reklama


7.7. 2014 Ladislav Černý

Rozhovor s Jiřím Vaňkem, Iveco Bus: Do Evropy

 

Dosavadní ředitel konstrukce a vývoje společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě byl jmenován šéfem vývoje všech autobusů Iveco Bus.

Funkci ředitele Iveco Product Development & Engineering Bus se zodpovědností za vývoj autobusů a autokarů Iveco Bus převzal Jiří Vaněk. Je to vyznamenání pro něj, ale i pro Česko s dlouholetou tradicí vývoje a výroby autobusů.

Co předcházelo vašemu jmenování na post šéfa vývoje a konstrukce autobusů Iveco?

Pracoval jsem na pozici ředitele konstrukce a vývoje Iveco Czech Republic a současně byl šéfkonstruktérem meziměstských modelů Arway, Crossway, Recreo a Low Entry. Nyní jsem zodpovědný za vývoj všech autobusů, tedy meziměstských, městských autobusů, turistických autokarů a podvozků určených pro karosářské firmy. Mým přímým nadřízeným je Franco Fusignani, COO Iveco pro rentabilitu, který zároveň vede vývoj a konstrukci Iveco Bus and Truck.

Jak velký je tým, který vedete?

Čítá zhruba 250 kmenových zaměstnanců. Potřebujeme ale i podporu externích konstrukčních kapacit, které nám flexibilně pomáhají zvládnout výkyvy v přicházejících úkolech a výzvách. Tým je sehraný a vhodně dimenzovaný na současný objem práce na všech výrobkových řadách. Jeho součástí jsou i tzv. platformy, které připravují detailní plány a shromažďují podklady pro projekty od všech oddělení, které do projektů vstupují - výroba, kvalita, poprodejní služby, nákup a další. Součástí Konstrukce je rovněž oddělení, které se zabývá dekodifikací objednávek zákazníků a přípravou konstrukční dokumentace pro výrobu dle konkrétní specifikace vozidla. Další mou odpovědností je i vše, co souvisí s validacemi výrobků jako například vývojová dílna, zkušebna a homologace.

Je funkce šéfa konstrukce a vývoje autobusů Iveco Bus zcela nová?

V principu nová není. Po několika předchozích organizačních schématech se vracíme k efektivnější a přímější organizaci s jasnou zodpovědností podstatně lépe zaměřenou na konkrétní odbornosti a výrobky.

Jak lze tak široký tým, pracující v několika zemích na mnoha dílčích detailech, v praxi manažersky řídit?

Komunikace na dálku v době dnešních komunikačních technologií problémem není, využíváme telekonference a různé prostředky na sdílení dat, nicméně osobní kontakt je stále velmi důležitý. Střídám pobyt v České republice a v zahraničí. Z titulu své funkce se i pravidelně účastním porad v Turíně, kde se činí klíčová rozhodnutí o postupu projektů a kde zároveň koordinujeme aktivity Bus a Truck. Samozřejmě se opírám o jednotlivé vedoucí, kteří pracují v mé organizační struktuře a požaduji po nich velmi aktivní komunikaci a spolupráci s kolegy v zahraničí.

Jaká je současná situace, případně blízká budoucnost ve sjednocování vývoje jednotlivých modelů?

Již řadu let pracujeme jednotnými principy, bez ohledu, zda se jedná o vývoj a výrobu ve Francii, Itálii, Česku či jinde. Využíváme centrálních informačních systémů, pracujeme podle společných metodik, máme databázi sdílenou s nákladními vozy, takže můžeme využívat i jejich komponenty. Díky většímu počtu identických komponentů pak můžeme optimalizovat vývojové náklady, sjednocovat designové prvky, například při použití stejného světlometu v celé modelové řadě trucků a autobusů.

Profesí jste konstruktér, ale v současnosti jste spíše manažerem. Co můžete z praxe konstruktéra využít v roli manažera a co pro výkon vaší nynější funkce považujete za klíčové?

Konstrukce a vývoj tvoří polovinu mé pracovní náplně, druhou polovinu představuje řízení projektů obecně. Technické vzdělání a konstruktérské zkušenosti se samozřejmě hodí, protože znám výrobky. Když člověk během let projde různými posty, od řadového konstruktéra po vedoucí funkce, dokáže následně posoudit, co tým k práci potřebuje, kde má rezervy či slabiny a jaké mohou být důsledky nevhodných rozhodnutí. Na mezinárodních projektech pracuji se svými kolegy řadu let a v týmu nemáme jakékoliv předsudky či národností preference. Češi díky svým schopnostem, znalostem, flexibilitě i dosahovaným výsledkům brzy získali respekt. Za velmi důležitý faktor rovněž považuji jazykové znalosti. Angličtinu, francouzštinu a italštinu využívám denně. Co se manažerských rozhodnutí týče, snažím se být otevřený a naslouchat svým kolegům předtím, než učiním závažné rozhodnutí. Jsme velkým týmem, výrobek je propracovaný a náš společný zájem je, abychom pracovali vysoce efektivně.

