Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2009: Ve středních MPV nejprodávanější Scénic, mezi velkými S-Max

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Mezi středními MPV patří v září prvenství opět Renaultu Scénic, ve velkých zvítězil Ford S-Max.

Meziroční propad registrací malých MPV o 40 %

Domácí lídr kategorie malých MPV Roomster zaznamenal v říjnu jen 266 registrací, jeho podíl ve třídě překročil lehce 64 %. Druhý byl opět Citroën C3 Picasso, který měl na kontě 55 vozů. Třetí místo obsadil překvapivě nejmenší Mercedes, tedy třída A (35). Opel Meriva se musel spokojit se čtvrtou příčkou (31 kusů), pátá patří Matrixu (17). Grand Modusy se prodaly jen tři, Musa žádná.

Roomster si oproti říjnu 2008 pohoršil o 43,8 %, před rokem měl na kontě 473 vozů. Mercedes A má tentokrát mohutný nárůst 105,9 % (ze 17 aut). Opel Meriva vykazuje naopak pád, a to ještě větší než Roomster, -49,2 %, v desátém měsíci loňského roku jich bylo zaregistrováno 61. Hyundai Matrix ztratil 68 aut (z 85), tedy -80 %. Renault Modus zaznamenal dokonce -92,9 % (!) (o 39 vozů méně). Celkové registrace meziročně spadly zejména díky neúspěchu Roomsteru o 40 %, z 678 na 407 kusů. Ale jak vidno, ani Meriva, Matrix a Grand Modus se nemohou pochlubit lichotivými výsledky, situaci zachraňují letošní nováček C3 Picasso a áčko od Mercedesu.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v říjnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2009 1-10/2009 10/2009 1-10/2009
1. Škoda ROOMSTER 266 3225 65,4% 64,1%
2. Citroen C3 PICASSO 55 379 13,5% 7,5%
3. Mercedes-Benz A 35 219 8,6% 4,4%
4. Opel MERIVA 31 630 7,6% 12,5%
5. Hyundai MATRIX 17 412 4,2% 8,2%
6. Renault MODUS 3 165 0,7% 3,3%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 0,1%
- CELKEM 407 5034 100,0% 100,0%

Extravagantní škodovka si od ledna do října připsala na konto 3.225 kusů. Druhá Meriva má 630 a třetí Matrix 412 registrací. Citroën C3 Picasso je stále čtvrtý (379), na jihokorejského soupeře mu ale chybí už jen 33 nových vozů. Následují Mercedes-Benz A (219) a Renault Modus (165). Pro luxusní Musu od Lancie se letos rozhodli zatím jen 4 zákazníci. V pořadí od začátku roku tedy k žádné změně nedošlo.

Registrace Roomsteru se meziročně propadly o 44,7 % (-2.602 vozů). Meriva si i přes říjnový neúspěch vede nadále velmi dobře, její vzestup je sice už jen +136,8 %, ale i tak jde o velmi pěkný výsledek, loni našlo své majitele 266 malých opelů. Všichni ostatní mají ztrátu, až na Musu, které se ovšem opět neprodal ani jeden kus. Matrix vykazuje -39,7 % (-271 aut), počet nových áček klesl o 6,8 %, prodalo se jich o 16 méně. Díky říjovému výsledku se tak propad malé trojcípé hvězdy zmírnil. Nedaří se Grand Modusu (- 49,1 %, loni 324, letos - 159). U Musy představují letošní čtyři registrace překonání loňských o 1 vůz (+33,3 %), v jejím případě se jedná o statistickou perličku, která se navíc nemění.

Trh v této třídě za deset měsíců ztratil 31,4 %, za stejné období loňského roku bylo zaregistrováno celkem 7.338 vozů, letos 5.034, tedy o 2.304 méně! Na vině je samozřejmě razantní pokles Roomsteru, který jen částečně eliminují Meriva a letošní nováček C3 Picasso.

