Rozhovor s Janem Šťastným: Za volantem moc šťastný nebývám

 

Herec Jan Šťastný řídí přes třicet let automobily i motocykly. Rozhodně není žádný divočák a rád si jízdu užívá.

Do českých domácností vstoupil z televizních obrazovek jako lékař Dalibor Frynta v seriálu Ordinace v růžové zahradě a také v dlouhodobém cyklu Vyprávěj.

S Janem Šťastným jsme se potkali v klubu jeho domovské scény Divadla na Vinohradech. „Volal mi syn. Když jsem mu vykládal, že jdu dělat rozhovor pro Svět motorů, byl nadšený. Prý si časopis určitě koupí,“ usmíval se.

Jezdíte rychle, nebo jste disciplinovaný řidič?

Na motorce nejsem rozhodně žádný divočák. Mám rodinu a s tím spojenou zodpovědnost. Za řídítky si jízdu především užívám a kochám se.

Začínal jste řídit až v autoškole?

Možná bych to neměl říkat, ale zdaleka ne. Otec zastával názor, že tam nemohou během několika hodin člověka naučit řídit. Tak se mi věnoval už od patnácti let, abych přišel do autoškoly patřičně nachystaný.

Jak na tom pracoval?

Na chalupě v Beskydech mi na polních cestách půjčoval volant a trávil jsem s ním také spoustu hodin v garáži. Táta o náš Polski Fiat 125p náležitě pečoval. Jakmile zahlédl na podběhu sebemenší stopu rzi, hned jsme dotyčné místo laminovali. Je fakt, že nám auto vydrželo pětadvacet let. Pak mi ho po skončení vysoké školy otec předal a stalo se mým prvním opravdu vlastněným vozem.

Vydrželo vám dlouho?

Bohužel jenom rok, protože už mělo své odslouženo. Těsně po listopadu 1989 jsme si s kamarádem dali dohromady starší Fiat Uno, který nám fungoval tři roky. A pak přišly škodovky, felicie a několik oktávek. Následovaly fordy, které jsem korunoval v roce 2008 S-Maxem. Ten mám dosud. Jak jsem se do něj zpočátku nehrnul, teď na něj nedám dopustit. Ani jednou nezklamal.

Čím si vás získal?

Prostorem. Vejdeme se do něj s manželkou, tříletým synem a všemi zavazadly, která kdykoliv a kamkoliv vezeme. Motor je dvoulitr, ovšem neskutečně živý, a podvozek má ohromně stabilní. V žádné zatáčce se nenaklání a vždy skvěle drží stopu.

Kolik kilometrů najezdíte ročně?

Hodně mého cestování se odehrává v rámci práce po Praze a to rád používám městskou hromadnou dopravu. V metru dopravní zácpa nehrozí. Pokud jezdím mimo metropoli, jedná se hodně o zájezdová představení. To jsou jediné situace, kdy nesedím za volantem. Když to všechno sečtu, vejdu se do pětadvaceti, možná třiceti tisíc kilometrů za rok.

Musíte za všech okolností řídit?

Manželka má malé auto, ale zatím více stojí, než jezdí. Pokud ho neprovětrám sám. Ona začne jezdit, ale zatím se musí starat především o našeho prcka.

Jak vstoupily do vašeho života motocykly?

Nejprve to byla Jawa Pionýr 20 po dědečkovi. S tátou jsme jí dali nový stupačkový kříž, zvednutá řídítka a sám jsem si ji nalakoval. V okolí Zlína nebyla silnice, kterou bych neprojel, a zažil jsem občas i pády.

Zanevřel jste proto na dvě kola?

To bylo jinak. Přišel jsem do Prahy na vysokou školu, po ní následovala rodina a starosti o ni. Zájem o motorku šel stranou, ale nikdy neuhasl, pokud bych měl použít příměr. Tyhle stroje mě vždy lákaly. Při pohledu na ně musíte uznat, že to jsou umělecká díla.

Jak jste se k nim vrátil?

Začátkem tisíciletí jsem si říkal, že bych mohl mít nějakého koníčka. Napadla mě právě motorka. Moje první manželka, povoláním lékařka, to tehdy rázně odmítla se známým argumentem, že tihle lidé jsou pouze dárci orgánů.

Podařilo se vám ji přemluvit?

Byly to dva roky občasných poznámek, připomínek, zaujatých, leč výmluvných pohledů na motocykly na ulici. To samozřejmě nešlo přehlédnout. Nakonec to dopadlo tak, že mi manželka dala motorku ke čtyřicetinám.

Opravdu?

Nezapomenu na chvíli, kdy u kamaráda vyjížděla nahoru vrata od garáže a za nimi stála Suzuki Marauder VZ 800, kterou mám dodnes. Už jsem přemýšlel, že ji vyměním za novější, ale chopper zatím funguje perfektně.

Berete ohled na řidiče motocyklů s volantem v ruce?

Vím, co zažívá motorkář. Když někoho takového vidím ve zpětném zrcátku, uhýbám a dělám mu místo.

Jak vnímáte šoféry coby motorkář?

Občas mě mrzí, že když někdo vidí motorku, otevře dveře auta ve stylu „když musím stát já, budeš i ty“.

Setkáváte se na českých silnicích s podobným jednáním často?

