29.6. 2013 Svět motorů

Rozhovor s Václavem Chalupou: Nejlepší auto je motorka!

 

Má řidičák i na kamion, ale nejraději usedá na motorky. „Miluji je od dětství,“ říká slavný veslař Václav Chalupa.

Rodinnou octavii mu zabavil syn. A když si sedne do manželčina pola, smějí se mu, jak tam může svých 194 cm nasoukat. Do práce a domů tak raději denně jezdí 140 kilometrů na motorce.

Seděl jste dřív v lodi, nebo na nějaké té jawě?

Asi na mašině. Táta měl v garáži kejvačku 350 se zadřeným motorem, pořád jsem si na ní hrál.

Kdy jste vyrazil doopravdy?

V deseti, když mi otec koupil stadiona. Lítal jsem na něm na dvoře vodárny v Jindřichově Hradci, kde táta dělal, nebo na chatě kolem rybníka na Ratmírově. A občas se vyskytl i na silnici.

Kolik strojů jste vystřídal?

Zase tolik jich nebylo, jsem věrňák. Po stadionu jsem dostal Jawu 125, v osmnácti jsem přesedlal na třistapadesátku – konečně jsme opravili tu z garáže, ročník 1958. Když jsem skončil vojnu a získal první světovou medaili, koupil jsem si novou třistapadinu. Pátou je Suzuki Intruder 1400.

U motorek jste zůstal přes třicet let. Co vás na nich baví?

Pocit svobody. Podobně jako jsem měl nejraději skif, na němž vesluje člověk sám, i na motorce jsem rád beze svědků. Žádné srazy motorkářů, ale pěkně vyjížďky v jednom, to je moje.

Kde jezdíte nejraději?

Objevil jsem třeba bezva trasu z Prahy přes Vimperk a Hoštice podél Lipna. Málo aut, krásná silnice, fakt zážitek.

Na motorce se ale špatně vozí lodě. Takže co čtyři kola?

Těm se samozřejmě nevyhnu. Prvním vlastním vozem byla Škoda 120 se čtyřmi kvalty. Sjezdil jsem v ní s lodí na střeše celou Evropu od Skandinávie po Itálii. Skifaři totiž dřív mívali závody Světového poháru samostatně, takže jsme brázdili kontinent jen ve dvou s trenérem. Nevadilo mi řídit na jeden zátah z Amsterodamu až domů. Štreky mě bavily.

Dokdy škodovka sloužila?

Do olympiády 1992, po níž jsem dostal za stříbrnou medaili formana. Ale začal mi být malý, tak jsem si po dvou letech pořídil transit a udělal z něj napůl spací auto. Vydržel mi až do her v Sydney 2000 a ještě loni jsem ho potkal na silnici – měl na sobě pořád ty samolepky, co jsem na něj nalepil já.

Vidím, že u transitu už jste zůstal.

Tenhle má najeto 400 000 kilometrů, ale na cesty do Německa už to není ono. Máte šanci na poslední fotku, už mám objednaný nový.

Změnilo se nějak převážení lodí od socialismu?

Dřív se víc jezdilo náklaďáky. Pamatuji si hlavně na skvělé cesty pragovkou. Za ní vždycky těžký železný vlek s loděmi, jelo to sotva šedesát a my potřebovali z jižních Čech až do Hodonína. Seděli jsme na korbě, pokřikovali na kolemjdoucí. My mazáci samozřejmě na nejlepším místě hned u sajtny, špinaví jak horníci, jak se prach vracel zpátky. Pak jsme přesedlali na avii či dvanáctsettrojku – měly sedadla, což už nebylo ono.

A do ciziny?

Největší maso byly jízdy arem, opravdová hrůza. V létě bylo v autě vedro, v zimě zima a my jeli maximálně šedesátkou až do Jugoslávie.

Čím jste jezdili doma?

První bylo Aero 500, pak jsme měli Renault 16.

To ale není úplná klasika československé rodiny sedmdesátých let.

Děda byl docentem na vojenské letecké akademii v Brně. Učil taky v Egyptě, takže měl dost valut a dostal se k podobným vozům. Rádi jsme je po něm dojeli.

S jakým volantem jste kroutil jako první sám?

Se starou Octavií Combi – to mi bylo šestnáct, rok 1983. Ale moc mě to nebavilo a i v zimě jsem sedal raději na mašinu. Nejoblíbenější auta jsou motorky, to bylo odjakživa moje heslo.

