Rozhovor s Robertem Kubicou: Pravou rukou po bouračce se mi špatně řadí, je to frustrující

 

Robert Kubica je nejznámějším polským automobilovým závodníkem. Jezdil formuli 1, kde porážel současné světové šampiony. Po vážném úrazu ruky startuje v MS rallye a je znovu na špičce.

Vždy patřil k nejlepším. A to již od motokár přes různé druhy formulí až po rallye, kterou jezdí v mistrovství světa třetím rokem. Rychlostí je Robert Kubica posedlý a rád se svěřuje s tím, co ve světě benzinu prožívá. Jeho názory nedávno prezentovalo několik britských a polských médií.

Poskytuje vám větší potěšení jízda s rallyeovým vozem, nebo monopostem formule 1?

Oba poskytují hodně adrenalinu. Já se ovšem rozhodně cítím lépe jako pilot formule 1 než jako jezdec v rallye, protože s F1 mám mnohem více zkušeností. Soutěžní vůz nabízí hodně radosti, když zajedete dobré rychlostní zkoušky. Jenže pokud je absolvujete poprvé, mohou být až neskutečně těžké.

Jaký je rozdíl v atmosféře mezi závody formule 1 a rallye?

Během závodního víkendu na velké ceně F1 se člověk točí jen v trojúhelníku garáž, karavan a servisní kamion. K tomu brífink jezdců, případně tisková konference. Divák nemá šanci jezdce vůbec potkat. Na rallye je naopak uvolněná atmosféra. Když člověk zastaví při cestách mezi rychlostními zkouškami, nemá problém popovídat si s ostatními soupeři ani s diváky, kterých je vždycky hodně.

Nechybí vám formule 1?

Stýská se mi po ní, o tom není sporu. Aktuálně mi ale vyhovuje rallye, protože vyžaduje spoustu nasazení a času. Je to ovšem lepší než sedět doma a přemýšlet, co bude dál.

Kdy se dokážete prosadit v rallye?

Nejsem tady, abych jezdil manifestačně na šestých sedmých místech. Automobilové soutěže jsou o zkušenostech. Ani nejlepší piloti nebyli hned při prvním startu na konkrétní soutěži nejrychlejší. Trpělivost, houževnatost a čas – to jsou hlavní věci, které teď potřebuji.

Proč je to tolik o zkušenostech?

V průběhu letošní Rallye Monte Carlo jsem se zeptal Thierryho Neuvilla (Hyundai), jak tam dopadl v předchozích třech startech. Pokaždé skončil první den. Teprve při čtvrtém startu dojel do cíle. Třeba dvojnásobný světový šampion Sebastien Ogier vyhrál Britskou rallye až při šesté účasti.

Proč to trvá tak dlouho?

Všechno začíná při seznamovacích jízdách. Poznámky do rozpisu měřených testů si totiž píšeme se spolujezdcem v rychlosti maximálně osmdesáti kilometrů v hodině, která je povolena. Při soutěži jedeme dvakrát rychleji, možná i víc. Je třeba si taky uvědomit, že zpětná vazba od rallyeového auta je jiná než od silničního. Na rozdíl od okruhů, kde jsou podmínky spíše stabilní, se situace na soutěži mění každým průjezdem vozu.

A o čem jsou tyto zkušenosti?

S Mikkem Hirvonenem pojedeme třeba na Sardinii každý zvlášť slavnou rychlostní zkoušku Monte Lerno, která měří třicet kilometrů. Se stejnými poznámkami z tréninku dosáhneme naprosto odlišných časů. Mikko tady totiž už jel desetkrát. Zná na trati všechny detaily, záludnosti, zatímco já jedu opatrněji, protože jsem tam poprvé. A učit se lze jen jednou za rok, když se soutěž koná.

Co vás čeká v nejbližší době?

Podařilo se nám upravit stabilitu Focusu WRC. Čeká nás Argentinská ral lye, kde se mi loni povedl dobrý výsledek, i když můj výkon nebyl nejlepší. Letos mají být rychlostní zkoušky z pěta devadesáti procent nové, takže budeme všichni na stejné startovní čáře.

Co dělá vaše pravá ruka, těžce zraněná před čtyřmi roky?

Pochopitelně mi omezená pohyblivost zůstane, nemá cenu si něco zastírat. Na podzim jsem zvažoval operaci. Jenomže následná rehabilitace by byla tak dlouhá, že by mi utekla část sezony mistrovství světa v rallye. A to si nemůžu dovolit.

Co říkáte názorům, že za vašimi nehodami stojí hendikep?

Souhlasím. Stává se to nejvíce ve chvílích, kdy potřebuji zachránit složitou situaci na šotolině. Například když se dostane auto mimo stopu a je těžké odhadnout, co se bude dít. Na okruhu se dá všechno mnohem lépe předvídat.

