Švédská automobilka Saab, vlastněná holandským Spykerem, v červnu spustila prodej nové generace modelové řady 9-5. Se začátkem podzimu doplňuje její paletu pohonných jednotek o tři nové motory.
Nastup noveho dyzlu povazuju pro 9-5ku za tu nejlepsi moznou zpravu, zvlast kdyz je mozny spojit ho i se ctyrkolkou. At uz se totiz na webovych forech pise o ropacich co chce, evropsti zakaznici naftu miluji, a to zvlast v teto tride. Ani dvojite preplnovanej dvoulitr se samozrejme nemuze rovnat s sestivalci nemecky trojky, ale je to kazdopadne slusnej pokrok, kterym aspon Saab vicemene dohani Volvo s jejich D5kou. Ted jeste co nejrychleji mrsknout na trh kombi, neb to bude nepochybne prodavanejsi variantou nez sedan (nedivil bych se, kdyby byl pomer prodeje kolem 3:1) a zahy potom to kombi oplastovat, dat mu do zakladu 4x4 a zacit ho nabizet jako allroad verzi. Na prikladu XC70, A6 Allroad nebo terba Outbacku je videt, jak jsou tyhle verze popularni, automobilka na nich navic udrzuje podstatne vyssi marze, nez na zakladnich verzich.
Az Saab provedei ty zbyvajici kroky a 9-5 tak bude v pny polni, mohla by se opravdu stat jednim z modelu, ktery postava Saab na nohy. Bylo by to jenom dobre. :yes:
EDIT: Ted koukam, ze se nova nafta patrne prinejmensim ze zacatku nebude nabizet s automatem. Ma-li byt 9-5ka konkurenceschopnym autem ve vyssi stredni, tak tuhle kombinaci pritom nezbytne nutne potrebuje, a to idealne i s 4x4. Jestli tomu tak v nejblizsi dobe nebude, tak to ponekud kali pozitivni dojem z cely zpravy. ;-\
Přesně tak, kombi, terréní verzi (9-5X), automat k silnějšímu dieselu a je tu zaručený prodejní trhák. Využít toho, že Volvo XC70 je vidět snad na každém kilometru, je v polovině svého života (majitelé jej brzy budou chtít střídat), že jeho nástupce už nyní může mít čínskou pachuť (doufejme, že ne).
ani jsem nečekal, že tak rychle budou schopni nabídnout další motorizace, které samozřejmě byly avizovány od začátku, ale očekával jsem je až příští rok.
Kombinovaná spotřeba 5.3 u 118Kw nafty je fantastická na papíře, kdyby to bylo o litr víc v reálu, stejně je to bomba.
Jsem zvědavý na testí 1.6T. Papírovými hodnotami by to jako základ stačit mohlo (v předešlé generaci se začínalo s 2.0LPT 150k), uvidíme co ukáže realita. Kombinovanou spotřebou 7.8l by atakoval mojí atmosférickou 1.4 v autě o 2 metráky lehčím a s polovinou poníku >:-[]
jak píše Righ, kombík je nutnější než nutný. Paříž to jistí. Někde jsem četl, že u předchozí generace dělali prodeje kombíků kolem 70-80%. "Allroud" verze se sice logicky nabízí, možná v této třídě by to i s prodeji mohlo být OK, protože o třídu níž 9-3X moc velkou díru do světa zatím neudělal. Ano ano, já vím, nafta je tam bez možnosti 4x4, a je to starý, a stejně je to vlastně jen Vectra... >:-[]
No na autocar.uk z neho moc odvarení (mali 2,0T) neboli. ;-\ Cit.: is not sufficiently sophisticated to challenge the Jag/BMW/Merc stranglehold on the exec market.
Sa pridávam k tomu Kombi.
Auto budeme meniť/objednávať na jar 2011 a potrebujem kombi...
Sedan sa mi veľmi páči, tá karoséria má šmrnc , je to niečo iné ako Nemci, alebo hranaté Volvo...
Prosím, prosím, nech je Kombi na jar a s automatom a XWD s dvojitým turbom (aj ked setvalec by bol lepší...) to bude paráda...
