Saab 9-5 Wagon 2.3 LPT Arc - Tiše a ochotně (07/2002)

Saab 9-5 Wagon 2.3 LPT Arc - Tiše a ochotně (07/2002)

 
 

Ono se řekne sériová produkce. Ale když vystoupíte po třech hodinách jízdy do Ostravy stejně čerství, jako jste nasedali v Praze, může to mít dva důvody: buď vás vezl řidič, nebo jste řídili Saab 9-5.

Ono se řekne sériová produkce. Ale když vystoupíte po třech hodinách jízdy do Ostravy stejně čerství, jako jste nasedali v Praze, může to mít dva důvody: buď vás vezl řidič, nebo jste řídili Saab 9-5.

Je to těžké. Při hodnocení testovaných aut se snažíme mít maximální odstup a případné osobní dojmy jen zprostředkovávat. Jak se ale zachovat v situaci, kdy pátý den chodíme kolem auta a snažíme se na něm najít už konečně něco negativního, nebo nám nikdo neuvěří, že nepíšeme PR články...

Tak napřed exteriér. Pokud si jdete koupit Saaba, netřeba argumentovat. Specifické tvarování přední masky, dlouhou nízkou kapotu i odvážně včleněná zadní okna verze Wagon už máte pravděpodobně zažité a nehne s Vámi nic. Prostě chcete TOHLE auto.

Pak si nastoupíte. Doširoka otevřenými dveřmi jsou vidět kůží potažená sedadla (standardní výbava). Pak si ještě všimnete téměř dvaceticentimetrové vrstvy mezi vnitřní stranou sloupku a plechem dveří - a zase už Vám nikdo nemusí vysvětlovat nic moc o bezpečnosti.

Smíříte se tedy s nenápadností. V jeden celek slitou palubní deskustředový ovládací panel jste viděl naposledy kde? Ve své Cessně? Tady je kokpit obložen dřevem a téměř žádné tlačítko nezůstalo neobsazeno. Základním tvarem je čtverec se zaoblenými rohy a tlačítek i indikátorů je tu právě tak na zapamatování. Pouze spouštění oken a motoru je tradičně svěřeno středovému tunelu - automatická převodovka je v parkovací poloze automaticky zamčena po vysunutí klíčku... Takových drobných příjemností nabízí Saab bezpočet. Nenápadný držák na nápoje. Night panel (v noci omezí na minimum počet svítících přístrojů), který kvůli "umírajícím" ručičkám máte tendenci zkoušet i ve dne. Dělená klimatizace. Dvojité sluneční clony....

Dozadu si zatím sedají spolucestující. Zatím jsou to ještě děti, ale nejméně patnácticentimetrovou mezeru mezi jejich sedáky a vaším opěradlem by zcela jistě uvítala i korpulentní tchyně. Nad hlavou mají všichni místa vcelku dost, a tak stačí zavřít dveře (nejste zvyklý na to ticho, otevřete je a znovu přibouchnete... aha! ... ono to má tři vrstvy těsnění...), nastavit sedadlo, zrcátka, připoutat se a... Ještě pes!

Znovu ven, otevřít zadní dveře, nahnat psa dovnitř a poprvé v životě se u kombíku neudeřit hlavou do víka dveří (pokud tedy měříte nad 190 cm). 416 litrů zavazadlového prostoru je sice jen průměr, ale tři kufry tam lehce nasoukáte, tedy pokud sebou tentokrát psa nevezmete.

Tak znovu: nastartovat a... moment, vždyť motor neběží! Konečně chyba, budeme mít objektivní test, Saab je auto jako každé jiné! Pak manželka ukáže na otáčkoměr (zvláštní, nikdy jej nepoužívá a teď mě chce zesměšnit), kde se ručička směje u volnoběhu. No dobrá, tichý motor, to je toho, říkáte si. Pak se ale rozjíždíte (automat "neřadí" asi stejně jako motor "nestartuje") a ke slovu přichází jen lehounce znatelný turboefekt: Auto se zhoupne a za houkání turbodmychadla vyráží do ulic. Přeplňovaný čtyřválecse vytáčí s přiměřenou ochotou, která ale dobře padne pětistupňovému automatu. Kick-down je okamžitý a pouze v nejvyšších otáčkách je zvuková kulisa motoru zřetelná.

Ve městě je Saab překvapivě jako doma: Neslyšíte nic než zvonící tramvaje a tchyně vzadu také očekávatelně oněměla. Saab přejíždí nerovnosti s přehledem, pouze příčné prahy (které jsou na rozdíl od civilizovaných zemí konstruovány v Praze tak, abychom si podvozek poškodit MUSELI) provází houpáním. Mírnou nedotáčivost lze odstranit ubráním plynu a tak jediným problémem, který můžete řešit, je cíl cesty. Slušný rejd, velká zrcátka i parkovací asistent pomohou zapasovat poměrně dlouhé auto ke kraji ulice a pak už lze jen odhánět holuby a pobaveně sledovat okounivé pohledy najmě mužské populace.

Na delších cestách pak platí úvodní odstavec: prominete-li kombíku měkký podvozek a spíše galantní než sportovní chování motoru, lze mluvit o etalonu pohodlí.

Doma u krbu lze pak sčítat výhody i nevýhody tohoto vyjímečného vozu: ke všemu dobrému, co jsme uvedli, přiřadíme ještě vcelku příznivou kombinovanou spotřebu 10,3 l, možnost vysouvání desky zavazadlového prostoru a pocit značné a přitom neokázalé výlučnosti. K překvapením pak můžeme řadit absenci hlavových airbagů, (naopak kožená sedadla jsou ve výbavě Arc už ve standardu). Debatovat o ceně je asi zbytečné. Dodejme jen, že nejnověji lze mít Saaby řady 9-5 i s turbodieselovými motory, takže ani příznivci zátahu odspoda a nízké spotřeby nemusejí být zklamáni.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 379 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 537 000 Kč

Základní výbava:dělená automatická klimatizace, palubní deska vykládaná dřevem, kůži potažený volant, manžeta a hlavice řadicí páky, vyhřívaná přední sedadla, posuvná loketní opěrka, textilní koberečky, síťka v zav. prostoru, dvojité sluneční clony, palubní počítač, night panel, tempomat, determální skla, el. ovládání předních a zadních oken, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, ostřikovače světlometů, přední mlhové světlomety, pylový a prachový filtr, zpětné zrcátko s automatickým zatemněním, čelní a boční airbagy, aktivní opěrky hlavy a bezp. pásy, zamykání řadicí páky, dálkově ovládané centrální zamykání, Dead Lock, náklonové čidlo, posilovač řízení, ABS+EBD, TCS, audio systém AS 2 (radio + cass. + CD + 7x repro), příprava pro navigační systém, příprava pro telefon, Alu kola s pneumatikami 215/55 R16, kožené čalounění "Classic".

Výbava testovaného vozu:automatická převodovka (+75.000,-), metalický lak (+29.000,-), bixenonové světlomety (+35.000,-), parkovací asistent (+19.000,-)

Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zraněním, které způsobil sobotní pád z Karlova mostu

Ve věku osmdesáti let zemřel slavný herec Jan Tříska.…

Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku Alternativa pro Německo se stala nejsilnější stranou v Sasku

Protiimigrační a protiislámská Alternativa pro Německo…

Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů Obchody mezi Českem a Barmou rostou. Především díky dovozu oděvů

Tuzemský vývoz do Myanmaru alias Barmy roste na rozdíl…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 15.12 / 7.6 / 10.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 416 / 1490
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1590 / 650
Rozměr pneu:215/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4828
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1522
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,52
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 



Historie crash-testů: Saab 9-5 Historie crash-testů: Saab 9-5

Vysoký bezpečnostní standard Saabů let minulých i…

Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička

Ve Švédsku úspěšný Saab 9-5 Biopower spalující směs…

 



 
Slavné automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Automobilové značky a jejich jízdní kola. Podívejte se do galerie!

Dnes 08:00

Automobilky svým zákazníkům vedle samotných automobilů nabízí pod svou značkou mnoho nejrůznějších produktů a k těm nejatraktivnějším patří i jízdní kola.




Blesk.cz

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Komplikace na Pražském okruhu: Dopravu brzdí nehoda i počasí

Dopravu na Pražském okruhu postihly začátkem nového pracovního týdne komplikace. Došlo tady k nehodě, kvůli…

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z mostu neskočil! Bylo to jinak

Třískův parťák Jiří Mádl promluvil: Přestaňte, z…

Osmdesátiletý herec Jan Tříska (†80) byl od soboty po zranění ve vážném stavu v nemocnici. Podle všeho záhadně…

 

iSport.cz

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila Federerova Mirka, Topolánek i Jágr

Hvězdy nejen na kurtu. Při Laver Cupu fandila…

Byl to velkolepý tenisový víkend. Premiérový ročník Laver Cupu se mimořádně vydařil nejen na kurtu v O2 areně.…

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně, fanoušky potřebujeme zpět

Stramaccioni: Pomohl také Křetínský v šatně,…

Po prohraném derby museli zabrat. Hrozilo, že by mohl přijít další propad tabulkou. Na fotbalisty Sparty dokonce…

 

Reflex.cz

Co když Američané provedou preventivní úder na Severní Koreu? Nepřítel má mnoho výhod

Co když Američané provedou preventivní úder na…

Daniel L. Davis píše na serveru nationalinterest.org, jak je obtížné výrazně zasáhnout nepřítele, byť máte…

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského generála, který tam radil vládním vojákům

Islámský stát zabil na východě Sýrie ruského…

Velkou ztrátu utrpěla v Sýrii ruská armáda. V minulých dnech tam byl zabit velitel jedné její divize, generál…