Rozhovor se Zdeňkem Štybarem: V serpentinách mi žádný auto nestačí

 

Na cyklokrosovém kole je Zdeněk Štybar nejlepším závodníkem planety. Současně dobývá svět i na silnici, kde to umí za řídítky bicyklu i s volantem auta.

Na naše setkání přijel necelý měsíc po lékařském zákroku ramene a krátce po operaci zubů. Obojí jsou následky nezaviněných těžkých pádů ze závodů. Ochotně však pózoval a stejně tak mluvil o všem, co nás zajímalo. Jeho vystupování představovalo po všech stránkách výkon prvotřídního profesionála.

Na internetových stránkách uvádíte jako jedno ze svých hobby auta. Kde se zrodil váš kladný vztah k nim?

Sedávám v nich odmala při cestách na závody, ať už jako pasažér nebo řidič. Kilometrů po závodech v celé Evropě už byly statisíce, a dosud mě to neomrzelo. A když například cestuji letadlem, koupím si ke čtení časopis o autech, ať je to v češtině, angličtině nebo ve vlámštině.

Byly vaše motoristické začátky oficiální až v autoškole, nebo jste zkoušel volant už dříve?

Možná bych to neměl říkat, ale snad už je to promlčené. Je fakt, že táta mi často v okolí Stříbra auto půjčoval, takže do autoškoly jsem už nastoupil připravený.

Spočítal byste vozy, které vám prošly rukama?

První byla Honda Civic, kterou rodiče koupili kvůli nedostatku peněz jako bouranou a táta ji postupně opravil. Musel jsem dlouho čekat, než mi naši dovolili, abych s ní jezdil. A tak nějak ve mně zůstalo, že aut je potřeba si vážit a starat se o ně. Dělám to dodnes. Mám rád, když ho mám umyté a uvnitř je pořádek.

Jaká byla další?

Po civiku následoval Volkswagen Sharan a po něm Renault Laguna, první auto, které jsem sám vlastnil. Pak už přišel díky sponzorství Škodovky Superb a teď je to Octavia RS v mé oblíbené černé barvě i s černými koly.

Motorka vás nikdy nelákala?

Jednou jsem si půjčil silniční naháč, po pár kilometrech si ho osahal, trochu se projel a pak odevzdal klíčky. Motocykly nejsou nic pro mě.

Bojíte se?

Mám respekt z tohoto způsobu jízdy. Nechci riskovat, že mi v lepším případě spadne třeba jen na nohu a přivodím si zranění, které mě může stát část sezony. Ovšem úplně jsem na ně nezanevřel.

Co tím myslíte?

Mezi vánočními svátky a silvestrem se mi už třikrát podařilo vyhrát závod, kde je cenou za vítězství skútr Vespa. Takže mám doma malý motosalon.

Používáte je?

Když vyjedu na trénink na kole, jeden z nich si vezme manželka nebo trenér a doprovázejí mě na něm.

Jaký máte vztah k větším vozům?

Ve dvaceti letech jsem si udělal zkoušky na kamion a jednou se mi to náramně hodilo. Při cestě ze závodů ve Španělsku totiž nebylo řidiči našeho týmu dobře, a tak jsem si sedl za volant obytného camperu a odřídil ho až zpátky do Belgie.

Kterou trasu jezdíte nejčastěji?

Z belgického Essenu kousek od Antverp, kde bydlíme s manželkou, mířím často domů za rodiči do Stříbra. Většinou vyjíždím v šest sedm večer, abych se vyhnul většímu provozu. Když je v Německu volná dálnice, není důvod, abych cestu k našim nezvládl za šest hodin.

Nemají o vás rodiče strach, když jste neustále na cestách?

Pořád. Když jsem měl týden řidičák a vracel se z Itálie, nevěděli to. Po návratu domů se pak o ně málem pokoušel infarkt. Díky současným technologickým možnostem jsem však s nimi takřka denně v kontaktu a snažím se jim dát po každé cestě vědět, že jsem v pořádku.

Copak děláte během putování mezi Belgií a Českem?

Většinou polovinu cesty protelefonuji přes handsfree a druhou půlku poslouchám muziku.

A jak rychle jezdíte?

Když jsem jednou pospíchal, bylo to až 270 km/h.

Není to příliš?

To byla výjimka. Za volantem opravdu neriskuji, ale na prázdné německé dálnici se dá jet hodně rychle a bezpečně. Ale když je někde omezená rychlost, je ze mě ukázněný řidič.

Dodržujete předpisy?

