Rusko poskytne automobilce AvtoVAZ přes 20 miliard rublů (přes 12 miliard korun)
Putin při návštěvě automobilky také prozradil, že si nedávno pořídil výrobek tohoto podniku, terénní automobil Lada Niva. "Už ji mám, brzy si ji zaregistruji," řekl o své nové ladě Putin. Dělníkům u pásu slíbil i to, že na "sto procent" budou mít dále svou práci. Firma podle ruského premiéra potřebuje peníze na uhrazení závazků vůči dodavatelům součástek a na splacení dalších dluhů. AvtoVAZ byl letos kvůli platebním sporům s dodavateli opakovaně nucen přerušit produkci.
Putin slíbil AvtoVAZu pomoc ve výši asi 20 miliard rublů v případě, že si firma dokáže sehnat dalších potřebných 90 miliard. Jednání s několika bankami již probíhají a podle zahraničních zdrojů se zřejmě prostředky firmě podaří zajistit. Rusko poskytne podporu také dalším domácím automobilkám - Kamaz má získat 4,6 miliardy rublů a GAZ Group 4 miliardy.
Ve zjevné reakci na Putinovu návštěvu akcie automobilky na moskevské burze vzrostly natolik (o skoro 40 %), že obchodování s nimi muselo být pozastaveno.
Ruský ministr průmyslu a obchodu Viktor Christěnko nicméně varoval, že celkový prodej automobilů v Rusku by se v letošním roce mohl propadnout o více než 60 procent. Předchozí prognóza ministerstva přitom počítala s poklesem o 40 procent.
Automobily jsou za nynější krize v Rusku citlivé téma. Premiér ve snaze ochránit domácí automobilky a přimět Rusy kupovat domácí výrobky zvýšil dovozní cla. To ale vyvolalo vlnu protestů. Na Dálném východě, kde protesty byly nejhlasitější, demonstranti premiéra "obdarovali" zdevastovaným žigulíkem, popsaným ironickými nápisy jako "Projeď se Voloďo!". "Pane Putine, jezdíte mercedesem. Proč ne volhou? Nejste vlastenec?" ptali se demonstranti na transparentech. A vysmívanou hvězdou ruského internetu se stala prokremelská aktivistka, která na provládním shromáždění okřikovala kritiky domácí produkce, aby buď naučili Putina dělat kvalitní auta, jestli to sami dokážou, anebo ztichli.
Clo zavedené na počátku roku má znevýhodnit zahraniční produkci. Ruský trh ale stále čeká na to, až se tento krok naplno projeví. Dovozci se zavčas předzásobili, a tak v nabídce bylo dosud stále mnoho vozů za loňské ceny. Přesto zaznamenal ruský trh meziroční propad v lednu o 33 % a v únoru o 38 %. Analytici loni odhadovali, že se Rusko stane největším automobilovým trhem v Evropě. V roce 2008 se tam prodalo 2,7 milionu aut. Značku VAZ mělo přes 620 tisíc vozů. Škoda Auto zaznamenala na ruském trhu v minulém roce více než 50 tisíc prodaných vozů, z toho asi 37 tisíc vozů bylo smontováno přímo v ruské Kaluze, kde Škoda společně s ostatními značkami VW Group vyrábí. Rusko bylo jejím čtvrtým největším odbytištěm a jedním nejvíce rostoucích (+80 %).
Automobilka AvtoVAZ tento měsíc oznámila, že v celém letošním roce sníží výrobu minimálně o 36 % z loňských 920.000 vozů (zahrnuta i produkce společných podniků s GM) kvůli poklesu poptávky v důsledku světové finanční krize. Mezi pěti v Rusku nejprodávanějšími modely jsou hned čtyři Lady. Za nejžádanější Priorou (v únoru 15,6 tisíce ks) jsou dvě letité modelové řady (Samara, 2105/2107), které zákazníky lákají především na nízké ceny.
Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers nedávno předpověděla, že celkový prodej automobilů v Rusku by se letos mohl snížit o 25 až 50 % kvůli klesající dostupnosti úvěrů, rostoucí nezaměstnanosti, pomalejšímu růstu osobních příjmů a poklesu hodnoty rublu. Dodala, že ruský trh s automobily se vrátí na úroveň z doby před dvěma lety.
Putin, který býval důstojníkem sovětské tajné služby KGB, se netají zálibou v automobilových veteránech sovětské provenience. Ve svém majetkovém přiznání uvedl, že vlastní dva vozy GAZ-21 ze 60. let, což jsou i v Česku známé volhy, a přívěsný vozík. Jedno soukromé moskevské muzeum veteránů se zase pyšní "záporožcem", lidovým vozítkem ukrajinské produkce, jehož majitelem prý býval právě Putin.