Rozhovor se špiónem: Jak se fotí maskované prototypy?
Freddy Wulff v rozhovoru pro australský magazín Cars Guide prozradil, co předchází tomu, než se fotografie zamaskovaného auta objeví na internetu nebo v časopise. Jak by se dalo očekávat, špionážní fotograf je vcelku dobrodružné povolání.
65letý Wulff má ty nejlepší předpoklady. Sloužil u speciálních jednotek dánské armády a dlouhá léta lovil divoká zvířata po celém světě. V Panamě ho uštknul jedovatý had a Wulff si musel sám obstarat protijed, na Borneu se stal členem kmene lovců lebek… Nakonec zakotvil hlavně ve Švédsku, kde z úkrytů fotí tajné prototypy aut.
Freddy Wulff a Auto.cz |
Se špionážními fotkami od Freddyho Wulffa se setkáváte i v článcích na Auto.cz. Dánský fotograf totiž stojí za značkou Carparazzi, která patří pod Automedia, Inh. Andreas Conradt e.K.. Tato firma sdružuje přední dodavatele špionážních fotek, videí a počítačových skic. Kromě Carparazzi je to například Lehmann Photo Syndication neméně renomovaného fotografa Hanse Lehmanna, který pochází z Wolfsburgu. |
Fotograf zde riskuje podchlazení, ale zároveň má velkou šanci ulovit málo maskovaný prototyp. Automobilky si totiž často pro sebe zaberou celé oblasti jako zamrzlé jezero nebo vesnici s přilehlým okolím, a tak je ostražitost menší než při testování v běžném provozu.
„Pluhy ve sněhu vyfrézují úzké cesty, které z okolního terénu skoro nejsou vidět. Já se musím v noci prohrabat závějí a vytvořit nenápadný úkryt. Z takové skrýše vyfotím všechno a oni mě nevidí.“ Práce fotografa se ale neomezuje jen na Švédsko. Jeho špionážní kariéra je stejně pestrá jako předchozí život lovce zvířat.
Volkswagen se kdysi zabýval testy v ještě extrémnějších podmínkách, na letecké základně v Grónsku. „Znal jsem lidi, kteří vykládali prototypy z letadla. Díky jejich informacím jsem vyfotil Golf 4. generace, nejdražší snímky, to nejzajímavější, co se může vůbec vyfotit. Za exklusivní třídenní práva k takovým obrázkům si můžete v Německu říct o 30 tisíc euro.“
S wolfsburskou automobilkou měl Wulff co do činění i na opačném konci světa, v jihoafrické Namibii. „Mají tam testovací dráhu, je to jako vězeňský tábor. Strážní věže, šestimetrový plot proti divoké zvěři a zvědavcům. Uvnitř areálu je testovací trať obehnaná valem.“ Úmysl přeskočit přes plot s pomocí tyče Wulff zavrhl, nakonec si ale přece jen našel cestu k exklusivním fotkám. „Před svítáním jsme vyletěli s ultralightem do maximální výšky a pak s vypnutým motorem plachtili nad tajný areál. Se svítáním vyjely z garáží první prototypy, a tak stačilo jen cvakat.“
Wulff přiznává jediný profesionální neúspěch: nikdy se mu nepodařilo proniknout na Southern Hemisphere Proving Ground na Novém Zélandu, který je s 30 km sněžných cest a stálým mrazivým počasím alternativou k arktickým podmínkám na severu Evropy. 400hektarový areál v pohoří Jižní Alpy je proto zřejmě nejlépe zabezpečeným místem pro testování tajných prototypů.