Rozhovor s českými čtyřkajakáři: Z policistů v USA jsme měli strach

 

Čeští kajakáři Daniel Havel, Lukáš Trefil, Josef Dostál a Jan Štěrba neprohráli závod od září 2013. Před pár týdny získali v Račicích třetí titul mistrů Evropy.

K jejich lodi a pádlům patří neodmyslitelně přírodní živel, ale hodně blízko mají také k autům. Na tom se shodli všichni tři zpovídaní. Jejich kolegovi Dostálovi ale smluvní povinnosti nedovolily zúčastnit se rozhovoru.

Co mají společného kajak a auta?

Trefil: Myslím, že můžu mluvit i za kluky, ale s vodou v autě jsme ještě naštěstí neměli co dělat. Zatím to od sebe oddělujeme.

Štěrba: Jediné, co by se dalo najít společné, je fakt, že si na střeše auta občas vozíme singlkajak. Naše závodní loď je totiž jedenáct metrů dlouhá a dopravují ji vždycky trenéři na zvláštním přívěsu.

Trefil: Možná bych připomněl dobu, kdy jsem otřískanou dodávkou rozvážel po Praze různé zásilky. Jednou se mi povedlo přijet do místa, kde praskl vodovod a v dolíku bylo snad půl metru vody. Já to chtěl rychle projet, tak jsem vlnou ohodil sousední domy. Ani nevím, co říkali lidé, protože jsem na to raději šlápnul a rychle mazal pryč.

Jak jste se dostali k řízení?

Trefil: Řidičák vlastním od roku 2007 a teď jezdím Škodou Octavia Combi. Nemůžu si ji vynachválit. Za dobu, co ji mám, je na tachometru devětadvacet tisíc kilometrů. Předtím jsem používal tátovo picasso, které mělo něco za sebou vzhledem i samotnou spolehlivostí.

Havel: V osmnácti, což je aktuálně pět let. Nejprve jsem používal máminu felicii, později následovala vlastní Fabia Sportline. Teď mám sponzorskou octavii a najeto padesát tisíc.

Štěrba: Jezdím už šestnáct let. Prvním autem byla Škoda 105, ve které byl převrtaný motor ze stodvacítky. Když jsem ho poprvé startoval u předchozího majitele, trvalo mi to dvacet minut. Na tohle auto vzpomínám pořád, jezdit s ním byl bezvadný adrenalin – od startování až po starosti, co mě potká cestou a zda vůbec dojedu tam, kam chci.

Které vymoženosti současných vozů vám zpříjemňují jízdu?

Štěrba: Skvělý je bezpochyby tempomat a moc jsem si zvykl i na vyhřívané sedačky. Až si pořídím další auto, musí je mít. Taky se mi náramně zalíbila nová škodovácká automatická převodovka.

Trefil: To podepisuju. Mám pocit, že naše vozy jsou samoobslužné a kromě samotného řízení dokážou všechno.

Havel: Auta, která jsem dříve řídil, měla klasickou převodovku, ale po zkušenostech s mým současným už nedám dopustit na řízení bez řazení.

Štěrba: Mluvím po zkušenostech z Kalifornie, kam jezdíme na soustředění. Tam jsou vozy v drtivé většině s automatem a připadá mi to celkově bezpečnější. Člověk má za volantem alespoň volné ruce.

V jakých částech světa jste řídili?

Štěrba: Největší exotika byla v Thajsku, kde se jezdí s pravostranným řízením. Když jsem to tam zkusil poprvé, v tom horku mi běhal mráz po zádech.

Trefil: Já bych také jmenoval Thajsko. Místo řazení jsem si neustále stahoval okénko, protože ruce byly zvyklé obsluhovat věci v autě jiným systémem. Ovšem na provoz je to snad nejhorší země, protože tam neplatí na silnicích vůbec žádná pravidla.