Jak zvládáte řazení pravou rukou?

Problém vzniká především v pomalejších zatáčkách. Když do nich letím 150 km/h, na dvou stech metrů musím brzdit a řadit o dva rychlostní stupně níž, ztratím tam kolem sekundy. Je to občas frustrující. Nejedná se ovšem o takovou ztrátu, kterou bych nemohl dohnat na jiných úsecích tratě.

Nevadí vám o tom mluvit?

Je to citlivé téma, ale nechci ho nikdy používat jako výmluvu. Lidé se však často ptají na můj problém a já si už zvykl. Tak to zůstane navždy.

Je správné, že v F1 zrušili dvojnásobný počet bodů za poslední závod?

Nelíbilo se mi to. Je to stejný nesmysl jako otáčet v juniorských formulových seriálech pořadí z kvalifikačního tréninku. Vítězem se má stát ten, kdo odvádí nejlepší práci během celého roku.

Co si myslíte o současné formuli 1?

Loňská auta byla ošklivá. Letošní jsou na tom lépe, ale zvuk jejich motoru stejně nestojí za nic. Kamarád z rallye Thierry Neuville bydlí v Monte Carlu a žije nedaleko okruhu, kde se jezdí závod formule 1. Vyprávěl, že dříve odjížděl na víkend kvůli hluku pryč, ale loni prý už nebylo nic slyšet, a tak zůstal klidně doma.

Je hodně frustrující, když závodní auto neburácí?

Z pohledu jezdce na tom nesejde, protože chce mít vždycky nejrychlejší auto. Na druhou stranu je dobře, že se objevují nápady, jak formuli 1 změnit. Třeba myšlenka Ferrari na novou aerodynamiku. Možná se něco ujme.

Lewis Hamilton a Nico Rosberg jsou nejlepší ve formuli 1. Porazil byste je třeba na motokárách?

Nejenom na nich.

Na čem ještě?

Dělám si legraci. Na motokárách jsme spolu závodili před mnoha lety, ale třeba bych jim teď ještě stačil. Mohli bychom to zkusit na simulátoru F1.

Loni jste na něm trávil hodně času v Mercedesu F1. Cítíte na formě tohoto týmu i svůj podíl?

Při současných pravidlech, která omezují testování, význam simulátorů vzrostl. Z jízdního hlediska to nemůže být identické, protože nezažíváme přetížení jako na okruhu. Jednou jsem tam odjel šest hodin v kuse a s inženýry jsme odvedli dobrou práci. Ale pokud jde o výsledky na trati, nedělám si žádné zásluhy.

Co si myslíte o mistru světa F1 Lewisi Hamiltonovi?

Zapůsobil na mě, už když jsme jako děti závodili na motokárách. Zaslouží si obdiv za to, co dokázal v roce 2014.

Necítíte lítost, když se díváte na závody formule 1?

Svým způsobem je to povznášející a současně nepříjemné. Nikoliv proto, že Nico a Lewis vládnou formuli 1, ale vzhledem k mé současné situaci.

Nemrzí vás to?

Narodil jsem se v jedné z nejlepších generací závodníků. Piloti, kteří přišli na svět v letech 1983 až 1986, dominují ve formuli 1, DTM, GT, ale i v USA. Pro mě je fajn pocit vědět, že patřím ke generaci nejlepších automobilových jezdců a můžu se od nich také učit.

Kdo je lepší: Sebastien Loeb, nebo Sebastian Vettel?

Chcete srovnávat nejlepšího fotbalistu s nejlepším basketbalistou? To prostě nejde. Jsou ve svých sportech dlouhodobě nejlepší a zaslouží si velký respekt.

Co je nejdůležitější v civilním autě?

Bezpečnost a spotřeba. Hodně cestuji na dlouhé vzdálenosti a nerad zastavuji u čerpacích stanic. A ze zásady dávám přednost dieselovým motorům.

Jaké automobily se vám líbí?

Hranaté stroje jako Fiat 131 Abarth, Lancia Delta nebo třeba oldsmobile z padesátých let. Mám několik sportovních aut, ale ve skutečnosti jsem je nikdy nepoužil a neudělám to. Oči znalce se potřebují občas potěšit.

Robert Kubica

  • Narozen: 7. 12. 1984
  • Bydliště: Monte Carlo
  • Stav: svobodný
  • Kariéra F1: 76 závodů
  • Úspěchy: 1 výhra, 12 stupňů vítězů, 1 nejrychlejší kolo
  • Týmy: BMW Sauber, Renault F1
  • Kariéra MS rallye: 24 startů
  • Úspěchy: mistr světa 2013 (kategorie WRC2), 11 vyhraných zkoušek v MS
  • Závodní vůz: Ford Fiesta RS WRC
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…