Rozhovor s českými čtyřkajakáři: Z policistů v USA jsme měli strach

 

Čeští kajakáři Daniel Havel, Lukáš Trefil, Josef Dostál a Jan Štěrba neprohráli závod od září 2013. Před pár týdny získali v Račicích třetí titul mistrů Evropy.

K jejich lodi a pádlům patří neodmyslitelně přírodní živel, ale hodně blízko mají také k autům. Na tom se shodli všichni tři zpovídaní. Jejich kolegovi Dostálovi ale smluvní povinnosti nedovolily zúčastnit se rozhovoru.

Co mají společného kajak a auta?

Trefil: Myslím, že můžu mluvit i za kluky, ale s vodou v autě jsme ještě naštěstí neměli co dělat. Zatím to od sebe oddělujeme.

Štěrba: Jediné, co by se dalo najít společné, je fakt, že si na střeše auta občas vozíme singlkajak. Naše závodní loď je totiž jedenáct metrů dlouhá a dopravují ji vždycky trenéři na zvláštním přívěsu.

Trefil: Možná bych připomněl dobu, kdy jsem otřískanou dodávkou rozvážel po Praze různé zásilky. Jednou se mi povedlo přijet do místa, kde praskl vodovod a v dolíku bylo snad půl metru vody. Já to chtěl rychle projet, tak jsem vlnou ohodil sousední domy. Ani nevím, co říkali lidé, protože jsem na to raději šlápnul a rychle mazal pryč.

Jak jste se dostali k řízení?

Trefil: Řidičák vlastním od roku 2007 a teď jezdím Škodou Octavia Combi. Nemůžu si ji vynachválit. Za dobu, co ji mám, je na tachometru devětadvacet tisíc kilometrů. Předtím jsem používal tátovo picasso, které mělo něco za sebou vzhledem i samotnou spolehlivostí.

Havel: V osmnácti, což je aktuálně pět let. Nejprve jsem používal máminu felicii, později následovala vlastní Fabia Sportline. Teď mám sponzorskou octavii a najeto padesát tisíc.

Štěrba: Jezdím už šestnáct let. Prvním autem byla Škoda 105, ve které byl převrtaný motor ze stodvacítky. Když jsem ho poprvé startoval u předchozího majitele, trvalo mi to dvacet minut. Na tohle auto vzpomínám pořád, jezdit s ním byl bezvadný adrenalin – od startování až po starosti, co mě potká cestou a zda vůbec dojedu tam, kam chci.

Které vymoženosti současných vozů vám zpříjemňují jízdu?

Štěrba: Skvělý je bezpochyby tempomat a moc jsem si zvykl i na vyhřívané sedačky. Až si pořídím další auto, musí je mít. Taky se mi náramně zalíbila nová škodovácká automatická převodovka.

Trefil: To podepisuju. Mám pocit, že naše vozy jsou samoobslužné a kromě samotného řízení dokážou všechno.

Havel: Auta, která jsem dříve řídil, měla klasickou převodovku, ale po zkušenostech s mým současným už nedám dopustit na řízení bez řazení.

Štěrba: Mluvím po zkušenostech z Kalifornie, kam jezdíme na soustředění. Tam jsou vozy v drtivé většině s automatem a připadá mi to celkově bezpečnější. Člověk má za volantem alespoň volné ruce.

V jakých částech světa jste řídili?

Štěrba: Největší exotika byla v Thajsku, kde se jezdí s pravostranným řízením. Když jsem to tam zkusil poprvé, v tom horku mi běhal mráz po zádech.

Trefil: Já bych také jmenoval Thajsko. Místo řazení jsem si neustále stahoval okénko, protože ruce byly zvyklé obsluhovat věci v autě jiným systémem. Ovšem na provoz je to snad nejhorší země, protože tam neplatí na silnicích vůbec žádná pravidla.

