Saab 9-5 2.3T Vector - letec

Saab 9-5 2.3T Vector - letec

 
 

Automobily značky Saab nepotkáváme na českých silnicích příliš často. O to zajímavější bylo setkání s druhým nejsilnějším zástupcem řady 9-5, který se v nejnovějším provedení právě dostává na český trh.

Automobily značky Saab byly vždy své. Módní vlny nikdy významně nezasahovaly do jejich vzezření, ale poslední facelift velké řady 9-5 učinil z původního modelu neobvyklý kus, za kterým se všichni otáčejí. Tato neobvyklost se pochopitelně nemusí líbit každému, ale zákazníci severské značky přece byli vždy nekonformní.

Už když Saab začal vyrábět automobily, chtěl být něčím jiným, něčím více než jen středním proudem na trhu aut. Na druhou stranu nikdy nešlo o klasické směřování mezi prémiové značky, protože v nabídce byla obvykle pouze omezená řada modelů. I dnes, kdy vlastník Saabu, koncern GM, rozšiřuje paletu Saabu o další modely z nesmírně širokého koncernového portfolia, je množství řad výrazně menší než u Mercedesu, BMW nebo Audi.

Severské značky se dlouho vymykaly svou důsledností v oblasti pasivní bezpečnosti, jenže převaha již dnes není tak výrazná jako dříve. Ne, že by značky Saab a Volvo polevily v tomto úsilí, ale konkurence se o tuto problematiku z různých důvodů zajímá stále více. Z nedávné doby připomeňme alespoň srovnání výsledků testů opěrek hlav, které pokračující převahu severských značek v bezpečnostní oblasti potvrzují.

Luxus ve švédském podání není tak okázalý, jako u německých vozů. Čistota designu je na předním místě, spolu s bezpečností, tvořenou i přísně ergonomickým přístupem k ovládání.

Radikální inovace vzhledu

obrázek [300 x 225] Letošní změny největšího modelu Saabu výrazně zasáhly do jeho image, ačkoli pod novými futuristickými tvary je jen inovovaná technika původního modelu. Dominantní přední maska se třemi výrazně orámovanými ovály se brzy stane novou firemní cestou k odlišení od konvenčních automobilů. Střední část karosérie zůstává víceméně beze změn. Ty však proběhly na zádi, kde jsou nyní provokativně tvarovaná koncová světla. Významný podíl na provedených změnách exteriéru mají oba „uhlazené“ velkoplošné nárazníky s integrovanými spojlery. I na fotografiích překvapí větší a dobře viditelné spáry mezi některými díly, které narušují dojem z celistvé přídě.

Měkce, pohodlně, tiše…

Nepříliš rozšířené automobily Saab vlastně mnoho lidí vůbec nezná, takže jsme tentokrát hledali odpovědi na obecnější otázku, jaký vlastně Saab 9-5 je? Kdybychom měli odpovědět jedním slovem, příznačný by byl přívlastek komfortní.

obrázek [250 x 318] Rozvineme-li toto stručné hodnocení, je třeba zmínit velmi měkká křesla, která lidské tělo opečovávají za všech okolností, i když nekompromisní boční vedení ve stylu sportovních vozů od nich čekat nelze. Podobná charakteristika padne i naladění podvozku, který úspěšně filtruje všechny nástrahy rozbitých silnic nejnižších kategorií, což v kombinaci s vysokým výkonem motoru není právě obvyklé spojení. Saab řidiče udržuje v konstantním prostředí bez ohledu na kvalitu komunikace. Kultura cestování je vysoká. S měkčím naladěním podvozku souvisí výraznější náklony karosérie v zatáčkách, ale na držení zvolené stopy to nemá vliv. Komfort je zřejmý i při přesném řazení rychlostí, sešlápnutí měkké spojky a snadno dávkovatelném brzdném účinku.

Tichý interiér odfiltruje díky trojitému těsnění dveří většinu aerodynamického hluku, vibrace od přeplňovaného čtyřválce jsou potlačeny na minimum díky vyvažovacím hřídelům a vyspělému hydraulickému uložení motoru v karosérii. Ani pak však kultivovanost chodu nedosahuje úrovně konkurenčních víceválců.

Řidič v pilotní kabině

Přístrojová deska má pro značku typickou architekturu, která připomíná pilotní kabinu letadla. Za mohutným hlavním dílem přístrojové desky, posetým všemožnými ovladači a zobrazovači, se posádka jakoby schovává. Zajímavé je přitom navázání plochy kapoty na přístrojovou desku uvnitř vozu. Informační panel před řidičem se třemi přístroji obsahuje zeleně podsvětlený alfanumerický displej, který nabízí data palubního počítače a informačního systému automobilu. Tak jako v jiných modelech Saabu je i zde k dispozici funkce „night panel“, která umožňuje ztlumit většinu světelných zdrojů v interiéru při noční jízdě. Jakmile má řidič dostat nějakou zásadní informaci, palubní systém jej chytře informuje (například při riziku vyprázdnění palivové nádrže během delší jízdy v noci). Spínací skříňka nadále zůstává uprostřed mezi sedadly, kde jsou také poněkud méně intuitivně umístěné ovladače stahování oken.

