Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan

 
 
14.5. 2002

Nový model automobilky Saab s typovým označením 9-3 jsme vám již stručně představili v rubrice NEWS, nyní nadešel čas podívat se mu důkladněji na zoubek.

Švédská novinka s názvem "Sport Sedan" je výsledkem největšího vývojového programu v historii automobilky vůbec. Náklady na novinky pod kapotou, elektroniku, podvozek a design se vyšplhaly až k částce 4,5 mld. švédských korun. Ke splnění kvalitativních požadavků při integraci nových prvků do výroby došlo taktéž k rozsáhlé modernizaci závodu poblíž města Trollhattan, která by se spíše dala díky rozšíření výrobní plochy a budováním zcela nových částí závodu nazývat "stavbou na zelené louce".

Saab 9-3 je v nepříliš rozsáhlé nabídce modelů severské automobilky prvním vozem nové generace, který "startuje ofenzívu" nových vozů v nejbližších letech. Automobilka tak zahájila pětiletý program pro pozvednutí prodeje, jehož výsledky jsou směle kalkulovány na množství 200.000 prodaných modelů 9-3 ročně. Jeho role nebude nikterak jednoduchá, neboť se musí začlenit do už tak přeplněného trhu po boku rivalů jako BMW 3, Audi A4, Mercedes-Benz C či Volvo S60. Jak už to ale u Saabu bývá, s novinkou přichází řada technických lahůdek, nový design a hlavně výrobcem avízovaná variabilita při výběru a nákupu nového vozu, který bude sestaven co nejvíce dle přání zákazníka.

Nový, oblý vzhled Saabu 9-3 je výsledkem jak designérských studií, tak i pečlivého testování aerodynamiky, jejíž hodnota odporu vzduchu vyjádřená v číslech je Cx = 0,28, a upřímně řečeno, je velmi povedený. Ať už se na vůz díváte z jakékoli strany, působí velmi elegantně a dravě. Sám výrobce uvádí, že auto musí evokovat rychlou a bezpečnou jízdu i v klidovém stavu. Boční silueta a vzestupné tvarováním oken, společně s "nahrbenou" přední částí dávají tušit, co za vůz máte před sebou a proč se mu říká "Sport Sedan". Předek vozu nese klasické rysy Saabu s typickou mřížkou chladiče a pečlivě zapracovanými světlomety. Karoserii se sportovními rysy doplňují aerodynamické prvky jako přední spoiler, oblá zpětná zrcátka či decentní křídlo na víku kufru (vše dle výbavy), které má současně s propracovaným prouděním vzduchu pod autem tvořit dostatečný přítlak pro stabilní jízdu při vyšších rychlostech.

Podvozek modelu 9-3 doznal také řady vylepšení, jejichž seznam začíná zvětšením rozvoru o 71 mm a rozšířením rozchodu o 51 mm, což dává tušit nejen skvělou stabilitu vozu, ale také více prostoru v interiéru pro cestující (obrázek s rozměry vozu najdete zde). Přední náprava je uložena v hydraulicky tvářeném pomocném rámu zavěšeném na silentblocích. Využívá osvědčené vzpěry McPherson. Zadní nezávislé zavěšení je čtyřprvkové, taktéž uložené v pomocném rámu (pomocné rámy snižují přenos vibrací a hluku do interiéru). Pokud by vůz a pasažéři zažívali horké chvilky, napomáhají podvozku zvládat nástrahy a fyzikální zákony tradiční elektronické systémy aktivní bezpečnosti jako brzdový asistent, ABS, CBC (Cornering Brake Control), ESP (Electronic Stability Program) či TCS (Traction Control System).

