Rozhovor se Zdeňkem Štybarem: V serpentinách mi žádný auto nestačí

 

Na cyklokrosovém kole je Zdeněk Štybar nejlepším závodníkem planety. Současně dobývá svět i na silnici, kde to umí za řídítky bicyklu i s volantem auta.

Na naše setkání přijel necelý měsíc po lékařském zákroku ramene a krátce po operaci zubů. Obojí jsou následky nezaviněných těžkých pádů ze závodů. Ochotně však pózoval a stejně tak mluvil o všem, co nás zajímalo. Jeho vystupování představovalo po všech stránkách výkon prvotřídního profesionála.

Na internetových stránkách uvádíte jako jedno ze svých hobby auta. Kde se zrodil váš kladný vztah k nim?

Sedávám v nich odmala při cestách na závody, ať už jako pasažér nebo řidič. Kilometrů po závodech v celé Evropě už byly statisíce, a dosud mě to neomrzelo. A když například cestuji letadlem, koupím si ke čtení časopis o autech, ať je to v češtině, angličtině nebo ve vlámštině.

Byly vaše motoristické začátky oficiální až v autoškole, nebo jste zkoušel volant už dříve?

Možná bych to neměl říkat, ale snad už je to promlčené. Je fakt, že táta mi často v okolí Stříbra auto půjčoval, takže do autoškoly jsem už nastoupil připravený.

Spočítal byste vozy, které vám prošly rukama?

První byla Honda Civic, kterou rodiče koupili kvůli nedostatku peněz jako bouranou a táta ji postupně opravil. Musel jsem dlouho čekat, než mi naši dovolili, abych s ní jezdil. A tak nějak ve mně zůstalo, že aut je potřeba si vážit a starat se o ně. Dělám to dodnes. Mám rád, když ho mám umyté a uvnitř je pořádek.

Jaká byla další?

Po civiku následoval Volkswagen Sharan a po něm Renault Laguna, první auto, které jsem sám vlastnil. Pak už přišel díky sponzorství Škodovky Superb a teď je to Octavia RS v mé oblíbené černé barvě i s černými koly.

Motorka vás nikdy nelákala?

Jednou jsem si půjčil silniční naháč, po pár kilometrech si ho osahal, trochu se projel a pak odevzdal klíčky. Motocykly nejsou nic pro mě.

Bojíte se?

Mám respekt z tohoto způsobu jízdy. Nechci riskovat, že mi v lepším případě spadne třeba jen na nohu a přivodím si zranění, které mě může stát část sezony. Ovšem úplně jsem na ně nezanevřel.

Co tím myslíte?

Mezi vánočními svátky a silvestrem se mi už třikrát podařilo vyhrát závod, kde je cenou za vítězství skútr Vespa. Takže mám doma malý motosalon.

Používáte je?

Když vyjedu na trénink na kole, jeden z nich si vezme manželka nebo trenér a doprovázejí mě na něm.

Jaký máte vztah k větším vozům?

Ve dvaceti letech jsem si udělal zkoušky na kamion a jednou se mi to náramně hodilo. Při cestě ze závodů ve Španělsku totiž nebylo řidiči našeho týmu dobře, a tak jsem si sedl za volant obytného camperu a odřídil ho až zpátky do Belgie.

Kterou trasu jezdíte nejčastěji?

Z belgického Essenu kousek od Antverp, kde bydlíme s manželkou, mířím často domů za rodiči do Stříbra. Většinou vyjíždím v šest sedm večer, abych se vyhnul většímu provozu. Když je v Německu volná dálnice, není důvod, abych cestu k našim nezvládl za šest hodin.

Nemají o vás rodiče strach, když jste neustále na cestách?

Pořád. Když jsem měl týden řidičák a vracel se z Itálie, nevěděli to. Po návratu domů se pak o ně málem pokoušel infarkt. Díky současným technologickým možnostem jsem však s nimi takřka denně v kontaktu a snažím se jim dát po každé cestě vědět, že jsem v pořádku.

Copak děláte během putování mezi Belgií a Českem?

