Saab 9-3 Sport Sedan

Saab 9-3 Sport Sedan

 
 
14.5. 2002

Nový model automobilky Saab s typovým označením 9-3 jsme vám již stručně představili v rubrice NEWS, nyní nadešel čas podívat se mu důkladněji na zoubek.

Švédská novinka s názvem "Sport Sedan" je výsledkem největšího vývojového programu v historii automobilky vůbec. Náklady na novinky pod kapotou, elektroniku, podvozek a design se vyšplhaly až k částce 4,5 mld. švédských korun. Ke splnění kvalitativních požadavků při integraci nových prvků do výroby došlo taktéž k rozsáhlé modernizaci závodu poblíž města Trollhattan, která by se spíše dala díky rozšíření výrobní plochy a budováním zcela nových částí závodu nazývat "stavbou na zelené louce".

Saab 9-3 je v nepříliš rozsáhlé nabídce modelů severské automobilky prvním vozem nové generace, který "startuje ofenzívu" nových vozů v nejbližších letech. Automobilka tak zahájila pětiletý program pro pozvednutí prodeje, jehož výsledky jsou směle kalkulovány na množství 200.000 prodaných modelů 9-3 ročně. Jeho role nebude nikterak jednoduchá, neboť se musí začlenit do už tak přeplněného trhu po boku rivalů jako BMW 3, Audi A4, Mercedes-Benz C či Volvo S60. Jak už to ale u Saabu bývá, s novinkou přichází řada technických lahůdek, nový design a hlavně výrobcem avízovaná variabilita při výběru a nákupu nového vozu, který bude sestaven co nejvíce dle přání zákazníka.

Nový, oblý vzhled Saabu 9-3 je výsledkem jak designérských studií, tak i pečlivého testování aerodynamiky, jejíž hodnota odporu vzduchu vyjádřená v číslech je Cx = 0,28, a upřímně řečeno, je velmi povedený. Ať už se na vůz díváte z jakékoli strany, působí velmi elegantně a dravě. Sám výrobce uvádí, že auto musí evokovat rychlou a bezpečnou jízdu i v klidovém stavu. Boční silueta a vzestupné tvarováním oken, společně s "nahrbenou" přední částí dávají tušit, co za vůz máte před sebou a proč se mu říká "Sport Sedan". Předek vozu nese klasické rysy Saabu s typickou mřížkou chladiče a pečlivě zapracovanými světlomety. Karoserii se sportovními rysy doplňují aerodynamické prvky jako přední spoiler, oblá zpětná zrcátka či decentní křídlo na víku kufru (vše dle výbavy), které má současně s propracovaným prouděním vzduchu pod autem tvořit dostatečný přítlak pro stabilní jízdu při vyšších rychlostech.

Podvozek modelu 9-3 doznal také řady vylepšení, jejichž seznam začíná zvětšením rozvoru o 71 mm a rozšířením rozchodu o 51 mm, což dává tušit nejen skvělou stabilitu vozu, ale také více prostoru v interiéru pro cestující (obrázek s rozměry vozu najdete zde). Přední náprava je uložena v hydraulicky tvářeném pomocném rámu zavěšeném na silentblocích. Využívá osvědčené vzpěry McPherson. Zadní nezávislé zavěšení je čtyřprvkové, taktéž uložené v pomocném rámu (pomocné rámy snižují přenos vibrací a hluku do interiéru). Pokud by vůz a pasažéři zažívali horké chvilky, napomáhají podvozku zvládat nástrahy a fyzikální zákony tradiční elektronické systémy aktivní bezpečnosti jako brzdový asistent, ABS, CBC (Cornering Brake Control), ESP (Electronic Stability Program) či TCS (Traction Control System).

Jak už bývá u Saabu dobrým zvykem, lahůdkou prakticky každého modelu je pohonná jednotka. Nejinak je tomu i u nové 9-3ky a pozoruhodné je, že v nabídce jsou zatím pouze dvoulitrové přeplňované čtyřválcové zážehové agregáty, plus jeden vznětový. Výkonová škála začíná se základním motorem 1,8t (jde pouze o označení - objem motoru je 2 litry) s výkonem 110 kW při 5500/min a točivém momentu 240 Nm, pokračuje dvěma variantami s označením 2,0t o síle 129 kW, resp. 2,0T se 155 kW při 5500/min (265 a 300 Nm.) a končí u turbodieselu 2,2 TiD podávajícím rozumný výkon 92 kW na 4000/min a solidní točivý moment 280 Nm již při 1500/min. Nové, celohliníkové motory jsou řízeny zbrusu novou 32bitovou řídící jednotkou s označením Trionic 8, která se vyznačuje vyspělým managementem motoru. Jednotky uložené příčně vynikají vysokou kultivovaností chodu díky vyvažovacímu hřídeli a dvěma odlehčeným setrvačníkům. Motoru sekundují i převodovky v čele s klasickou manuální pětistupňovou, dále pak novou šestistupňovou (za příplatek) a nebo novým pětistupňovým automatem (za příplatek).

