Saab 9000 – Seveřan s italským střihem

Saab 9000 – Seveřan s italským střihem

 
 

Po typech 92 až 96, 99 a 900 přišel v roce 1984 švédský Saab s liftbackem 9000, postaveným v rámci programu Tipo 4, společně s třemi modely italského koncernu Fiat. První karoserie byla později modernizována a doplněna sedanem 9000 CD.

Koncem sedmdesátých let minulého století se Saab pustil do vývoje zcela nového vozu s předním pohonem, který přímo nenavazoval na předcházející konstrukce. Spojil se s italským koncernem Fiat, který rovněž hodlal vyvíjet vůz vyšší střední třídy. Od této spolupráce si sliboval urychlení vývojových prací. V rámci projektu, nazvaném Tipo 4, začal společný vývoj vozů Saab 9000, Fiat CromaLancia Thema (Lancia se stala součástí koncernu Fiat v roce 1969). Návrhem všech tří karoserií byl pověřen známý italský designér Giorgetto Giugiaro, šéf karosárny Italdesign. Když Fiat v roce 1986 pohltil další italskou automobilku Alfa Romeo, byl projekt Tipo 4 využit i pro vůz Alfa Romeo 164, jeho karoserii ale navrhl Pininfarina.

Spolupráce švédského a italského výrobce automobilů neprobíhala hladce. Spory vyvrcholily rozdílným názorem na návrh karoserie. Šéfdesignér Saabu Björn Envall razil zásadu, že začít se má od rozvržení prostoru pro posádku z hlediska pohodlí a bezpečnosti. Italové byli zvyklí pracovat jiným způsobem a tak Saabu nezbylo, než od smlouvy v roce 1981 odstoupit. Základní rysy Giugiarovy karoserie ale zůstaly zachovány a tím i určitá tvarová spřízněnost s vozy Fiat Croma a Lancia Thema. Říkalo se dokonce, že dveře a přední sklo z Cromy pasovaly do Saabu 9000.

Začalo to liftbackem

Pětidveřový Saab 9000 byl představen veřejnosti v květnu 1984 a na podzim téhož roku začala nabíhat sériová výroba v rekonstruované továrně v Trollhättanu. Vůz s rozměry 4620 x 1764 x 1430 mm a rozvorem 2672 mm nabízel dostatek pohodlí pěti cestujícím a jejich zavazadlům (kufr měl objem 0,625 m3). Elegantní pětimístná karoserie měla nízkou svažující se příď a zajímavě tvarované zadní okno ve splývající zádi a na tři díly rozdělené sloupky zadních dveří. Úroveň výbavy odpovídala tradicím značky jak z hlediska bezpečnosti, tak i kvality výroby.

obrázek [555 x 253]  

První provedení, nazvané Saab 9000 2.0 T (nebo také 9000 Turbo 16), bylo poháněné přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem, umístěným vpředu napříč a skloněným o 20 stupňů dopředu. Motor s objemem 1985 cm3, rozvodem DOHC a výkonem 129 kW (175 k) při 5300 min-1 měl maximální točivý moment 273 Nm při 3000 min-1. Vozu s pohotovostní hmotností 1320 kg uděloval maximální rychlost 220 km/h a dokázal jej zrychlit z klidu na stovku za 8,3 s. Na jaře 1986 dostal Saab 9000 další dvoulitrový motor, tentokrát s atmosférickým plněním a výkonem 99 kW (132 k). Provedení s katalyzátorem mělo výkon nižší o 3 kW. Vozy s tímto motorem nesly označení Saab 9000i (dodávku paliva zajišťovala vstřikovací jednotka Bosch LH – Jetronic).