Bohužel. Proč často ignorujeme třeba pravidlo zipu? Místo abychom si situaci v kolonách usnadnili, jenom si ji komplikujeme. Dost se mi příčí bezohlední řidiči, kteří zneužívají odstavný pruh. Při představě, že v koloně pošlu děti na kraj silnice se vyčurat, a nějaký magor je sejme, mi běhá mráz po zádech.

Zažil jste jako řidič vážnou situaci?

Myslíte bouračku? Ano, a byla to moje chyba. Klasická ukázka toho, co se stane, jakmile člověk podcení situaci v domnění, že řízení zvládá. Navíc v místech, kudy jezdí často.

Chcete být konkrétní?

Stalo se to v pražské Patočkově ulici, vezl jsem syna do školy. Zatáčel jsem na zelenou doleva a neuvědomil si, že auta z protisměru jedou také. Zabrzdil jsem, ale už bylo pozdě. Následovala rána na zadek a po ní neskutečně dlouhá vteřina ticha. Přerušil ji až hlas ze zadní sedačky: „Tatínku, já už ten zbytek cesty klidně dojdu.“ Naštěstí to tehdy odnesly jen gumy a plechy, ale nezapomenu na to do konce života.

A co kolize nebo havárie za řídítky?

Mnohokrát jsem musel se štěstím řešit, když mi auto přijíždějící z vedlejší silnice nedalo přednost. Skutečná nehoda byla jedna, a to před sedmi lety.

Co se tehdy stalo?

Řidič vjel v zatáčce do protisměru. Mně se podařilo podkopnout zadní kolo tak, že se motorka svezla z náspu mimo silnici. Nic se jí nestalo, kromě uraženého předního plexiskla, které jsem ukopl kolenem při letu přes řídítka.

Nechcete na to občas šlápnout?

Na závodění si nepotrpím, ale budu mít rallye v rodině. Neteř si po dlouholeté známosti bere navigátora Lukáše Kostku, který jezdí mistrovství světa.

Pomohla vám někdy popularita?

Ačkoliv jsem Šťastný, za volantem moc kliku nemám. Pokud třeba vjedu omylem do zákazu vjezdu nebo špatně zaparkuju, už tam jsou policisté. Jenom dvakrát jsem v životě jel metrem nevědomky načerno, a vždy z toho byla pokuta.

Vzpomenete si na automobily, které jste řídil během natáčení ve filmu nebo v televizi?

Byly jich desítky a často jsou si dost podobné. Když do nich usedám, pokaždé si kontroluju, jak funguje zpátečka. Občas to bývá rozdílné, ale v drtivé většině není těžké takové vozy zvládnout.

Utkvěl vám nějaký v paměti?

Dostal mě skvost, kterým byla tisícovka embéčko ze seriálu Vyprávěj. A ještě bych připomněl film Aerosmith z roku 1997, kde jsem měl možnost řídit britský vůz z třicátých let, ve kterém byl volant ohromný jako lodní kormidlo.

Jan Šťastný

  • Narozen: 9. prosince 1965
  • Stav: ženatý, manželka Barbora Petrová, syn (3 roky)
  • Studium: DAMU
  • Angažmá: Divadlo na Vinohradech (od roku 1992)
  • Významné role: Petr Vitásek (seriál Rodáci) ● Dalibor Frynta (Ordinace v růžové zahradě) ● Mirek (seriál Vyprávěj) ● Dabing: Antonio Banderas
  • Film a televize: více než 100 rolí v TV filmech, dokumentech, seriálech a pohádkách
Spolupracujeme s TipCars.com
O2 schválilo dividendu, vyplatí téměř 100 procent zisku O2 schválilo dividendu, vyplatí téměř 100 procent zisku

Vedení telekomunikační společnosti O2 navrhne akcionářům…

Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku Kongres: Veřejný dluh USA prudce vzroste, za 30 let dosáhne dvojnásobku

Americký veřejný dluh vzroste při platnosti současných…

Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit Sporné slovenské amnestie míří ke zrušení, případ únosu by se mohl vyšetřit

Slovenský parlament schválil novelu ústavy, která otevírá…

ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let ČSAD: Symbol znárodnění i budoucnost dopravy slaví 70 let

Značka ČSAD je k vidění na silnicích už téměř 70 let.…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Praga S5T: Silniční sestra slavné „Vejtřasky“ slaví výročí

Dnes 18:45

Praga S5T byla původně nouzovým řešením nedostatku silničních nákladních vozidel s užitečnou hmotností pět tun, ale nakonec se udržela ve výrobě téměř patnáct let.




Blesk.cz

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v šoku,“ reaguje

Muslimku osočili, že ignoruje oběti teroru: „Jsem v…

Londýnský teroristický útok vyvolal řadu diskuzí a ohlasů, jak v médiích, tak i na sociálních sítích. Nevyhnuly…

 

iSport.cz

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s Wozniackou

ONLINE: V Miami o finále! Karolína Plíšková hraje s…

Na ceněném turnaji v Miami dnes hrají dva čeští tenisté. Od 19:00 začíná semifinálové utkání ženského pavouka…

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii vydržím jen dvě třetiny

Legenda Farda: Jágr to v NHL ukecá, na Slavii…

Stáří nemá šanci. Rozhodně si nepřijde na někdejšího reprezentačního útočníka Richarda Fardu, který…

 

Reflex.cz

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Kopanec šíleného koně zabil herečku Národního divadla

Následující příběh zasáhl pražskou společnost jako málokterý jiný. Při nevyzpytatelné a nikým nečekané tragédii,…