21.10. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rozhovor s Vratislavem Kozubem, vedoucím oddělení vývoje podvozků u Škoda Auto

Rozhovor s Vratislavem Kozubem, vedoucím oddělení vývoje podvozků u Škoda Auto

Jak vznikal design vozu Škoda Fabia III už víte z našeho posledního rozhovoru s šéfdesignérem Jozefem Kabaněm. Ač je novinka vzhledově působivá, jen to jí prodejní úspěch nezaručí.

Je Škoda Fabia třetí generace postavena na koncernové technice MQB? A jaké konstrukční celky prodělaly největší změny na jejím podvozku? Proč jezdí o mnoho komfortněji než předchůdce a přitom minimálně stejně jistě? Na to a na spoustu dalších otázek jsme se zeptali Vratislava Kozuba, vedoucího oddělení vývoje podvozků v mladoboleslavské automobilce.

Čím se liší nová Fabia od té předchozí?

Odlišností je celá řada. Třeba rozchod předních i zadních kol se zvětšil o 30 mm, rozvor náprav se prodloužil o pět milimetrů. Další významnou změnou je poloha řidiče, jenž v novém voze sedí o 25 milimetrů níže. To souvisí s těžištěm, které se snížilo také zásluhou zmenšení celkové výšky o 30 mm. Díky tomu je Fabia stabilnější, což jsme při ladění podvozku využili.

Mohl byste to nějak konkretizovat?

Nejen vy novináři, ale i zákazníci si občas stěžovali na příliš tuhé pérování předchozí generace. Popsané úpravy rozměrů nám dovolili použít měkčí naladění podvozku, aniž by to bylo na úkor stability. Komfort jízdy se tak výrazně zvýšil, ovladatelnost se přitom nikterak nezhoršila.

Které prvky výbavu, ovlivňující jízdní dynamiku, byste vyzdvihl?

Jízdní chování ovlivňuje celá řada prvků. Co ale určitě zmíním, je standardně montovaný systém XDS, dokonce v jeho pokročilejší verzi s přídomkem Plus. Na rozdíl od výchozího XDS nepracuje jenom při zrychlování, nýbrž vylepšuje ovladatelnost také při deceleraci. Jeho přednosti tak využijí i defenzivní řidiči. Druhou novinkou je nahrazení elektrohydraulického posilovače elektromechanickým, což částečně souvisí s technikou MQB.

Větší auta s technikou MQB ale mají elektromotor posilovače usazený přímo na ozubené tyči řízení, zatímco nová Fabia jej má na sloupku. Byl k této změně nějaký důvod?

Hlavní důvod této změny hledejte v hmotnosti. Kdybychom řešení Fabie použili řekněme u Superbu či Octavie, bylo by zapotřebí je osadit nepřiměřeně robustním hřídelem sloupku řízení, přes který se zde síla posilovače přenáší na nápravu. To by ale také znamenalo více vyztužit oblast uložení sloupku řízení, aby se to celé nekroutilo. Fabia je však mnohem lehčí, takže ji toto cenově výhodnější řešení postačí. Použity jsou dvě verze posilovače řízení, lišící se výkonem elektromotoru. Menší motory mají slabší, větší a tedy těžší silnější.

Jaké jsou výhody elektromechanického posilovače v porovnání s elektrohydraulickým?

Výhod je celá řada. Jako první mohu zmínit nižší hmotnost, konkrétně o 2,6 kilogramu, a také zjednodušení celého systému. Odpadá hydraulické vedení, které je těžké a komplikované. Dále lze elektromechanický posilovač lépe naladit, respektive nabídnout širší portfolio funkcí při samotné jízdě. Sem patří například aktivní vracení volantu do středové polohy či lepší průběh ovládacích sil pro příjemnější odezvu od volantu. A v neposlední řadě umožňuje elektromechanický posilovač snadnou zástavbu moderních komfortních a bezpečnostních prvků. Třeba samočinné parkování, známé z větších Škodovek. U elektrohydraulického posilovače na toto zapomeňte.

Mnozí stále nemají jasno, jaký je vztah nové Fabie k technice MQB. Co všechno je MQB a co ne?

Plechy a tedy podlahová plošina vozu vychází z techniky uplatněné v poslední generaci Volkswagenu Polo. Důvodem je fakt, že vývoj podlahové plošiny MQB pro malá auta ještě není zcela ukončený. Něco už ale hotovo je a to se na nové Fabii použilo. Kupříkladu pohonné jednotky se svým specifickým uložením, které je vždycky jednotné.

Nová Fabia je opět lehčí než předchůdce. Co za tím stojí?

Nejvíce hmotnosti jsme ušetřili zástavbou nových agregátů, a dále použitou převodovkou. Dříve byly i nejslabší motory spojeny s robustnější skříní MQ200, dimenzované pro točivý moment až 200 N.m. Nyní je nejmenší tříválec 1.0 MPI kombinován s lehčí převodovkou MQ100, známou třeba ze Citigo. Pouze převody jsou jiné. Druhou oblastí úspory hmotnosti je skelet karoserie. Použity jsou za tepla tvarované plechy z několika druhů vysokopevnostní oceli, navíc s proměnnou tloušťkou. Vůz je výrazně tužší než předchůdce.

Rozhovor s Jozefem Kabaněm: Škoda Fabia III měla připomínat soutěžní S2000

Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům

 Evropská unie pokročí v boji s daňovými úniky a praním…

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny

Nejrozšířenější kryptoměna se zatím na mikrotransakce…

Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce, aby Česká republika…

Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard

Cena za koupi společnosti Karbon Invest (KI), která…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 






 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného vystoupilo už 15 znalců!

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného…

Případ Petra Kramného je skutečným unikátem! V trestní věci vraždy v Egyptě totiž vystoupilo již 15 znalců –…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl českou ligu

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…