21.10. 2014 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Rozhovor s Vratislavem Kozubem, vedoucím oddělení vývoje podvozků u Škoda Auto

Rozhovor s Vratislavem Kozubem, vedoucím oddělení vývoje podvozků u Škoda Auto

Jak vznikal design vozu Škoda Fabia III už víte z našeho posledního rozhovoru s šéfdesignérem Jozefem Kabaněm. Ač je novinka vzhledově působivá, jen to jí prodejní úspěch nezaručí.

Je Škoda Fabia třetí generace postavena na koncernové technice MQB? A jaké konstrukční celky prodělaly největší změny na jejím podvozku? Proč jezdí o mnoho komfortněji než předchůdce a přitom minimálně stejně jistě? Na to a na spoustu dalších otázek jsme se zeptali Vratislava Kozuba, vedoucího oddělení vývoje podvozků v mladoboleslavské automobilce.

Čím se liší nová Fabia od té předchozí?

Odlišností je celá řada. Třeba rozchod předních i zadních kol se zvětšil o 30 mm, rozvor náprav se prodloužil o pět milimetrů. Další významnou změnou je poloha řidiče, jenž v novém voze sedí o 25 milimetrů níže. To souvisí s těžištěm, které se snížilo také zásluhou zmenšení celkové výšky o 30 mm. Díky tomu je Fabia stabilnější, což jsme při ladění podvozku využili.

Mohl byste to nějak konkretizovat?

Nejen vy novináři, ale i zákazníci si občas stěžovali na příliš tuhé pérování předchozí generace. Popsané úpravy rozměrů nám dovolili použít měkčí naladění podvozku, aniž by to bylo na úkor stability. Komfort jízdy se tak výrazně zvýšil, ovladatelnost se přitom nikterak nezhoršila.

Které prvky výbavu, ovlivňující jízdní dynamiku, byste vyzdvihl?

Jízdní chování ovlivňuje celá řada prvků. Co ale určitě zmíním, je standardně montovaný systém XDS, dokonce v jeho pokročilejší verzi s přídomkem Plus. Na rozdíl od výchozího XDS nepracuje jenom při zrychlování, nýbrž vylepšuje ovladatelnost také při deceleraci. Jeho přednosti tak využijí i defenzivní řidiči. Druhou novinkou je nahrazení elektrohydraulického posilovače elektromechanickým, což částečně souvisí s technikou MQB.

Větší auta s technikou MQB ale mají elektromotor posilovače usazený přímo na ozubené tyči řízení, zatímco nová Fabia jej má na sloupku. Byl k této změně nějaký důvod?

Hlavní důvod této změny hledejte v hmotnosti. Kdybychom řešení Fabie použili řekněme u Superbu či Octavie, bylo by zapotřebí je osadit nepřiměřeně robustním hřídelem sloupku řízení, přes který se zde síla posilovače přenáší na nápravu. To by ale také znamenalo více vyztužit oblast uložení sloupku řízení, aby se to celé nekroutilo. Fabia je však mnohem lehčí, takže ji toto cenově výhodnější řešení postačí. Použity jsou dvě verze posilovače řízení, lišící se výkonem elektromotoru. Menší motory mají slabší, větší a tedy těžší silnější.

Jaké jsou výhody elektromechanického posilovače v porovnání s elektrohydraulickým?

Výhod je celá řada. Jako první mohu zmínit nižší hmotnost, konkrétně o 2,6 kilogramu, a také zjednodušení celého systému. Odpadá hydraulické vedení, které je těžké a komplikované. Dále lze elektromechanický posilovač lépe naladit, respektive nabídnout širší portfolio funkcí při samotné jízdě. Sem patří například aktivní vracení volantu do středové polohy či lepší průběh ovládacích sil pro příjemnější odezvu od volantu. A v neposlední řadě umožňuje elektromechanický posilovač snadnou zástavbu moderních komfortních a bezpečnostních prvků. Třeba samočinné parkování, známé z větších Škodovek. U elektrohydraulického posilovače na toto zapomeňte.

Mnozí stále nemají jasno, jaký je vztah nové Fabie k technice MQB. Co všechno je MQB a co ne?

Plechy a tedy podlahová plošina vozu vychází z techniky uplatněné v poslední generaci Volkswagenu Polo. Důvodem je fakt, že vývoj podlahové plošiny MQB pro malá auta ještě není zcela ukončený. Něco už ale hotovo je a to se na nové Fabii použilo. Kupříkladu pohonné jednotky se svým specifickým uložením, které je vždycky jednotné.

Nová Fabia je opět lehčí než předchůdce. Co za tím stojí?

Nejvíce hmotnosti jsme ušetřili zástavbou nových agregátů, a dále použitou převodovkou. Dříve byly i nejslabší motory spojeny s robustnější skříní MQ200, dimenzované pro točivý moment až 200 N.m. Nyní je nejmenší tříválec 1.0 MPI kombinován s lehčí převodovkou MQ100, známou třeba ze Citigo. Pouze převody jsou jiné. Druhou oblastí úspory hmotnosti je skelet karoserie. Použity jsou za tepla tvarované plechy z několika druhů vysokopevnostní oceli, navíc s proměnnou tloušťkou. Vůz je výrazně tužší než předchůdce.

Rozhovor s Jozefem Kabaněm: Škoda Fabia III měla připomínat soutěžní S2000

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace Komentář Martina Čabana: Babišova částečná kapitulace

V roce 2018 by Česko mělo hospodařit s rozpočtovým…

Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů Produkce aut v Česku roste, letos se vyrobilo už půl milionu vozů

Výroba osobních aut v Česku se od ledna do dubna…

Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých Policie: Atentát v manchesterské hale si vyžádal 22 mrtvých

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

Příprava rychlotratě Praha–Brno začala Příprava rychlotratě Praha–Brno začala

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se odhodlala…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Racing21 na Rallye Český Krumlov 2017: Návrat do první pětky Racing21 na Rallye Český Krumlov 2017: Návrat do první pětky

Druhá etapa krumlovské rallye s posunem o jednu příčku do…

Racing21 na Rallye Český Krumlov 2017: Konečně se zlepšujeme! Racing21 na Rallye Český Krumlov 2017: Konečně se zlepšujeme!

Velký český mistrák v rallye pokračuje třetím podnikem.…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude zářit v britských barvách

Pražský smutek za teror v Manchesteru: Petřín bude…

Petřínská rozhledna v Praze bude v noci na středu 24. května zářit v barvách Velké Británie. Hlavní město chce…

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor Swift a další celebrity posílají vzkazy!

Teror na koncertě Ariany Grande: Katy Perry, Taylor…

Všemi otřásla obrovská tragédie, která se stala na pondělním koncertu americké zpěvačky Ariany Grande (23) v…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z NHL se vrací Šmíd

PŘESTUPY ONLINE: Vicemistr hlásí zvučnou posilu, z…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat 40 milionů ročně

Schick si vybral Juventus, tvrdí Italové. Má dostat…

Spekulace o budoucnosti české komety Patrika Schicka neutichají. Podle italského listu La Stampa je střelec…

 

Reflex.cz

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje za lepší silnice

Svérázný protest. Ruska koupelí v obří kaluži bojuje…

Ruská stylistka ze Saratova se vysvlékla do plavek a nechala se nafotit s nafukovacím plameňákem v loužích,…

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším smrtícím poselstvím: Boeing E-6 Mercury

Americké vojenské letadlo s nejnebezpečnějším…

Vojenská letadla Boeing E-6 Mercury na první pohled nevypadají nijak nebezpečně. Zdání ovšem hodně klame. Jde…