Saab rozhoduje, zda se pustí do výroby malého modelu, nástupce Saabu 92
Švédská automobilka usilovně řeší svou blízkou budoucnost. Nový model 9-5 se právě v těchto dnech dostává na trh, druhá důležitá řada 9-3 se usilovně vyvíjí, ale velkým impulsem v prodejních počtech, který by mohl přijít už v roce 2013, by se mohl stát nový malý model.
O tom, že tento rozhodovací proces je u Saabu aktuální otázkou, informoval generální ředitel Spykeru Victor Muller. Upozornil, že rozhodnutí o novém modelu s označením 92 bude záviset na ekonomických podmínkách, partnerech a financích.
Nový model by měl být namířen proti malým vozům s prémiové části segmentu. K Mini se loni přidala Alfa Romeo Mito a letos se Audi chystá rozšířit nabídku o nový model A1.
Saab hledá partnera mezi automobilkami, který by byl schopen poskytnout novému modelu technický základ. Podle Mullera by byl případný nový model Saabu designově svébytným automobilem, který by se odkazoval na tradiční řadu 92 s kapkovitou zádí.
Saab se v posledních letech potýkal s postupným zastaráváním výrobního programu, s nímž souviselo snížení prodaného počtu automobilů až na loňských 40 tisíc vozů.
Spyker se začátkem roku po vleklých jednáních dohodl s americkou automobilkou General Motors, že koupí její ztrátovou divizi Saab za 400 milionů dolarů (zhruba 8,5 miliardy Kč) v hotovosti a akciích.
Řada odborníků se ke spojení podniků Spyker a Saab staví skepticky. Spyker vyrábí pouze několik desítek automobilů ročně a ve své jedenáctileté historii nikdy nevykázal zisk. Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM se stal v roce 1989, od té doby je však téměř nepřetržitě ztrátový.
Saab zaměstnává zhruba 3400 lidí a má asi 1100 dealerů. Dohoda o prodeji zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM koncem loňského roku.