Rozhovor s Janem Šťastným: Za volantem moc šťastný nebývám

 

Herec Jan Šťastný řídí přes třicet let automobily i motocykly. Rozhodně není žádný divočák a rád si jízdu užívá.

Do českých domácností vstoupil z televizních obrazovek jako lékař Dalibor Frynta v seriálu Ordinace v růžové zahradě a také v dlouhodobém cyklu Vyprávěj.

S Janem Šťastným jsme se potkali v klubu jeho domovské scény Divadla na Vinohradech. „Volal mi syn. Když jsem mu vykládal, že jdu dělat rozhovor pro Svět motorů, byl nadšený. Prý si časopis určitě koupí,“ usmíval se.

Jezdíte rychle, nebo jste disciplinovaný řidič?

Na motorce nejsem rozhodně žádný divočák. Mám rodinu a s tím spojenou zodpovědnost. Za řídítky si jízdu především užívám a kochám se.

Začínal jste řídit až v autoškole?

Možná bych to neměl říkat, ale zdaleka ne. Otec zastával názor, že tam nemohou během několika hodin člověka naučit řídit. Tak se mi věnoval už od patnácti let, abych přišel do autoškoly patřičně nachystaný.

Jak na tom pracoval?

Na chalupě v Beskydech mi na polních cestách půjčoval volant a trávil jsem s ním také spoustu hodin v garáži. Táta o náš Polski Fiat 125p náležitě pečoval. Jakmile zahlédl na podběhu sebemenší stopu rzi, hned jsme dotyčné místo laminovali. Je fakt, že nám auto vydrželo pětadvacet let. Pak mi ho po skončení vysoké školy otec předal a stalo se mým prvním opravdu vlastněným vozem.

Vydrželo vám dlouho?

Bohužel jenom rok, protože už mělo své odslouženo. Těsně po listopadu 1989 jsme si s kamarádem dali dohromady starší Fiat Uno, který nám fungoval tři roky. A pak přišly škodovky, felicie a několik oktávek. Následovaly fordy, které jsem korunoval v roce 2008 S-Maxem. Ten mám dosud. Jak jsem se do něj zpočátku nehrnul, teď na něj nedám dopustit. Ani jednou nezklamal.

Čím si vás získal?

Prostorem. Vejdeme se do něj s manželkou, tříletým synem a všemi zavazadly, která kdykoliv a kamkoliv vezeme. Motor je dvoulitr, ovšem neskutečně živý, a podvozek má ohromně stabilní. V žádné zatáčce se nenaklání a vždy skvěle drží stopu.

Kolik kilometrů najezdíte ročně?

Hodně mého cestování se odehrává v rámci práce po Praze a to rád používám městskou hromadnou dopravu. V metru dopravní zácpa nehrozí. Pokud jezdím mimo metropoli, jedná se hodně o zájezdová představení. To jsou jediné situace, kdy nesedím za volantem. Když to všechno sečtu, vejdu se do pětadvaceti, možná třiceti tisíc kilometrů za rok.

Musíte za všech okolností řídit?

Manželka má malé auto, ale zatím více stojí, než jezdí. Pokud ho neprovětrám sám. Ona začne jezdit, ale zatím se musí starat především o našeho prcka.

Jak vstoupily do vašeho života motocykly?

Nejprve to byla Jawa Pionýr 20 po dědečkovi. S tátou jsme jí dali nový stupačkový kříž, zvednutá řídítka a sám jsem si ji nalakoval. V okolí Zlína nebyla silnice, kterou bych neprojel, a zažil jsem občas i pády.

Zanevřel jste proto na dvě kola?

To bylo jinak. Přišel jsem do Prahy na vysokou školu, po ní následovala rodina a starosti o ni. Zájem o motorku šel stranou, ale nikdy neuhasl, pokud bych měl použít příměr. Tyhle stroje mě vždy lákaly. Při pohledu na ně musíte uznat, že to jsou umělecká díla.

Jak jste se k nim vrátil?

Začátkem tisíciletí jsem si říkal, že bych mohl mít nějakého koníčka. Napadla mě právě motorka. Moje první manželka, povoláním lékařka, to tehdy rázně odmítla se známým argumentem, že tihle lidé jsou pouze dárci orgánů.

Podařilo se vám ji přemluvit?

Byly to dva roky občasných poznámek, připomínek, zaujatých, leč výmluvných pohledů na motocykly na ulici. To samozřejmě nešlo přehlédnout. Nakonec to dopadlo tak, že mi manželka dala motorku ke čtyřicetinám.

Opravdu?

Nezapomenu na chvíli, kdy u kamaráda vyjížděla nahoru vrata od garáže a za nimi stála Suzuki Marauder VZ 800, kterou mám dodnes. Už jsem přemýšlel, že ji vyměním za novější, ale chopper zatím funguje perfektně.

Berete ohled na řidiče motocyklů s volantem v ruce?

