reklama


7.9. 2016

Rozhovor s Martinem Peleškou: Toyota hlasí růst

 

Blýská se na lepší časy. Jasným důkazem jsou letošní výsledky nových registrací. Přitom se japonské modely nemusejí podbízet nízkou cenou!

Toyota je největším výrobcem aut na světě. U nás by to ale člověk moc nepoznal. Nevalné prodeje vedly před časem dokonce k tomu, že zmizel samostatný český dovozce a vznikla středoevropská společná prodejní organizace TCE pro Česko, Maďarsko a Slovensko se sídlem v Budapešti. Dlouho se nic pozitivního nedělo, až letos začala Toyota strmě stoupat. O vzestupu tradiční japonské značky jsme hovořili s jejím českým šéfem Martinem Peleškou.

Ten prošel všemi změnami Toyoty v posledních letech a neskrývá velký optimismu. „O nás se ví, že jsme prošli docela velkou restrukturalizací a s těmi je to vždy riskantní. Ne každá se povede. Zprvu to ani s námi nevypadalo úplně nejlépe, ale pak přišla fáze dvě a ono to jde. Sice to trochu trvalo, ale najednou máme funkční systém a daří se nám,“ řekl na úvod Martin Peleška.

Co to znamená, daří se nám?

Jedna cesta, jak sledovat úspěšnost prodejů, jsou počty registrací. Ty nás sice také zajímají, ale rozhodující je pro nás počet uzavřených smluv.

Proč zrovna smlouvy?

Smlouva je zákon. Zákazník už složil nevratnou zálohu. Náš dealer nemá šanci dodat někomu auto bez platné smlouvy. My nemáme žádné mezisklady. Máme jeden centrální sklad v Kolíně v TPCA. A právě u smluv se z našeho pohledu dějí velké věci. Vzhledem ke změnám, které jsme aplikovali a ještě budeme aplikovat, stále rosteme. Meziročně v únoru o 48 %, v březnu o 54, v dubnu o 50, v květnu jsme měli o 76 % smluv víc než loni a v červnu uděláme minimálně 650 zákaznických smluv, což bude o 80 procent víc než loni. Nárůst je střemhlavý. Nevězí za tím žádná velká slevová akce, žádné kampaně. Je to vytrvalý běh. A my chceme v nasazeném tempu vydržet. Náš cíl je letos nasmlouvat 7000 aut a dodat 6500, což by bylo o 50 % víc než loni. Tempo je to obrovské. Aktuálně nabíráme do centrály 12 lidí.

Není to tak dlouho, co jste masivně propouštěli.

To je pravda, Prodeje klesaly, bylo to logické. Po vzniku TCE nás z 54 lidí zůstalo 23. Ale teď se trend otáčí a my musíme reagovat. V současnosti chceme mít 45 zaměstnanců na centrále. Zeštíhlilo vedení v Budapešti a víc lidí dělá v jednotlivých zemích. Někdo bude určitě říkat, proč se vůbec do takových výměn pustili? Bylo to nutné. Bez drastické reorganizace bychom dnes nebyli tam, kde jsme. Lidí je skoro stejně jako na začátku, ale v úplně jiném složení.

Neznamená náhodou vaše preference smluv, že máte obtíže s dodávkami aut?

Přiznávám, že když jsme loni dělali plán na letošní rok, tak jsme tak optimističtí nebyli. Ale daří se nám nápor zákazníků vcelku zvládnout. Situace se zlepšuje. V červenci, srpnu a září bychom měli vše srovnat a dohnat.

A co tedy najednou děláte jinak, že máte tak skvělé výsledky?

Začali jsme se chovat velmi pragmaticky z hlediska komunikace. Dřív jsme s omezeným rozpočtem chtěli předat co nejvíc vzkazů zákazníkům. A to nebylo dobré. Měli jsme i příliš širokou síť informačních kanálů. Když na ní nemáte dost peněz, tak ve svém důsledku neřeknete nic. Hodně jsme se zaměřili na oddělení brandové komunikace od taktické. Nejvíc nás nyní zajímá, co chtějí a co říkají zákazníci. Děláme průzkumy trhu, zkoumáme názory návštěvníků showroomů, sledujeme pohyb na webových stránkách. Zjistili jsme, že značka Toyota vyvolává neutrální nebo kladné reakce. Negativní jsme nezaznamenali. Propad jsme měli u toho, že lidé neměli se značkou žádné osobní propojení. Hodně jsme změnili mediamix, více investujeme na internetu. Velkou předností sítě je její sledovatelnost. Co si lidi stahují za ceníky, jaké si dělají konfi gurace aut. S tím vším nově pracujeme. Vše řešíme rychle, operativně.