Většinou polovinu cesty protelefonuji přes handsfree a druhou půlku poslouchám muziku.

A jak rychle jezdíte?

Když jsem jednou pospíchal, bylo to až 270 km/h.

Není to příliš?

To byla výjimka. Za volantem opravdu neriskuji, ale na prázdné německé dálnici se dá jet hodně rychle a bezpečně. Ale když je někde omezená rychlost, je ze mě ukázněný řidič.

Dodržujete předpisy?

Určitě! Například v Belgii je povoleno sedmdesát na vedlejších silnicích a na dálnicích 120 km/h. Tam si můžu na adaptivním tempomatu, což je mimochodem báječná elektronická pomůcka, nastavit stodvacítku, jet v naprostém klidu. Vím, že mě nikdo nepředjede, protože všichni jedou také vzorně jako já.

Jak vnímáte všechny technické novinky, kterými býváme při řízení obklopeni?

Někdy si říkám, že je až neuvěřitelné, čím vším současné vozy disponují. Ať už je to asistent dálkových světel, navigace, adaptivní tempomat nebo asistent jízdy v pruhu. Občas mívám pocit, že řidič hýčkán podobnými vychytávkami může až degenerovat.

Vozíte si kolo v autě?

Pokaždé, i třeba jen rozložené horské, které mám teď v superbu. Jednou se mi to hodně vyplatilo.

Podělíte se o takovou zkušenost?

Vracel jsem se s sharanem plně naloženým cyklistickým materiálem. Najednou v motoru cosi zahvízdalo a poroučelo se turbo. Zavolal jsem tátovi do Stříbra, vyložil z auta skoro všechno, jel si na kole na dvě hodinky zatrénovat, dal si v jedné restauraci pizzu a vrátil se do auta. Chvíli jsem si zahrál na počítači a už přijel táta s autem, do kterého jsme všechno přeložili a uháněli domů.

Promítá se do vaší jízdy autem zkušenost cyklisty a naopak?

Hodně mi pomohly zážitky z Belgie, kde má na křižovatce nebo kruhovém objezdu pokaždé přednost cyklista. Pokud jsem za volantem, snažím se dívat na situaci o dvě až tři auta dopředu, abych byl včas připravený. Pomáhá mi to také na dálnici, když se třeba začnou předjíždět dva kamiony ve chvíli, kdy to nejméně potřebujete.

Kolik kilometrů zdoláte ročně?

Dříve to bylo v autě až šedesát tisíc, ale teď už tolik cestovat nemusím. Loni to bylo kolem pětatřiceti tisíc a stejně velkou porci zvládnu za rok i na kole.

A když jsme u rychlostí, kolik jste už jel na kole?

Ve sjezdech v Alpách to může být až 110 km/h. To jsou okamžiky, kdy nám žádný automobil nestačí.

Sedáte si pokaždé za volant, nebo v klidu přepustíte řízení i někomu jinému?

Pokud jsem po závodě unavený, v superbu se natáhnu dozadu a odpočívám. Není moc lidí, ke kterým mám důvěru, ale patří mezi ně třeba manželka, ta řídí opravdu výborně. Sama navíc ráda a hodně jezdí naším druhým autem, což je Mini Cooper Countryman.

Probíráte v cyklistickém týmu Omega Pharma – Quick Step s kolegy také auta?

Cokoliv kolem závodů a pak už jedině auta! Například Angličan Mark Cavendish dostal za vítězství v bodovací soutěži na Tour de France tehdy nejnovější model sportovního mclarenu. Belgičan Tom Boonen si pro změnu pořídil Ferrari F12 Berlinetta a ohromný fanda je taky Němec Tony Martin.

Chtěl byste při řízení zkusit něco, co jste za volantem ještě nepoznal?

Určitě by mě lákala škola smyků, to probíráme s kluky v týmu hodně často. Je to podobný adrenalin jako třeba rychlá jízda na kole. A pokud bych se mohl projet něčím silným a rychlým na okruhu, určitě bych neodmítl.

