Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Vratislavem Kozubem, vedoucím oddělení vývoje podvozků u Škoda Auto

Tomáš Dusil
Diskuze (9)
Jak vznikal design vozu Škoda Fabia III už víte z našeho posledního rozhovoru s šéfdesignérem Jozefem Kabaněm. Ač je novinka vzhledově působivá, jen to jí prodejní úspěch nezaručí.

Je Škoda Fabia třetí generace postavena na koncernové technice MQB? A jaké konstrukční celky prodělaly největší změny na jejím podvozku? Proč jezdí o mnoho komfortněji než předchůdce a přitom minimálně stejně jistě? Na to a na spoustu dalších otázek jsme se zeptali Vratislava Kozuba, vedoucího oddělení vývoje podvozků v mladoboleslavské automobilce.

Čím se liší nová Fabia od té předchozí?

Odlišností je celá řada. Třeba rozchod předních i zadních kol se zvětšil o 30 mm, rozvor náprav se prodloužil o pět milimetrů. Další významnou změnou je poloha řidiče, jenž v novém voze sedí o 25 milimetrů níže. To souvisí s těžištěm, které se snížilo také zásluhou zmenšení celkové výšky o 30 mm. Díky tomu je Fabia stabilnější, což jsme při ladění podvozku využili.

Mohl byste to nějak konkretizovat?

Nejen vy novináři, ale i zákazníci si občas stěžovali na příliš tuhé pérování předchozí generace. Popsané úpravy rozměrů nám dovolili použít měkčí naladění podvozku, aniž by to bylo na úkor stability. Komfort jízdy se tak výrazně zvýšil, ovladatelnost se přitom nikterak nezhoršila.

Které prvky výbavu, ovlivňující jízdní dynamiku, byste vyzdvihl?

Jízdní chování ovlivňuje celá řada prvků. Co ale určitě zmíním, je standardně montovaný systém XDS, dokonce v jeho pokročilejší verzi s přídomkem Plus. Na rozdíl od výchozího XDS nepracuje jenom při zrychlování, nýbrž vylepšuje ovladatelnost také při deceleraci. Jeho přednosti tak využijí i defenzivní řidiči. Druhou novinkou je nahrazení elektrohydraulického posilovače elektromechanickým, což částečně souvisí s technikou MQB.

Větší auta s technikou MQB ale mají elektromotor posilovače usazený přímo na ozubené tyči řízení, zatímco nová Fabia jej má na sloupku. Byl k této změně nějaký důvod?

Hlavní důvod této změny hledejte v hmotnosti. Kdybychom řešení Fabie použili řekněme u Superbu či Octavie, bylo by zapotřebí je osadit nepřiměřeně robustním hřídelem sloupku řízení, přes který se zde síla posilovače přenáší na nápravu. To by ale také znamenalo více vyztužit oblast uložení sloupku řízení, aby se to celé nekroutilo. Fabia je však mnohem lehčí, takže ji toto cenově výhodnější řešení postačí. Použity jsou dvě verze posilovače řízení, lišící se výkonem elektromotoru. Menší motory mají slabší, větší a tedy těžší silnější.

Jaké jsou výhody elektromechanického posilovače v porovnání s elektrohydraulickým?

Výhod je celá řada. Jako první mohu zmínit nižší hmotnost, konkrétně o 2,6 kilogramu, a také zjednodušení celého systému. Odpadá hydraulické vedení, které je těžké a komplikované. Dále lze elektromechanický posilovač lépe naladit, respektive nabídnout širší portfolio funkcí při samotné jízdě. Sem patří například aktivní vracení volantu do středové polohy či lepší průběh ovládacích sil pro příjemnější odezvu od volantu. A v neposlední řadě umožňuje elektromechanický posilovač snadnou zástavbu moderních komfortních a bezpečnostních prvků. Třeba samočinné parkování, známé z větších Škodovek. U elektrohydraulického posilovače na toto zapomeňte.

Mnozí stále nemají jasno, jaký je vztah nové Fabie k technice MQB. Co všechno je MQB a co ne?

Plechy a tedy podlahová plošina vozu vychází z techniky uplatněné v poslední generaci Volkswagenu Polo. Důvodem je fakt, že vývoj podlahové plošiny MQB pro malá auta ještě není zcela ukončený. Něco už ale hotovo je a to se na nové Fabii použilo. Kupříkladu pohonné jednotky se svým specifickým uložením, které je vždycky jednotné.

Nová Fabia je opět lehčí než předchůdce. Co za tím stojí?

Nejvíce hmotnosti jsme ušetřili zástavbou nových agregátů, a dále použitou převodovkou. Dříve byly i nejslabší motory spojeny s robustnější skříní MQ200, dimenzované pro točivý moment až 200 N.m. Nyní je nejmenší tříválec 1.0 MPI kombinován s lehčí převodovkou MQ100, známou třeba ze Citigo. Pouze převody jsou jiné. Druhou oblastí úspory hmotnosti je skelet karoserie. Použity jsou za tepla tvarované plechy z několika druhů vysokopevnostní oceli, navíc s proměnnou tloušťkou. Vůz je výrazně tužší než předchůdce.

