Frankfurt živě: Saab 9-5 – První dojmy

Frankfurt živě: Saab 9-5 – První dojmy

 
 

Po předlouhých 12 letech konečně došlo na nástupce velkého saabu. Technika sice nepřekvapila, ale design vrací švédskou automobilku s nejistou budoucností mezi velké hráče. Dokonce ty největší…

Velké saaby se za poslední 24 roky obměnily jen dvakrát. Tuto zcela unikátní statistiku podpořila tradiční nadčasovost, s níž modely 9000 a 95 proplouvaly časem. A dopluly až do dnešních dnů s tradičními hodnotami a víceméně původními motory. Tomu všemu bohužel odzvonilo – z tradičních saabovských agregátů nezbyl ani jediný. Všechny zážehové čtyřválce nesou značku Opel, platforma je globální (GM Epsilon II). Lze tak s trochou hořkosti konstatovat, že od insignie se nový saab liší už opravdu jen karosérií. Naštěstí ale zůstalo dost ze značkového ducha.

V první řadě design – přebral to nejlepší z velice expresivních tvarů posledních saabů od Simona Padiana, a výrazné detaily přetavil do vysoce elegantní formy, na niž se nešetřilo centimetry. Výsledkem je nejdelší auto vyšší střední třídy, svou délkou 5,008 m překonávající kompletní konkurenci včetně prémiové! Můžeme jen doufat, že to nepředznamenává další dvojnásobný životní cyklus, i když za současných podmínek můžeme děkovat, že ještě vůbec nějaký nový saab vznikl.

Na minimalistickém, ale vkusném stánku se představila limuzína, která svoje přednosti naznačila už na fotografiích, ale teprve v třírozměrném světě se ukázalo, jak vysoce elegantní je její extrémně dlouhá záď. To, co na fotce vypadalo jako omyl, je naživo přirozené a doslova průlomově elegantní. Tvary jednotlivých partií se vysoce zkultivovaly a jsou nyní ze všech historických saabů nejdelikátnější. Severský saab vždy platil jako synonymum robustnosti, ale ten nový působí bezmála křehce. Vůbec bych se za takové auto před domem nestyděl. Zvlášť, když pod kapotou pracují už bezvýhradně přeplňované motory a konstrukční úroveň podvozku nezaostává za aktuální špičkou.

Potěší i sedmdesátilitrová nádrž, 515litrový prostor pro zavazadla či možnost volit až 19“ kola. Převodovky jsou už také výhradně šestistupňové, ať už manuální, či automatické (Senstronic SWC). Smutek zavládne jen nad pohotovostní hmotností 1575 – 2025 kg podle provedení, na druhou stranu potěší brzdy o průměru 296/292 (čtyřválce), resp. 337/315 mm (2,8 V6T).

Uvnitř pak nadšení pokračuje. Ačkoliv je z mnoha detailů cítit napjatý rozpočet celého koncernu, podařilo se stvořit velice reprezentativní místo, jehož druhým jménem je obří prostor. Doslova kdekoliv v autě je všemi směry královský nadbytek místa, který posouvá měřítka ve své třídě.

Cena za to je daná – když budou vozy vyšší střední třídy pětimetrové, jak potom musí narůst luxusní vozy, pro něž byla donedávna stejná délka standardem? Na takové starosti se ale na palubě snadno zapomíná. Unifikace sice postupuje, a kromě spínačů je nově zaměnitelný s opelem i volant, ale palubní deska si svébytnost nejen uhájila, ale navíc ji posunula do nové dimenze. Dojem leteckého kokpitu je totiž skoro absolutní, ve srovnání s touto kreací si na něj dosavadní saaby jen hrály. Takřka kolmá deska se zasazenými kulatými přístroji, imitace karbonu a hodně nezvykle rozestavěné knoflíky si říkají o najetí na nekonečnou ranvej. K tomu dobrá ergonomie, solidní výhled a v nové devět-pětce bude majitelům dobře.

Saab 9-5 - Přehled motorizací
Motor1,6T2,0T2,0T 4x42,8T 4x42,0TiD
Převodovka6M6M (6A)6M (6A)6A6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]15981998199827921956
Válce/ventily4/44/44/46/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/5500162/5300162/5300191/5500118/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]230/ 2200350/ 2500350/ 2500400/ 2000350/ 1750
Max. rychlost [km/h]220240 (235)230 (230)250215 (209)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,57,9 (8,5)8,0 (8,8)6,910,1 (10,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,68,4 (9,5)9,3 (9,7)11,45,3 (6,8)
Spolupracujeme s TipCars.com
Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků

Větrná energetika přestává být stabilním zdrojem zisků.…

World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze

Aktuální ročník prestižní putovní výstavy reportážní…

 

Štítky Saab Design GM

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Saab 9-5 SportCombi, 9-4X: Ceny v Německu Saab 9-5 SportCombi, 9-4X: Ceny v Německu

První cena Saabu 9-5 SportCombi na německém trhu je…

Saab 9-5 SportCombi: Levnější než sedan? Saab 9-5 SportCombi: Levnější než sedan?

Kombi levnější než sedan? Saab chce u modelu 9-5…

 



 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má obnovené filtry

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má…

Část Pražanů se může těšit na kvalitnější vodu, která poteče do jejich domácností. Šest filtrů v úpravně vody,…

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po Řepkovi Reného?

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po…

Nedá si pokoj! Neúspěšně se hlásila do reality show VyVolení i Miss Aerobik. Teď se pornoherečka Silvie Řeháková…

 

iSport.cz

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím. Svědčila by mi víc než dřív

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím.…

Sezonu zahájil v Eurolize, která má za sebou první kolo. Zase má být jedním z pilířů Fenerbahce Istanbul,…

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem zůstává Liga mistrů

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem…

Krach v předkole Evropské ligy ani aktuálně šesté místo v domácí soutěži s patnáctibodovou ztrátou na Plzeň…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…