Průmysl u nás i v Evropě se dostává do lepší kondice, než tomu bylo v předchozích letech. Dokážete poptávku po vašich autobusech pokrýt dostatečnou kapacitou pracovníků s technickým vzděláním?

Větší orientace na humanitní obory je bohužel zřejmá nejen u nás, ale i v zemích jako Francie nebo Itálie. Dobrých konstruktérů, techniků a odborníků na elektroniku a programování přitom bude potřeba stále více. Česká republika je ve strojírenství velmi silnou zemí. U nás v konstrukci si kvalitu lidí hlídáme. Pokud nabíráme nové konstruktéry, vyžadujeme vysokoškolské technické vzdělání a pro začátek alespoň základní jazykové znalosti angličtiny. Praxe v oboru je vítaná, ale osobně mám dobré zkušenosti i s čerstvými absolventy, které si můžeme vychovat a dát jim příležitost dalšího profesního růstu. Nové pracovníky školíme, vzděláváme a umožňujeme jim práci v mezinárodních týmech. Naši pracovníci pak v této konkurenci obstojí, nemáme se za co stydět.

Koncem roku naběhla výroba nových autobusů Iveco, plnící emisní normu Euro 6. Čím se lidé ve vývoji a konstrukci zabývají nyní, nebo mají „hotovo“?

Hotovo mít nebudeme nikdy. Autobus je složitý a stále živý. Podíl zákaznických úprav na autobusech je vcelku významný, rovněž legislativa se mění, přichází modernější systémy, které postupně aplikujeme, abychom zajistili maximální konkurenceschopnost našich vozidel a odpověděli na aktuální požadavky trhu. V současné době jsme na výrazném přelomu naši modelové nabídky. Autobusy Euro 5 končí, přestože je zatím v naší nabídce omezeně zachováme pro trhy mimo Unii, které požadují starší emisní limity. Těžištěm naší práce však nadále budou autobusy v provedení Euro 6, do jejichž vývoje jsme investovali nemalé prostředky. Jezdilo se hodně testů a velmi úzce jsme spolupracovali s výrobcem motorů Iveco – Fiat Powertrain (FPT) na tom, aby agregáty i celé autobusy byly testovány v podmínkách jejich reálného nasazení u zákazníků. Jen s linkovou řadou autobusů jsme v testech najezdili více než 1,6 milionu kilometrů s řadou zajímavých poznatků a zkušeností.

Kde jsou u autobusů Iveco Bus Euro 6 ty hlavní konstrukční změny?

Euro 6 je legislativní milník a pro nás představuje nové motory Iveco Tector 7 a Cursor 9, výfukový systém a příslušenství. Náš systém je unikátní svojí progresivní technologii Hi-eSCR, což je systém katalytické redukce patentovaný společností FPT Industrial. Jsem přesvědčen, že s touto technologií máme proti konkurenci výraznou výhodu. U městských a meziměstských autobusů však došlo i k řadě dalších inovativních změn, které dostaly nové vozy do vínku jaksi navíc. Souvisí s naší dlouhodobou strategií nabízet technologickou dokonalost, nízké celkové provozní náklady a vysokou přidanou hodnotu pro klienta z pohledu kvality, komfortu, designu a rentability. Optimalizovali jsme délky autobusů s cílem zvýšit prostor a komfort pro cestující a řidiče, vyvinuli jsme modernější architekturu, která nám následně umožní snazší personifikaci autobusů. Zapracovali jsme na designu přední a zadní části autobusů, máme nové světlomety s LED denním svícením, zcela jsme přepracovali vnitřní osvětlení, které rovněž využívá LED technologie. Výrazně modernizovaná a ergonomicky zdokonalená je i palubní deska. Přechod na normu Euro 6 tak nebyl jen přechodem na nižší emisní limity, ale využili jsme příležitosti k výrazné modernizaci našich autobusů.

Takže konstrukce pracovala v plné zátěži?