To vás najednou osvítil Duch svatý?

Vždycky musí být někdo první, kdo pohne dominovou kostkou. U nás byl tím hybatelem nový prezident, Polák Jacek Pawlak, který ke svému domácímu úvazku přibral i vedení TCE, tedy prodejů v Česku, Maďarsku a na Slovensku. Má úplně jiné vidění světa, jiné návyky, jiný drajv. V Polsku prodávají 40.000 aut a bijí se o pozici jedničky na trhu se Škodou. Ale on se změnil celý přístup Toyoty k prodejům v Evropě. Značka se někdy v roce 2010 ocitla na rozcestí. Bylo to ovlivněno krizí, zemětřesením, cunami, omezením výroby. To vedlo k zamyšlení, jak to Toyota v Evropě dělá. Je úžasné, když je firma schopna se chytit za nos, a pokud zjistí, že jede na mrtvém koni, tak z toho koně sesedne a jede dál na živém. Spousta společností když zjistí, že jede na mrtvém koni, tak se snaží toho koně oživit. Někteří dokonce tvrdí, že mrtvý kůň byl od začátku jejich cílem. Toyota zjistila, že jede na mrtvém koni, a začala konat. V Bruselu v centrále Toyoty restrukturalizace začala právě zhruba v roce 2011 a postupně se rozšířila do všech států. Všechno se dělá jinak. Je to založeno na prostém selském rozumu. My nemáme zapotřebí si na něco hrát.

Jak se vám daří ve fleetových prodejích?

V Česku tvoří 76 % všech prodejů fleet. U nás je rozdělení mezi privát a fleet 50 na 50. Jednak to svědčí o naší silné pozici na privátním trhu, ale zároveň i signalizuje, že ve fleetu máme rezervy. Rádi bychom se časem dostali na poměr zhruba 65:35 ve prospěch fleetu. A také už pro to hodně děláme. Doposud jsme měli jediného fleetového manažera a ten byl doslova ubit množstvím úkolů. Dnes máme tři fleetové manažery, a ještě člověka, který jim bude na manažerské pozici řešit otázky cen a financování fleetových aut. Připravuje grafy, jedná s leasingovými společnostmi. Nad tím je ještě fleetový ředitel, který má na starost prodeje a fleet.

Co je z hlediska fleetu vaší největší předností?

Naší výhodou jsou nízké náklady z hlediska oprav a druhá věc, která nám hraje do karet, jsou zůstatkové hodnoty našich vozů, jež jsou tradičně vyšší, než je v kraji zvykem. To musíme zákazníkům stále připomínat.

O jaké vaše vozy je největší zájem?

Letošní vzestup nemá žádného tahouna. Zvyšují se prodeje všech našich modelů. Na podzim si hlavně z hlediska fleetu hodně slibujeme od našich novinek Toyoty Hilux, a hlavně Toyoty Proace. Takové auto nám vysloveně chybělo.

Martin Peleška (42)

Automobilovou kariéru začal v roce 1999 ve Ford Motor Company, kde působil na mnoha různých pozicích v oblasti poprodejních služeb, prodeje, fleetu a rozvoje dealerské sítě.

Od roku 2006 působí v zastoupení značky Toyota a Lexus, kde začal jako prodejní manažer. V letech 2009-2012 pracoval v evropské centrále Toyota Motor Europe v Bruselu (BE), kde měl na starost plánování prodeje a výroby a následně také cenotvorbu vybraných modelů. Po návratu v roce 2012 se stal prodejním a marketingovým ředitelem Toyota Motor Czech s. r. o.. Spolu s restrukturalizací a přechodem na Toyota Central Europe (ČR, SK, HU) byl jmenován do funkce CZ Country Director se zodpovědností za zastoupení značek Toyota a Lexus v ČR. Je ženatý a má dvě děti. Jeho hlavní zálibou je rodina, horská turistika, jízda na koloběžce a vaření.

Autor: Zbyšek Pechr

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na…

Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů

Saúdská Arábie spustí v příštích týdnech program podpory…

Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun

Až tři miliardy korun v následujících šesti letech zamíří…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách: Jsem moc krásná na práci, brání se

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách:…

Marie Buchan (33) je matkou na plný úvazek! Britka na svých osm dětí ve věku od tří do 15 let inkasuje skoro…

 

iSport.cz

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden ze životních úderů

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden…

Tohle asi neomrzí, nikdy, ani nemůže. Radek Štěpánek se na Australian Open v dnešním nočním zápase s Dmitrijem…

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který přežije ve vánici

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který…

PŘÍMO Z RUHPOLDINGU | Jsou s tím na střelnici určitou výjimkou. Na jednom místě před nimi stojí dalekohled, s…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama