Saab 9-5 Wagon 2.3 LPT Arc - Tiše a ochotně (07/2002)

Saab 9-5 Wagon 2.3 LPT Arc - Tiše a ochotně (07/2002)

 
 

Ono se řekne sériová produkce. Ale když vystoupíte po třech hodinách jízdy do Ostravy stejně čerství, jako jste nasedali v Praze, může to mít dva důvody: buď vás vezl řidič, nebo jste řídili Saab 9-5.

Ono se řekne sériová produkce. Ale když vystoupíte po třech hodinách jízdy do Ostravy stejně čerství, jako jste nasedali v Praze, může to mít dva důvody: buď vás vezl řidič, nebo jste řídili Saab 9-5.

Je to těžké. Při hodnocení testovaných aut se snažíme mít maximální odstup a případné osobní dojmy jen zprostředkovávat. Jak se ale zachovat v situaci, kdy pátý den chodíme kolem auta a snažíme se na něm najít už konečně něco negativního, nebo nám nikdo neuvěří, že nepíšeme PR články...

Tak napřed exteriér. Pokud si jdete koupit Saaba, netřeba argumentovat. Specifické tvarování přední masky, dlouhou nízkou kapotu i odvážně včleněná zadní okna verze Wagon už máte pravděpodobně zažité a nehne s Vámi nic. Prostě chcete TOHLE auto.

Pak si nastoupíte. Doširoka otevřenými dveřmi jsou vidět kůží potažená sedadla (standardní výbava). Pak si ještě všimnete téměř dvaceticentimetrové vrstvy mezi vnitřní stranou sloupku a plechem dveří - a zase už Vám nikdo nemusí vysvětlovat nic moc o bezpečnosti.

Smíříte se tedy s nenápadností. V jeden celek slitou palubní deskustředový ovládací panel jste viděl naposledy kde? Ve své Cessně? Tady je kokpit obložen dřevem a téměř žádné tlačítko nezůstalo neobsazeno. Základním tvarem je čtverec se zaoblenými rohy a tlačítek i indikátorů je tu právě tak na zapamatování. Pouze spouštění oken a motoru je tradičně svěřeno středovému tunelu - automatická převodovka je v parkovací poloze automaticky zamčena po vysunutí klíčku... Takových drobných příjemností nabízí Saab bezpočet. Nenápadný držák na nápoje. Night panel (v noci omezí na minimum počet svítících přístrojů), který kvůli "umírajícím" ručičkám máte tendenci zkoušet i ve dne. Dělená klimatizace. Dvojité sluneční clony....

Dozadu si zatím sedají spolucestující. Zatím jsou to ještě děti, ale nejméně patnácticentimetrovou mezeru mezi jejich sedáky a vaším opěradlem by zcela jistě uvítala i korpulentní tchyně. Nad hlavou mají všichni místa vcelku dost, a tak stačí zavřít dveře (nejste zvyklý na to ticho, otevřete je a znovu přibouchnete... aha! ... ono to má tři vrstvy těsnění...), nastavit sedadlo, zrcátka, připoutat se a... Ještě pes!

Znovu ven, otevřít zadní dveře, nahnat psa dovnitř a poprvé v životě se u kombíku neudeřit hlavou do víka dveří (pokud tedy měříte nad 190 cm). 416 litrů zavazadlového prostoru je sice jen průměr, ale tři kufry tam lehce nasoukáte, tedy pokud sebou tentokrát psa nevezmete.

Tak znovu: nastartovat a... moment, vždyť motor neběží! Konečně chyba, budeme mít objektivní test, Saab je auto jako každé jiné! Pak manželka ukáže na otáčkoměr (zvláštní, nikdy jej nepoužívá a teď mě chce zesměšnit), kde se ručička směje u volnoběhu. No dobrá, tichý motor, to je toho, říkáte si. Pak se ale rozjíždíte (automat "neřadí" asi stejně jako motor "nestartuje") a ke slovu přichází jen lehounce znatelný turboefekt: Auto se zhoupne a za houkání turbodmychadla vyráží do ulic. Přeplňovaný čtyřválecse vytáčí s přiměřenou ochotou, která ale dobře padne pětistupňovému automatu. Kick-down je okamžitý a pouze v nejvyšších otáčkách je zvuková kulisa motoru zřetelná.

Ve městě je Saab překvapivě jako doma: Neslyšíte nic než zvonící tramvaje a tchyně vzadu také očekávatelně oněměla. Saab přejíždí nerovnosti s přehledem, pouze příčné prahy (které jsou na rozdíl od civilizovaných zemí konstruovány v Praze tak, abychom si podvozek poškodit MUSELI) provází houpáním. Mírnou nedotáčivost lze odstranit ubráním plynu a tak jediným problémem, který můžete řešit, je cíl cesty. Slušný rejd, velká zrcátka i parkovací asistent pomohou zapasovat poměrně dlouhé auto ke kraji ulice a pak už lze jen odhánět holuby a pobaveně sledovat okounivé pohledy najmě mužské populace.

Na delších cestách pak platí úvodní odstavec: prominete-li kombíku měkký podvozek a spíše galantní než sportovní chování motoru, lze mluvit o etalonu pohodlí.

Doma u krbu lze pak sčítat výhody i nevýhody tohoto vyjímečného vozu: ke všemu dobrému, co jsme uvedli, přiřadíme ještě vcelku příznivou kombinovanou spotřebu 10,3 l, možnost vysouvání desky zavazadlového prostoru a pocit značné a přitom neokázalé výlučnosti. K překvapením pak můžeme řadit absenci hlavových airbagů, (naopak kožená sedadla jsou ve výbavě Arc už ve standardu). Debatovat o ceně je asi zbytečné. Dodejme jen, že nejnověji lze mít Saaby řady 9-5 i s turbodieselovými motory, takže ani příznivci zátahu odspoda a nízké spotřeby nemusejí být zklamáni.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 379 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 537 000 Kč

Základní výbava:dělená automatická klimatizace, palubní deska vykládaná dřevem, kůži potažený volant, manžeta a hlavice řadicí páky, vyhřívaná přední sedadla, posuvná loketní opěrka, textilní koberečky, síťka v zav. prostoru, dvojité sluneční clony, palubní počítač, night panel, tempomat, determální skla, el. ovládání předních a zadních oken, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, ostřikovače světlometů, přední mlhové světlomety, pylový a prachový filtr, zpětné zrcátko s automatickým zatemněním, čelní a boční airbagy, aktivní opěrky hlavy a bezp. pásy, zamykání řadicí páky, dálkově ovládané centrální zamykání, Dead Lock, náklonové čidlo, posilovač řízení, ABS+EBD, TCS, audio systém AS 2 (radio + cass. + CD + 7x repro), příprava pro navigační systém, příprava pro telefon, Alu kola s pneumatikami 215/55 R16, kožené čalounění "Classic".

Výbava testovaného vozu:automatická převodovka (+75.000,-), metalický lak (+29.000,-), bixenonové světlomety (+35.000,-), parkovací asistent (+19.000,-)

Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit Billboardy zmizí od dálnic, provozovatelé reklamních ploch se chtějí soudit

Kvůli zákazu zmizí od září od dálnic a silnic I. třídy na…

Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky? Komentář Jany Havligerové: Penze, nebo chudinské dávky?

Studie o důchodových systémech, kterou vypracovali…

Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let Dalík míří zpět do vězení, v kauze kolem obrněnců Pandur dostal pravomocně pět let

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro…

Mlékárna Olma loni zvýšila zisk, vzrostl o 58 procent Mlékárna Olma loni zvýšila zisk, vzrostl o 58 procent

Mlékárna Olma, která patří do holdingu Agrofert, loni…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.12 / 7.6 / 10.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1490
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1590 / 650
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4828
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,52
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Historie crash-testů: Saab 9-5 Historie crash-testů: Saab 9-5

Vysoký bezpečnostní standard Saabů let minulých i…

Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička

Ve Švédsku úspěšný Saab 9-5 Biopower spalující směs…

 



 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala. Občas nosím jeho šaty, šokuje herečka

Emília Vášáryová: Se smrtí muže se nevyrovnala.…

I když od smrti hereččina manžela uběhlo pět let, Emília Vášáryová (75) se s jeho ztrátou stále nedokáže smířit.…

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Mysleli jste, že vám filmová podoba bestselleru Padesát odstínů ukázala vše? Doma si ale můžete užít ještě o…

 

iSport.cz

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu, kroutí hlavou, říká

Kvůli dotacím je obviněný i Jansta. Kdo zná realitu,…

Policie obvinila v kauze manipulací se sportovními dotacemi jako právnickou osobu Českou unii sportu, a…

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička, zájem má Třinec

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička,…

Vlasy smotané do culíku, na hlavě zastaralá „skořápka“. Na ní nezaměnitelné číslo 68. Jaromír Jágr se včera…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury dostal 5 let vězení

Lobbista Dalík míří opět za mříže. Za kauzu Pandury…

Za podvod při jednáních o nákupu obrněných aut Pandur pro českou armádu si lobbista Marek Dalík odpyká pět let…