Zkouška spolehlivosti

Saab neměl problémy s odbytem svých vozů, přesto se rozhodl k ojedinělé akci, nazvané The Long Run (dlouhá jízda). Na startovní čáru amerického závodního okruhu Talladega v Alabamě postavil 7. října 1986 tři namátkově vybrané, stříbrně nalakované, sériové vozy Saab 9000 Turbo, které měly za úkol ujet 100.000 km. Během dvaceti dnů se všem třem vozům, často za nepříznivého deštivého a mlhavého počasí, podařilo ujet požadovanou vzdálenost bez větších závad. Vozy dosáhly průměrné rychlosti v rozmezí 208 – 213 km/h a překonaly celkem 22 rychlostních rekordů. Potvrdily mimořádnou spolehlivost a kvalitu švédských vozů a ještě zvýšily (hlavně v USA) zájem zákazníků. Na počest tohoto úspěchu byla sportovní verze Saabu 9000 Turbo nazvána Talladega. Měla sportovně naladěný podvozek, spoilery a kola z lehkých slitin.

Sedan a motor 2.3-16

V době, kdy začínal polevovat zájem o dvouprostorové vozy vyšší střední třídy, přišel Saab s klasickou tříprostorovou verzí, tedy sedanem s odděleným prostorem pro cestující a zavazadla. V lednu 1988 se světu představil model, nazvaný Saab 9000 CD, jehož karoserie byla až po sloupky C totožná s hatchbackem (ten dostal zpětně označení Combi-Coupé neboli CC). Jeho stupňovitá záď se prodloužila (celková délka vozu vzrostla o 150 mm na 4780 mm) a původní třídílné zadní okno liftbacku se změnilo na jednodílné. Zdařilé přestylizování zadní části Giugiarovy karoserie bylo dílem návrhářského oddělení Saabu.

obrázek [555 x 252]  

V roce 1989 se oddělení vývoje motorů pochlubilo novým čtyřválcem 2.3-16V. Čtvercový motor (vrtání i zdvih 90 mm) měl při objemu válců 2290 cm3 maximální výkon 107 kW (146 k) a točivý moment 207 Nm. Kultivovaný běh motoru zajišťovala dvojice protiběžných vyvažovacích hřídelí. Jak bylo u Saabu dobrým zvykem, brzy se objevila přeplňovaná verze tohoto motoru, která měla v základním provedení výkon 147 kW (200 k). Ekonomická verze Ecopower měla 125 kW (170 k) a nejvýkonnější pro model Aero 165 kW (225 k).

Facelift nebo druhá generace?

Pro modelový rok 1992 připravil Saab důkladnou modernizaci karoserie pětidveřového hatchbacku, nazvaného Saab 9000 CSE (Combi Sedan Evolution). Brzy ale došlo k úpravě názvu na 9000 CS (CSE bylo vyhrazeno verzi s lepší výbavou). Vpředu měl hatchback nižší příď, související s použitím nižších a širších dvojitých světlometů. Zadní část se změnila ve stylu sedanu CD, s ostrou odtokovou hranou a velkým jednodílným oknem, po jehož stranách byly umístěny výstupní otvory větrání interiéru. Zadní výklopné dveře umožňovaly pohodlný přístup do zavazadlového prostoru, neboť sahaly až k nárazníku. Tuhost karoserie byla zvýšena zabudováním bezpečnostního oblouku do sloupků C.

obrázek [555 x 245]  

Stejnou příď dostal i sedan 9000 CD a jeho délka vzrostla na 4794 mm (liftback byl o 33 mm kratší). Nabídka motorů zahrnovala u obou karosářských verzí dva atmosférické motory 2.0i (96 kW/130 k) a 2.3i (110 kW/149 k) a dva turbomotory 2.0T (110 kW/150 k) a 2.3T (125 kW/170 k resp. 147 kW/200 k). V roce 1994 dostal i dvoulitr vyvažovací hřídele po vzoru motoru 2.3. Vybavení vozů bylo odstupňováno do tří úrovní pro dvouprostorové/tříprostorové modely od nejnižší CS/CD, přes střední CSE/CDE až k nejvyšší Aero/Griffin. Ta zahrnovala anatomicky tvarovaná kožená sedadla (řidičovo bylo elektricky nastavitelné do tří poloh), kůží potažený volant a tempomat. Obě vyšší úrovně výbavy se dodávaly s automatickou klimatizací.

