Saab 9X - Fantomasovi by se líbil

Saab 9X - Fantomasovi by se líbil

 
 
12.11. 2001

Vzpomínáte si, jak tajemný Fantomas s fešnou zelenou maskou na obličeji změnil svůj Citroen stiskem tlačítka v letadlo? Tak tohle sice studie Saab 9X neumí, ale zato se z tohoto kupé může stát pick-up, nebo chcete-li, kabriolet.

Automobilka Saab představila na frankfurtském autosalonu poprvé ve své historii studii automobilu, a hned napoprvé si rozhodně zaslouží slova uznání. Jde totiž o multifunkční koncept, který umí být kupátkem, pick-upem, ale také otevřeným vozem, a to vše bez ztráty elegance a sportovního stylu.

Koncept sportovního vozu pro dva zaujme hned na první pohled svým vzhledem, aniž byste ještě tušili cokoliv o jeho univerzálnosti. Pokud vás překvapí, nebo dokonce šokuje tvar jeho přídě, tak vězte, že nejde u Saabu o žádný nový prvek. To jenom typická maska chladiče trochu povyrostla a při své rozpínavosti pohltila i přední světlomety. Tím však výjimečnost studie zdaleka nekončí. Při pohledu zpředu si nelze nevšimnout výrazně vytažených blatníků, které se tak podílejí na značné šířce 1820 mm. S nimi ostře kontrastuje o poznání užší přední sklo a tudíž i kabina pro posádku.

Z profilu se Saab 9X tváří jako nefalšované sportovní kupé - minimální zadní převis, vzad posunutá kabina a delší příď připomínají klasické sportovní automobily, atraktivitu mu pak zvyšují devatenáctipalcová litá kola. Ta jsou obuta do pneumatik Michelin o nepříliš běžném rozměru 245/40.

Zadní partie snad vznikly pouze několika málo tahy tužky na rýsovacím prkně - jsou velice jednoduché, a přitom efektní. Nízké zadní okno má skoro stejnou výšku jako tmavý pás, spojující diodové koncové svítilny, a již tak nevysokou záď opticky ještě snižuje rozměrný difuzor ve spodní části nárazníku.

Pod dlouhou přední kapotou se rozvaluje celohliníkový vidlicový šestiválec s objemem 3,0 l. Protože ale výkonu není nikdy dost, dostal navíc ještě turbodmychadlo, takže celý tento agregát disponuje výkonem 224 kW při 5500/min. O pořádný zátah v nízkých otáčkách se zase postará 410 N. m točivého momentu, které jsou k dispozici již při 2200/min. Pokud uvedené parametry doplníme informací, že Saab 9X váží jen 1330 kg, pak se nelze divit, že akceleraci z 0 na 100 km/h koncept zvládne za 5,9 s, přičemž elektronika zastaví rozlet nadupaného seveřana na rysce rychloměru, označené číslicí 250. Dostatečnou trakci zajistí stálý pohon všech kol, který se zatím u sériových saabů neobjevil, ale zřejmě se intenzivně připravuje. Saab by jím totiž smazal náskok Volva, které jej zavedlo po all-roadu V70 Cross Country letos na podzim i do sedanu S60.

V interiéru nalezneme futuristicky tvarovaná sedadla, která jsou v kontrastu se střízlivou přístrojovou deskou sportovního střihu. Před řidičem se namísto obvyklé kapličky nachází trojlístek samostatných kruhových přístrojů, a jak se na správný sporťák sluší, ten největší je pochopitelně otáčkoměr. Jednoduchý je též čtyřramenný volant - již mnoho výrobců velice podobné tvary volantu ve svých studiích prezentovalo, zatím žádný jej však v tomto prostém, avšak působivém provedení bohužel nevyrábí.

A jak že je to s tou variabilitou švédského konceptu? Nečekejte žádné technologické orgie - všechno totiž vyřeší pouhý odnímatelný střešní díl. Ten odkryje nejen nákladový prostor, takže vznikne otevřený pick-up, ale zároveň vystaví čerstvému povětří i pasažéry, takže vlastně získáme zároveň i kabriolet. Tedy v tomto případě je možná na místě říci roadster, neboť u rozměrů zadních sedadel neobstojí snad ani obligátní označení 2 + 2. Pokud by se vám snad zdál zavazadlový, nebo chcete-li nákladový prostor moc malý, lze jej zvětšit sklopením zadní stěny, pak je však třeba dávat pozor na prudkou akceleraci, abyste o jeho obsah nepřišli. Toto řešení zároveň usnadní nakládání těžkých zavazadel. Sklopit se dají i nouzová sedadla, a pokud to samé učiníme i s těmi předními, získáme souvislou rovnou plochu, vhodnou třeba i k přespání "pod širákem".

Možná se ptáte, proč se jedna z designově nejkonzervativnějších automobilek světa rozhodla pro stvoření takto radikálního konceptu. Odpověď je zřejmě jasná. General Motors, majitel automobilky, nejspíš nechce následovat Mercedes-Benz, BMW, Audi a Volvo, v rozšiřování modelové palety Saabů do nižší střední třídy (zatímco někteří zmínění výrobci již tyto vozy mají, ostatní je intenzivně připravují). Se dvěma modely se však asi moc dobře operovat nedá, takže se zdá, že by Saab mohl vkročit do segmentu sportovních kupé.



Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude

Designovaný italský premiér Giuseppe Conte se vzdal…

Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš

Šance neúspěšného prezidentského kandidáta Pavla Fischera…

Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše…

Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko

Celý život věnoval technologiím, především robotům s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum Michelin vyvíjí pružné disky. Skoncují s nepohodlím a prorážením gum

Michelin chce na trh dostat pružné disky kol. Zatím to…

 





 
Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Včera

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.




Blesk.cz

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Google na své letošní vývojářské konferenci kladl velký důraz na digitální závislost a zdraví uživatelů.     

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na šampionátu v Rusku

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na…

Černé scénáře se nepotvrdily. Fotbalový útočník Mohamed Salah se navzdory děsivě vyhlížejícímu zranění z finále…

Hráčem sezony v HET lize je Kopic, osobností Baroš, koučem Jílek

Hráčem sezony v HET lize je Kopic, osobností Baroš,…

Nejlepším hráčem uplynulé sezony první fotbalové ligy se poprvé stal záložník Jan Kopic, který si připsal…

 

Reflex.cz

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání. Ten je ale od prezidenta nechce

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání.…

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše Zemana nepřijal státní vyznamenání, na které ho navrhli…

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…