Ano, skutečně naplno. Na rozdíl od předchozích let to nebyl postupný přechod, kdy jsme nové modely autobusů na trh uváděli postupně. Pro přechod na Euro 6 jsme museli zpracovat všechny oblíbené verze současně, aby nedošlo k výpadku v nabídce zákazníkům. Nicméně pracujeme i na některých dalších méně prioritních opcích, které do obchodní nabídky budeme uvádět postupně v následujících měsících. A samozřejmě už nyní se pracuje na naší budoucnosti a na plánech výrobků, které chceme přinášet v dalších letech. Takže naše aktivita na poli vývoje a inovací neustává.

Při vývoji nových motorů a výfukových systémů pro normu Euro 6 jste vyvíjeli společné řešení pro trucky i autobusy Iveco. Je možné další prohloubení tohoto přístupu?

Společné motory a výfukový systém je správné řešení. Standardizovat samozřejmě nelze karoserii, kabina trucku slouží k naprosto jinému účelu než karoserie autobusů pro mnoho cestujících stejně tak nároky na tepelný komfort a řadu dalších věcí jsou zcela odlišné. Přesto je řada prvků a konstrukčních celků identická s trucky Iveco.

Jaké nároky klade na vývoj a konstrukci autobusů vysoká míra personifikace jednotlivých vozů, vyráběných na přání zákazníků?

Obecně velmi vysoké, ale vždy záleží na typu úpravy, na rozsahu dodávky, technické proveditelnosti a rentabilitě. Je samozřejmé, že když má zákazník flotilu autobusů a na nich používá jednotný informační systém, na kterém je založeno celé jeho technologické zázemí, tak je logické žádat od nás stejný systém i do nového vozidla. Často však stačí vhodně vybrat a doporučit některou z našich existujících opcí nebo již zpracovaných řešení. Naše nabídka je bohatá. Některé požadavky nám však pomáhají nacházet nová řešení a tím i nové zákazníky a nové trhy. Proto zákaznické požadavky pečlivě analyzujeme a vyhodnocujeme.

Jak vidíte vývoj alternativních pohonů? Kterým směrem jdou vaše další plány?

Kromě špičkových dieselových motorů aplikovaných do všech výrobkových řad našich autobusů je Iveco Bus i tradičním výrobcem městských vozidel na CNG. Před několika dny jsme například uzavřeli velmi významný kontrakt na dodávku 350 městských autobusů na zemní plyn do kazachstánské Astany. Již v Euro 5 a nyní i v Euro 6 máme k dispozici městský hybridní autobus, o který velmi výrazně projevují zájem evropské metropole a u něhož lze očekávat další inovativní řešení. Na veletrhu Busworld 2013 v Kortrijku měl premiéru projekt Ellisup. Tento koncept autobusu je schopen provozu v plně elektrickém režimu po celé délce linky díky rychlému dobíjení v řádu několika málo minut v nabíjecích stanicích. Žijeme v době překotného technologického vývoje a jsme rádi, že je o naši práci a výrobky zájem.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump Jména agentů i tajná letadla: sedm tajemství, které se dozví Donald Trump

Spojené státy investují obrovské částky na to, aby si…

Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení Národní by se měla zklidnit, budou tam zpomalovací pruhy pro přecházení

Na Národní třídě budou široké zpomalovací prahy určené…

České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici České akcie letos budou díky dividendám vynášet, tvrdí analytici

České akcie by měly podle převažujícího názoru analytiků…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Bateriová revoluce z Česka. Byli jsme při výrobě akumulátorů, které mají změnit svět elektromobilů!

Dnes 13:05

Jiné dveře do uchovávání energie – tak by se dal popsat revoluční druh baterie z Česka!




Blesk.cz

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu: Zemřela v nemocnici

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu:…

Jízdu po černé sjezdovce nezvládla o víkendu v areálu Dolní Morava v Jeseníkách teprve jedenáctiletá lyžařka.…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Sevilla po vítězném obratu stíhá Real, ten zdolal Málagu

SESTŘIHY: Sevilla po vítězném obratu stíhá Real, ten…

Fotbalisté Realu Madrid porazili v 19. kole španělské ligy doma Málagu 2:1 díky gólům kapitána Sergia Ramose a…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete čekání na jídlo ukrátit střelbou

All you can Shoot. V americké restauraci si můžete…

S nápadem, jak ozvláštnit pobyt v restauraci, přišli v jednom arizonském baru. Kromě jídla či pití si tu také…

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva byli zachráněni

Tragédie v horském středisku. Dva Češi zahynuli pod…

Dva Češi přišli o život pod lavinou u Salcburku. Pod sněhem skončili celkem čtyři čeští turisté. Dva se podařilo…

 
 
reklama