reklama


Rozhovor s Robertem Kubicou: Pravou rukou po bouračce se mi špatně řadí, je to frustrující

 

Robert Kubica je nejznámějším polským automobilovým závodníkem. Jezdil formuli 1, kde porážel současné světové šampiony. Po vážném úrazu ruky startuje v MS rallye a je znovu na špičce.

Vždy patřil k nejlepším. A to již od motokár přes různé druhy formulí až po rallye, kterou jezdí v mistrovství světa třetím rokem. Rychlostí je Robert Kubica posedlý a rád se svěřuje s tím, co ve světě benzinu prožívá. Jeho názory nedávno prezentovalo několik britských a polských médií.

Poskytuje vám větší potěšení jízda s rallyeovým vozem, nebo monopostem formule 1?

Oba poskytují hodně adrenalinu. Já se ovšem rozhodně cítím lépe jako pilot formule 1 než jako jezdec v rallye, protože s F1 mám mnohem více zkušeností. Soutěžní vůz nabízí hodně radosti, když zajedete dobré rychlostní zkoušky. Jenže pokud je absolvujete poprvé, mohou být až neskutečně těžké.

Jaký je rozdíl v atmosféře mezi závody formule 1 a rallye?

Během závodního víkendu na velké ceně F1 se člověk točí jen v trojúhelníku garáž, karavan a servisní kamion. K tomu brífink jezdců, případně tisková konference. Divák nemá šanci jezdce vůbec potkat. Na rallye je naopak uvolněná atmosféra. Když člověk zastaví při cestách mezi rychlostními zkouškami, nemá problém popovídat si s ostatními soupeři ani s diváky, kterých je vždycky hodně.

Nechybí vám formule 1?

Stýská se mi po ní, o tom není sporu. Aktuálně mi ale vyhovuje rallye, protože vyžaduje spoustu nasazení a času. Je to ovšem lepší než sedět doma a přemýšlet, co bude dál.

Kdy se dokážete prosadit v rallye?

Nejsem tady, abych jezdil manifestačně na šestých sedmých místech. Automobilové soutěže jsou o zkušenostech. Ani nejlepší piloti nebyli hned při prvním startu na konkrétní soutěži nejrychlejší. Trpělivost, houževnatost a čas – to jsou hlavní věci, které teď potřebuji.

Proč je to tolik o zkušenostech?

V průběhu letošní Rallye Monte Carlo jsem se zeptal Thierryho Neuvilla (Hyundai), jak tam dopadl v předchozích třech startech. Pokaždé skončil první den. Teprve při čtvrtém startu dojel do cíle. Třeba dvojnásobný světový šampion Sebastien Ogier vyhrál Britskou rallye až při šesté účasti.

Proč to trvá tak dlouho?

Všechno začíná při seznamovacích jízdách. Poznámky do rozpisu měřených testů si totiž píšeme se spolujezdcem v rychlosti maximálně osmdesáti kilometrů v hodině, která je povolena. Při soutěži jedeme dvakrát rychleji, možná i víc. Je třeba si taky uvědomit, že zpětná vazba od rallyeového auta je jiná než od silničního. Na rozdíl od okruhů, kde jsou podmínky spíše stabilní, se situace na soutěži mění každým průjezdem vozu.

A o čem jsou tyto zkušenosti?

S Mikkem Hirvonenem pojedeme třeba na Sardinii každý zvlášť slavnou rychlostní zkoušku Monte Lerno, která měří třicet kilometrů. Se stejnými poznámkami z tréninku dosáhneme naprosto odlišných časů. Mikko tady totiž už jel desetkrát. Zná na trati všechny detaily, záludnosti, zatímco já jedu opatrněji, protože jsem tam poprvé. A učit se lze jen jednou za rok, když se soutěž koná.

Co vás čeká v nejbližší době?

