Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan

 
 

Nový model automobilky Saab s typovým označením 9-3 jsme vám již stručně představili v rubrice NEWS, nyní nadešel čas podívat se mu důkladněji na zoubek.

Švédská novinka s názvem "Sport Sedan" je výsledkem největšího vývojového programu v historii automobilky vůbec. Náklady na novinky pod kapotou, elektroniku, podvozek a design se vyšplhaly až k částce 4,5 mld. švédských korun. Ke splnění kvalitativních požadavků při integraci nových prvků do výroby došlo taktéž k rozsáhlé modernizaci závodu poblíž města Trollhattan, která by se spíše dala díky rozšíření výrobní plochy a budováním zcela nových částí závodu nazývat "stavbou na zelené louce".

Saab 9-3 je v nepříliš rozsáhlé nabídce modelů severské automobilky prvním vozem nové generace, který "startuje ofenzívu" nových vozů v nejbližších letech. Automobilka tak zahájila pětiletý program pro pozvednutí prodeje, jehož výsledky jsou směle kalkulovány na množství 200.000 prodaných modelů 9-3 ročně. Jeho role nebude nikterak jednoduchá, neboť se musí začlenit do už tak přeplněného trhu po boku rivalů jako BMW 3, Audi A4, Mercedes-Benz C či Volvo S60. Jak už to ale u Saabu bývá, s novinkou přichází řada technických lahůdek, nový design a hlavně výrobcem avízovaná variabilita při výběru a nákupu nového vozu, který bude sestaven co nejvíce dle přání zákazníka.

Nový, oblý vzhled Saabu 9-3 je výsledkem jak designérských studií, tak i pečlivého testování aerodynamiky, jejíž hodnota odporu vzduchu vyjádřená v číslech je Cx = 0,28, a upřímně řečeno, je velmi povedený. Ať už se na vůz díváte z jakékoli strany, působí velmi elegantně a dravě. Sám výrobce uvádí, že auto musí evokovat rychlou a bezpečnou jízdu i v klidovém stavu. Boční silueta a vzestupné tvarováním oken, společně s "nahrbenou" přední částí dávají tušit, co za vůz máte před sebou a proč se mu říká "Sport Sedan". Předek vozu nese klasické rysy Saabu s typickou mřížkou chladiče a pečlivě zapracovanými světlomety. Karoserii se sportovními rysy doplňují aerodynamické prvky jako přední spoiler, oblá zpětná zrcátka či decentní křídlo na víku kufru (vše dle výbavy), které má současně s propracovaným prouděním vzduchu pod autem tvořit dostatečný přítlak pro stabilní jízdu při vyšších rychlostech.

Podvozek modelu 9-3 doznal také řady vylepšení, jejichž seznam začíná zvětšením rozvoru o 71 mm a rozšířením rozchodu o 51 mm, což dává tušit nejen skvělou stabilitu vozu, ale také více prostoru v interiéru pro cestující (obrázek s rozměry vozu najdete zde). Přední náprava je uložena v hydraulicky tvářeném pomocném rámu zavěšeném na silentblocích. Využívá osvědčené vzpěry McPherson. Zadní nezávislé zavěšení je čtyřprvkové, taktéž uložené v pomocném rámu (pomocné rámy snižují přenos vibrací a hluku do interiéru). Pokud by vůz a pasažéři zažívali horké chvilky, napomáhají podvozku zvládat nástrahy a fyzikální zákony tradiční elektronické systémy aktivní bezpečnosti jako brzdový asistent, ABS, CBC (Cornering Brake Control), ESP (Electronic Stability Program) či TCS (Traction Control System).

Jak už bývá u Saabu dobrým zvykem, lahůdkou prakticky každého modelu je pohonná jednotka. Nejinak je tomu i u nové 9-3ky a pozoruhodné je, že v nabídce jsou zatím pouze dvoulitrové přeplňované čtyřválcové zážehové agregáty, plus jeden vznětový. Výkonová škála začíná se základním motorem 1,8t (jde pouze o označení - objem motoru je 2 litry) s výkonem 110 kW při 5500/min a točivém momentu 240 Nm, pokračuje dvěma variantami s označením 2,0t o síle 129 kW, resp. 2,0T se 155 kW při 5500/min (265 a 300 Nm.) a končí u turbodieselu 2,2 TiD podávajícím rozumný výkon 92 kW na 4000/min a solidní točivý moment 280 Nm již při 1500/min. Nové, celohliníkové motory jsou řízeny zbrusu novou 32bitovou řídící jednotkou s označením Trionic 8, která se vyznačuje vyspělým managementem motoru. Jednotky uložené příčně vynikají vysokou kultivovaností chodu díky vyvažovacímu hřídeli a dvěma odlehčeným setrvačníkům. Motoru sekundují i převodovky v čele s klasickou manuální pětistupňovou, dále pak novou šestistupňovou (za příplatek) a nebo novým pětistupňovým automatem (za příplatek).