Nová politika Saabu říká, že vůz je postaven "kolem řidiče", čemuž napovídá nepřeberné množství elektronických systémů a doplňků výbavy, které nová 9-3ka nabízí pro individuální sestavení vozu. Od standardních a zaběhlých položek jakými je alarm, automatická klimatizace, dešťový senzor nebo parkovací asistent si můžete ve voze užívat i navigačního systému, dvouzónové "inteligentní" klimatizace či vůbec první aplikaci technologie Bluetooth v automobilu, která podporuje bezdrátovou komunikaci například mezi telefonem a hands free sadou.

Stupně výbavy rozlišené jak vnitřním komfortem, tak vnějšími modifikacemi vozu jsou odstupňovány označením "Linear" se standardní výbavou a interiérem v antracitovém odstínu, "Arc", jenž nabízí navíc 16palcová litá kola, kožená sedadla a dřevěné obložení interiéru. "Vector" a jeho 17palcová kola, kožená sportovní sedadla a interiér s matně-chromovanými doplňky, a nakonec nejvyšší úroveň se známým názvem "Aero", která navíc k předchozím doplňkům ještě přidává snížený sportovní podvozek, aerodynamické doplňky karosérie, celkové přitvrzení podvozku a je dodávána pouze s nejvýkonnější pohonnou jednotkou 2,0T/155kW.

Interiéru vévodí tříramenný sportovní volant s integrovanými ovládacími prvky a palubní deska se zeleným osvětlením a funkce Night Panel, která při jízdě v noci omezí počet svítících přístrojů na minimum. Masivní středová konzole hostí velkoplošný display použitý pro zobrazení varovných zpráv, nastavení rádia a navigačního systému a ovládací prvky nahuštěné poměrně blízko sebe. Jejich ergonomičnost je díky rozmístění blízko sebe trochu sporná, nicméně výrobce tvrdí, že byly navrženy s vysokou péči a detailností, aby měl řidič vše při ruce a intuitivně mohl vůz ovládat. Display palubního počítače najdete v malé kapličce pod čelním sklem ve výši očí, aby čtení údajů nerozptylovalo řidiče.

Přestože se jedná především o rodinný vůz, i když se na druhou stranu honosí titulem "Sport Sedan", nabízí novinka jen průměrný objem zavazadlového prostoru vyčíslený na 425 litrů. Zadní sedadla jsou ovšem dělena v poměru 2: 3, takže jejich sklopením můžete zavazadlový prostor patřičně zvětšit.

Bezpečnost byla vždy doménou vozů severské provenience a nový Saab 9-3 rozhodně nebude vyjímkou. Vedle již zmíněných prvků aktivní bezpečnosti naleznete ve výčtu zařízení také dva čelní, boční a okenní airbagy, výztuhy dveří, vylepšený systém SAHR (Saab Active Head Restraint). Jde o aktivní opěrky hlav pro ochranu krční páteře cestujících na předních sedadlech v případě nárazu do zadní části vozu. Dále jsou to předpínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu na čtyřech sedadlech a téměř dvakrát tužší karosérie v krutu (22.000 Nm/1 stupeň) než u předchozího modelu. V zájmu co největšího možného vylepšení prošla 9-3ka celkem 75 crash-testy nejrůznějších variant odvozených od skutečných nehod na silnicích, plus samozřejmě běžné metody bočního střetu a taktéž čelního střetu v rychlosti až 120 km/h (!)

V dnes již dost obsazeném segmentu vozů nižší střední třídy se nový Saab 9-3 Sport Sedan rozhodně neztratí. Velmi zdařilým designem, výkonnými motory, skvělými jízdními vlastnostmi a vysokou úrovní bezpečnosti, stejně jako variabilností interiéru a doplňků bude rozhodně zajímavým vozem mezi ostatními konkurenty a rozhodně si své kupce najde. Cena zatím nebyla stanovena, nicméně v rodině konkurenčních vozů ji lze celkem snadno odhadnout. Prodej bude zahájen během září 2002, ovšem objednávku můžete podepsat již dnes.

M5 = pětistupňová manuální převodovka

M6 = šestistupňová manuální převodovka

A5 = pětistupňová automatická převodovka

* předběžné údaje

Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech je nejslabší za téměř rok Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech je nejslabší za téměř rok

Spotřebitelská důvěra ve Spojených státech v srpnu…

Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

 

Štítky Design Testy Saab

 

Tapety

Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
Saab 9-3 Sport Sedan Saab 9-3 Sport Sedan
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 





 
To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

To nejdůležitější v automobilové historii Československa. Hezky od roku 1918!

Dnes 08:00

Jasně, slavíme stoleté výročí samostatného státu. Pojďme se na kulatiny podívat z automobilového pohledu.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele každoročně navštíví statisíce Židů

Náboženská pouť do Meronu: Vesnici na severu Izraele…

Chasidští Židé obvykle velmi těžce nesou jakýkoli zájem lidí zvnějšku o svůj svérázný svět. V jeruzalémské…

Babiš, Zeman, Okamura… Jak se zbavit politiků, které nemáte rádi

Babiš, Zeman, Okamura… Jak se zbavit politiků, které…

Zlobí vás Babiš? Zeman? Okamura? Filip? Klaus? Někdo další? Otevřete každý článek, který informuje o tom, co…