Veslařova nej

Nejkratší loď: Kajak na vodní rodeo, řídil jsem ho na show Štěpánky Hilgertové v Podolí a se svými sto kily se v něm spíš potápěl. Nejkratší auto: Asi tátovo Aero 500.

Nejdelší loď: To je jasné, osmiveslice – má bratru osmnáct metrů na délku. Nejdelší vozidlo: Vlastním i řidičák na kamion, nejdelší ale budou soupravy s vleky. Tahal jsem je třeba za ifou či V3S.

Nejrychlejší loď: Osmiveslice. Dvoukilometrový závod zvládají za 5:40 minuty, to mi vychází na rychlost 21 km/h.

Nejrychlejší auto: Řídil jsem jich hodně, ale nejvíc jsem jel vlastní octavií – 200 km/h.

Nejzajímavější loď: Stand-up paddle board, skvělá věcička na dovádění. Jde vlastně o surfové prkno, na němž se stojí a pádluje.

Nejzajímavější vozidlo: Vybírat musím z motorek. Kromě vlastních se mi asi nejvíc líbilo na R1 a CBR. Třeba R1 je fakt torpédo.

Nejdražší loď: Osmiveslice za 1,3 milionu.

Nejdražší vozidlo: Honda Gold Wing. Na osmu ale nemá, vždyť nestojí ani 700 000 korun. Takže nejspíš tank.

Motovzpomínky na šest olympiád

Takovou sbírkou účastí na olympijských hrách se může pochlubit jen málokdo na světě. Václav Chalupa jel na své první hry do Koreje ještě za socialismu coby jedenadvacetiletý benjamínek. A končil stylově opět v Asii coby jedenačtyřicetiletý matador. Co mu ze svátků sportu utkvělo v hlavě z pohledu motoristy?

Soul 1988 „Byl jsem úplný bažant, v životě nejdál v Jugoslávii. A najednou Korea! Všechno tam na mě dělalo obrovský dojem. Hrami žil celý Soul a já to vídal denně, protože veslařská dráha byla až za městem, takže jsme jím museli projíždět. Pokaždé jsme dostali početný policejní doprovod na harleyích, což mě jako motorkáře fascinovalo o to víc. Proráželi nám cestu, ale mě se ty ašiny tak líbily, že mohla trvat klidně déle.“

Barcelona 1992 „Pro olympiádu postavili v Barceloně nové dálnice a magistrály, veslařů se to ale moc netýkalo. Závodili jsme na kanále sto kilometrů od města, u vody i bydleli, takže mi k přesunům bohatě stačily nohy. Dál jsem cestoval až po svých závodech, kdy jsem se jezdil dívat na jiné sporty.“

Atlanta 1996 „Divná olympiáda. Začala už zmateným zahájením, na němž jsem dělal vlajkonoše české výpravy, a vrcholila naprosto tragickou dopravou. Co mělo jezdit, nejezdilo. A když jsme se konečně dočkali, vozili nás pěkní týpci. Jedeme takhle k jezeru, strašná doba, neznámá krajina, když řidič zastaví a povídá: Lidi, já vůbec nevím, kde jsem a jak dál. Pak už jsme si raději půjčovali auto a jezdili sami – díky tomu jsem poprvé v životě řídil na tempomat!“

Sydney 2000 „Pro někoho bylo Sydney první australskou zkušeností, já ale jezdil k protinožcům často. Napoprvé jsem měl trochu hrůzu z řízení vlevo a volantu vpravo, ale skočil jsem do toho tak rychle, že nebyl čas na obavy: po čtyřiadvaceti hodinách v letadle do autopůjčovny a za volant. Většinou šlo o velké vozy s automaty, ale pamatuji si hlavně na Range Rover z kempu těsně před Sydney – jediný vůz s manuálem, na který jsem v Austrálii narazil.“

Atény 2004 „Dařilo se mně i dalším českým veslařům. Hry nám sedly, přestože jsme měli obavy z větru, který kanál místo dálnice měnil v off -road plný vln. Na pohled to byly krásné hry, i když při podrobnějším zkoumání to nebylo na 100 %. Pamatuji si třeba na chodník a silnici, která v olympijské vesnici zničehonic skončila lopatou zapíchnutou v zemi. Vše se zkrátka dostavět nestihlo.“

