reklama


30.8. 2015 Svět motorů

Rozhovor s Jakubem Holušou: Jak sednu do auta, hned chci závodit

 

Jakub Holuša miluje rychlost. Ať ji vyvíjí v tretrách s karbonem sám nebo si k tomu vezme na pomoc auto.

Na domluvený rozhovor dorazil Jakub Holuša, majitel nejedné velké medaile hned ze tří různých atletických tratí, o patnáct minut dříve. Aby ne, když má rychlost v genech. Ať ji ukazuje na běžeckém ovále nebo v autě. „Navíc jsem se k vám do redakce fakt těšil. Svět motorů mám rád a čtu ho roky. Hlavně když se přesouváme po světě, málokdy mi mezi četbou chybí,“ udělal nám hned na úvod radost nejrychlejší mílař kontinentu – mistr Evropy z Prahy 2015.

Co mají auto a běh společného?

Adrenalin! Jak sednu do auta, hned chci závodit. Řidičák jsem si udělal, jak jen to šlo. Takže řídím skoro deset let. Celou dobu docela ostře, ale ne nebezpečně.

Na rozhovor jste přijel passatem, kolik jste z něj už vymáčkl?

Necelých dvě stě padesát. Mám v něm dvoulitrový turbodiesel, originál sto sedmdesát koní, ale nechal jsem si ho načipovat na dvě stě pět. Bylo to okamžitě poznat. Motor jsem sice trochu odvařil, ale jsem duší závodník, s tím nic nenadělám.

Že si nepořídíte něco ještě ostřejšího?

Rád bych. Koukal jsem, že Pavel Maslák, druhý zlatý šampion z mistrovství Evropy v Praze, za vámi přijel letos v březnu na rozhovor v pěkném červeném leonu. A teď dokonce od Seatu dostal cupru. Kdyby si na mě někdo vzpomněl s nějakou ostřejší verzí, nezlobil bych se.

Rozhovor s Martinou Sáblíkovou: Nesnáším kolony

Kolikátým vozem je passat?

Čtvrtým. Začínal jsem s felicií od rodičů, pak přesedlal na golf, což bylo mé první vlastní auto a proti felicii vážně změna. Potom jsem úplně odbočil a jezdil freelanderem. Benzin, čtyřkolka, žral i trávu u silnice a rádio nebylo přes hluk skoro slyšet. Tak jsem sehnal přes kamaráda passat.

Motorka žádná?

Tu jsem si zakázal. Se svou závodní povahou bych nejspíš dopadl špatně. Dneska už jsem ve fázi, že bych se ani nenechal svézt. Motorky se mi líbí, ale nesmějí mě lákat. Koukám na ně jenom na videu.

Ještě k tomu srovnání s atletikou. Projevují se i v běhu trendy z autoprůmyslu: odlehčování každého gramu a podobně?

No jasně. Čím je auto i atlet lehčí, tím je rychlejší. Takže moderní technologie jsou v obou profesích zásadní. Vezměte si například karbon. Od olympiády v Londýně 2012 už si bez něj nejde představit třeba běžeckou tretru. I ta má s autem společného dost. Musí být lehká, přitom pevná a dole tvrdá – jako správný podvozek. Mně se navíc karbon líbí a chápu třeba i všechny možné přelepy v jeho pojetí, aby auto vypadalo.

Na ovále jste vyzkoušel mnoho tratí od čtvrtky po vytrvalostní běhy. Které vzdálenosti se vám zamlouvají s autem?

Mám rád jakoukoliv delší jízdu. V tréninku jsem navyklý běžet třicet kilometrů intenzitou pod čtyři minuty na kilometr a tohle naučené strojové tempo na sobě často pozoruji i v autě. Jedu klidně bez přestávky dvanáct set kilometrů a je to na pohodu, nebývám unavený, a když to přeženu, nejraději bych za těch dvanáct hodin nemusel vystoupit ani na toaletu. Zato krátké tratě mě vůbec nebaví, a když musím někam jet deset kilometrů, to se mi do auta moc nechce.

Váš zlatý závod v Praze byl pro lidi neskutečným dramatem. Přitom to vypadalo, že ho máte v hlavě dokonale rozvržený. Jste takový vždycky?

Určitě. Trasu si do hlavy naprogramuji, ať jde o běh nebo cestu autem. Dám si třeba cíl na cestu šest hodin a chci ji splnit. Takže jsem pak lehce nervózní, když chytnu červenou vlnu. Řekl bych o sobě, že mám v hlavě furt stopky.