Jak už bývá u Saabu dobrým zvykem, lahůdkou prakticky každého modelu je pohonná jednotka. Nejinak je tomu i u nové 9-3ky a pozoruhodné je, že v nabídce jsou zatím pouze dvoulitrové přeplňované čtyřválcové zážehové agregáty, plus jeden vznětový. Výkonová škála začíná se základním motorem 1,8t (jde pouze o označení - objem motoru je 2 litry) s výkonem 110 kW při 5500/min a točivém momentu 240 Nm, pokračuje dvěma variantami s označením 2,0t o síle 129 kW, resp. 2,0T se 155 kW při 5500/min (265 a 300 Nm.) a končí u turbodieselu 2,2 TiD podávajícím rozumný výkon 92 kW na 4000/min a solidní točivý moment 280 Nm již při 1500/min. Nové, celohliníkové motory jsou řízeny zbrusu novou 32bitovou řídící jednotkou s označením Trionic 8, která se vyznačuje vyspělým managementem motoru. Jednotky uložené příčně vynikají vysokou kultivovaností chodu díky vyvažovacímu hřídeli a dvěma odlehčeným setrvačníkům. Motoru sekundují i převodovky v čele s klasickou manuální pětistupňovou, dále pak novou šestistupňovou (za příplatek) a nebo novým pětistupňovým automatem (za příplatek).

Nová politika Saabu říká, že vůz je postaven "kolem řidiče", čemuž napovídá nepřeberné množství elektronických systémů a doplňků výbavy, které nová 9-3ka nabízí pro individuální sestavení vozu. Od standardních a zaběhlých položek jakými je alarm, automatická klimatizace, dešťový senzor nebo parkovací asistent si můžete ve voze užívat i navigačního systému, dvouzónové "inteligentní" klimatizace či vůbec první aplikaci technologie Bluetooth v automobilu, která podporuje bezdrátovou komunikaci například mezi telefonem a hands free sadou.

Stupně výbavy rozlišené jak vnitřním komfortem, tak vnějšími modifikacemi vozu jsou odstupňovány označením "Linear" se standardní výbavou a interiérem v antracitovém odstínu, "Arc", jenž nabízí navíc 16palcová litá kola, kožená sedadla a dřevěné obložení interiéru. "Vector" a jeho 17palcová kola, kožená sportovní sedadla a interiér s matně-chromovanými doplňky, a nakonec nejvyšší úroveň se známým názvem "Aero", která navíc k předchozím doplňkům ještě přidává snížený sportovní podvozek, aerodynamické doplňky karosérie, celkové přitvrzení podvozku a je dodávána pouze s nejvýkonnější pohonnou jednotkou 2,0T/155kW.

Interiéru vévodí tříramenný sportovní volant s integrovanými ovládacími prvky a palubní deska se zeleným osvětlením a funkce Night Panel, která při jízdě v noci omezí počet svítících přístrojů na minimum. Masivní středová konzole hostí velkoplošný display použitý pro zobrazení varovných zpráv, nastavení rádia a navigačního systému a ovládací prvky nahuštěné poměrně blízko sebe. Jejich ergonomičnost je díky rozmístění blízko sebe trochu sporná, nicméně výrobce tvrdí, že byly navrženy s vysokou péči a detailností, aby měl řidič vše při ruce a intuitivně mohl vůz ovládat. Display palubního počítače najdete v malé kapličce pod čelním sklem ve výši očí, aby čtení údajů nerozptylovalo řidiče.

Přestože se jedná především o rodinný vůz, i když se na druhou stranu honosí titulem "Sport Sedan", nabízí novinka jen průměrný objem zavazadlového prostoru vyčíslený na 425 litrů. Zadní sedadla jsou ovšem dělena v poměru 2: 3, takže jejich sklopením můžete zavazadlový prostor patřičně zvětšit.

Bezpečnost byla vždy doménou vozů severské provenience a nový Saab 9-3 rozhodně nebude vyjímkou. Vedle již zmíněných prvků aktivní bezpečnosti naleznete ve výčtu zařízení také dva čelní, boční a okenní airbagy, výztuhy dveří, vylepšený systém SAHR (Saab Active Head Restraint). Jde o aktivní opěrky hlav pro ochranu krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu do zadní části vozu. Dále jsou to předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu na čtyřech sedadlech a téměř dvakrát tužší karosérie v krutu (22.000 Nm/1 stupeň) než u předchozího modelu. V zájmu co největšího možného vylepšení prošla 9-3ka celkem 75 crash-testy nejrůznějších variant odvozených od skutečných nehod na silnicích, plus samozřejmě běžné metody bočního střetu a taktéž čelního střetu v rychlosti až 120 km/h (!)