Peking 2008 „Čína byla hodně podobná Soulu dvacet let zpátky, doprava fungovala na jedničku. Veslařský kanál byl třicet minut jízdy. Sice nám hrozili kolonami, ale nic takového se nekonalo. Provozu hodně pomáhaly rychlé pruhy pro olympijská auta. Navíc se dali řidiči oficiálních vozidel uplatit olympijskými odznaky, aby se rychlostních limitů zas tak moc nedrželi. Vzpomínám si také na extrémně levné taxíky a náhončí, co je zastavovali pro sportovce. Samotní taxikáři totiž často neuměli anglicky ani pozdravit.“

Václav Chalupa

  • Narozen 7. prosince 1967
  • Stříbro na olympiádě 1992
  • Vicemistr světa 1989, 1990, 1991 a 1993, má ještě bronzy 1995, 1998, 2001.
  • Mistr Evropy 2007 na osmiveslici a mistr světa 2008 na dračích lodích.
  • S kariérou se loučil na MS 2009, kde v úplně posledním závodě vybojoval stříbro na sedmnáct let staré lodi
  • Nyní se živí jako veslařský servisman a učí veslovat obyčejné lidi.
  • S ženou Alicí má dva syny: Václava (19 let) a Ondřeje (5 let)
  • Minulý rok obdržel Cenu Thomase Kellera, nejvyšší veslařské vyznamenání z osmnáctikarátového zlata.

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Seskok parašutistů na pražské Letné se nepodařil. Výsadkář dopadl mezi diváky, které zranil Seskok parašutistů na pražské Letné se nepodařil. Výsadkář dopadl mezi diváky, které zranil

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády…

Rath podal ústavní stížnost, nelíbí se mu použití odposlechů Rath podal ústavní stížnost, nelíbí se mu použití odposlechů

Bývalý středočeský hejtman David Rath podal ústavní…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji došlo k zemětřesení o síle 3,4 stupně,…

Dolínek: V Praze nechci nákladní tranzitní dopravu ani náhodou Dolínek: V Praze nechci nákladní tranzitní dopravu ani náhodou

"Ještě do konce roku chci městským firmám přikázat, aby…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 





 
Dodge Challenger SRT Demon se ukázal v nové reklamě. Jméno hlavního protagonisty nepřekvapí

Dodge Challenger SRT Demon v nové reklamě. Hlavní protagonista nepřekvapí

Dnes 11:25

Novinka americké značky co nevidět dorazí na zámořské trhy, ještě předtím se nám ale Demon připomíná v povedeném spotu.




Blesk.cz

Parašutista na letenském Dni armády dopadl mezi diváky. Zranil tři lidi včetně dítěte

Parašutista na letenském Dni armády dopadl mezi…

Den armády na Letné přilákal od rána stovky návštěvníků. Někteří z nich na něj ale nebudou vzpomínat v dobrém -…

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila kritiku za řeč před ženami lídrů

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila…

Melania Trumpová zahájila slavnostní oběd chotí světových lídrů, kteří se sešli na Valném shromáždění OSN. Její…

 

iSport.cz

Kings vyhráli i druhý přípravný zápas v Číně. Chytil nahrával na gól

Kings vyhráli i druhý přípravný zápas v Číně. Chytil…

Hokejisté Los Angeles Kings porazili Vancouver Canucks i ve druhém přípravném duelu v Číně. Po výhře 5:2 v…

SESTŘIH: Neuerův náhradník vyrobil velký kiks, Bayern ztratil

SESTŘIH: Neuerův náhradník vyrobil velký kiks,…

Fotbalisté Bayernu Mnichov pouze remizovali v předehrávce 6. kola bundesligy s Wolfsburgem 2:2 a promarnili před…

 

Reflex.cz

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání. Dopadl mezi diváky a tři z nich zranil

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání.…

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády na pražské Letné se jeden z nich netrefil do určeného…

Inspektor Mrázek, šplhoun Mazánek nebo dabér Louise de Funse. Před 110 lety se narodil František Filipovský

Inspektor Mrázek, šplhoun Mazánek nebo dabér Louise…

Přestože František Filipovský ve filmech a seriálech sbíral spíš menší role, patřil vždy k hereckým ozdobám…