Rozhovor s Pavlem Maslákem: Za volantem nikdy nezávodím

Vyprazdňuje vám to i peněženku na pokutách?

Jestli narážíte na rychlost, tak ne – rychle jezdím tam, kde je to povolené. Pokutu dostanu spíš za parkování, s ním mám totiž největší problémy.

Jak to?

Zrovna nedávno jsem zastavil před ordinací doktorky a za moment na mě ukazuje nějaká paní: „Haló, pane, ujíždí vám auto!“ Zapomněl jsem na ručku, protože jsem samozřejmě spěchal.

Jak to dopadlo?

Nic strašného. Moc se nerozjelo a brzy zastavilo o jiné auto.

Jinak žádná nehoda?

Jednou jsem nedal přednost na tramvajovém pásu, měl jsem to v mrtvém úhlu. Lidi sice v tramvaji trochu popadali, ale nic vážného se nestalo. Až na jednu paní, která telefonovala, nedržela se a rozbila si nos. Šlo to do správního řízení, vyfásnul jsem čtyři tisíce.

To by se vám hodila zrcátka s varovnou signalizací vozidla v mrtvém úhlu. Chtěl byste ji?

Proč ne, sem s ní!

Bez kterých moderních prvků byste se v autě neobešel určitě?

Rozhodně bych nedokázal jezdit bez klimatizace a vyhřívaných sedaček. Zatím mám manuál, ale příště už bych sáhl po automatu. Vidíte: od dob, kdy jsem s řízením začal, jsem se přece jen změnil.

A jak jste začínal?

Jsem z obce Zlatníky u Opavy, tři stovky obyvatel, typicky malá vesnice. Navíc jsme měli statek, takže mi bylo deset, sotva jsem dosáhl na pedály, a už drandil traktorem. Řízení zkrátka miluju!

Běžecké & autařské tratě Jakuba Holuši

400 metrů aneb čtvrtka: Občas si tuhle trať zaběhnu ve štafetě a pořád na ní držím s Pavlem Maslákem, Pepou Prorokem a Danem Němečkem český rekord 3:02,72 z ME v Helsinkách 2012. Je to na mě ale dost krátké. Jako když se vydám autem do obchodu.

800 metrů neboli půlka: To je trať, kde jsem vždycky využíval svou rychlost, dřina z tréninku tu je spíš na škodu. Mám ji naučenou nazpaměť, podobně jako cestu autem na trénink ze Suchdola na Julisku.

1500 metrů zvaných míle: Kdybych ji měl přirovnat k řízení auta, je to trasa typu Praha – Plzeň. Potkává se tu už rychlost s vytrvalostí a projeví se těch 6000 kilometrů, co ročně naběhám. Během soustředění dávám týden co týden dvě stě kilometrů, to asi mnoho lidí nenajezdí ani autem.

3000 metrů čili steepl: Trať, kterou člověk nikdy nemůže běžet naplno, protože by pak nepřeskočil poslední dvě překážky. Chce to tedy malou rezervičku a pozor na to, po čem se pohybuje. Podobně to mám s tankodromem číslo 447 Litovel – Šternberk, ukázková třetí třída. A i výmoly a kočičí hlavy na silnicích kolem pražské Stromovky stojí za to.

5000 metrů aneb 12 a půl oválu: To už je očistec! Pokaždé tu bojujete s psychikou a vždycky na vás dolehne krize. Na míli trvá kolo, tady klidně šest minut a hlava to musí překousnout - podobně jako když jedu autem na soustředění do Itálie nebo k moři do Chorvatska.

Nejlepší…

… dopravní prostředek: „Jednoznačně auto! Do tramvaje vlezu jen se sebezapřením. Jako sportovec potřebuji být fit a auto je přesně ten životní prostor, co mě ochrání od lidí, od nemocí, od bacilů. Auto rovná se nejlepší únik do vlastního světa. A navíc záležitost nezávislosti. Naložíš a jedeš!“

… silnice: „Jako každý milovník řízení mám rád ty německé, kde vám zkrátka kamion do levého pruhu nevjede. Pak si moc užívám horské silničky v jižním Tyrolsku a možná překvapivě se mi líbí dálnice D11, kterou mám najezděnou díky častým cestám z Prahy do Opavy.“