Zdeněk Štybar

  • Narozen: 11. 12. 1985
  • Rodinný stav: ženatý (manželka Ine)
  • Bydliště: Essen (Belgie), Stříbro
  • Tým: Omega Pharma - Quick Step
  • Povolání: profesionální cyklista
  • Hobby: auta, cestování, golf
  • Úspěchy: vítěz české ankety Král cyklistiky (2014)
  • Cyklokros: mistr světa (2010, 2011, 2014), juniorský mistr světa (2005 a 2006), mistr ČR (2008–2013)
  • Silnice: vítěz Eneco Tour (2013), vítěz etapy na španělské Vueltě (2013), vítěz závodu Binche-Chimay-Binche (2014), 5. místo v podniku Paříž-Roubaix (2014), mistr ČR v silniční cyklistice (2014)
Spolupracujeme s TipCars.com
První velký český kryptoměnový průšvih v podání Cryptela se prozatím odkládá První velký český kryptoměnový průšvih v podání Cryptela se prozatím odkládá

Počátkem února soud zamítl insolvenční návrh na tuzemskou…

Trump vyzval evropské spojence, aby převzali stovky zadržených islamistů Trump vyzval evropské spojence, aby převzali stovky zadržených islamistů

Americký prezident Donald Trump v noci na neděli v…

Babiše zvolili straníci znovu předsedou hnutí ANO. Jeho pravou rukou zůstává Faltýnek Babiše zvolili straníci znovu předsedou hnutí ANO. Jeho pravou rukou zůstává Faltýnek

Premiér Andrej Babiš (ANO) byl podle očekávání znovu…

ODS tepe ANO: Babiš razí politiku dvou tváří ODS tepe ANO: Babiš razí politiku dvou tváří

Dvě tváře má podle Občanské demokratické strany (ODS)…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Švédská rallye v cíli: Tänak vládl naprosto suverénně

Švédská rallye v cíli: Tänak vládl naprosto suverénně

Dnes 15:56

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) vyhrál Švédskou rallye 2019, druhý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.




Blesk.cz

To nej z Česko-Slovenského plesu: Rozparek Leové, výstřih Dejdarové nebo vášeň Janečka a kněžky Lilie

To nej z Česko-Slovenského plesu: Rozparek Leové,…

Na Česko-Slovenském plesu se bylo na co dívat. Některé dámy vsadily na dekolt, jiné na vysoký rozparek. Letošní…

Do divadla chodí „sťatí pod obraz“ i s řízkem ke svačině: Co na to mistr etikety Špaček?

Do divadla chodí „sťatí pod obraz“ i s řízkem ke…

Dokážete si představit, že byste si v hledišti divadla otevřeli láhev piva a při sledování činohry nebo muzikálu…

 

iSport.cz

Chorý: Měli jsme v hlavách, že vyhrajeme. Rozhodla mentalita

Chorý: Měli jsme v hlavách, že vyhrajeme. Rozhodla mentalita

V útoku úřadujícího mistra na jaře poprvé nahradil Jeana-Davida Beauguela – a rozhodně nezklamal. Svůj povedený…

SESTŘIHY: Plzeň stáhla náskok na Slavii, Baník je po výhře třetí

SESTŘIHY: Plzeň stáhla náskok na Slavii, Baník je po…

Ostravský Baník je opět třetí. Svěřenci Bohumila Páníka se dostali před Jablonec a pražskou Spartu. Rozhodla o…

 

Reflex.cz

Historické dopravní nehody na území Čech aneb Pozor na splašené koně

Historické dopravní nehody na území Čech aneb Pozor…

Dopravní nehody nemívaly před staletími tolik obětí jako dnes, ale bývaly neméně tragické. I jízda na koni či na…

Sněm ANO: Dva rozpolcení Babišové aneb I tak jsme stále frajeři

Sněm ANO: Dva rozpolcení Babišové aneb I tak jsme…

Andrej Babiš byl zvolen předsedou hnutí ANO. Tuto větu píšu zhruba hodinu před jeho zvolením, ale myslím, že se…