obrázek [300 x 222] K palubnímu komfortu Saabu 9-5 neodmyslitelně patří i velikost prostoru v interiéru. Vnitřní šířka ve výší loktů (1520/1550 mm vpředu/vzadu) odpovídá spíše dimenzím limuzín luxusní třídy. Ukázkové jsou také rozměry sedadel (viz tabulka na konci testu) i rozsahy jejich seřiditelnosti. Vyznamenané opěrky hlav jsou v kontaktu s týlovou částí v přirozené poloze řidiče za volantem. V devět pětce jaksi samozřejmě nic nevrže. Dominantní pocit z interiéru je robustnost. Ať sevřete tlustý věnec volantu, mohutnou hlavici řadící páky nebo kliku dveří, vždy máte jednoznačný pocit subjektivního bezpečí, daný již samotným pobytem uvnitř Saabu.

Ventilace Saabů 9-5 používá kombinovanou soustavu čištění vzduchu elektrostatickým a uhlíkovým filtrem, díky čemuž zachycuje i částice velikosti 4 mikrometrů. Uhlíkový filtr navíc pohlcuje chemické nečistoty jako jsou např. uhlovodíky, oxidy dusíku nebo síry.

V zavazadelníku pravidelného tvaru jsme naměřili 1010 mm v nejužším místě, 1100 mm do délky u dna a 520 mm na výšku. Objem udávaný výrobcem činí 500 l.

Čtyři válce a jedno turbo

obrázek [300 x 218] Saab jako jeden z průkopníků přeplňování motorů turbodmychadlem neopouští tuto filozofii ani v řadě 9-5 modelového roku 2006. Ačkoli konkurenti běžně nabízejí v této výkonové kategorii pětiválce, šestiválce nebo dokonce osmiválce, Saab se stabilně drží svých pravidel a pod kapotou i těch nejrychlejších devět-pětek pracují jen čtyři válce. Projev motoru o výkonu 162 kW lze charakterizovat jako kultivovaný v měřítkách čtyřválců, ale přeci jen hrubější jestliže bychom za etalon brali šestiválec. Tento agregát zřejmě zvolí ti, kdo chtějí silný a rychlý Saab, ale preferují vysokou míru komfortu před individualitou vrcholné výbavy 9-5 Aero.

Výhodou přeplňovaného čtyřválce je ideálně lineární průběh točivého momentu. Příliš proto není třeba přemýšlet nad tím, v jakých otáčkách se motor právě nachází. Když se chystáte k předjížděcímu manévru, svižně zrychlovat lze vlastně kdykoli mezi 1000 a 6800 ot./min. Pod 1800 ot/min je přeci jen reakce méně bezprostřední, ale prodleva mezi sešlápnutím akcelerátoru a reakcí motoru je i v tomto pásmu otázkou desetin sekundy. S tím souvisí také naše zkušenost týkající se spotřeby paliva. Jestliže se ručka tlakoměru plnícího vzduchu turbodmychadla pohybuje pod optimální výsečí, lze kupodivu se Saabem cestovat mimo město i za 7,5 l/100 km. Využívání veškerých schopností vozu se negativně projeví na množství paliva, které příště budete doplňovat u čerpací stanice. Dálniční rychlost 130 km/h (na 5°, odpovídá otáčkám 2900 min-1) znamená asi desetilitrový odběr každých 100 km, opravdu dynamická jízda si pak vyžádá asi 12 l/100 km. Tyto hodnoty tedy musíte posuzovat ne podle velikosti motoru, ale podle nabízeného výkonu, který je díky přeplňování snadno použitelný.

Ceny

Individualita Saabu se obtížně hodnotí penězi, ale možná, že vás ceník modelového roku 2006 překvapí. Zájemci o největší Saab totiž stačí necelý milion korun, což je vzhledem k velikosti a kvalitám auta, celkem dostupná suma. Ani v případě nejlevnějších verzí není třeba slevovat z nároků na bezpečnost, protože bezpečnostní výbava je i zde kompletní. Rozdíly jsou především ve vzhledu exteriéru a komfort zvyšujících položkách interiéru. Řada prvků je přitom snadno selektivně dostupná v rámci příplatkové výbavy, takže i když chcete něco více než jen „základ“, není třeba připlácet za dražší stupně výbav. Proti příplatkům lze mít místo základního čtyřválce přeplňovaného nízkotlakým turbodmychadlem, výkonnější motory o objemu 2,3 l v několika výkonových variantách. Společným znakem jim přitom je, bez ohledu na potenciálně dosažitelný nejvyšší výkon, normovaná kombinovaná spotřeba kolem 9 litrů na 100 km.

Majetní intelektuálové, úspěšní lékaři nebo právníci, kteří nechtějí své potenciální klienty děsit velmi drahými značkami by měli zaměřit svou pozornost směrem k tomuto Saabu. V davu ostatních manažerských limuzín totiž určitě nezapadnou.