… řidiči: „Každá země je jiná. Oni už řidiči v Praze a v Opavě jsou jiní. Ti z Prahy jsou zvyklí na víc vjemů, mají vytrénované pohotovější reakce, takže jsou v mých očích lepší šoféři. Nechci urazit, leč Opavané by se v Praze ztratili. Ďábelští jsou samozřejmě Italové, ale borci jsou v mých očích i Arabové. V Maroku jsme často a tam vedle sebe frčí běžně pět aut ve dvou pruzích, stará fára se čtyřlitrovými motory pod kapotou a pořád jim to jezdí.“

… autozážitek: „Když mi kamarád půjčil Focus RS, tu zelenou rychložábu. Zkusil jsem cayenne, ML, ale s focusem kolem Ústí a přes hranice do Německa, to byla má největší jízda.“

Jakub Holuša

  • Narodil se 20. února 1988 – desáté narozeniny tak slavil přesně v den slavného hokejového vítězství Česka nad Kanadou v Naganu 1998.
  • Sám ale podlehl kráse atletiky a rychle se prosadil mezi světovou elitu steeplařů - tedy vytrvalostních běžců nad překážkami: už v roce 2005 běžel finále mistrovství světa do 17 let a v roce 2007 slavil titul juniorského mistra Evropy.
  • Po zlatém steeplu překážky opustil a přešel mezi půlkaře a mílaře: v běhu na 800 metrů se hned dostal na olympiádu 2008, závody na 1500 metrů roku 2009 korunoval bronzovou medailí na ME do 22 let.
  • Pět let válí mezi dospělými: hned v roce 2010 doběhl na 800 metrů pátý na halovém MS v Dauhá, na dalším šampionátu už se stal v istanbulské hale na této trati vicemistrem světa 2012.
  • Poté se začal víc věnovat trati 1500 metrů a letos na ní ohromil na halovém ME v Praze. Poradil si jak s Etiopanem Tesfayem, závodícím za Německo, tak na cílové čáře i se slavným Keňanem Tanuiem, který nyní pod jménem Özbilen reprezentuje Turecko, a stal se mistrem Evropy.
  • Letos se mu daří i po přechodu na venkovní dráhu: 30. července zaběhl ve Stockholmu český rekord na 1500 metrů. Časem 3:34,26 překonal dvaatřicet let staré maximum Jana Kubisty. „Právě proto dělám atletiku. Tenhle letní rekord překonává všechny moje halové. Cením si ho nejvíc,“ říká Holuša.

Autor: David Šprincl

Foto: Pavel Mazáč, Sport a Václav Duška, AŽ

Spolupracujeme s TipCars.com
Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty Číňané se ve školkách vrací ke Konfuciovi, má učit tradiční hodnoty

S čepičkou vzdělanců na hlavě se děti sklánějí před…

O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička O dezinformacích bude švédské děti učit známá komiksová postavička

Švédské děti bude o falešných zpráv a nutnosti kriticky…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Značky zakryté sněhem: Co když přejedu plnou čáru, která nebyla vidět?

Dnes 08:00

V zimních měsících se občas stává, že dopravní značení je zakryto sněhem. Víte, zda je v takovém případě značka platná?




Blesk.cz

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři lidé jsou zranění

Náraz auta na Radlické jeden člověk nepřežil. Tři…

Na ulici Radlická, která se nachází v Praze 5, došlo v sobotu večer k tragické havárii. Příčiny nehody zatím…

Na hory bez pojistky? Víme, kolik vás bude stát ošetření v zahraničí

Na hory bez pojistky? Víme, kolik vás bude stát…

Zima potěšila lyžaře, ale zároveň přidělává starosti záchranářům. Úrazů na horách stále přibývá, koncem minulého…

 

iSport.cz

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále, nestačil na Zvereva

Šok v Austrálii! Murray vypadl v osmifinále,…

Světová jednička Andy Murray z Británie vypadl senzačně v osmifinále tenisového Australian Open po prohře 5:7,…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Krásy Česka z pohledu dronu. Podívejte se

Krásy Česka z pohledu dronu. Podívejte se

Drony jsou fenoménem dnešní doby. Ještě před několika málo lety se o těchto “hračkách” takřka nemluvilo, nebyly…

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený aktivismus minulostí?

Trump, mráz a globální oteplování. Je zelený…

Donald Trump po svém nástupu do funkce nechal z webu Bílého domu smazat aktivistické žvásty o globálním…

 
 
reklama