obrázek [555 x 353]  

Šestiválec od GM

Na začátku roku 1990 se stal spoluvlastníkem automobilky Saab americký koncern General Motors a zároveň skončilo spojení s výrobcem užitkových vozidel SCANIA. Pro typovou řadu 9000 to sice ještě neznamenalo změnu znaku na přídi, (nový znak bez nápisu SCANIA se začal používat až v roce 2000) ale k obohacení nabídky motorů o třílitrový vidlicový šestiválec se čtyřiadvaceti ventily, pocházející od koncernového partnera Opel. Vpředu napříč uložený šestiválec s výkonem 155 kW (210 k) při 6200 min-1 měl mimořádně klidný chod a vynikající pružnost a navíc poměrně příznivou spotřebu paliva kolem 10 litrů na 100 km. Saaby 9000 CSE a CDE s ním dosahovaly největší rychlosti 230 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlovaly za 8 sekund.

Všechno jednou končí a pro Saab 9000 byl konečným datem 6. květen 1998, kdy z výrobního pásu sjel poslední z 503.087 vyrobených vozů tohoto typu. Spokojených majitelů bylo o jednoho méně, neboť poslední devítitisícovka byla ihned umístěna do továrního muzea v Trollhättanu. Nástupcem sedanu Saab 9000 CD a novou vlajkovou lodí značky se stal Saab 9-5 a pětidveřový Saab 9000 CS našel pokračování v provedení kombi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Plzeňský Prazdroj výrazně navýšil zisk Plzeňský Prazdroj výrazně navýšil zisk

Plzeňský Prazdroj zvýšil od loňského dubna do konce…

Jak zdanit bitcoinové zisky? Českým zákonům kryptoměna uniká Jak zdanit bitcoinové zisky? Českým zákonům kryptoměna uniká

Mnoha držitelům bitcoinu vynesl prudký růst kryptoměny…

V cestovním ruchu se formuje holding s obratem 750 milionů korun V cestovním ruchu se formuje holding s obratem 750 milionů korun

Travel holding ze skupiny TNI Group koupil cestovní…

 

Štítky GM Bosch Scania Saab

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Legendy na Moje.auto.cz: Saab 9000 Legendy na Moje.auto.cz: Saab 9000

Saab 9000 byl v rámci programu Tipo 4 společně postaven…

 



 
Porsche Museum představuje svůj nejstarší exemplář modelu 911

Porsche Museum představuje svůj nejstarší exemplář modelu 911

Dnes 15:57

Po třech letech renovačních prací představuje muzeum automobilky Porsche v rámci speciální výstavy svého nejstaršího zástupce modelové řady 911.




Blesk.cz

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

Co jste možná nevěděli o kostní dřeni: Leukémií onemocní 100 Čechů ročně

Co jste možná nevěděli o kostní dřeni: Leukémií…

Kostní dřeň nebo také lidově řečeno morek je jeden z nejdůležitějších orgánů lidského těla. Je to houbovitá…

 

iSport.cz

Kadeřábek makal na gól ve stylu: Ten míč tam dotlačím! Kouč ho za to ocenil

Kadeřábek makal na gól ve stylu: Ten míč tam…

Nebyl uvedený jako jediný střelec Hoffenheimu při vítězství nad Stuttgartem 1:0. Bez Pavla Kadeřábka by ale k…

To se chystá na Plzeň! Fanoušci Partizanu se při derby servali do krve

To se chystá na Plzeň! Fanoušci Partizanu se při…

V Plzni se mají na co těšit. Na Viktorii v play off Evropské ligy vyrukuje Partizan Bělehrad, tradiční srbský…

 

Reflex.cz

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…

Student práv upozorňuje na obrovské pochybení u voleb. Až čtvrt milionu hlasů bylo neplatných, říká

Student práv upozorňuje na obrovské pochybení u…

Na potenciálně obrovské pochybení při sčítání volebních lístků upozorňuje 21letý student práv Lukáš Blažej.…