Podíl vznětových motorů u malého MPV z domácí produkce činil 10,2 % (27 vozů). C3 Picasso mělo tentokrát pouze čtyři vozy, jejich podíl na celkových registracích byl 7,3 %. Čtyři automobily s motorem CDI měl i Mercedes A, u něj to ovšem znamená 11,4 %. Z dalších modelů stojí za zmínku snad pouze Hyundai Matrix (6 kusů, 35,2 %). Takřka shodného podílu dosáhl Grand Modus, dva byly zážehové a jeden vznětový, tedy jedna třetina, úspěch ale pochopitelně snižuje počet nově zaregistrovaných vozů, který byl velice nízký. V přehledu jsme vynechali Merivu, která se prodávala výhradně se zážehovými motorizacemi.

První tři modely ve střední třídě měly v říjnu přes 100 registrací

V říjnu zvítězil ve střední třídě velkoprostorových vozů podruhé za sebou Renault Scénic, dosáhl 161 kusů. Na stupně vítězů se vrátil Logan MCV, patří mu druhá příčka (137), třetí Citroën C4 Picasso skončil na 119 vozech. První trojka tak má nebývale vysoké počty, překročila stovku registrací a v říjnu jí patří těsně nad 60 % trhu! Čtvrtý je Seat Altea (46), o jediný kus zaostal Peugeot 3008, který nejlepší pětku uzavírá (45).

Scénic si oproti loňskému říjnu polepšil o mohutných 257,8 %, registrace za desátý měsíc roku 2008 se zastavily na 45 vozech. Nové generaci se tak nebývale daří, což znamená titul Skokana roku, ostatní soupeři se takovým navýšením pochlubit nemohou. Logan MCV naopak ztratil (-27 aut, tedy -16,5 %). Citroën C4 Picasso má o 58 vozů více než loni, což znamená zisk 95,1 % a třetí největší postup. Seat Altea také vykazuje nárůst, ale menší: 39,4 % (+13 kusů). Ford C-Max sice tentokrát z Top 5 těsně vypadl, ale patří mu druhý největší skok +137,5 % (ze 16).

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v říjnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2009 1-10/2009 10/2009 1-10/2009
1. Renault SCENIC 161 617 23,2% 11,9%
2. Dacia LOGAN MCV 137 1103 19,8% 21,3%
3. Citroën C4 PICASSO 119 673 17,2% 13,0%
4. Seat ALTEA 46 398 6,6% 7,7%
5. Peugeot 3008 45 162 6,5% 3,1%
6. Ford C-MAX 38 572 5,5% 11,1%
7. Volkswagen TOURAN 36 287 5,2% 5,6%
8. Mercedes-Benz B 24 245 3,5% 4,7%
8. Toyota VERSO 22 87 3,2% 1,7%
10. Citroën XSARA PICASSO 21 298 3,0% 5,8%
11. Kia CARENS 15 249 2,2% 4,8%
12. Ford TOURNEO CONNECT 8 86 1,2% 1,7%
12. Opel ZAFIRA 8 128 1,2% 2,5%
14. Mazda 5 6 104 0,9% 2,0%
15. Toyota COROLLA VERSO 5 129 0,7% 2,5%
16. Fiat MULTIPLA 1 9 0,1% 0,2%
16. Honda FR-V 1 22 0,1% 0,4%
- Ostatní modely 0 2 0,0% 0,0%
- CELKEM 693 5171 100,0% 100,0%

O úspěchu ovšem nemůže hovořit Opel Zafira, kterému tentokrát patří nelichotivý titul Propadáku roku. Stačil mu k němu pokles o 83,7 % (ze 49 na 8 vozů). Více má už jen Corolla Verso, ale ta se doprodává a do pořadí se vrátila po měsíční absenci. Trh v této třídě ale meziročně vzrostl o významných 23,5 %, z 561 na 693 kusů.

