18.10. 2014 Svět motorů

Rozhovor se skupinou Elán: Řídíme s elánem!

Rozhovor se skupinou Elán: Řídíme s elánem!

Slovenská skupina Elán umí dělat nejen skvělou muziku, ale i parádně pobavit. Přesvědčili jsme se o tom při opravdu bezprostředním povídání s příchutí benzinu.

Náš premiérový rozhovor se zahraniční hudební kapelou přináší hned na začátek příjemné překvapení. „Na Svět motorů si dobře pamatuji.“ „Já taky, dokonce jsem ho kdysi měl předplacený!“ usmívají se při pohledu na naše trička Vašo Patejdl a Jano Baláž. Spolu s nimi nás vítá i Jožo Ráž, třetí ze zakládajících a zároveň dodnes působících členů kapely.

Prosluli jste hudbou, motorkami. Na jakém místě jsou ve vašem žebříčku auta?

Jožo Ráž: Pro mě je auto obývák, protože v něm v podstatě žiju už čtyřicet let. Vystřídal jsem jich moc. Velká, malá, drahé sporťáky… Taky jsem v nich platil mastné pokuty. Ale teď jsem už kliďas. Jezdím dieselovou vitarou a je mi fajn. Řízení je dobrá věc a baví mě pořád.

Jano Baláž: Já jsem patnáct roků jezdil závody, byl jsem mistrem Československa ve fiestách a potom šampionem Slovenska ve třídě 2000 cm3. Za celý život jsem najezdil kolem tří milionů kilometrů bez nehody. K autům mám silný vztah.

Jožo: Ale tak se tolik nechlub! I já v autech vyjezdil titul 1600 cm3.

Vašo Patejdl: Já jsem nezávodil, auto jsem vždy používal jako dopravní prostředek z místa A do místa B. Ročně zdolám padesát tisíc kilometrů, i více. Snažím se vždycky jezdit tak, abych do toho místa B přijel.

Vzpomenete si na své první auto?

Jožo: Měl jsem Škodu 1000 MB, kterou jsme převrtali na jedenáctistovku a vylepšili ji tak, až se zadřela.

Jano: V osmnácti jsem koupil od policajtů za šest tisíc korun starý vyřazený moskvič, měl ještě šaltpáku u volantu. Byla v něm sklápěcí sedadla, takže sloužil jako výborná postel. A taky se mi zadřel. Zapomněli jsme tam totiž nalít provozní kapaliny po generálce, kterou jsme si udělali na ulici. To dneska už nejde.

Vašo: Začínal jsem na otcově Škodě 105, kterou vystřídal žigulík kombi. Ten toho přežil opravdu hodně.

Co se mu stalo?

Vašo: Když jsme se vraceli z jednoho koncertu, skončili jsme na střeše. Ale naštěstí to dopadlo dobře. Auto se jako zmačkaná konzerva zase postavilo na všechna čtyři a dojeli jsme domů. Taky mi jednoho dne shořelo před hotelem.

Cože?

Vašo: Chtěli jsme mít v autě hifi a používali na to různá napájecí zařízení ze zapalovačů. Náš kamarád Jano Došek mi udělal takový odpor, aby z těch dvanácti voltů bylo devět, což ten pioneer vyžadoval. Jenže jednou v létě jsem ho zapomněl vytáhnout a odpor se tak rozžhavil, že zapálil mapy v kastlíku. A nakonec chytlo skoro celé auto.

Předpokládáme, že tehdy už opravdu dojezdilo…

Vašo: Vůbec ne! Naštěstí jsme si toho všimli včas, vykopli přední okno a požár uhasili. A opět jsem s tím žigulíkem dojel domů, opravdu vydržel neuvěřitelně mnoho.

A co vozidla z koncertních šňůr?

Vašo: Když jsme si jezdívali o prázdninách zahrát do Švédska, používali jsme různé mikrobusy. První byl barkas, tím jsme absolvovali cestu až nahoru do Luleá a zpátky.

Jožo: A později přišly dvanáctsettrojky. Na jedné jsme dokonce za polárním kruhem vyměnili převodovku…

Vašo: … kterou jsme samozřejmě úplnou náhodou měli s sebou náhradní.

Byla to vaše nejdelší cesta?

Vašo: Po revoluci jsem byl tak odvážný, že jsem si ve Vídni půjčil karavan a připojil si ho za svůj passat, který už byl vyrobený na Slovensku. Projel jsem s ním trasu přes Francii do Španělska a nazpět. Bylo to celkem dobrodružné, na cestě jsme strávili dva měsíce.