Nová politika Saabu říká, že vůz je postaven "kolem řidiče", čemuž napovídá nepřeberné množství elektronických systémů a doplňků výbavy, které nová 9-3ka nabízí pro individuální sestavení vozu. Od standardních a zaběhlých položek jakými je alarm, automatická klimatizace, dešťový senzor nebo parkovací asistent si můžete ve voze užívat i navigačního systému, dvouzónové "inteligentní" klimatizace či vůbec první aplikaci technologie Bluetooth v automobilu, která podporuje bezdrátovou komunikaci například mezi telefonem a hands free sadou.

Stupně výbavy rozlišené jak vnitřním komfortem, tak vnějšími modifikacemi vozu jsou odstupňovány označením "Linear" se standardní výbavou a interiérem v antracitovém odstínu, "Arc", jenž nabízí navíc 16palcová litá kola, kožená sedadla a dřevěné obložení interiéru. "Vector" a jeho 17palcová kola, kožená sportovní sedadla a interiér s matně-chromovanými doplňky, a nakonec nejvyšší úroveň se známým názvem "Aero", která navíc k předchozím doplňkům ještě přidává snížený sportovní podvozek, aerodynamické doplňky karosérie, celkové přitvrzení podvozku a je dodávána pouze s nejvýkonnější pohonnou jednotkou 2,0T/155kW.

Interiéru vévodí tříramenný sportovní volant s integrovanými ovládacími prvky a palubní deska se zeleným osvětlením a funkce Night Panel, která při jízdě v noci omezí počet svítících přístrojů na minimum. Masivní středová konzole hostí velkoplošný display použitý pro zobrazení varovných zpráv, nastavení rádia a navigačního systému a ovládací prvky nahuštěné poměrně blízko sebe. Jejich ergonomičnost je díky rozmístění blízko sebe trochu sporná, nicméně výrobce tvrdí, že byly navrženy s vysokou péči a detailností, aby měl řidič vše při ruce a intuitivně mohl vůz ovládat. Display palubního počítače najdete v malé kapličce pod čelním sklem ve výši očí, aby čtení údajů nerozptylovalo řidiče.

Přestože se jedná především o rodinný vůz, i když se na druhou stranu honosí titulem "Sport Sedan", nabízí novinka jen průměrný objem zavazadlového prostoru vyčíslený na 425 litrů. Zadní sedadla jsou ovšem dělena v poměru 2: 3, takže jejich sklopením můžete zavazadlový prostor patřičně zvětšit.

Bezpečnost byla vždy doménou vozů severské provenience a nový Saab 9-3 rozhodně nebude vyjímkou. Vedle již zmíněných prvků aktivní bezpečnosti naleznete ve výčtu zařízení také dva čelní, boční a okenní airbagy, výztuhy dveří, vylepšený systém SAHR (Saab Active Head Restraint). Jde o aktivní opěrky hlav pro ochranu krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu do zadní části vozu. Dále jsou to předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu na čtyřech sedadlech a téměř dvakrát tužší karosérie v krutu (22.000 Nm/1 stupeň) než u předchozího modelu. V zájmu co největšího možného vylepšení prošla 9-3ka celkem 75 crash-testy nejrůznějších variant odvozených od skutečných nehod na silnicích, plus samozřejmě běžné metody bočního střetu a taktéž čelního střetu v rychlosti až 120 km/h (!)

V dnes již dost obsazeném segmentu vozů nižší střední třídy se nový Saab 9-3 Sport Sedan rozhodně neztratí. Velmi zdařilým designem, výkonnými motory, skvělými jízdními vlastnostmi a vysokou úrovní bezpečnosti, stejně jako variabilností interiéru a doplňků bude rozhodně zajímavým vozem mezi ostatními konkurenty a rozhodně si své kupce najde. Cena zatím nebyla stanovena, nicméně v rodině konkurenčních vozů ji lze celkem snadno odhadnout. Prodej bude zahájen během září 2002, ovšem objednávku můžete podepsat již dnes.

M5 = pětistupňová manuální převodovka

M6 = šestistupňová manuální převodovka

A5 = pětistupňová automatická převodovka

* předběžné údaje

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 

Štítky Design Testy Saab

 

Tapety

Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…