Určitě! Například v Belgii je povoleno sedmdesát na vedlejších silnicích a na dálnicích 120 km/h. Tam si můžu na adaptivním tempomatu, což je mimochodem báječná elektronická pomůcka, nastavit stodvacítku, jet v naprostém klidu. Vím, že mě nikdo nepředjede, protože všichni jedou také vzorně jako já.

Jak vnímáte všechny technické novinky, kterými býváme při řízení obklopeni?

Někdy si říkám, že je až neuvěřitelné, čím vším současné vozy disponují. Ať už je to asistent dálkových světel, navigace, adaptivní tempomat nebo asistent jízdy v pruhu. Občas mívám pocit, že řidič hýčkán podobnými vychytávkami může až degenerovat.

Vozíte si kolo v autě?

Pokaždé, i třeba jen rozložené horské, které mám teď v superbu. Jednou se mi to hodně vyplatilo.

Podělíte se o takovou zkušenost?

Vracel jsem se s sharanem plně naloženým cyklistickým materiálem. Najednou v motoru cosi zahvízdalo a poroučelo se turbo. Zavolal jsem tátovi do Stříbra, vyložil z auta skoro všechno, jel si na kole na dvě hodinky zatrénovat, dal si v jedné restauraci pizzu a vrátil se do auta. Chvíli jsem si zahrál na počítači a už přijel táta s autem, do kterého jsme všechno přeložili a uháněli domů.

Promítá se do vaší jízdy autem zkušenost cyklisty a naopak?

Hodně mi pomohly zážitky z Belgie, kde má na křižovatce nebo kruhovém objezdu pokaždé přednost cyklista. Pokud jsem za volantem, snažím se dívat na situaci o dvě až tři auta dopředu, abych byl včas připravený. Pomáhá mi to také na dálnici, když se třeba začnou předjíždět dva kamiony ve chvíli, kdy to nejméně potřebujete.

Kolik kilometrů zdoláte ročně?

Dříve to bylo v autě až šedesát tisíc, ale teď už tolik cestovat nemusím. Loni to bylo kolem pětatřiceti tisíc a stejně velkou porci zvládnu za rok i na kole.

A když jsme u rychlostí, kolik jste už jel na kole?

Ve sjezdech v Alpách to může být až 110 km/h. To jsou okamžiky, kdy nám žádný automobil nestačí.

Sedáte si pokaždé za volant, nebo v klidu přepustíte řízení i někomu jinému?

Pokud jsem po závodě unavený, v superbu se natáhnu dozadu a odpočívám. Není moc lidí, ke kterým mám důvěru, ale patří mezi ně třeba manželka, ta řídí opravdu výborně. Sama navíc ráda a hodně jezdí naším druhým autem, což je Mini Cooper Countryman.

Probíráte v cyklistickém týmu Omega Pharma – Quick Step s kolegy také auta?

Cokoliv kolem závodů a pak už jedině auta! Například Angličan Mark Cavendish dostal za vítězství v bodovací soutěži na Tour de France tehdy nejnovější model sportovního mclarenu. Belgičan Tom Boonen si pro změnu pořídil Ferrari F12 Berlinetta a ohromný fanda je taky Němec Tony Martin.

Chtěl byste při řízení zkusit něco, co jste za volantem ještě nepoznal?

Určitě by mě lákala škola smyků, to probíráme s kluky v týmu hodně často. Je to podobný adrenalin jako třeba rychlá jízda na kole. A pokud bych se mohl projet něčím silným a rychlým na okruhu, určitě bych neodmítl.

Zdeněk Štybar

  • Narozen: 11. 12. 1985
  • Rodinný stav: ženatý (manželka Ine)
  • Bydliště: Essen (Belgie), Stříbro
  • Tým: Omega Pharma - Quick Step
  • Povolání: profesionální cyklista
  • Hobby: auta, cestování, golf
  • Úspěchy: vítěz české ankety Král cyklistiky (2014)
  • Cyklokros: mistr světa (2010, 2011, 2014), juniorský mistr světa (2005 a 2006), mistr ČR (2008–2013)
  • Silnice: vítěz Eneco Tour (2013), vítěz etapy na španělské Vueltě (2013), vítěz závodu Binche-Chimay-Binche (2014), 5. místo v podniku Paříž-Roubaix (2014), mistr ČR v silniční cyklistice (2014)
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Dnes 18:50

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se proto s oběťmi

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se…

Papež František se v úterý v Chile setkal s oběťmi sexuálního zneužívání, kterého se v minulosti dopustili…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Jediný zástupce z ligy na MS? Šušnjar bojuje o místo v týmu Austrálie

Jediný zástupce z ligy na MS? Šušnjar bojuje o místo…

Představí se fotbalista z české ligy na mistrovství světa v Rusku? Není to utopie. Stoper Mladé Boleslavi…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…