Jano: Moje nejdelší cesta vedla z Bratislavy na sever Švédska, asi šestnáct set kilometrů v kuse.

Jožo: Když jsem byl na návštěvě v Americe, koupil jsem si tam auto. Ujel jsem asi tři tisíce kilometrů, což byla moje nejdelší trasa.

Jakou rychlostí jste jeli nejrychleji?

Jano: V Německu jsem vždycky jezdil, co to dá. Nejvíc jsem to hnal dvě stě pětasedmdesát, ale to už dneska nejde, mají tam spoustu omezení. Tehdy jsem řídil pěkně udělané Subaru Impreza.

Jožo: Taky jsem měl několik rychlých vozů: třeba Opel Calibra Turbo 4x4 nebo Subaru Impreza WRX. Autem jsem jel nejrychleji tři sta, na motorce dvě stě šedesát.

Vašo: Mě nikdy nezajímalo, kolik z toho vytáhnu. Jel jsem rychle, když bylo třeba, a naopak pomalu, když jsem nepospíchal. Nemám žádný osobní rekord.

Kdo z vás je nejlepším šoférem??

Vašo: Já to asi nebudu.

Jožo: Já také ne.

Jano: Dobře, soutěž jsem vyhrál já.

Co vás na silnicích nejvíce štve?

Jano: Řidičská neznalost základních věcí – například když se na křižovatce hlavní ulice lehce stáčí doleva a vedlejší odbočuje jakoby rovně. Pokud řidič jede po hlavní, hází blinkr, že odbočuje doleva. A když sjíždí na tu vedlejší, blinkr nedá.

Jožo: Mě taky nejvíc štvou blbí řidiči. Ohrožují život mně a všem ostatním. Myslí si, že jsou pány světa, když mají velké a silné vozy. Prostě lidská blbost je nejhorší.

Vašo: Často jezdím z Prahy na Slovensko po tříproudové dálnici. Pokaždé se naštvu, když všichni jezdí jen v levém a středním pruhu, nikdo neuhne vpravo. Na to bych upozornil policii, ať tam jde vybírat pokuty, ať to nějak řeší. Vznikají pak zácpy jenom proto, že nikdo nejezdí vpravo. Někdy si tu připadám jako v Londýně. A ani jsem se nesnažil.

Co se vám naopak na řízení líbí? Řídíte s elánem?

Vašo: No jasně! Šoférování mě pořád baví. Je to i tak trochu relax, člověk myslí na jiné věci.

Jožo: Když jsem patnáct let jezdil závodně, tak mě to musí bavit. Musí být ale dobrá cesta a hlavně dobré auto ve výborném technickém stavu.

Jano: I já pořád jezdím rád.

Máte hity jako Kaskadér nebo V znamení motoriek. Který váš text považujete za „nej“ ve vztahu k řízení?

Jano: Čakám ťa, láska.

Vašo: A jak se jmenuje ta o těch závodnících…? Nebezpečný náklad!

Máte ještě nějaký motoristický sen?

Jožo: Rád bych se svezl ve formuli. Zajímalo by mě, jak to funguje.

Vašo: Vyhrát Le Mans nebo Dakar.

Jano: Já už žádný motoristický sen nemám.

Jožo Ráž

  • Věk: 59 let
  • Pozice v kapele: sólový zpěv, baskytara
  • Motto: Na svět koukám realisticky.
  • Tři nej věci v životě: muzika, láska, motorky

Jano Baláž

  • Věk: 63 let
  • Pozice v kapele: kytara, zpěv
  • Motto: Život je třeba žít.
  • Tři nej věci v životě: automobilové závody, hudba, sport

Vašo Patejdl

  • Věk: 59 let
  • Pozice v kapele: klávesy, zpěv
  • Motto: Jsem konstruktivní fatalista.
  • Tři nej věci v životě: skládání hudby, práce, láska

Autor: David Šprincl, Svět motorů

Foto: Petr Novotný, Profimedia.cz a archiv skupiny Elán

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu Senát dnes v noci…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena se na mou kandidaturu mračí

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena…

Senátor a dlouholetý teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS) se už chystá na případnou prezidentskou kampaň.…

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní. Po Zimolovi odešlo 9 lidí

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní.…

Jihočeští sociální demokraté po sporech s celostátním vedením ČSSD potvrdili v korespondečním hlasování členů,…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Michal Hrůza o svém úrazu v Ostravě a o tom, jak se podruhé narodil

Michal Hrůza o svém úrazu v Ostravě a o tom, jak se…

Přemýšlel jsem, bez které „hlášky“ by se žádný hudební festival neobešel. Kterou větu slýchám každou chvíli,…

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…