Havel: Líbilo se mi v Kalifornii, kde se nejezdí extra moc rychle a jsou tam široké silnice. Nejvíce jsem se ovšem zapotil na svatební cestě s manželkou v Paříži. Tam nebylo auto, které by na sobě nemělo nějaký šrám nebo víc pochroumanou karoserii. A když se ze čtyř pruhů staly najednou jen dva, měl jsem plné ruce práce.

Dělíte se o řízení, když jedete společně?

Trefil: Všichni jsme obstojní šoféři, takže mezi sebou nemáme problém. Jenom Dan je trochu divočejší spolujezdec. Takže když se vyskytne nějaká i jen zdánlivě složitá situace, hned šlape po podlaze a „brzdí“.

Zastavují vás často policisté?

Havel: Máme několik týdnů starou společnou zkušenost ze Spojených států, kde jsme byli pátým rokem na soustředění. Pokaždé jsem na trénink vyrážel s batůžkem, ve kterém byly doklady. Tentokrát se ale jelo na večeři a já byl bez něj. Když se za námi objevili policisté, neměl jsem tričko ještě nikdy tak propocené.

Trefil: Ve chvíli, kdy nás zastavili, jsme na tom byli všichni stejně. Papíry neměl nikdo z nás.

Štěrba: Naštěstí to dopadlo dobře. Policisté si prohlíželi hlavně auto, které mělo propadlou technickou. Když zjistili, z jaké je půjčovny, doporučili nám jinou a odjeli. Teď už se tomu smějeme, ale tehdy v nás byly malé dušičky. Tamní strážci zákona bývají dost nekompromisní.

Jaká motoristická přání mají kluci od vody?

Havel: Líbil se mi zážitek ze závodů tahačů v Mostě v roce 2012, kde jsme si osahali závodní buggyru. Ale rád bych vyzkoušel něco v terénu. Pocházím ze Sedlčan, kde se jezdilo mistrovství Evropy v rallyekrosu, na kterém jsem nikdy nechyběl. Možná mi něco vyjde s kamarádem Martinem Macíkem, který mě prý sveze v dakarském kamionu. Já ho zase vezmu na vodu do kajaku.

Štěrba: Nechci pochlebovat Škodovce, ale před několika dny jsem měl to štěstí vidět v akci nový superb. Musím říci, že to je moc povedené auto, které bych si rád jednou pořídil.

Trefil: Svezení v nějakém rychlém voze by nebylo na škodu, ale mě se moc zamlouvají stará americká auta s velkými ploutvemi vzadu. Ať už je to camaro, cadillac nebo mustang. To bych chtěl zkusit řídit.

Štěrba: Lukáš se ze skromnosti nesvěřil, že má doma motocyklový skvost.

Trefil: To je pravda. Pořídil jsem si starého péráka. Chci si ho sám zkusit uvést do provozuschopného stavu. Jsem totiž vyučený automechanik.

A zvládáte opravu aut?

Trefil: Nikdy jsem se tím neživil, takže si chci zkusit, co si pamatuju a co umím. Navíc otec má motorky rád a slíbil, že mi případně pomůže, ale já bych toho chtěl co nejvíce zvládnout sám.

Daniel Havel (10. srpna 1991, 3. na OH v Londýně 2012, MS – 1. v Moskvě 2014, 2. v Duisburgu 2013, 3. v Poznani 2010, ME – 1. v Montemor-O-Velho/ Port. 2013, v Brandenburgu 2014, a v Račicích 2015)

Lukáš Trefil (21. září 1988, 3. na OH v Londýně 2012, MS – 1. v Moskvě 2014, 2. v Duisburgu 2013, 3. v Poznani 2010, ME – 1. v Montemor-O-Velho/ Port. 2013, v Brandenburgu 2014 a v Račicích 2015)

Jan Štěrba (1. června 1981, 3. na OH v Londýně 2012, MS – 1. v Moskvě 2014, 2. v Duisburgu 2013, 3. v Poznani 2010, ME – 1. v Montemor-O-Velho/ Port. 2013, v Brandenburgu 2014, a v Račicích 2015)

Foto: Profimedia.cz, Sport Invest a archiv

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…