Havel: Líbilo se mi v Kalifornii, kde se nejezdí extra moc rychle a jsou tam široké silnice. Nejvíce jsem se ovšem zapotil na svatební cestě s manželkou v Paříži. Tam nebylo auto, které by na sobě nemělo nějaký šrám nebo víc pochroumanou karoserii. A když se ze čtyř pruhů staly najednou jen dva, měl jsem plné ruce práce.

Dělíte se o řízení, když jedete společně?

Trefil: Všichni jsme obstojní šoféři, takže mezi sebou nemáme problém. Jenom Dan je trochu divočejší spolujezdec. Takže když se vyskytne nějaká i jen zdánlivě složitá situace, hned šlape po podlaze a „brzdí“.

Zastavují vás často policisté?

Havel: Máme několik týdnů starou společnou zkušenost ze Spojených států, kde jsme byli pátým rokem na soustředění. Pokaždé jsem na trénink vyrážel s batůžkem, ve kterém byly doklady. Tentokrát se ale jelo na večeři a já byl bez něj. Když se za námi objevili policisté, neměl jsem tričko ještě nikdy tak propocené.

Trefil: Ve chvíli, kdy nás zastavili, jsme na tom byli všichni stejně. Papíry neměl nikdo z nás.

Štěrba: Naštěstí to dopadlo dobře. Policisté si prohlíželi hlavně auto, které mělo propadlou technickou. Když zjistili, z jaké je půjčovny, doporučili nám jinou a odjeli. Teď už se tomu smějeme, ale tehdy v nás byly malé dušičky. Tamní strážci zákona bývají dost nekompromisní.

Jaká motoristická přání mají kluci od vody?

Havel: Líbil se mi zážitek ze závodů tahačů v Mostě v roce 2012, kde jsme si osahali závodní buggyru. Ale rád bych vyzkoušel něco v terénu. Pocházím ze Sedlčan, kde se jezdilo mistrovství Evropy v rallyekrosu, na kterém jsem nikdy nechyběl. Možná mi něco vyjde s kamarádem Martinem Macíkem, který mě prý sveze v dakarském kamionu. Já ho zase vezmu na vodu do kajaku.

Štěrba: Nechci pochlebovat Škodovce, ale před několika dny jsem měl to štěstí vidět v akci nový superb. Musím říci, že to je moc povedené auto, které bych si rád jednou pořídil.

Trefil: Svezení v nějakém rychlém voze by nebylo na škodu, ale mě se moc zamlouvají stará americká auta s velkými ploutvemi vzadu. Ať už je to camaro, cadillac nebo mustang. To bych chtěl zkusit řídit.

Štěrba: Lukáš se ze skromnosti nesvěřil, že má doma motocyklový skvost.

Trefil: To je pravda. Pořídil jsem si starého péráka. Chci si ho sám zkusit uvést do provozuschopného stavu. Jsem totiž vyučený automechanik.

A zvládáte opravu aut?

Trefil: Nikdy jsem se tím neživil, takže si chci zkusit, co si pamatuju a co umím. Navíc otec má motorky rád a slíbil, že mi případně pomůže, ale já bych toho chtěl co nejvíce zvládnout sám.

Daniel Havel (10. srpna 1991, 3. na OH v Londýně 2012, MS – 1. v Moskvě 2014, 2. v Duisburgu 2013, 3. v Poznani 2010, ME – 1. v Montemor-O-Velho/ Port. 2013, v Brandenburgu 2014, a v Račicích 2015)

Lukáš Trefil (21. září 1988, 3. na OH v Londýně 2012, MS – 1. v Moskvě 2014, 2. v Duisburgu 2013, 3. v Poznani 2010, ME – 1. v Montemor-O-Velho/ Port. 2013, v Brandenburgu 2014 a v Račicích 2015)

Jan Štěrba (1. června 1981, 3. na OH v Londýně 2012, MS – 1. v Moskvě 2014, 2. v Duisburgu 2013, 3. v Poznani 2010, ME – 1. v Montemor-O-Velho/ Port. 2013, v Brandenburgu 2014, a v Račicích 2015)

Foto: Profimedia.cz, Sport Invest a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…