Ačkoli je zařazení Dacie Logan MCV mezi velkoprostorové vozy poněkud sporné (ale běžná kombi nemají rozvor 2,9 m a výšku přes 1,6 m), stále vládne celoročnímu pořadí s 1.103 kusy. Vítězství v roce 2009 jej již nemine, pronásledovatelé mají obrovskou ztrátu. Na druhém místě skončil Citroën C4 Picasso s 673 registracemi, třetí Renault Scénic má 617 aut a bez problémů přeskočil Ford C-Max, který během tří měsíců spadl o dvě příčky, nyní je až čtvrtý (572). Seat Altea končí zatím se 398 vozy pátý a zřejmě si toto umístění udrží, nejbližší soupeř Xsara Picasso na něj totiž ztrácí rovnou stovku.

Logan MCV má ve srovnání s loňskem o 26,2 % méně (-392 vozů), ostatní přední zástupci této třídy se ale zlepšili. C4 Picasso má +2,9 % (+19 aut), Scénic pak +13,2 % (o 72 registrací více). Ford C-Max vykazuje stále velký skok, +77,6 % (před rokem 322, letos nárůst o rovné čtvrt stovky). Zbývá Altea, i ta získala 1,5 %, respektive 6 registrací. Zatímco v říjnu se z nejlepší pětky zlepšil jen C-Max, nyní jsou to tedy již čtyři modely!

Celý trh středních MPV ovšem zatím ztratil 520 registrací, propadl se z 5.691 na 5.171 kusů, tedy o 9,1 %. V poslední době se pohyboval kolem dvaceti procent, v říjnu však radikálně klesl, tato kategorie se tedy uzdravuje.

Podíl dieselů v první pětce vypadá následovně: Scéniců se vznětovými motory se prodalo v říjnu 47 (29,2 % z celkového počtu), Loganů MCV 39 (28,5 %), Picass C4 28 (58,8 %), Altea má na kontě 18 registrací vozů s agregáty spalujícími naftu (39,1 %), a Peugeot 3008 21 kusů (46,7 %).

V kategorii velkých MPV zvítězil Ford S-Max

V žebříčku největší kategorie minivanů nedominovaly tentokrát dvě luxusní dodávky, tedy Multivan a Viano, ale Ford S-Max. Pořadí navíc vypadá velice zajímavě, neboť na prvních čtyřech místech se prostřídaly dva modely modrého oválu s dvěma od Volkswagenu. První je tedy S-Max s 26 registracemi, Multivan jich měl o 6 méně, tedy 20, na třetím místě skončil Ford Galaxy (16) a čtvrtá příčka patří již čtrnáct let vyráběnému VW Sharan (12). Top 5 uzavírá Mercedes Viano s desítkou nových vozů.

Meziroční srovnání dopadlo pro první pětku tentokrát velmi zajímavě. Začněme pozitivněji, tedy nárůsty: S-Max má +116,7 % (loni 12) a jeho dvojče Galaxy dokonce +433,3 %, před rokem se prodaly pouhé tři vozy, říjen 2009 byl tedy pro tento model nadmíru úspěšný. Oba Volkswageny, Multivan i Sharan, zaznamenaly kuriózní výsledek: mají stejně aut jako loni! Jediným, kdo si z pětice nejlepších pohoršil, byl Mercedes Viano s výsledkem -58,3 %, ztratil 14 registrací.

Přeborníkem mezi skokany je tentokrát již zmíněný Galaxy, propadák je také jasný. Stal se jím Chrysler Voyager s -88,9 %, loni měl devět aut, letos jen jediný vůz a to ještě užitkový. Říjen znamená pro celý trh opět ztrátu, registrace se snížily o 4,5 % (ze 111 na 106 aut).