V dnes již dost obsazeném segmentu vozů nižší střední třídy se nový Saab 9-3 Sport Sedan rozhodně neztratí. Velmi zdařilým designem, výkonnými motory, skvělými jízdními vlastnostmi a vysokou úrovní bezpečnosti, stejně jako variabilností interiéru a doplňků bude rozhodně zajímavým vozem mezi ostatními konkurenty a rozhodně si své kupce najde. Cena zatím nebyla stanovena, nicméně v rodině konkurenčních vozů ji lze celkem snadno odhadnout. Prodej bude zahájen během září 2002, ovšem objednávku můžete podepsat již dnes.

M5 = pětistupňová manuální převodovka

M6 = šestistupňová manuální převodovka

A5 = pětistupňová automatická převodovka

* předběžné údaje

Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro Venezuelské prezidentské volby vyhrál stávající prezident Nicolas Maduro

Prezidentské volby ve Venezuele vyhrál dosavadní…

Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda Zápisník Jany Havligerové: Ministerská jízda

Ministryně financí v demisi má první náčrt státního…

Rodící se italská vláda straší Evropskou unii Rodící se italská vláda straší Evropskou unii

Strany v programu zmírnily původní radikální plány, mezi…

EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu EU vybuduje obranu proti americkým sankcím vůči Íránu

Unie ochrání jen firmy, které nemají podstatný byznys…

 

Štítky Design Testy Saab

 

Tapety

Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete EU schválila další povinnou výbavu aut. S alkoholem v dechu nenastartujete

Rozšíření povinné výbavy o dalších dvanáct prvků vstoupí…

 





 
Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Za volantem Touaregu třetí generace: Jaká je nová vlajková loď Volkswagenu?

Včera

Model Arteon se v pozici vlajkové lodi automobilky VW dlouho neohřál. Po roce jej totiž střídá třetí generace Touaregu, kterou jsme v Rakousku projeli s dieselovým šestiválcem.




Blesk.cz

Hrdinové na svatbě Meghan a Harryho: Izzy bez končetin, oběť teroru i neslyšící školák

Hrdinové na svatbě Meghan a Harryho: Izzy bez…

Politikům dali košem, zato pozvali neznámé hrdiny! Princ Harry a Meghan Markle se o svůj velký den rozhodli…

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit: Závistiví sousedé ji připravili o peníze

Vozíčkářka (45) se po schodech musí plazit:…

Jak daleko může zajít lidská závist? Své o tom ví vozíčkářka Martina Voráčková (45). Finanční sbírka, kterou…

 

iSport.cz

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Nejužitečnějším hráčem hokejového MS byl Kane, útočníkem Aho

Americký útočník Patrick Kane, který vyhrál s 20 body produktivitu, byl zvolen nejužitečnějším hráčem hokejového…

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či strachu z Jablonce

Kuka o Plzni, Šádkovi, vzoru pro Spartu a Slavii či…

V sobotu večer se v Plzni zpívalo, tancovalo, pilo a veselilo až do ranních hodin. Fotbalisté Viktorie získali…

 

Reflex.cz

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Přestaňte jen snít: 10 tipů kam utéct s batohem

Běžná dovolená vám nestačí? Jste unavení, otrávení ze stereotypu, máte pocit, že každodenní shon nemá smysl?…

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly mezi zrozením života ve Švédsku a Tanzánii

Zaostřeno na porody. Fotografka zachytila rozdíly…

Švédská fotografka Moa Karlbergová si jako téma svého nového projektu zvolila zrození života. Zajímalo ji, jak…