reklama


29.3. 2015 Svět motorů

Rozhovor s Pavlem Maslákem: Za volantem nikdy nezávodím

 

Díky své rychlosti nemusí v atletice hledat skulinky, kudy se prodrat k vítězství. Jak to ale má čerstvý hrdina z ME v Praze Pavel Maslák na silnici?

Na březnovém ME v Praze natáhl přes hlavu červený dres i nezbytný červený rukávek a konkurenci v běhu na 400 metrů utekl o parník. Na rozhovor se Světem motorů o pár hodin později přijel Pavel Maslák v červeném leonu. Tahle barva k němu patří, podobně jako zlatá, jichž už si na krk pověsil požehnaně.

Mají auta a atletika kromě stejného začátečního písmene ještě něco společného?

No jasně! Když jdu na start, musím být především naprosto klidný a soustředěný. Před jízdou autem by to mělo být zrovna tak.

A co když zazní výstřel? To pelášíte, že vám nikdo nestačí. Máte to tak i za volantem Seatu Leon?

Kdepak, tam nezávodím. Nemám s kým ani proč. Zatímco na dráze chci být vždycky první, autem klidně dojedu dvacátý.

Na mistrovství Evropy v Praze jste vybíhal za obhajobou zlata z páté dráhy. Máte i na dálnici raději pravé jízdní „dráhy“?

Záleží, jak rychle jedu. Na dálnici je jedno, v kterém pruhu jsem, protože auta vidím před sebou i v zrcátku. V hale mám rád vnější dráhy, tedy ty vpravo. Jedině tak mám soupeře na startu před sebou.

Takže je to všechno naopak?

Vlastně jo: autem se předjíždí zleva, v atletice se předbíhá spíš zprava.

To však jen v případě, že se běží či jede v houfu. Vadí vám to?

Rozhodně to nevyhledávám. Koho by taky bavilo jezdit v kolonách? Jsem stejný jako jiní, hledám skulinky, kudy zácpu objet. V atletice se mě teď naštěstí běhání v houfu ani hledání skulinek mezi roztaženými lokty soupeřů netýká.

Na dráze vás nikdo nepřehlédne díky nezvyklým rukávkům v barvě české trikolory. I Seat Leon máte podobně přizdobený – vlaječkami na zrcátkách. Proč?

Přiznám se, tohle nebyl úplně můj nápad, ale líbí se mi to. Vždyť kolik řidičů si během různých šampionátů zdobí auto českými vlaječkami? Já je mám pořád. Rukávky jsou z mojí hlavy. Chtěl jsem se odlišovat.

Rozhovor se Zuzanou Hejnovou: Třicítkou byste mě předjeli

Kromě vlaječek a výrazné barvy laku jste také vsadil na pěkná kola, že?

Kola přece dělají auto! Po halové sezoně se pravidelně přesouvám do Jižní Afriky, kde jezdí hodně prostinké vozy. Ale mají velká a výrazná kola! A s nimi hnedle vypadají i takovéto obyčejné modely dost dobře.

Řídíte v Africe?

Jasně. Býváme tam docela dlouho, takže si vždycky vybereme nějaké auto z půjčovny. Je to velká škola.

V čem?

Především se tam jezdí vlevo, ale to mi kupodivu zase tak nevadí. Spíš si chvíli zvykám, že se blinkry, stírače a další věci ovládají na druhé straně a řadí se levou rukou. Ale býváme v Africe dlouho, takže si člověk zvykne.

A co pak návrat na české silnice?

Ten bývá docela krutý. Ani ne kvůli zvyku zpátky na „všechno vpravo“, ale spíš co se týče provozu. V Africe jsou všude značky Stop. Na křižovatkách platí pravidlo, že kdo přijede první, také první odjede. Docela se mi to líbí. Pak mi v Česku chvíli trvá začít opět sledovat, jestli jsem přijel na křižovatku po hlavní, nebo vedlejší. Podle mě tento africký zvyk docela zrychluje provoz, ale chápu, že u nás by se neujal.

Mluvíte jako mazák. Jak dlouho už řídíte?

Dlouho ne. Řidičák jsem si dělal až ve dvaadvaceti, na Vánoce 2013.

Proč tak pozdě?

V Havířově jsem auto nepotřeboval, zatoužil jsem po něm až v Praze. A protože jsem stále na cestách, trvala mi autoškola déle než jiným. Ale zkoušky jsem dal napoprvé.

K atletice patří spíš léto, vy jste víc úspěchů posbíral v hale. Máte zimu raději?

To ne, teplo a sluníčko jsou pro svaly mnohem lepší. A v autě to mám podobně: raději si stáhnu okénka a nechám proudit teplý vzduch. Studený volant, řízení v bundě – brrr! Zima mě nebaví. Ale byl bych blázen, kdybych ji odmítal. Protože v hale, která patří k zimě, se mi závodí lépe.

Která vlastnost auta je pro vás nejdůležitější?