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v říjnu 2009
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 10/2009 1-10/2009 10/2009 1-10/2009
1. Ford S-MAX 26 220 24,5% 20,0%
2. Volkswagen MULTIVAN 20 251 18,9% 22,8%
3. Ford GALAXY 16 74 15,1% 6,7%
4. Volkswagen SHARAN 12 86 11,3% 7,8%
5. Mercedes-Benz VIANO 10 192 9,4% 17,4%
6. Kia CARNIVAL 8 72 7,5% 6,5%
7. Renault ESPACE 6 53 5,7% 4,8%
8. Seat ALHAMBRA 3 39 2,8% 3,5%
9. Ford TOURNEO 2 11 1,9% 1,0%
10. Citroën C8 1 8 0,9% 0,7%
10. Chrysler VOYAGER 1 41 0,9% 3,7%
10. Mitsubishi GRANDIS 1 7 0,9% 0,6%
- Ostatní modely 0 48 0,0% 4,4%
- CELKEM 106 1102 100,0% 100,0%

Ve statistice od ledna je v na prvním místě stále VW Multivan (251), na stříbrné příčce najdeme Ford S-Max (220), trojcípá hvězda modelové řady Viano již ztrácí 28 vozů (192). Na čtvrtém místě je VW Sharan (86), pátý Ford Galaxy (74) nahradil v první pětce Kiu Carnival (72). Celkový objem trhu v největší třídě velkoprostorových aut klesl za deset měsíců roku 2009 o 19,2 %, z 1.364 na 1.102 vozů.

V meziročním srovnání si první pětka vede takto: Multivan -3,1 %, S-Max se hodnotou 0,5 % vrátil do plusu, Viano má naopak -34,2 % a Sharan -44,5 %. Tím ovšem pády končí, Galaxy má o 24 registrací více než loni, tedy +48 %.

Jaké byly podíly vznětových verzí v říjnové Top 5? Čtyři vozy měly pod kapotami pouze motory spalující naftu: Volkswageny Multivan a Sharan, Mercedes Viano a také Ford Galaxy dosáhly stoprocentního podílu. Naftových S-Maxů bylo celkem 24 (92,3 %), prodaly se tedy dva zážehové. V této třídě jde o obvyklé výsledky, velké vany se prodávají hlavně s úspornými turbodiesely, které jsou pro tyto vozy přece jen vhodnější kvůli vyššímu točivému momentu a nižší spotřebě. Dokáží si poradit i s plně naloženým vozem.

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
28. 11. 2009 16:30
Re: MPV
Nerozumiem, prečo Tourneo Connect jednoducho (ak už to nejde opačne) nemôžeš dať k malým dodávkam, ako je s nimi Tepee, osobné Berlingo alebo Kangoo, či Caddy Life - ani jeden z nich nie je menej"osobný" ako Connect. U všetkých je rozdiel medzi užitkáčom a osobákom iba vo vybavení karosérií, plechy aj technika sú detto, takže je trochu mimo, ak jeden voz počítame k MPV a ostatné nie. Proste mi to stále nejde do hlavy. Nepreberáš predsa kompletné tabuľky SDA, alebo áno? ;-)
28. 11. 2009 16:02
Re: MPV
Kompletní statistiky SDA jsou ke stažení na www.sda-cia.cz. Oni mají v MPV i užitková auta typu Transporteru nebo Transitu, taktéž menší (Doblo, Berlingo, Partner). Jenže - kombinují je i s N1 a dodávkové Berlingo není MPV, že. Prostě jsem vyzobal při dělení MPV skutečná velkoprostorová auta plus "luxusní dodávky". Logan MCV, Tourneo Connect a Peugeot 3008 jsou těžko zařaditelné modely, proto je nechávám tam, kde jsou. Tourneo Connect nemůžu ani přiřadit k Transitu Connect (dodávky dělám dvakrát ročně), protože SDA je pytlíkuje s velkými Transity...
27. 11. 2009 23:27
Re: MPV
Však to - rieši sa to vždy, resp. sa o tom píše, a stále je to tam jak päsť na oko.
27. 11. 2009 17:24
Re: MPV
OPRAVENO, díky za upozornění
27. 11. 2009 17:16
Re: MPV
Aha, pardon, tak jak se dívám, vloudil se mi tam S-Max místo C-Maxe. Jdu to opravit.