Vím, co zažívá motorkář. Když někoho takového vidím ve zpětném zrcátku, uhýbám a dělám mu místo.

Jak vnímáte šoféry coby motorkář?

Občas mě mrzí, že když někdo vidí motorku, otevře dveře auta ve stylu „když musím stát já, budeš i ty“.

Setkáváte se na českých silnicích s podobným jednáním často?

Bohužel. Proč často ignorujeme třeba pravidlo zipu? Místo abychom si situaci v kolonách usnadnili, jenom si ji komplikujeme. Dost se mi příčí bezohlední řidiči, kteří zneužívají odstavný pruh. Při představě, že v koloně pošlu děti na kraj silnice se vyčurat, a nějaký magor je sejme, mi běhá mráz po zádech.

Zažil jste jako řidič vážnou situaci?

Myslíte bouračku? Ano, a byla to moje chyba. Klasická ukázka toho, co se stane, jakmile člověk podcení situaci v domnění, že řízení zvládá. Navíc v místech, kudy jezdí často.

Chcete být konkrétní?

Stalo se to v pražské Patočkově ulici, vezl jsem syna do školy. Zatáčel jsem na zelenou doleva a neuvědomil si, že auta z protisměru jedou také. Zabrzdil jsem, ale už bylo pozdě. Následovala rána na zadek a po ní neskutečně dlouhá vteřina ticha. Přerušil ji až hlas ze zadní sedačky: „Tatínku, já už ten zbytek cesty klidně dojdu.“ Naštěstí to tehdy odnesly jen gumy a plechy, ale nezapomenu na to do konce života.

A co kolize nebo havárie za řídítky?

Mnohokrát jsem musel se štěstím řešit, když mi auto přijíždějící z vedlejší silnice nedalo přednost. Skutečná nehoda byla jedna, a to před sedmi lety.

Co se tehdy stalo?

Řidič vjel v zatáčce do protisměru. Mně se podařilo podkopnout zadní kolo tak, že se motorka svezla z náspu mimo silnici. Nic se jí nestalo, kromě uraženého předního plexiskla, které jsem ukopl kolenem při letu přes řídítka.

Nechcete na to občas šlápnout?

Na závodění si nepotrpím, ale budu mít rallye v rodině. Neteř si po dlouholeté známosti bere navigátora Lukáše Kostku, který jezdí mistrovství světa.

Pomohla vám někdy popularita?

Ačkoliv jsem Šťastný, za volantem moc kliku nemám. Pokud třeba vjedu omylem do zákazu vjezdu nebo špatně zaparkuju, už tam jsou policisté. Jenom dvakrát jsem v životě jel metrem nevědomky načerno, a vždy z toho byla pokuta.

Vzpomenete si na automobily, které jste řídil během natáčení ve filmu nebo v televizi?

Byly jich desítky a často jsou si dost podobné. Když do nich usedám, pokaždé si kontroluju, jak funguje zpátečka. Občas to bývá rozdílné, ale v drtivé většině není těžké takové vozy zvládnout.

Utkvěl vám nějaký v paměti?

Dostal mě skvost, kterým byla tisícovka embéčko ze seriálu Vyprávěj. A ještě bych připomněl film Aerosmith z roku 1997, kde jsem měl možnost řídit britský vůz z třicátých let, ve kterém byl volant ohromný jako lodní kormidlo.

Jan Šťastný

  • Narozen: 9. prosince 1965
  • Stav: ženatý, manželka Barbora Petrová, syn (3 roky)
  • Studium: DAMU
  • Angažmá: Divadlo na Vinohradech (od roku 1992)
  • Významné role: Petr Vitásek (seriál Rodáci) ● Dalibor Frynta (Ordinace v růžové zahradě) ● Mirek (seriál Vyprávěj) ● Dabing: Antonio Banderas
  • Film a televize: více než 100 rolí v TV filmech, dokumentech, seriálech a pohádkách
Spolupracujeme s TipCars.com
Na burzu šlo nejvíce firem za deset let Na burzu šlo nejvíce firem za deset let

Na světových burzách se uskutečnilo 1624 primárních úpisů…

Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato

Google otevře v Číně centrum na výzkum umělé inteligence.…

Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na krku měla stopy po škrcení

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na…

Kariéra nizozemské modelky Ivany Smit (†18) v Malajsii raketově stoupala vzhůru. Módní mola si už ale nepodmaní.…

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s mrtvolami ze Severní Koreje

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s…

Na severokorejském pobřeží byl vyplaven další vrak lodi, na jehož palubě se nacházelo jedno mrtvé tělo. Není to…

 

iSport.cz

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o, něco jsme si řekli

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o,…

V extralize je nejlepším střelcem. Na kontě má i titul mistra světa z roku 2010, ale v národním týmu v podstatě…

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

 

Reflex.cz

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi zajímavou příležitostí, s referendy bych však šetřil

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…