Podařilo se nám upravit stabilitu Focusu WRC. Čeká nás Argentinská ral lye, kde se mi loni povedl dobrý výsledek, i když můj výkon nebyl nejlepší. Letos mají být rychlostní zkoušky z pěta devadesáti procent nové, takže budeme všichni na stejné startovní čáře.

Co dělá vaše pravá ruka, těžce zraněná před čtyřmi roky?

Pochopitelně mi omezená pohyblivost zůstane, nemá cenu si něco zastírat. Na podzim jsem zvažoval operaci. Jenomže následná rehabilitace by byla tak dlouhá, že by mi utekla část sezony mistrovství světa v rallye. A to si nemůžu dovolit.

Co říkáte názorům, že za vašimi nehodami stojí hendikep?

Souhlasím. Stává se to nejvíce ve chvílích, kdy potřebuji zachránit složitou situaci na šotolině. Například když se dostane auto mimo stopu a je těžké odhadnout, co se bude dít. Na okruhu se dá všechno mnohem lépe předvídat.

Jak zvládáte řazení pravou rukou?

Problém vzniká především v pomalejších zatáčkách. Když do nich letím 150 km/h, na dvou stech metrů musím brzdit a řadit o dva rychlostní stupně níž, ztratím tam kolem sekundy. Je to občas frustrující. Nejedná se ovšem o takovou ztrátu, kterou bych nemohl dohnat na jiných úsecích tratě.

Nevadí vám o tom mluvit?

Je to citlivé téma, ale nechci ho nikdy používat jako výmluvu. Lidé se však často ptají na můj problém a já si už zvykl. Tak to zůstane navždy.

Je správné, že v F1 zrušili dvojnásobný počet bodů za poslední závod?

Nelíbilo se mi to. Je to stejný nesmysl jako otáčet v juniorských formulových seriálech pořadí z kvalifikačního tréninku. Vítězem se má stát ten, kdo odvádí nejlepší práci během celého roku.

Co si myslíte o současné formuli 1?

Loňská auta byla ošklivá. Letošní jsou na tom lépe, ale zvuk jejich motoru stejně nestojí za nic. Kamarád z rallye Thierry Neuville bydlí v Monte Carlu a žije nedaleko okruhu, kde se jezdí závod formule 1. Vyprávěl, že dříve odjížděl na víkend kvůli hluku pryč, ale loni prý už nebylo nic slyšet, a tak zůstal klidně doma.

Je hodně frustrující, když závodní auto neburácí?

Z pohledu jezdce na tom nesejde, protože chce mít vždycky nejrychlejší auto. Na druhou stranu je dobře, že se objevují nápady, jak formuli 1 změnit. Třeba myšlenka Ferrari na novou aerodynamiku. Možná se něco ujme.

Lewis Hamilton a Nico Rosberg jsou nejlepší ve formuli 1. Porazil byste je třeba na motokárách?

Nejenom na nich.

Na čem ještě?

Dělám si legraci. Na motokárách jsme spolu závodili před mnoha lety, ale třeba bych jim teď ještě stačil. Mohli bychom to zkusit na simulátoru F1.

Loni jste na něm trávil hodně času v Mercedesu F1. Cítíte na formě tohoto týmu i svůj podíl?

Při současných pravidlech, která omezují testování, význam simulátorů vzrostl. Z jízdního hlediska to nemůže být identické, protože nezažíváme přetížení jako na okruhu. Jednou jsem tam odjel šest hodin v kuse a s inženýry jsme odvedli dobrou práci. Ale pokud jde o výsledky na trati, nedělám si žádné zásluhy.

Co si myslíte o mistru světa F1 Lewisi Hamiltonovi?

Zapůsobil na mě, už když jsme jako děti závodili na motokárách. Zaslouží si obdiv za to, co dokázal v roce 2014.

Necítíte lítost, když se díváte na závody formule 1?

Svým způsobem je to povznášející a současně nepříjemné. Nikoliv proto, že Nico a Lewis vládnou formuli 1, ale vzhledem k mé současné situaci.