Tomáš Dusil
Diskuze (9)
22. 10. 2014 12:38
Re: aspoň si k tomu průseru můžu přiřadit obličej
Je milé a upřímné, že dle toho, co píšeš, se řadíš mezi ty, kteří jsou "ve sračkách". Pověz mi, kamaráde, jak tedy víš, jak se dělá kariéra ve velké korporaci? Kdybys ji udělal, nebyl bys tam, kde jsi, jak píšeš. Víš, ono reprodukovat cizí názory a obecné kecy, je velice jednoduché. Například, pocítil si nějak výrazně, sám, OSOBNĚ, zainteresovaně krizi v roce 2008. Spíš ne, než jo tipuji. Ale vymlouvat se, že jsou všichni zlí, oškliví, a že krize je právě ten jejich důvod toho, proč jsou v těch sračkách (omlouvám se za výrazy), to mi přijde dosti nerelevantní a podobné tomu, co si napsal ty o kariéře p. Kozuba. Víš o tom velké nic, čili tě žádám, šiř jen informace, které máš na 100% podložené a z vlastní zkušenosti. Znova opakuji, že p. Kozub je o parník jinde, než ty, alespoň toho, jak se v rozhovoru vyjadřuje a díky tomu, jaké to auto (a nejen Fabie III), ve skutečnosti je. Víc se vyjadřovat k tvé osobě nebudu, neznám tě, ale věř, že tím "být ve sračkách" nestojí nikdo jiný, než jedinec sám, a naopak to platí i u úspěchu, u kariéry, i u vydělaných financí.
Měj se dobře, popřemýšlej a z těch sraček jak píšeš, se dostaň ASAP.
22. 10. 2014 11:03
Re: aspoň si k tomu průseru můžu přiřadit obličej
Kolik si s tím autem už najezdil, že ho umíš tak "skvěle" ohodnotit? Možná bys ten "průser" měl víc konkretizovat a popsat v čem je to tak hrozné.
A zřejmě toho člověka znáš velice dobře, když víš že udělal pouze kariéru bez technických schopností?
Je zvláštní, jak spousta lidí ráda kritizuje cokoli i když vůbec netuší jaká je skutečnost!
22. 10. 2014 09:40
Re: aspoň si k tomu průseru můžu přiřadit obličej
A došlo na vyhrožování násilím, vulgaritu a osobní útok - co jiného, když je realita jiná než by měla být dle televize. Ten "PÁN" nedokázal nic, jen udělat kariéru ve velké korporaci, jak se dělá kariéra ve velké korporaci vím, nemá to nic společného s technickými shopnostmi. A opravdu jsem zbytečný negativista, vždyť lidi jako ty jsou milí, hodní a laskaví, věří Píár a netuší proč jsme všichni tak ve sračkách. Buď za to můžou zlí politici anebo ovce jako si ty. Děsí mě, že budeš první spravedlivý se zbraní v ruce. Ale ty můžeš být vklidu, budeš sociální a nebudeš sám, to nebyli ani uctivači HItlera, bude Vás hodně.
22. 10. 2014 09:37
Re: Základní kámen diskuse
Jeden si z toho odnese to co ty a ja napr. ze se na tom zamakalo, kde to jen slo. S tim nic nenadelame.

Clanek je z pulky o tom, ze ladili podvozek a jizdni vlastnosti a jak to udelali, ze je skelet pevnejsi atd. ale ty sis z toho odnesl, ze neudelali nic anebo ze to osidili - a to mi teda prijde nefer.
Ze se odlehcuje a optimizuje je snad jasny a nechapu, co ocekavas, co by te uspokojilo - snad ze vysledek bude totozny jako predchozi model, nebo ze to bude mit o 100kg vic nebo co?
22. 10. 2014 00:05
Re: aspoň si k tomu průseru můžu přiřadit obličej
Chlape, jak jsem tak procital tve vsemozne prispevky, musim s hlubokym zarmutkem konstatovat, ze jsi, omlouvam se, pouho pouhy ZASRANY NEGATIVISTA, ktery jen mrmla, kritizuje, je chytrej jak radio, a pritom sam si v zivote zustal na bode mrazu!

Panu Kozubovi nesahas ani po paty, absolutne nevis, za cim vsim prorustovym v ramci vyvoje tento sikovny Pan, odbornik a renomovany vedouci stoji. :-)

Byt tebou a zamyslim se, nez tady zas vyplodis nejakou sracku!

P.S. - vis, co delaji uspesni a stastni lidi s lidmi, jako jsi ty? Odstrihavaji je ze sveho socialniho prostredi. Pozor, pozor, abysis brzy nerozbil papuli, az narazis...