Rusové s nadšením i skepsí hledí na prototypy domácích hybridů

Rusové s nadšením i skepsí hledí na prototypy domácích hybridů

 
 

"Tři čtvrtiny návštěvníků nám drží palce, ostatní nevěří a láteří," připouští konstruktér nových ruských elektromobilů.

S nadšením i pochybami hledí Rusové na prototypy ekologicky čistých vozítek s hybridním pohonem, které miliardář Michail Prochorov slibuje začít vyrábět a prý i lacino prodávat od příštího roku.

Koncepty vozů, nazvaných ruskou hláskou ë (jo), jsou nyní k vidění v centru Moskvy ve třech provedeních - dravě vyhlížející kupé, rodinný "mikrovan" a dodávka s rozměrnou skříní pro náklad.

Přes sliby o brzkém zahájení výroby však zatím nestojí ani základy příští továrny. Z té má od druhé poloviny příštího roku sjíždět 10.000 vozů ročně; stavět se má prý začít příští měsíc.

Pochyby expertů budí Prochorovův záměr investovat do projektu jen 150 milionů eur, o rentabilitě výroby ani nemluvě. Je tak otázkou, zda Rusové uspějí tam, kde si věhlasné automobilové koncerny dosud spíše vylámaly zuby.

V hale, kde jsou prototypy vystaveny, tak nepřijímají ani závazné objednávky. Odnést si lze jen prospekty a plakáty. Atmosféra skoro připomíná počátky masové motorizace, žádný velký nával ale v hale nepanuje. Podle průvodců však prý na odhalení prototypů krátce po Novém roce přišly hotové davy.

"Není tu žádná převodovka, ani kardan, vystačíme jen s kabely," vysvětluje Alexandr Kurban z konstruktérského týmu. "80 až 90 procent dílů bude z Ruska," ujišťuje mladý designér Andrej Trofimčuk, který dosud pracoval v japonských a německých službách a ë je pro něj první velký projekt.

Všechna čtyři kola jsou poháněna dvěma elektromotory, po jednom na každou nápravu; celkový výkon je kvůli daním přiškrcen na 60 koňských sil, což má stačit k rychlosti až 130 kilometrů za hodinu. Elektřinu vyrábí rotační motor originální konstrukce, zásobovaný z dvacetilitrové nádrže benzínem anebo propan-butanem z tlakových lahví o objemu 14 metrů kubických plynu; zvládl by však i naftu či zemní plyn. Vůz se tak obejde bez drahých a těžkých baterií a sériová karosérie má být vyrobena z kompozitů a plastů lehčích a pevnějších než ocel. Vůz si tak má vystačit jen s 3,5 litru paliva na 100 kilometrů.

Řidič si vystačí s volantem, dvěma pedály (plynu a brzdy) a dvěma tlačítky na přístrojové desce - pro přepínání pohybu vpřed a vzad a s tlačítkem ruční brzdy. Vše ostatní obsluhuje přes dotykovou obrazovku, která obsahuje i satelitní navigaci, klimatizaci, rozhraní pro mobilní telefon či umožňuje strávit čas v zácpě sledováním filmů.

Jízdní zkoušky však mají teprve následovat, stejně tak bariérové a další testy. Řada klíčových dílů je teprve ve vývoji.

"Moc se mi líbí, s chutí si ho koupím," říká čtyřicátník Alexej, který i s manželkou přicestoval speciálně na obhlídku z asi 500 kilometrů vzdáleného Nižného Novgorodu. "Potřebujeme obyčejné malé auto, které moc nežere," vysvětluje a doufá, že skutečná cena se příliš nemine se slibovaným ekvivalentem čtvrtmilionu korun. Byl by ale ochoten zaplatit i o třetinu více.

"Nejlíp vypadá kupé, docela vážně přemýšlím, že si ho příští rok pořídím," vykládá třicátník Sergej z okolí Moskvy. Do práce dojíždí, a tak denně tráví za volantem tři hodiny. "Jasně, mohl bych jezdit i vlakem a metrem. Ale raději sedím v teple a pohodlí," říká.

"Zamlouvá se mi hlavně celý koncept, že je to čisté, žádná špína od oleje," přikyvuje Moskvan Maxim a lituje, že vůz si nelze rovnou na místě koupit.

Nechybějí ale ani skeptické hlasy. "U prototypů lze naslibovat modré z nebe, ale mockrát jsme už zažili, že skutek utek," krčí rameny jeden z návštěvníků a od haly odjíždí v laciném autu z dovozu. "Tři čtvrtiny návštěvníků nám drží palce, ostatní nevěří a láteří," připouští konstruktér Alexandr.

Pokud by se mladému týmu podařilo s "novou filozofií" uspět, byl by to průlom. Ale dějiny se jen hemží nápady, které tvůrci nedokázali zužitkovat. Podle jedné z fám i jednorázové plenky prý původně vymysleli Rusové - nikoliv však pro mimina, ale pro odstřelovače. Na komerční využití žádný z generálů ani z kapitánů sovětského průmyslu prý nepomyslel.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům Exmanažera Fotbalové asociace Syneckého obvinili kvůli Peltovým odposlechům

Policie obvinila bývalého bezpečnostního manažera…

Apple expanduje, převezme hudební aplikaci Apple expanduje, převezme hudební aplikaci

Americká technologická společnost Apple se dohodla na…

 

Štítky Elektromobil

 

Přidat názorDiskuse: Rusové s nadšením i skepsí hledí na…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 





 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Dnes 18:50

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak je skladovat, aby na Vánoce zazářily

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak…

Na Vánoce musí být mnoho věcí připraveno dopředu. Jenže, jak vše správně uskladnit a uchovat, aby to na Štědrý…

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným zbraním. Oceněná přežila Hirošimu

Nobelovu cenu míru dostali bojovníci proti jaderným…

Představitelé Mezinárodní kampaně za zrušení jaderných zbraní (ICAN) v neděli na ceremoniálu v norské metropoli…

 

iSport.cz

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně to frčí, říká o trati

Samková měla zevlovací den, teď čeká masakr. Pěkně…

Snowboardkrosařce Evě Samkové začíná hlavní část olympijské zimy. V nejvýš položeném alpském středisku ve…

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví historické čtvrtfinále

Fantazie! Házenkářky na MS vyřídily Rumunky, slaví…

České házenkářky se v osmifinále mistrovství světa postaraly o velké překvapení, v Lipsku zvítězily nad…

 

Reflex.cz

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Tajná válka CIA v Laosu: Každý den umírá další člověk

Zatímco pozornost světové veřejnosti se soustředila na válku ve Vietnamu, Spojené státy v tichosti bombardovaly…

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Causa Otčenáš: Papež neomarxista cenzuruje Ježíše

Neomarxistická korektnost proniká i do oblastí, kde to opravdu překvapí. Papež František vyzval ke kritické…