Frankfurt živě: Saab 9-5 – První dojmy

Frankfurt živě: Saab 9-5 – První dojmy

 
 

Po předlouhých 12 letech konečně došlo na nástupce velkého saabu. Technika sice nepřekvapila, ale design vrací švédskou automobilku s nejistou budoucností mezi velké hráče. Dokonce ty největší…

Velké saaby se za poslední 24 roky obměnily jen dvakrát. Tuto zcela unikátní statistiku podpořila tradiční nadčasovost, s níž modely 9000 a 95 proplouvaly časem. A dopluly až do dnešních dnů s tradičními hodnotami a víceméně původními motory. Tomu všemu bohužel odzvonilo – z tradičních saabovských agregátů nezbyl ani jediný. Všechny zážehové čtyřválce nesou značku Opel, platforma je globální (GM Epsilon II). Lze tak s trochou hořkosti konstatovat, že od insignie se nový saab liší už opravdu jen karosérií. Naštěstí ale zůstalo dost ze značkového ducha.

V první řadě design – přebral to nejlepší z velice expresivních tvarů posledních saabů od Simona Padiana, a výrazné detaily přetavil do vysoce elegantní formy, na niž se nešetřilo centimetry. Výsledkem je nejdelší auto vyšší střední třídy, svou délkou 5,008 m překonávající kompletní konkurenci včetně prémiové! Můžeme jen doufat, že to nepředznamenává další dvojnásobný životní cyklus, i když za současných podmínek můžeme děkovat, že ještě vůbec nějaký nový saab vznikl.

Na minimalistickém, ale vkusném stánku se představila limuzína, která svoje přednosti naznačila už na fotografiích, ale teprve v třírozměrném světě se ukázalo, jak vysoce elegantní je její extrémně dlouhá záď. To, co na fotce vypadalo jako omyl, je naživo přirozené a doslova průlomově elegantní. Tvary jednotlivých partií se vysoce zkultivovaly a jsou nyní ze všech historických saabů nejdelikátnější. Severský saab vždy platil jako synonymum robustnosti, ale ten nový působí bezmála křehce. Vůbec bych se za takové auto před domem nestyděl. Zvlášť, když pod kapotou pracují už bezvýhradně přeplňované motory a konstrukční úroveň podvozku nezaostává za aktuální špičkou.

Potěší i sedmdesátilitrová nádrž, 515litrový prostor pro zavazadla či možnost volit až 19“ kola. Převodovky jsou už také výhradně šestistupňové, ať už manuální, či automatické (Senstronic SWC). Smutek zavládne jen nad pohotovostní hmotností 1575 – 2025 kg podle provedení, na druhou stranu potěší brzdy o průměru 296/292 (čtyřválce), resp. 337/315 mm (2,8 V6T).

Uvnitř pak nadšení pokračuje. Ačkoliv je z mnoha detailů cítit napjatý rozpočet celého koncernu, podařilo se stvořit velice reprezentativní místo, jehož druhým jménem je obří prostor. Doslova kdekoliv v autě je všemi směry královský nadbytek místa, který posouvá měřítka ve své třídě.

Cena za to je daná – když budou vozy vyšší střední třídy pětimetrové, jak potom musí narůst luxusní vozy, pro něž byla donedávna stejná délka standardem? Na takové starosti se ale na palubě snadno zapomíná. Unifikace sice postupuje, a kromě spínačů je nově zaměnitelný s opelem i volant, ale palubní deska si svébytnost nejen uhájila, ale navíc ji posunula do nové dimenze. Dojem leteckého kokpitu je totiž skoro absolutní, ve srovnání s touto kreací si na něj dosavadní saaby jen hrály. Takřka kolmá deska se zasazenými kulatými přístroji, imitace karbonu a hodně nezvykle rozestavěné knoflíky si říkají o najetí na nekonečnou ranvej. K tomu dobrá ergonomie, solidní výhled a v nové devět-pětce bude majitelům dobře.

Saab 9-5 - Přehled motorizací
Motor1,6T2,0T2,0T 4x42,8T 4x42,0TiD
Převodovka6M6M (6A)6M (6A)6A6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]15981998199827921956
Válce/ventily4/44/44/46/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/5500162/5300162/5300191/5500118/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]230/ 2200350/ 2500350/ 2500400/ 2000350/ 1750
Max. rychlost [km/h]220240 (235)230 (230)250215 (209)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,57,9 (8,5)8,0 (8,8)6,910,1 (10,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,68,4 (9,5)9,3 (9,7)11,45,3 (6,8)
Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky Saab Design GM

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Saab 9-5 SportCombi, 9-4X: Ceny v Německu Saab 9-5 SportCombi, 9-4X: Ceny v Německu

První cena Saabu 9-5 SportCombi na německém trhu je…

Saab 9-5 SportCombi: Levnější než sedan? Saab 9-5 SportCombi: Levnější než sedan?

Kombi levnější než sedan? Saab chce u modelu 9-5…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…