K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?
Šokující zjištění, že ten první rychlostí stupeň tam není jen proto, aby měla převodovka víc koleček. Gratuluji...
Jinak můj dizlovy třílitr spojený s hdm se za normálních okolností rozjíždí jen na dvojku ;-)
Re: Proč většina článků na auto.cz končí v půlce ?
Co třeba vlastní zkušenosti autora, Nebo nedej bože video? Anebo aspoň něco konkrétního, čísla, statistiky, výpočty, srovnání životnosti, ceny... Prostě cokoliv k tématu. Jenže to by musel pan Dusil trochu přemejšlet, a to bolí.
Pane Dusile, vy tu děláte humory?
Co je tohle za bláboly?
"Spojka má tudíž funkci měniče charakteristiky spalovacího motoru, přičemž v tomto případě se jedná o měnič otáček." -> Měniče? A co kam a jak proboha spojka mění? Spojka je spojka, kdyby to byl měnič, říká se jí měnič.
"Splnit výše uvedené podmínky při rozjezdu vozidla znamená použít co možná nejnižší (nejlehčí) převod, tedy „jedničku“. Ta totiž přináší také nejvyšší točivý moment na kolech a tím i nejlepší předpoklad pro překonání jízdních odporů, které jsou při rozjezdu vozidla značné." -> A teď se podržte, odpory se s rostoucí rychlostí zvětšují.
Auto se v koloně už skoro zastaví, ale ještě velmi pomalu jede, když v tom se kolona rozjede. Hodit tam jedničku, nebo dvojku? Dost často v takové situaci potom hobluju spojku na dvojku. >:D
Pokud se to "neurve" moc, tak se snažím jet pomaličku pořád na tu jedničku a zastavovat a rozjíždět se co nejmíň. Pokud se v té koleně někdo nesnaží předjíždět, nebo kličkovat z pruhu do pruhu, tak nevidím důvod, proč poskakovat met za autem přede mnou.
Občas to asi ničemu neuškodí… u některých aut není potřeba na spojku sáhnout i několik set tisíc km, a že si tento interval trochu zkrátím o pár tisíc km, mě moc netrápí… Když není kam spěchat, tak i na dvojku se dá rozjet ke spojce šetrněji, než se někteří občas rozjíždějí na jedničku. Ale chce to i motor, který kultivovaně a alespoň trochu živě pobere i brzké puštění spojky a nejnižší otáčky blízko volnoběhu... tedy spíš atmosféru než nějaký downsizing s turbem.
Taky jsem včera psal v diskuzi pod Opelem, aby zabránili Natalovi vstup na tyto stránky.
Možná je Natali některý z redaktorů a jenom řeší letní dovolenou >:D
Ještě lze doplnit, že nejlepší je jezdit tak rychle aby se otáčky motoru pohybovaly při určitém rychlostním stupni okolo údaje nejvyššího točivého momentu udávaného výrobcem auta. Z toho potom logicky vychází, že pokud je rychlost auta nulová, ale otáčky motoru nulové nejsou (auto stojí) je dobré dosáhnout nejvyššího točivého momentu při co nejnižší rychlosti. K tomu právě slouží 1. rychlostní stupeň. Takže otáčkoměr v autě není jenom pro parádu.
Na obrázku zase hranatá koncovka řadící páky, proboha proč? :-O
Jednou mi Ladě nešlo zařadit nic jiného než trojka. Tak se na ní člověk rozjel, jel celou cestu a dával si velký pozor aby nemusel couvat. I tak se dalo >:D
Mimochodem v kamionu se pokud to není v kopci a není super naloženo se člověk rozjíždí většinou na velkou dvojku, tedy čtvrtý stupeň ;-)