Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Martin Machala
Diskuze (17)
Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!

Poprvé jsem si mohl vyzkoušet Focus RS v ostřejším nasazení, stejně tak osmiválcový mustang, připravena ale byla třeba taky Fiesta ST a pak pár mustangových bonbonků – potuněné kousky od českého specialisty Mustang Evolution.

Nejdřív jsem začal Fiestou ST a musím jen potvrdit hlasy kolegů, které se postupem času nesly boxy - tenhle nejslabší účastník mosteckého fordího blbnutí byl nakonec možná nejzábavnější. Z šestnáctistovky o výkonu 134 kW nešel vůbec žádný strach, jezdilo se jednoduše stylem plný plyn a plné brzdy. Podvozek – na běžné silnici často zbytečně tvrdý, se v Mostě cítil skvěle, netrestal, když jste uprostřed zatáčky ubrali plyn, jenom lehce odsadil zadek. Fakt srandovní autíčko.

A pak jsem už postoupil na vyšší řidičský level, do Focusu RS. Tohle auto jsem zatím řídil jenom jednou velmi krátce a navíc po městě. Tady jsem vzhledem k ultratvrdému podvozku samozřejmě velice trpěl. V Mostě přepínám do okruhového režimu a po zahřívacím kolečku zkouším, co ten čtyřválec 2.3 EcoBoost vlastně umí. Řekněme, že toho umí opravdu dost. Zátah je díky 440 N.m už takový, že jsem na technickém Mostě začínal mít lehce staženou… Jo, jede moc hezky, lineárně, pěkně odspodu, mocně… RS taky slušně brzdilo, v zatáčkách jsem z něj však popravdě měl trochu divný pocit. Čtyřkolka rozdělující točivý moment mezi nápravy, na té zadní soustava spojek, která umí poslat na jedno vnější kolo až sto procent momentu, do toho přibrzďování na přední nápravě… Nemohl jsem se zbavit dojmu, že se tohle všechno v oblouku mezi sebou hádá a Focus RS skoro co metr mění svůj charakter. Chvilku je nedotáčivý, pak zas přetáčivý, potom chvilku jede neutrálně. Může to být samozřejmě hodně rukama, v Mostě jsem s er-esem nestrávil tolik kol, abych s ním spolehlivě našel společnou řeč a poznal, kde se schovávají jeho schopnosti. Třeba bych se s ním nakonec naučil jezdit. Takhle mi Focus RS připadá trochu nepředvídatelný.

To osmiválcový mustang s manuálem, tam to bylo naprosto jednoduché – moc plynu a zadek okamžitě vybočil. S tímhle autem by za chvilku jezdilo bokem i řidičské jelito, na výjezdu z pomalých zatáček stačilo jenom víc přišlápnout plyn a mustang se vesele hrnul bokem. Jenom je to prostě obrovské a těžké auto, podvozek na okruh moc měkký a brzdy trochu slabší. Bylo to docela dobrodružství, ubrzdit kymácejícího se mustanga do první šikany mosteckého okruhu. S touhle americkou legendou bych si daleko spíš zařádil někde na letišti, na okruhu byl přece jenom těžkopádnější.

Bonbónky od Mustang Evolution

V Mostě nám bylo vysvětleno, že Mustang Evolution je obchodní značkou firmy Unitesta, která se jinak specializuje na užitková vozidla. Když si ale pan majitel v roce 2008 koupil svůj první mustang, rozhodl se, že začne tyhle americké pony cary upravovat. A dnes to Jan Starosta dotáhl až na vlastní závodní speciál GT4, s nímž nás v Mostě vozil. Bylo to hodně syrové svezení, vlastně doslova, krásný mustang měl v Mostě svou premiéru, auto dali dohromady teprve v předvečer akce. Překvapila manuální převodovka, se sekvencí se prý ale do budoucna počítá.

A pak tu byl ještě jeden okruhový „taxík“. Firmou Mustang Evolution upravený bílý kabriolet, jehož osmiválec to díky kompresoru dotáhl až na 737 koní. V pražských Letňanech si však pohráli i s podvozkem a brzdami, což byla se skokovým nárůstem výkonu změna naprosto srovnatelná. Víc než citelná i z místa spolujezdce, za volantem totiž seděl Martin Prokop.

Je to sice hlavním povoláním soutěžák, v poslední době se čím dál víc specializuje na dálkové rallye, i na okruhu ale zkušenosti má (v jednom z vytrvalostních závodů dělal parťáka Robertovi Kubicovi) a mustang ho evidentně bavil. Pro mě byly největším zážitkem brzdy, v porovnání se standardním modelem daleko účinnější. Jak se těch osmnáct metráků rovnalo do první šikany… Martin s mustangem trochu práce přece jenom měl, plné brzdy z nějaké dvoustovky tenhle kabriolet mírně zneklidnily, stopu však udržel.

Možná jenom, kdyby se uvedené úpravy od Mustang Evolution dotkly fastbacku, bylo by svezení ještě působivější, kabrio se lehce kroutilo.

Edice je tady!

V Mostě jsme si mohli prohlédnout taky jednu moc pěknou novinku u Focusu RS – sadu RS Edition. Tuhle specialitku od Ford Performance poznáte zvenčí podle černé střechy, ve stejném odstínu je i zadní spoiler nebo kryty vnějších zpětných zrcátek, uvnitř pak na sebe RS Edition upozorňuje dvoubarevnými Recary. Určitě hezké, nejdůležitější je však samozřejmě samosvor na přední nápravě. Jsem docela zvědavý, jak tahle přidaná hodnota změní jízdní vlastnosti Focusu RS. Jak jsem napsal, z needičního er-esa jsem byl mírně nesvůj, tak snad se někdy svezu. V Mostě to bohužel neklaplo, nikoliv vinou Fordu… A teď ještě, co za to. Na sadu RS Edition si připravte 111.000 Kč.

Martin Machala
Diskuze (17)
27. 9. 2017 09:12
Re: RSo
Nedopadlo to tak, že by z auta byla totálka, ale poslali to do svodidel...celý bok >:D
Avatar - speedfred
25. 9. 2017 22:33
Re: RSo
To sú tý dvaja čo píšu aj do časopisu Speed ?
Avatar - m.z.
25. 9. 2017 11:34
Re: RSo
Ale, to jsou takové šikulky? Nějaké podrobnosti?
Avatar - Enthusiastic.driver
25. 9. 2017 07:58
Re: RSo
Chceš mi říct, že drajf pohřbil další auto? To už je tak desáté, ne? 8-s
Avatar - m.z.
24. 9. 2017 22:09
Re: RSo
Jak ho zrušili?