutovali za to, že jezdím bez papírů.

To jste opravdu jezdil načerno?

Je fakt, že mě párkrát zastavili, ale to jsem ještě za bolševika řekl, že jsem papíry ztratil. Také jsem se jich občas začal ptát na cestu, a jak se mi je podařilo zaměstnat, nenapadlo je zkontrolovat, zda mám doklady.

Od kolika let jste řídil automobil?

Už od patnácti. Sotva jsme s bratrem dosáhli na pedály, tak nás táta posadil za volant a naučil nás řídit. Když mi bylo šestnáct, vyjeli jsme do Rakouska a já projel celé Alpy s tátou na sedadle spolujezdce.

Spočítal byste automobily, které jste vlastnil?

Prvním byl nějaký nissan střední třídy, který jsme měli půl na půl s Táňou Vilhelmovou. Moje skutečně první auto byl modrý golf. Viděl jsem ho u hudebníka Romana Holého a zatoužil přesně po takovém. Na rozdíl od simsona jsem si tenhle sen už splnil.

A jaká vozidla následovala posléze?

Pak přišel na řadu Smart Four Four. S tím jsem občas překvapoval řidiče služby SOS Drink, kteří říkali, že řídili už kdeco, ale takové auto ještě ne. Později se na mě usmálo štěstí v jednom ročníku vyhlášení ankety Český lev. Držitelé lva losovali o cenu, kterou byl Renault Clio. Já vyhrál, a to clio jsem si vyměnil za Megane Combi. Teď už několik let řídím Mitsubishi Outlander.

Co byste doporučil jako řidič auta motorkářům?

Aby si při zastavení na červenou sundali alespoň jednu nohu ze stupačky, jinak spadnou. Což už jsem párkrát zažil.

A co by naopak doporučil motorkář šoférům za volantem?

Chtěl bych je poprosit, aby s námi měli trpělivost. Jsou totiž někteří nervózové, kteří neustojí, že se motorkář prokličkuje kolem nich až ke světlům. Pochopte, že my na zelenou hned odjedeme a nikoho z vás nezdržujeme.

Jste schopen spočítat kolik „natočíte“ ročně kilometrů?

Na motocyklu deset tisíc a v autě třicet až pětatřicet tisíc kilometrů. To je dáno tím, že jezdím jako herec po republice na různá představení.

Proč jste vstoupil do projektu expedice Cestou necestou?

Abych si ověřil, co všechno jsem schopen zvládnout na motorce v extrémních podmínkách. A jelikož se nám všem loni v Turecku líbilo a našly se prostředky na další expedici, tak do toho jdu s chutí znovu. Svým způsobem to beru i jako přípravu na realizaci svého snu, kterým je touha vydat se ve světě někam sám, kde jsem ještě nebyl.

Nelákala by vás třeba Rallye Dakar?

Hm, děkuji, ale nechci. Tam už se závodí a já chci jet svoje tempo, svou trasu a prohlížet si krajinu a okolí.

Co když přijde nějaký technický zádrhel, zvládnete to?

No, řeknu vám, to by byl problém. Nejsem žádný talent a na některé věci přicházím sám a velmi pomalu.

Můžete dát příklad?

Když jsem si pořídil svoji první motorku, kterou byla starší Kawasaki 250, tak se mi ji podařilo zadřít, protože mi nikdo neřekl, že bych měl nalít olej do motoru. Já to jako technický laik nevěděl a oprava motoru stála polovinu toho, co motorka samotná. Když jsem loni na expedici v Turecku viděl, jak si Filip Blažek maže řetěz, tak jsem se ho zeptal, co to dělá. A on mi s údivem odpověděl otázkou, proč to taky nedělám. Takže, takhle to se mnou je.

Když se člověk podívá na vaši práci, řekl by, že v každém druhém filmu sedíte za volantem nebo za řídítky. Baví vás to?

Úplně moc miluju filmy, ve kterých můžu při natáčení řídit. Ať už to bylo Pupendo nebo Divoké včely, kde jsem měl starou motorku „kejvačku“ a jezdil s ní každou volnou chvíli mimo natáčení. A vůbec bomba byli Účastníci zájezdu. Když štáb řešil, zda mám řidičák na autobus, tak jsem je uklidnil, že to není důležité, protože autobus řídit umím. A nakonec to byl pro mě parádní zážitek.

A opravdu se někdy vydáte sám na motorce do neznámých krajin?

Putovat někde sám a být odkázaný jenom sám na sebe. Ještě sbírám zkušenosti a hledám odvahu. Cestovatel Igor Brezovar, který projel s motorkou celý svět, je důkazem, že se ale něco takového dá zvládnout.

Pavel Liška

  • Narodil se 29. ledna 1972 v Liberci
  • Vystudoval JAMU v Brně
  • Účinkoval v HaDivadle v Brně a v Národním divadle (role Romea v Shakespearově hře Romeo a Julie)
  • Od roku 1999 natočil patnáct filmů
  • Držitel Českého lva za film Štěstí (2005)
  • Otec syna Šimona Samuela (2005) z manželství s Kristýnou Liška Bokovou
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Nesouvis Komentář Roberta Maleckého: Nesouvis

Dvě zprávy včerejšího dne, které spolu mají jasný…

Soud zprostil Vitáskovou v kauze solárních elektráren obžaloby Soud zprostil Vitáskovou v kauze solárních elektráren obžaloby

Olomoucký vrchní soud ve středu zprostil obžaloby bývalou…

Zájem o licence na nové finanční služby je nulový Zájem o licence na nové finanční služby je nulový

Nový zákon o platebním styku, který začal platit v…

O miliardy na stavbu chytrých sítí není zájem. Ministerstvo je přesouvá jinam O miliardy na stavbu chytrých sítí není zájem. Ministerstvo je přesouvá jinam

Ministerstvo průmyslu a obchodu kvůli slabému zájmu…

 
Zdroj: Foto: Martin Polák, ČT

Štítky Rozhovor Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Detroitský autosalon 2018: Prohlédněte si hvězdy výstavy v obří fotogalerii

Dnes 08:00

Mezi nejdůležitější novinky letošního Severoamerického autosalonu patří Mercedes-Benz G nebo Ford Mustang Bullitt. V Detroitu ale nechybí ani Číňané.




Blesk.cz

Těhotná druhá

Těhotná druhá "manželka" miliardáře Janečka: Proč…

Vztah ve třech není pro kněžku Liliu Khoustnoutdinovou (29) nic nového. Před miliardářem Karlem Janečkem (44)…

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci po zadržení Terezy (21)?

Lže, nebo je trénovaná! O čem se bavili Pákistánci…

Opravdu nevěděla, že má v kufru devět kilo heroinu, nebo šlo o zkušenou pašeračku? V případě Češky Terezy (21)…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Výhra, ale přijdou změny. Legenda mimo sestavu, Sparta loví v KHL

Výhra, ale přijdou změny. Legenda mimo sestavu,…

Konec série bez bodů a výhra po třech zápasech. Ačkoliv hokejisté Sparty v úterní dohrávce 33. kola Tipsport…

 

Reflex.cz

Babiš a jeho vláda podávají demisi. Premiér míří na Hrad za Zemanem

Babiš a jeho vláda podávají demisi. Premiér míří na…

Menšinová vláda Andreje Babiše (ANO) ve středu brzy ráno schválila svou demisi, v úterý totiž nezískala důvěru…

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a zkuste trek v Prokletých horách

Objevte poslední zbytky panenské přírody v Evropě a…

Albánie má posledních několik desetiletí špatnou pověst. A drsná krajina severu země nese nelichotivé…