Auto, jako takový, dobrý. Což v saabovských životních souvislostech vlastně znamená že... výborný. Samozřejmě jen do té doby, než člověk spatří naživo pětkovýho bavoráka. Současná generace BMW 5 je absolutní esencí všecho, co můlže chlap se vkusem (jemnej eurodrzek, strniště, titanový obroučky a tak, však to znáš) od auta vůbec na této planetě chtít. Při pohledu na záď BMW se ti musí, prostě musí vyboulit boxerky, jinak seš mrtvej muž...
BMW v sobě snoubí vizuální dravost, současně i eleganci, až živočišnou přitažlivost, je to prostě auto pro chlapa, jestli tedy už víš, co je chlap. O tom jistě nemůže být rozhádaná diskuze. V Mnichově to dokázali. A pak ta ladnost, očima sjíždíš bavoráčka a nemůžeš se nabažit, ani jedna křivka nemá chybičku. Tedy v rovině pojetí auta jako sportovního, luxusního a nádherného sedanu v ideálních rozměrech, je nyní pětkové bávo tím nejpřitažlivějším vozem světa.
A nyní k Saabu. Naživo velmi slušný, překvapí (oproti dojmům přes monitor) nečekaná pohledová lehkost, křivky dobré, ovšem musíš trochu polevit v nárocích, tohle není BMW. Celkově však vzato má devětpěka potenci zrát a získavat v čase. Není tak okoukatelná jako třídně konkurenční jaguar, vysílané vizuální signály se koncentrují taktéž jako v případě u BMW k té správné chlapské kategorii. V tomto kontextu jsem nakloněn i k pozitivním soudům o kabině. Ano, je to klasická saabovská kabina, zejména tedy přístrojovka. Ptám se tedy, zda to není málo. Není. Nekoná se jen nostalgie, nýbrž konají se i estetické posuny. Je mi dokonce velmi sympatický základní vjemový rys přístrojové desky saabu, a tím je neokázalost, ta (též volvovská) severská "dřevitá" samozřejmost, hřejivost, účelnost, ovšem se současným neopominutelným akcentem na krásu tvarů.
Samozřejmě mi tiká v hlavě dlouhý zadní převis, ostrý roomsterovský lom horní přední hrany předního bočního okna a (možná) až přílišná naivita úsměvu přední masky. Avšak... prkotiny.
Jenomže, položím-li si otázku co, že dělá devětpětku devětpětkou, pak zvenku je mi to jasné - především tvar střechy a zádě, který ve spojitosti s kompozicí čelního a bočních skel evokuje až někam k lancii stratos. No jo, ale co s tímhle vším udělá kombík? To je vořech. Zatím. Těším se na Paříž, nejspíše tam padne rozřešení. Můj tajný tip je, že (nečekaně) dojde k tomu, že karosářskou jedničkou této generace bude... sedan.
P.S. Kdo chce dnes ovšem spatřit boha vyšší střední, musí k BMW. Já jen, aby zůstaly zachované hierarchické statusy.
Ako v debate o SAAB-e napísať ódu na päťku (a hlavne tým začať príspevok), to už chce fakt intelektuálny výkon, hlavne keď nová päťka je ... nudná a tuctová ( v zmysle tuctovosti vyššej strednej prémiovej)
Ako praví český klasik. "Již v mladosti sem mel obavy o Vas rozum a ted vidim, že mé obavy byli duvodné..."
čítaj poriadne...
tuctový a nudný v zmysle vyššej strednej triedy. Pre toho kto jazdí na Octávke je to super bomba voz a je výborný po technickej stránke.
Napriek tomu, pre mňa je tuctový, a reálne okrem image ktoré má , ma ten voz ničím zásadným neoslovuje...
A jaksi nemusí to byť psychická porucha vo vnímaní, jednoducho sa mi páčia iné veci. Veď ani všetkým sa nepáči vysoké modrooké blondíny s umelými kozami...
Právě ve smyslu vyšší střední je to dokonalý produkt. Nejde o to, co se ti líbí, jde o to, co je. A ve vyšší střední prostě to BMW je esem. I designovým.
Souhlas s tuctovostí, BMW vypadá dobře, dokonce velmi dobře, zvlášť zepředu. Čumák je vymodelovaný jak jen to šlo, ale je to jen první dojem. Problém je v tom, že tam není ted WOW! efekt jako u Saaba nebo u minulé pětky E60. Současná pětka je ted na vysoké úrovni designem, ale tipnu si, že za pár let bude Mercedes E braný víc nadčasově.
Ale no tak... o tom čo je dokonalý produkt rozhodujú len a len zákazníci, To že sa to páči 6, alebo 9 z desiatich nie je rozhodujúce. Sme ľudia rozdielni s rozdielnym vkusom a vnímaním a tak to má byť. Preto reči o tom, že nie je rozhodujúce ako to človek cíti, ale ako to je (btw, kde je to napísané, že to tak je ?) sú mi smiešne. Ale proti gustu...
Asi si trošku pleteš pojmy a dojmy ;-) Prohlašovat vnímání vzhledu nečeho, jako ultimativní a konečné, vyznívá přinejmenším jako prostoduché a úsměvné. Design každého výrobku je do značné míry hodnocen pouze vkusem diváka. Tvé tvrzení o dokonalém vzhledu pětkového báwa vyjadřuje jedině Tvůj skromný pohled na danou věc. Nic víc, nic míň :-) Nauč se tímto faktem žít, budeš to mít lehčí :-!
odhliadnuc od onanie nad 5-kou, rozumna rec k 9-5-ke, od teba az necakane...
neporovnaval by som ale 9-5 s BMW a Merc., myslim uz v ramci triedy (horizontalne i vertikalne), skor sa buduci potencialny klienti rozhodovat medzi Volvom, Saabom even. slabsie A6.... a mozno sa mylim a aj kupci BMW a Merc. by sa dali nalakat.
To není onanie, to vše je fakt. Ano, zájemci o Volvo jistě hledí i na nový Saab. Pohledy směrem od německé prémie, tam to už bude o poznání chladnější.
Pouze při velmi šťastné konstelaci všeho a za velmi dlouhou dobu. Ekonomické prostřední je žel jaké je, a ještě takové dlouho bude. Tedy i nadále (v tom nejlepším případě) bude saab počtem vyrobených kusů nijak výraznou automobilkou. Nyní čekám na reálný nástin modelového spektra. Je mi sympatické, že (na rozdíl od maserati a alfy) nevypouští spyker do světa slogany typu - saab do každé romské rodiny atp. Drží to při zemi a to má naději.
Asi si sa pýtal GTI, ale možno môžem aj ja...
Nebude to ľahké, ale možné to je. POtrebujú predať cca 60- 70 kpcs 9-5 ročne, čo by mali zvládnuť, zvyšok by mal dodať 9-3, 9-4 a ten nový krpec.
Je nutné
- ustrážiť si kvalitu, tak aby zodpovedala vyššej strednej v prémiovom segmente
- slušný marketing, zameraný presne na cieľovú skupinu, podporu všetkých fanklubov, budovania vlastnej sociálne siete (v tomto bol SAAB odjakživa dobrý), možno návrat do športu (otázka je samozrejme s čím., možno nová 9-3 ka)
- všetky modely musia byť tak trocha iné ako zvyšok, musia vytčať z radu iných áut. SAAB bol odjakživa definovaný ako tzv "skulinkový" produkt. Teda produkt s zväčša vyššou cenou, vysokou pridanou hodnotou určený pre menšiu, ale pomerne presne definovanú skupinu zákazníkov. V prípade SAAB-u by to mala byť vyššia stredná trieda populácie, určite nie fleetoví zákazníci (to je piesočok pre Nemcov), skôr ľudia typu doktorov, právnikov apodnikateľov, obchodníkov, ktorí chcú auto tejto triedy,a le nechcú nemeckú trojku,
- toto treba ustrážiť najmä finančne, lebo táto skupina je úzka, a každý nepredaný kus bude cítiť.
- aftersales service na najvyššej úrovni
- čím skôr a na začiatku takmer za každú cenu, dostať autá na cesty...
Dojem na živo je (alespoň z mého pohledu) velmi solidní. Na fotkách nevypadal nijak extra.
K zmíněnému BMW.... Je otázkou, jestli lze 9-5 řadit k a porovnávat s "klasickou" německou trojkou. Řekl bych, že Saab (a taktéž Volvo, Subaru, Alfa) se pohybují pod tímto horním patrem, ale zároveň na jiné, někam do boku směřující větvi, než na té, které přímo spojuje horní patra se Škodou, Seatem atd....
Ja mel vzdycky pocit, ze u SAABU a SUBARU jde predevsim o pocit/zazitek z jizdy bez ohledu na typ/kvalitu cesty a cestovni rychlost... u Skody a Seatu sazi na vzhled a cenu (pri standardne slusne technice), u Skody jeste na velikost kufru...
Popis BMW je fajn, ono i auto je fajn. Popis chlapa je hodně podivný, já měl za chlapa vždy zafixovaného zamyšleného McQueena vedle 911S před Maison Blanche. Tihle tebou popisovaní noví evropští kluci z plakátů a kaváren, to je tak do Audi TT.
A jestliže mám výše uvedené rozřadit, pak McQueen-Saab a kluk z plakátu-BMW 5 (osobně bych je moc nesrovnával, ale tys začal). BMW je příliš dokonalé, takže ho dokáže ovládnout kdokoli. Saab je pro piloty, McQueeny, apod. (ačkoliv to je samozřejmě pouze aura vozu). Zkrátka, BMW je asi nejlepší vůz své třídy, Saab 9-5 je dělo.
Jste vy to ale legračníci. Hezká slova na adresu chlapů v saabech, auto pro piloty apod., bohužel pro saab stačí se novou 9-5 projet. Tohle auto postavilo audi v roce 2004, potažmo Volvo v roce 2007, myšleno tak, že ani tyto starší modely nemá 9-5 čím překvapit, na BMW 5 nebo éčko se dívá s velikým odstupem.
Ach jo, ani první 900, či 9000 přece podvozkově nestačila soudobé konkurenci z Mnichova. Přesto to byla auta "pro piloty". Nevidím v tom žádný problém. Nebo mi chceš naznačit, že třeba Renault skutečně dělal na počátku dekády nejbezpečnější auta? Je možné, že později narození Saaby už takhle nevnímají (přičemž nemám důvod tě sortovat dle data narození, nic o něm nevím a je mi to putna), pro mne si Saab tuhle auru u stěžejních modelů uchoval a nová 9-5 si toto udržuje.
Nikdy by mne nenapadlo pětku a devět-pětku srovnávat, nemyslím si, že by se někdo mezi těmito vozy kdy rozhodoval. Reagoval jsem na jiný příspěvek, který jistou formu jejich porovnání obsahoval.
Nová 9-5 není designově špatná, podepsal bych, co píše výše GTI, vidím v tom saabovský odkaz, osobitost, ale vztaženo k tvé poznámce, při představě McQueena vystupujícího z této 9-5ky, musel bych se usmát, kolik mu asi za tu reklamu dali, žít v dnešní době mohl bys ho vidět znova max. u nějaké té GT3, z konfekce si ho umím určitě představit spíše u zadokolky typu bavora se žraločím výrazem než u téhle instatní předokolky. ;-)
Bohužiaľ, i keby som si ja - ako mnohí tu - prial, aby nový Saab bol dobrý a mal úspech (keď už pre nič iné, aspoň pre rozšírenie plytkých konkurenčných vôd v triede), prvé testy vypovedajú, čo si naznačil vyššie: stačí na konkurovanie končiacej A6, ale na novú elitu sa nechytá. Cit. autocar: "...is not sufficiently sophisticated to challenge the Jag/BMW/Merc stranglehold on the exec market."
Jistě, podezřívat při kritice saabu kohokoliv, že je zaujatý a saabu nepřeje, je s prominutím pitomost, každé auto, které je schopno rozšířit řady relevantní nabídky je vítáno. V této třídě mě to zajímá i osobně, ale po projetí vrcholu s 2,8t v aeru mi nezbývá než říct, slušný pokus, ale nevidím důvod proč to auto v této cenové kategorii upřednostnit před čímkoliv jiným. A to říkám v kontextu toho, že jsem do 9-5 přelezl přímo z S80 a mohl porovnat, a také v kontextu pozdější testovačky A7, která je o kus jinde v každém ohledu. To jako poznámku k tomu tvému odkazu na test autocaru, jejich hodnocení audi je vždy předvidatelné, jedno o jaký model jde. Dle mého skutečným problémem pro 5er bude právě nová A6, bude-li se chovat jako A7, což by měla.
A ešte názor z autoexpress-u: The 9-5 is an idiosyncratic (osobitá) alternative to more mainstream offerings from Audi and BMW. While it can’t keep up in pure driving terms, it offers enough in its Saab DNA to keep the brand’s loyal fans interested.
Jistě, já bych šel dokonce v této konfrontaci ještě dál, a (u saabu poprvé) to vnímám nyní tak, že (ve zkratce) tihle metrosexuálové co si holí i mandle se budou nyní orientovat více směrem k saabu.
BMW je v tomto kontextu liga ostrejch eurobejků, pětka je tak rychlá, že i když stojí, máš dojem, že jede. Zejména záď ta je neskutečně dotažená. Píšu to furt dokola, ale boční pohled na tu dravou ladnost nedá člověku dlouho usnout.
Napsal jsem to asi kostrbatě. McQueena jsem dával za příklad chlapa v reakci na jistou ódu k "evropským klukům". A jako takový mi do 9-5 sedí více, než do aktuální BMW 5. Nikoliv, že by a priori Saaba sedlal.
Nemusí, jestli se pár věcí o McQueenovi ví určitě, pak že jeho láskou byla vždy především značka Porsche. Sám založil Solar Productions, aby značce mohl vzdát hold ve filmu Le Mans, kde řídí Porsche nejen závodní, ale i civilní. Enzo na něj (na fakta ve scénáři) byl natolik naštvaný, že mu pro samotné natáčení nepůjčil vozy 512S a vyjma záběrů pořízených přímo během závodu ročníku 1970 (nebylo jich málo) se musely použít repliky.
No 5er je pěkná, ale tímto to tu končí (netřeba řešit techniku). Bohuže se BMW strašně rychle okouká, proto jsem rád, že nova 9-5tka je blíže JAGu. JAG má více výjimečnosti, doufám že až 9-5tku potkám tolikrát jako JAG (+ - 30x) tak z ní taky budu tak nadšený. :-)
Z hlediska okoukanosti lze dle mého hodnotit nějakou bývalou generaci, řešit to aut, z nichž jedno je na trhu půl roku a to druhé na silnici ještě nikdo neviděl, mi moc smyslu nedává. Jdu-li k předchozí generaci, tak tam pokud vezmu starou 9-5 nebo S-type a srovnám s E60, pak přes neporovnatelně vyšší výskyt pětky oproti těm dvěma, je 5er přesně auto, které svým designem dokazuje, že kvalita se neokouká nikdy, proti ní jsou oba zmínění designově jen šedé myši. ;-)
to bych tak netvrdil, i když se mi E60 dostala časem (mrcha jedna) do oka. Ale stará 9-5 a S-type jsou taky hodně osobité vozy, které moc nestárnou (9-5 před FL)
Dobře taková E39 je do dneška krásné auto, a já netvrdím, že Stype nebo 9-5 jsou auta škaredá. Mluvíš o osobitosti, která je ale dle mého dána právě tím malým výskytem, představ si, že ti tu těch 9-5tek jezdí jako bavoráků a okem o ni nezavadíš a Stype to samé, podíváš se, co to je, protože ty tvary uvidíš jednou do měsíce, ale ty tvary zájem oka dlouho nepodrží. Na E60 jsem čučel čtyři roky denně a přesto se i teď ohlídnu za každou která mě mine, tak vypadá designový majstrštyk. ;-)
O rozšíření to není, porovnávám to s tehdejší generací. Nejde mi o žádný wow efekt. E39 je nádherná dodnes a její nástupce bylo ošklivé kačátko, které se člověku muselo vypálit do sítnice, aby se mu začalo líbit. Zrovna ty tři, které jsi uvedl extra nestárnou a jde jen o to, která značka ti je bližší ;-)
Mierne off-topic, ale v rámci triedy: prvý test novej A7, čo som našiel: [odkaz]
Za všetko hovorí jedna veta testu: What the A7 Sportback does, it does well. What it doesn’t do, I didn’t expect it to anyway.
Je chyba to srovnavat s nemeckou trojkou. Neumim si predstavit majitele M-B E/5-er, ktery by presedl do tohoto Saabu.
Saab by se spis mel zamerit na boj proti AR, Subaru a Volvu, kterym by podstatnou cast zakazniku mohl ubrat. Pokud se bude snazit bojovat proti zavedene trojici, skonci to bohuzel blede.
Me tohle auto nijak neoslovuje ani vizualne ani jizdne. Mel jsem moznost se s nim kratce projet a je to presne jak pise Dinar: "Tohle auto postavilo audi v roce 2004". Samozrejme je to slusny vuz, ale radeji ne.
na začátek vyjádřuji úpřimné překvapení, že v průběhů dvou dnů dva články o Saabech a žádný "odborník" alá "SaabjepřevlečenýapředraženýOpel" se zatím neukázal >:-[]
9-5 - když pomineme rozdílné koncepce Saabu vs. BMW/MB dané pohonem a jejich jasnou dominancí (spolu s Audi) co se týče víceválců, zůstává Saab velice zajímavou alternativou.
Slušné 4 válce (benzin/nafta), 2.8T taky není k zahození, komplet bezpečnostní výbava, XWD, slušný automat (sice "jen" 6 stupňů, ale podle testů velice slušně naladěný), stavitelný podvozek, "zajímavý" (ok, ne všem musí vyhovovat >:-[] ) interiér, dobré spracování - nenapadá mě nic, v čem by výrazně zaostával.
Možná Dinar by mohl rozvést své dojmy z řízení - v testech je zatím hodnoceno jako docela komunikativní.
K tomu zajímavý dizajn a velkorysý prostor.
Čekal někdo vážně superpodvozkovou raketu alá BMW? Teda kromě motoristických novinářů? Saabisté určitě ne. Nová 9-5 pokračuje v tradicích první 9-5 a 9000. Velký, pohodlný, rychlý vůz na dlouhé trasy. Žádné honění serpentin a blbnutí na okreskách. Něco jako Volvo, nebo kdysi možná Lancia.
K tvrzení, že tohle auto postavilo už Audi v roce 2004 - no vždyť tenhle model taky měl vyjet v roce 2005! Problémy GM ale zavinili odsouvání nového modelu a místo něj přišel v 2005 (poslední) F/L 9-5.
O novou 9-5 - zejména po uvedení kombíku - se nebojím.
Spíš jsem zvědavý, jak se uchytí 9-4X. V tomhle segmentu je Saab nováček (9-7X nebudeme počítat ok, je to přece jen atypický Saab dělaný speciálně pro US). Jaké zákazníky by mohl přitáhnout - od 9-3? Nebo spíš od konkurence.
Volvo si třeba v tomto segmentu vyšlapalo cestičku XC-90 + okruh zákazníku měnících z S40/V50/S60. Uvidíme, snad.
Opäť tu skoro všetci "slintáte" na 9-5 a reálne si toto auto za tie peniaze nekúpi nekúpi nik. A ja patrím k Vám. Aj ja som fanúšik Sabbu ale reálne keď som si pozrel cenníky tak by som si za tie peniaze nikdy 9-5 nekúpil. ;-\
České ceny jsou v něčem přehnané, slovenské jsem nezkoumal, ale asi taky. To má docela vliv, ale rozhodovat se teď jakou novou vyšší střední, tak by mi to nedalo a BMW a Mercedes bych šel pořádně prozkoumat. Přeci jenom nejsou o tolik dražší...
tak přes IE stále nemůžu reagovat, ale věřím tomu, že redakce pracuje jak ďas aby se co nejdřív napravilo >:-[];-)
K ceně 9-5 - mrknul jsem k Srbovi. Top verze - 2.8T Aero je bratru za 1.399.000Kč. Hodně?
Ano, pro mě určitě, i když možná kdybych prodal ledvinu + plíce a možná přihodil rohovku >:-[]
No ale co za těch 1.399.000Kč někdo s kompletní anatomickou výbavou dostane? V6, 300k. XWD. Adaptivní podvozek. Automat. 19´ kola. Kompletní výbavu (jasně, dá se ještě něco extra doobjednat, ale to už je jen takové ladění detailů). Takže jak se říká, je to "v plný palbě"
Z druhé strany - základní nafta 2.0TiD (jedno turbo) 160k, výbava Linear, za 899.000Kč.
A to jsou ceníkové ceny! Nemyslím že by to přehnali.