Jsem konzumní řidič, ryzí praktik. Takže chci, aby auto jelo, brzdilo a svítilo.

A co se týče výbavy?

Nejsem náročný. Nemám vyhřívané sedačky ani jiné vymoženosti, klidně bych se obešel bez i klimatizace. Ale nikdy bez rádia. To ve voze nesmí chybět.

Vidíme, že nechybí. A máte v autě hezky uklizeno. Jste pořádkumilovný?

Jak se to vezme. Bydlím teď na ubytovně a třeba ve skříni mám dokonalý pořádek. Ale co v ní není, může se klidně válet po posteli. V autě to mám podobně: na svém místě v přihrádce vždycky najdu žvýkačky pro spolujezdce, papírové kapesníky a antibakteriální mýdlo. Jinak se klidně další věci mohou válet na sedadle i podlaze, to mi nevadí.

A co vám při řízení vadí?

Když musím zbytečně brzdit kvůli agresivním řidičům. Ale nejsem tím, kdo by na ně kvůli jejich chování troubil. Ulevím si slovně a klakson nechám být.

Máte nějaký sen?

Ve sportu je jasný: vyhrát olympiádu.

A v autě?

Docela rád bych se svezl s profíkem v rallye. Letět sto osmdesát po lese bych rád zažil, ale sám to těžko dokážu.

Ani až si jednou koupíte superrychlé auto?

Po tom nijak zvlášť netoužím. Jsem naprosto spokojený se seatem. Ale až mi bude čtyřicet, třeba už budou auta lítat a já se tím lesem opravdu proženu.

Svět atletiky a aut očima Pavla Masláka

Oblíbená barva

Naštěstí poslední roky sbírám zlaté medaile, ale Světu motorů prozradím sladké tajemství: ve sportu se mi nejvíc líbí stříbrná. Ale že bych si vybral auto ve stříbrné metalíze? Ne, to ne. Mám rád, když vůz vyčnívá. Červená je ideální!

Nejvyšší rychlost

V tretrách se dokážu dostat ke čtyřiceti kilometrům v hodině: rekord mám letmých třicet metrů za 2,75 sekundy. V seatu jsem u sousedů v Německu vyzkoušel 220 km/h, ale jinak jezdím při zdi. Na dálnicích rozhodně nejedu rychleji než sto šedesát.

Oblíbené místo

V atletice stadion v Ostravě, to je jasně moje volba číslo jedna. A nejlépe když je plný jako třeba při mítinku Zlatá tretra. V autě tak jednoznačný nejsem: vlastně každá silnice se mi líbí, když je na rozdíl od stadionů prázdná.

Nejvyšší pokuta

Možná někoho překvapím, ale my atleti na rozdíl od fotbalistů či hokejistů žádné pokuty nedostáváme. Kvůli řízení jsem platil zatím jen jednou – šest stovek za překročení rychlosti. V Praze jsem byl nováčkem a ještě nevěděl, kde jsou kamery.

Největší „jízda“

Z paměti nevymažu mistrovství světa v korejském Tegu. Úžasná byla i poslední olympiáda v Londýně: skvělá parta a parádní „jízdy“. Z cest vzpomínám hlavně na tu s rodiči do Chorvatska. Ač byl konec devadesátých let, museli jsme to zvládnout Škodou 125 L.

Pavel Maslák

  • Rodák z Havířova, v únoru mu bylo 24 let.
  • Začínal na nejkratších tratích, ostatně je mistrem ČR na 100 i 200 metrů, postupně ale přešel ke čtvrtce (400 m).
  • V pouhých jedenadvaceti se stal venkovním mistrem Evropy 2012, za rok přidal evropské zlato i v hale a před pár dny ho v Praze obhájil. Kromě toho získal na obou ME 2013 i 2015 bronzy s českou štafetou na 4x 400 metrů.
  • Dokázal už ale porazit i světovou konkurenci, jeho největším úspěchem je titul halového mistra světa 2014.
  • Drží mnoho českých rekordů. Třeba venkovní na 400 metrů překonal po dlouhých 34 letech a dál ho vylepšuje: na olympiádě v Londýně jako první Čech běžel čtvrtku pod 45 sekund. I to dál překonává – loni ji zvládl za 44,79 s.
  • Ač je na dráze rychlíkem, v autě se drží zpátky. „A nikdy jsem netoužil po motorce. Neřídil jsem ani moped. Zato jsem ale třeba kormidloval loď v Chorvatsku,“ říká.

Autor: David Šprincl, Svět motorů, Foto Jiří Káš a Martin Sekanina

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Hvězda Ordinace Jana Paulová: Rychlého zaujala pornem!

Všichni ji lákali do seriálů, ale marně! Jana Paulová (61) odolávala 20 let! Výjimku udělala až teď, když…

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i desítky Čechů

Gambie má dva prezidenty, v zemi to vře. Jsou tam i…

Do Gambie ve čtvrtek vstoupila armáda sousedního Senegalu. Činí tak na podporu nově zvoleného gambijského…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama