Saab 9-3 Sport-Hatch Concept – pro cesty za dobrodružstvím

Saab 9-3 Sport-Hatch Concept – pro cesty za dobrodružstvím

 
 

Není to tak dávno, co se nás snažili automobiloví výrobci přesvědčit o nutnosti vlastnit alespoň tři vozy: městské vozítko na nákupy, reprezentativní vůz pro práci a velkoprostorový automobil pro aktivní víkendy a dovolenou. Zřejmě nejen v Česku je tato představa mimo možnosti peněženek a automobilky se najednou předhánějí v představování univerzálních vozidel.

A také Saabův koncept z Motor Show ve Frankfurktu se snaží předvést možnosti posouvání hranici mezi třídami a ve svém Sport-Hatch Conceptu kombinuje velké kombi anglicky zvané „wagon s kompaktním hatchbackem. Zatímco „wagon je ideálním dopravním prostředkem pro aktivní trávení volného času, který nám umožní pohodlně převážet lyže, snowboardy, kola a jiné sportovní nářadí, kompaktnější a elegantnější hatchback poskytuje lepší jízdní vlastnosti. Ostatně rozhlídněte se teď v zimě v kterémkoliv lyžařském středisku u nás či ve světě a uvidíte spoustu sportumilovných lidí, kteří již podle svého vybavení rozhodně nemají hluboko do kapsy a bude vám jasné, kam Saab míří.

Koncepčně se jedná o pětidvéřový čtyřsedadlový vůz střední třídy se zadní stěnou ve stylu kombi. Designově tento prototyp navazuje na předchozí koncept "9-3X cross-over coupé", stojícího na rozhranní off-roadu a kupé, a současný "9-3 sport sedan". Exteriér zaujme svou dynamičností a kompaktními proporcemi. Pro tuto třídu netypická dvacetipalcová kola jsou posunuta blíže k rohům karosérie díky rozvoru 2700 mm a rozchodu rozšířenému oproti Sport Sedanu o 56 respektive 60 milimetrů (1580 mm vpředu a 1566 mm vzadu). Spolu se sníženým podvozkem je posaz vozu skutečně sportovní. Spodní okraj bočních oken výrazně stoupá směrem vzad, zatímco jejich vrchní okraj od B sloupku vzad klesá. To vzbuzuje dojem dynamiky i přesto, že samotná střecha je v konstantní výšce – další důkaz toho, že kombi je možno tvarovat velice atraktivně bez omezení užitné hodnoty. Veškeré zasklení kromě světlometů je zabarveno do zelena. Hitem poslední doby je prosklená střecha a Saab nezůstává pozadu, když se skleněný střešní panel táhne po celé délce střechy až po integrovaný zadní spoiler.

Předek vozu je evolucí tradiční Saabovy masky, tentokrát však v kombinaci s novými světlomety propůjčuje vozu ještě sportovnější vzezření. Centrální díl mřížky chladiče je protažen až do nárazníku. Ten nese výrazný hlavní vstup chladicího vzduchu se dvěmi menšími otvory po stranách pro chlazení předních brzd. Přední světlomety jsou projektorové v kombinaci s LED diodami uspořádanými do třech horizontálních linek.

Zadní partie je tvarována ve stylu hatchbaku s poměrně krátkým zadním převisem. Zadní okno tvoří se zadními trojúhelníkovými světly dojem jednolité skleněné plochy. Zadní svítilny kombinují LED diody pro koncová a brzdová světla s žárovkovými směrovými a zpětnými světly. Páté dveře se vyklápí vzhůru motoricky a odhalují vstupní otvor sahající až po ložnou plochu.

Celkově je vnější design velice čistý a vzbuzuje dojem síly. Týmu stylistů se podařilo posunout vizuální těžiště vpřed v porovnání s tradičními „wagóny a zbavili se všech stylistických „nectností těchto čistě praktických vozů a to přesto, že zůstaly zachovány přepravní schopnosti, jak se dočtete dále. V neposlední řadě je třeba poznamenat, že Saab zůstal věrný svému charakteru a nenechal se strhnout módní vlnou někdy až násilného užívání ostrých hran a je si zřejmě jistý svou tradiční klientelou.

Zrovna tak jako v exteriéru i v interiéru využívá Saab to nejlepší z tradic skandinávského designu a je i zde věrný jednoduchým a čistým liniím bez ostrých hran a násilných průniků ploch. Vnitřku kabiny vévodí čtveřice sedadel Recaro v provedení kombinace světlé kůže a textilu. Je poněkud zarážející, že automobil této velikosti zaměřený na užitnou hodnotu je pouze čtyřmístný, dá se však očekávat, že případná sériová podoba by alespoň provizorní páté místo poskytla. Sedadla a celý interiér je tvarován sportovně a přenáší tak vnější vzezření vozu i dovnitř. Důležitým motivem je užití kompozitního materiálu v tmavém, kouřovém odstínu. Ten je hojně využit na hlavním panelu přístrojové desky i ve výplních dveří a tvůrci využili jeho lesklého povrchu k zrcadlení světla procházejícího střechou. To je zajisté velmi působivé, ale otázkou zůstává, jak by právě tyto odlesky působily na řidičovu pozornost. Také použití kompozitu a hliníku na volantu nebude především v zimních měsících ničím příjemným, ale nebuďme přízemní – jedná se o studii, tak se nechme unášet ladností tvarů a hrou světel.

V horní části středového panelu je umístěn rozměrný dotykový display informačního systému. Jde o další vývoj Saabova „Night Panelu, kdy při noční jízdě svítí na přístrojové desce jen nezbytně důležité údaje a právě výše zmíněný display omezuje množství prosvětlených ovladačů. Kromě obrazovky a štěrbiny pro vkládání CD najdeme na středové konzoly jen čtyři rozměrné ovladače. Je skutečně zajímavé sledovat odborníky na ergonomii, jak se snaží „poprat s přívalem informačních technologií do automobilů. Saab však vždy těžil ze svých aktivit v leteckém průmyslu, který má již podobnou zkušenost za sebou. Možná právě dotykový display je další z leteckých inspirací. Užitečnou funkcí je programovatelný „status checks neboli kontrola různých funkcí vozu. Informace například o tlaku v pneumatikách, použití bezpečnostních pásů nebo o předních a zadních odstupech od překážek jsou promítány na display v centrálně umístěném rychloměru. Cestující na zadních sedadlech se mohou těšit z informačních technologií prostřednictvím DVD/video obrazovky umístěné na zadní straně přední loketní opěry.

Zatím jste četli o vybroušeném designu a vyspělé elektronice, takže teď pojďme ke slibované účelovosti vozu. Dnešní kombi často nabízí trvale namontované podélníky pro snazší montáž střešních nosičů. Je to praktické, avšak těžko můžeme hovořit o eleganci nebo čisté aerodynamice. „Sport-Hatch má pro tyto účely ve střeše integrované čtyři úchyty pro snadnou montáž různých střešních boxů. Je libo přepravovat bicykly? K dispozici jsou vám střešní úchyty pro přední vidlice a nosníky pro uchycení zadních kol k pátým dveřím. Kola se pak vyklápí spolu s pátými, hydraulicky poháněnými dveřmi. Aerodynamická výhoda tohoto řešení je zřejmá. Zavazadlový prostor má slušný objem 410 litrů, který je možné sklopením zadních sedadel do roviny s ložnou plochou zvětšit na 1350 litrů. Navíc je k dispozici dalších 120 litrů objemu pod podlahou zavazadlového prostoru. Tento objem je určen především pro mokré a špinavé sportovní vybavení. Kdo se věnuje outdoorovým sportům by jistě tento „skrytý prostor ocenil.

Zbývá nám popsat technickou stránku tohoto zajímavého konceptu. Nebyl by to Saab, aby nenabízel přeplňovaný zážehový čtyřválec. V tomto případě šestnáctiventilový dvoulitr s úctyhodným výkonem 184 kW (250 k) při 5500 otáčkách za minutu a kroutícím momentem 350 Nm v 2500 otáčkách. Snahou tvůrců motoru bylo především zlepšit výkon v nižších otáčkách a zachovat pro Saab typickou charakteristiku s masivním kroutícím momentem ve středním pásmu otáček. Zlepšení hospodárnosti provozu je dosaženo přímým vstřikem benzínu do válců. „Dýchání motoru zlepšuje variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Další novinkou je použití nového turbodmychadla, které pro lepší využití pulsací ve výfukovém potrubí přivádí výfukové plyny do turbíny dvojicí kanálů. Dmychadlo dodává stlačený vzduch o přetlaku až 1,2 baru. S motorem spolupracuje pětistupňová automatická převodovka s možností řazení tlačítky na volantu.

Podvozek je pro automobil tohoto určení vskutku nezvyklý. Tam, kde například Audi, Škoda či Volvo nabízí spíše off-roadový zvýšený podvozek, Saab představuje naopak výrazně sportovní naladění. Posuďte sami: zadní čtyřprvkové zavěšení používá na spojovacích tyčích ocelové kulové klouby místo klasického uložení v gumových lůžkách. Řešení známé ze závodních vozů tak umožňuje mnohem přesněji kontrolovat elastokinematiku nápravy s pasivním řízením zadních kol. Vpředu najdeme vzpěry MacPherson a spodní ramena tvaru A. Použití dvacetipalcových kol není jen velice líbivé, ale umožnilo montáž velkoryse dimenzovaných brzd s kotouči o průměru 378 mm vpředu a 328 mm vzadu, které jistě zvládnou zpomalit 1580 kg těžký vůz i při sjezdu z Alpských velikánů.

Sportovní podvozek pro automobil, který má ambice konkurovat užitnou hodnotou velkým, dobrácky vzhlížejícím kombi? Při pohledu na všechny ty přemotorované off-roady a all-roady s vysokými podvozky a balónovými pneumatikami, které se plně naložené řítí po silnicích si myslím, že Saab se svým konceptem trefil do černého. Rozdovádění lyžaři a "bikeři" často úplně nezkrotnou ani při jízdě zpět do civilizace a když už jim výrobci dlouho nabízejí až nesmyslně silné motory je načase nabídnout i odpovídající podvozky a brzdy a zajistit tak dostatečnou aktivní bezpečnost. Ostatně nevím o mnoha místech v Evropě, kam by člověk potřeboval terénní podvozek aniž by zároveň neporušoval zákony o ochraně životního prostředí.



Yahoo si kvůli hackerkém útoku vykoledovalo žalobu za nedbalost Yahoo si kvůli hackerkém útoku vykoledovalo žalobu za nedbalost

Americká internetová společnost Yahoo čelí žalobě v…

Stavba posledního vltavského zdymadla finišuje, takto už k vidění nebude Stavba posledního vltavského zdymadla finišuje, takto už k vidění nebude

Ve vesničce Hněvkovice kousek od Týna nad Vltavou dělníci…

Součástky pro iPhone 7 stojí čtvrtinu toho, co Apple účtuje zákazníkům Součástky pro iPhone 7 stojí čtvrtinu toho, co Apple účtuje zákazníkům

Ta informace se objevuje krátce po startu prodeje každého…

Tesla žaluje americký stát Michigan. Zakázal jí prodávat auta zákazníkům Tesla žaluje americký stát Michigan. Zakázal jí prodávat auta zákazníkům

Podnikání amerického výrobce Tesla je plné kontroverzí.…

 
 

Tapety

Saab 9-3 Sport-Hatch Saab 9-3 Sport-Hatch
Saab 9-3 Sport-Hatch Saab 9-3 Sport-Hatch
Saab 9-3 Sport-Hatch Saab 9-3 Sport-Hatch
Saab 9-3 Sport-Hatch Saab 9-3 Sport-Hatch
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 




NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou

Číňany koupené torzo automobilky Saab se nadechuje k…

NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku? NEVS získal obří zakázku na elektrické Saaby 9-3. Zachrání švédskou značku?

Saaby 9-3 s elektrickým pohonem poputují do Číny. Zakázka…

 



 
Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Dieselgate na vlastní kůži: Jak (ne)funguje Škoda Superb 2.0 TDI 4x4 po emisní opravě?

Včera

I majitelům škodovek chodí dopisy, které je zvou na servisní akci ke snížení emisí oxidů dusíku. Váhají, jak reagovat. Poradíme!




Blesk.cz

Pozor na gaye, varovaly příručky. František se bál, aby z něj nebylo monstrum

Pozor na gaye, varovaly příručky. František se bál,…

V době jeho dospívání byla sexualita absolutní tabu. Vše se mladí dozvídali pouze od svých starších kamarádů.…

Pozor! Nedělní Blesk jen za 1 korunu! Ode dneška v prodeji

Pozor! Nedělní Blesk jen za 1 korunu! Ode dneška v prodeji

Nejsilnější mediální dům na českém trhu CZECH NEWS CENTER a.s. ve spolupráci se ŠKODA AUTO a.s. a produktem…

 

iSport.cz

Drama na Slovácku. Kouč Levý v poločase zmizel, musel do nemocnice

Drama na Slovácku. Kouč Levý v poločase zmizel,…

Kde je? Druhý poločas proti Jihlavě (1:1) odehrálo Slovácko bez svého hlavního trenéra. Stanislav Levý (58)…

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se Boleslavi i Plzni

SESTŘIHY: Neporažený Zlín dál vede ligu, dařilo se…

Mladá Boleslav zůstala po výhře 2:1 v Jablonci v čele fotbalové ePojisteni.cz ligy jen do sobotního podvečera.…

 

Reflex.cz

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel Max Mannheimer, přeživší pěti koncentračních táborů

Zemřel muž, který zprvu o hrůzách holocaustu, jež zažil jako přímý účastník, vlastně téměř nemluvil. Pak se však…

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál stranické volby

Šéf britských labouristů Corbyn zůstává, vyhrál…

Lídrem britských labouristů zůstává jejich dosavadní šéf Jeremy Corbyn. Ve stranickém hlasování získal téměř 62…