Nemrzí vás to?

Narodil jsem se v jedné z nejlepších generací závodníků. Piloti, kteří přišli na svět v letech 1983 až 1986, dominují ve formuli 1, DTM, GT, ale i v USA. Pro mě je fajn pocit vědět, že patřím ke generaci nejlepších automobilových jezdců a můžu se od nich také učit.

Kdo je lepší: Sebastien Loeb, nebo Sebastian Vettel?

Chcete srovnávat nejlepšího fotbalistu s nejlepším basketbalistou? To prostě nejde. Jsou ve svých sportech dlouhodobě nejlepší a zaslouží si velký respekt.

Co je nejdůležitější v civilním autě?

Bezpečnost a spotřeba. Hodně cestuji na dlouhé vzdálenosti a nerad zastavuji u čerpacích stanic. A ze zásady dávám přednost dieselovým motorům.

Jaké automobily se vám líbí?

Hranaté stroje jako Fiat 131 Abarth, Lancia Delta nebo třeba oldsmobile z padesátých let. Mám několik sportovních aut, ale ve skutečnosti jsem je nikdy nepoužil a neudělám to. Oči znalce se potřebují občas potěšit.

Robert Kubica

  • Narozen: 7. 12. 1984
  • Bydliště: Monte Carlo
  • Stav: svobodný
  • Kariéra F1: 76 závodů
  • Úspěchy: 1 výhra, 12 stupňů vítězů, 1 nejrychlejší kolo
  • Týmy: BMW Sauber, Renault F1
  • Kariéra MS rallye: 24 startů
  • Úspěchy: mistr světa 2013 (kategorie WRC2), 11 vyhraných zkoušek v MS
  • Závodní vůz: Ford Fiesta RS WRC
Spolupracujeme s TipCars.com
Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu Za Stalina! Podívejte se, jak se volalo k volbám v Sovětském svazu

Při devětadevadesátiprocentních volebních úspěších nebyly…

Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce Jihomoravská ČSSD se staví proti Chovancovi. Chce místo něj Tejce

Jihomoravská ČSSD dnes na krajské konferenci v Brně…

Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
U BMW končí šéfdesignér. Kam se vydá?

U BMW končí šéfdesignér. Kam se vydá?

Dnes 15:15

Šéfdesignér BMW prý odchází ze své funkce a míří zřejmě na obdobný post u konkurence!




Blesk.cz

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko: Hrozila mu amputace!

Zloděj Pavel, kterého postřelil Milan Kňažko:…

Svůj zločin si určitě bude vyčítat až do konce života. Čech Pavel Novotný (49), který se minulý týden vloupal do…

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a Galaxy X1 Plus

Samsung vyvíjí skládací tableto-mobily Galaxy X1 a…

Každý bude něčím osobitý, něčím jiný. Samsung podle jihokorejského zdroje připravuje na příští rok hned dvojici…

 

iSport.cz

Reprezentant Droppa mění klub. Z Ruska jde hrát druhou ligu v Turecku

Reprezentant Droppa mění klub. Z Ruska jde hrát…

Fotbalový reprezentant Lukáš Droppa po konci angažmá v Tomsku zamířil do tureckého Bandirmasporu. Druholigový…

Senzační obrat! Plíšková vyhrála ztracený zápas, dál jde i Strýcová

Senzační obrat! Plíšková vyhrála ztracený zápas, dál…

Tenistka Karolína Plíšková a Barbora Strýcová postoupily do osmifinále Australian Open. Zatímco turnajová…

 

Reflex.cz

Komiksová modrovlasá holčička Hilda se vrací!

Komiksová modrovlasá holčička Hilda se vrací!

Hilda je přemoudřelá holčička odkudsi od trolů. Tedy ze Skandinávie. A protože život na venkově kdesi na dalekém…

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

 
 
reklama