První cena vozu945.000,-Kč (2.0T Linear)
První cena vozu s testovanou motorizací1.115.000,-Kč (2.3T Linear SP)
Základní cena testovaného vozu1.185.000,-Kč (2.3T Vector)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.309.000,-Kč (2.3T Vector)

Plusy:

  • všestranně komfortní automobil
  • výkonný motor s velkým točivým momentem
  • prostorný interiér
  • vysoká úroveň bezpečnosti
  • spotřeba paliva
  • odpovídající cena

Mínusy

  • zvukový projev motoru
  • syndrom "čtyřválcového motoru za milion"
  • měkká sedadla
  • vzhledem k výkonům až příliš komfortní podvozek
Spolupracujeme s TipCars.com

Saab 9-5 2.3T Vector

Cena v základní výbavě: 1 185 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 309 000 Kč

Základní výbava:Dvoustupňové čelní airbagy, boční/hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy pro všech pět cestujících, předpínače bezpečnostních pásů s omezovačem napětí v pásu (vpředu), aktivní hlavové opěrky SAHR u předních sedadlech, přední i zadní sedadla zabraňující podklouznutí pod pásy, montážní body Isofix pro uchycení dětských sedaček, bezpečnostní pedály, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, informační displej Saab ID, tónovaná termoreflexní skla, výškově i podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dálkové ovládané centrální zamykání, vysokotlaké ostřikování čelního skla s šesti tryskami, ESP, ABS, EBD, TCS, dělené zadní sedadlo v poměru 60:40, sportovní kožený volant Aero, kůží obšitá manžeta o hlavice řadící páky, přední mlhová světla, posilovač řízení, Saab Audiosystém I (rádio+CD přehrávač, MP3, 7 reproduktorů), ovládání rádia na volantu.

Výbava testovaného vozu:CD měnič na 6 disků (+11200,-Kč), Saab Alarm s dálkovým ovládáním + Dead Lock, náklonové čidlo (+12200,-Kč), sada FUNKCE (obsahuje tempomat, parkovací asistent, dešťové čidlo, celkem +22400,-Kč), elektricky ovládaná sedadla, řidičovo s paměťmi polohy (+ 41500,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (+7100,-Kč), metalický lak (+24600,-Kč).

Ministerstvo odsouhlasilo obří želežniční stavbu za miliardy Ministerstvo odsouhlasilo obří želežniční stavbu za miliardy

Železniční trať v úseku Veselí nad Lužnicí – Doubí…

Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie Českého výrobce světel Trevos chtěla zničit insolvenční mafie

U hlavního vchodu do závodu největšího tuzemského výrobce…

Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval Online: Babiš už hlasoval. Volil ANO a kroužkoval

S úderem čtrnácté hodiny se v Česku otevřely volební…

 
Technické údaje
Motor Saab 9-5 2.3T Vector
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1800 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13 / 6.5 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 540
Rozměr pneu:235/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4836
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Saab 9-5 2.3T Vector
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,16
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Historie crash-testů: Saab 9-5 Historie crash-testů: Saab 9-5

Vysoký bezpečnostní standard Saabů let minulých i…

Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička

Ve Švédsku úspěšný Saab 9-5 Biopower spalující směs…

 



 
Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Mercedes-Benz X prozradil české ceny. O kolik je stuttgartský pick-up dražší než Navara?

Dnes 13:50

Nový pick-up s trojcípou hvězdou na přídi je zatím dostupný výhradně se čtyřválcovými motory. Na šestiválec si počkáme do léta.




Blesk.cz

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku zastřelil, pak zabil i sebe

Brutální vražda hvězdy Hlasu: Manžel zpěvačku…

Měla před sebou zářnou budoucnost, talentovanou zpěvačku San Sreylai (†23) ale připravil o život její žárlivý…

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí nevyužívaná lávka

Změny na Vltavské: Dělníci opravují schodiště, zmizí…

Okolí Vltavské se začíná měnit. Začala více než měsíční rekonstrukce schodiště, navazovat se bude likvidací…

 

iSport.cz

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s Muguruzaovou i Venus

Plíšková zná soupeřky. Na Turnaji mistryň se utká s…

Tenistka Karolína Plíšková se na Turnaji mistryň utká v Bílé skupině stejně jako před rokem se Španělkou Garbiňe…

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky, je to jako rakovina

Trenér Říha: Jakmile v kolektivu vzniknou mezírky,…

Před dvěma týdny skončil Miloš Říha ve Slovanu. Důvody? Podle slovenských médií docela vážné. Zastaralé metody.…

 

Reflex.cz

7 důvodů, proč jít letos volit

7 důvodů, proč jít letos volit

Podeváté v moderní demokratické historii od roku 1989 jdeme dnes a zítra volit své poslance. O každých volbách…

Zeman a Ovčáček jsou chodící koláže, Česko je továrna na debilno, říká grafik TMBK

Zeman a Ovčáček jsou chodící koláže, Česko je…

Někdy za hranou, ale vždy prudce aktuální. Takové jsou koláže grafika Tomáše Břínka, který na internetu…