Frankfurt živě: Saab 9-5 – První dojmy
Velké saaby se za poslední 24 roky obměnily jen dvakrát. Tuto zcela unikátní statistiku podpořila tradiční nadčasovost, s níž modely 9000 a 95 proplouvaly časem. A dopluly až do dnešních dnů s tradičními hodnotami a víceméně původními motory. Tomu všemu bohužel odzvonilo – z tradičních saabovských agregátů nezbyl ani jediný. Všechny zážehové čtyřválce nesou značku Opel, platforma je globální (GM Epsilon II). Lze tak s trochou hořkosti konstatovat, že od insignie se nový saab liší už opravdu jen karosérií. Naštěstí ale zůstalo dost ze značkového ducha.
V první řadě design – přebral to nejlepší z velice expresivních tvarů posledních saabů od Simona Padiana, a výrazné detaily přetavil do vysoce elegantní formy, na niž se nešetřilo centimetry. Výsledkem je nejdelší auto vyšší střední třídy, svou délkou 5,008 m překonávající kompletní konkurenci včetně prémiové! Můžeme jen doufat, že to nepředznamenává další dvojnásobný životní cyklus, i když za současných podmínek můžeme děkovat, že ještě vůbec nějaký nový saab vznikl.
Na minimalistickém, ale vkusném stánku se představila limuzína, která svoje přednosti naznačila už na fotografiích, ale teprve v třírozměrném světě se ukázalo, jak vysoce elegantní je její extrémně dlouhá záď. To, co na fotce vypadalo jako omyl, je naživo přirozené a doslova průlomově elegantní. Tvary jednotlivých partií se vysoce zkultivovaly a jsou nyní ze všech historických saabů nejdelikátnější. Severský saab vždy platil jako synonymum robustnosti, ale ten nový působí bezmála křehce. Vůbec bych se za takové auto před domem nestyděl. Zvlášť, když pod kapotou pracují už bezvýhradně přeplňované motory a konstrukční úroveň podvozku nezaostává za aktuální špičkou.
Potěší i sedmdesátilitrová nádrž, 515litrový prostor pro zavazadla či možnost volit až 19“ kola. Převodovky jsou už také výhradně šestistupňové, ať už manuální, či automatické (Senstronic SWC). Smutek zavládne jen nad pohotovostní hmotností 1575 – 2025 kg podle provedení, na druhou stranu potěší brzdy o průměru 296/292 (čtyřválce), resp. 337/315 mm (2,8 V6T).
Uvnitř pak nadšení pokračuje. Ačkoliv je z mnoha detailů cítit napjatý rozpočet celého koncernu, podařilo se stvořit velice reprezentativní místo, jehož druhým jménem je obří prostor. Doslova kdekoliv v autě je všemi směry královský nadbytek místa, který posouvá měřítka ve své třídě.
Cena za to je daná – když budou vozy vyšší střední třídy pětimetrové, jak potom musí narůst luxusní vozy, pro něž byla donedávna stejná délka standardem? Na takové starosti se ale na palubě snadno zapomíná. Unifikace sice postupuje, a kromě spínačů je nově zaměnitelný s opelem i volant, ale palubní deska si svébytnost nejen uhájila, ale navíc ji posunula do nové dimenze. Dojem leteckého kokpitu je totiž skoro absolutní, ve srovnání s touto kreací si na něj dosavadní saaby jen hrály. Takřka kolmá deska se zasazenými kulatými přístroji, imitace karbonu a hodně nezvykle rozestavěné knoflíky si říkají o najetí na nekonečnou ranvej. K tomu dobrá ergonomie, solidní výhled a v nové devět-pětce bude majitelům dobře.
Saab 9-5 - Přehled motorizací | |||||
Motor | 1,6T | 2,0T | 2,0T 4x4 | 2,8T 4x4 | 2,0TiD |
Převodovka | 6M | 6M (6A) | 6M (6A) | 6A | 6M (6A) |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1998 | 1998 | 2792 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 132/5500 | 162/5300 | 162/5300 | 191/5500 | 118/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 230/ 2200 | 350/ 2500 | 350/ 2500 | 400/ 2000 | 350/ 1750 |
Max. rychlost [km/h] | 220 | 240 (235) | 230 (230) | 250 | 215 (209) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,5 | 7,9 (8,5) | 8,0 (8,8) | 6,9 | 10,1 (10,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,6 | 8,4 (9,5) | 9,3 (9,7) | 11,4 | 5,3 (6,8) |