Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt živě: Saab 9-5 – První dojmy

Ladislav Čermák
Diskuze (35)
Po předlouhých 12 letech konečně došlo na nástupce velkého saabu. Technika sice nepřekvapila, ale design vrací švédskou automobilku s nejistou budoucností mezi velké hráče. Dokonce ty největší…

Velké saaby se za poslední 24 roky obměnily jen dvakrát. Tuto zcela unikátní statistiku podpořila tradiční nadčasovost, s níž modely 9000 a 95 proplouvaly časem. A dopluly až do dnešních dnů s tradičními hodnotami a víceméně původními motory. Tomu všemu bohužel odzvonilo – z tradičních saabovských agregátů nezbyl ani jediný. Všechny zážehové čtyřválce nesou značku Opel, platforma je globální (GM Epsilon II). Lze tak s trochou hořkosti konstatovat, že od insignie se nový saab liší už opravdu jen karosérií. Naštěstí ale zůstalo dost ze značkového ducha.

V první řadě design – přebral to nejlepší z velice expresivních tvarů posledních saabů od Simona Padiana, a výrazné detaily přetavil do vysoce elegantní formy, na niž se nešetřilo centimetry. Výsledkem je nejdelší auto vyšší střední třídy, svou délkou 5,008 m překonávající kompletní konkurenci včetně prémiové! Můžeme jen doufat, že to nepředznamenává další dvojnásobný životní cyklus, i když za současných podmínek můžeme děkovat, že ještě vůbec nějaký nový saab vznikl.

Na minimalistickém, ale vkusném stánku se představila limuzína, která svoje přednosti naznačila už na fotografiích, ale teprve v třírozměrném světě se ukázalo, jak vysoce elegantní je její extrémně dlouhá záď. To, co na fotce vypadalo jako omyl, je naživo přirozené a doslova průlomově elegantní. Tvary jednotlivých partií se vysoce zkultivovaly a jsou nyní ze všech historických saabů nejdelikátnější. Severský saab vždy platil jako synonymum robustnosti, ale ten nový působí bezmála křehce. Vůbec bych se za takové auto před domem nestyděl. Zvlášť, když pod kapotou pracují už bezvýhradně přeplňované motory a konstrukční úroveň podvozku nezaostává za aktuální špičkou.

Potěší i sedmdesátilitrová nádrž, 515litrový prostor pro zavazadla či možnost volit až 19“ kola. Převodovky jsou už také výhradně šestistupňové, ať už manuální, či automatické (Senstronic SWC). Smutek zavládne jen nad pohotovostní hmotností 1575 – 2025 kg podle provedení, na druhou stranu potěší brzdy o průměru 296/292 (čtyřválce), resp. 337/315 mm (2,8 V6T).

Uvnitř pak nadšení pokračuje. Ačkoliv je z mnoha detailů cítit napjatý rozpočet celého koncernu, podařilo se stvořit velice reprezentativní místo, jehož druhým jménem je obří prostor. Doslova kdekoliv v autě je všemi směry královský nadbytek místa, který posouvá měřítka ve své třídě.

Cena za to je daná – když budou vozy vyšší střední třídy pětimetrové, jak potom musí narůst luxusní vozy, pro něž byla donedávna stejná délka standardem? Na takové starosti se ale na palubě snadno zapomíná. Unifikace sice postupuje, a kromě spínačů je nově zaměnitelný s opelem i volant, ale palubní deska si svébytnost nejen uhájila, ale navíc ji posunula do nové dimenze. Dojem leteckého kokpitu je totiž skoro absolutní, ve srovnání s touto kreací si na něj dosavadní saaby jen hrály. Takřka kolmá deska se zasazenými kulatými přístroji, imitace karbonu a hodně nezvykle rozestavěné knoflíky si říkají o najetí na nekonečnou ranvej. K tomu dobrá ergonomie, solidní výhled a v nové devět-pětce bude majitelům dobře.

Saab 9-5 - Přehled motorizací
Motor1,6T2,0T2,0T 4x42,8T 4x42,0TiD
Převodovka6M6M (6A)6M (6A)6A6M (6A)
Zdvihový objem [cm3]15981998199827921956
Válce/ventily4/44/44/46/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/5500162/5300162/5300191/5500118/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]230/ 2200350/ 2500350/ 2500400/ 2000350/ 1750
Max. rychlost [km/h]220240 (235)230 (230)250215 (209)
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,57,9 (8,5)8,0 (8,8)6,910,1 (10,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]7,68,4 (9,5)9,3 (9,7)11,45,3 (6,8)

Ladislav Čermák
Diskuze (35)
18. 9. 2009 23:16
Re: motory
Ano, mali svoje opakujuce sa problemy (2-3), ktore suviseli s konstrukciou. To, ze podstata bola v konstrukcii + Saab v poslednych rokoch nemal prostriedky na vyvoj motorov, sposobilo, ze problemy pretrvavali. Nenazval by som to zrovna nespolahlivostou - skor (otravne) vyssou narocnostou udrzby (problemom sa dalo predist).
Od novej 9-5 som cakal, ze okrem novej karoserie popracuju aj na odstraneni spominanych konstrukcnych nedostatkov motorov. Zial, nestalo sa. A to je velka skoda pre znacku, ktora ako prva prisla so seriovym zavedenim benzinovych turbomotorov... ;-\
18. 9. 2009 18:47
Re: motory
Dulezity bude jak pojede! Jestli jsou od GM nebo vlastni neni zas tak podstatny ne? Navic pokud se nepletu tak motory v odchazejici generaci 9-5 nebyly zrovna vzor spolehlivosti takze v tomto smeru je to mozna i dobre ;-)
17. 9. 2009 23:04
motory
Tak to je dost zla sprava. Ziadny motor nie je od Saabu... ;-\ Dizajn, tvary, svetla a pod. - to su oproti tomuto, dovolim si napisat, prkotiny. Myslel som si, ze nova 9-5 bude neskor mojim kandidatom, ale toto je tazka rana. :'-( A to aj napriek tomu, ze sa mi jej novy dizajn paci.
17. 9. 2009 19:44
super saab
krasny automobil :yes: :yes: :yes:
Avatar - Balkan
17. 9. 2009 15:53
Re: epsilon II
takze preklep je u auotra claku, u pana Cernaka? OK, aj ja som si myslel, no SRX a CTS kombi pouzivaju ten motor