Saab 9X - Fantomasovi by se líbil

Saab 9X - Fantomasovi by se líbil

 
 

Vzpomínáte si, jak tajemný Fantomas s fešnou zelenou maskou na obličeji změnil svůj Citroen stiskem tlačítka v letadlo? Tak tohle sice studie Saab 9X neumí, ale zato se z tohoto kupé může stát pick-up, nebo chcete-li, kabriolet.

Automobilka Saab představila na frankfurtském autosalonu poprvé ve své historii studii automobilu, a hned napoprvé si rozhodně zaslouží slova uznání. Jde totiž o multifunkční koncept, který umí být kupátkem, pick-upem, ale také otevřeným vozem, a to vše bez ztráty elegance a sportovního stylu.

Koncept sportovního vozu pro dva zaujme hned na první pohled svým vzhledem, aniž byste ještě tušili cokoliv o jeho univerzálnosti. Pokud vás překvapí, nebo dokonce šokuje tvar jeho přídě, tak vězte, že nejde u Saabu o žádný nový prvek. To jenom typická maska chladiče trochu povyrostla a při své rozpínavosti pohltila i přední světlomety. Tím však výjimečnost studie zdaleka nekončí. Při pohledu zpředu si nelze nevšimnout výrazně vytažených blatníků, které se tak podílejí na značné šířce 1820 mm. S nimi ostře kontrastuje o poznání užší přední sklo a tudíž i kabina pro posádku.

Z profilu se Saab 9X tváří jako nefalšované sportovní kupé - minimální zadní převis, vzad posunutá kabina a delší příď připomínají klasické sportovní automobily, atraktivitu mu pak zvyšují devatenáctipalcová litá kola. Ta jsou obuta do pneumatik Michelin o nepříliš běžném rozměru 245/40.

Zadní partie snad vznikly pouze několika málo tahy tužky na rýsovacím prkně - jsou velice jednoduché, a přitom efektní. Nízké zadní okno má skoro stejnou výšku jako tmavý pás, spojující diodové koncové svítilny, a již tak nevysokou záď opticky ještě snižuje rozměrný difuzor ve spodní části nárazníku.

Pod dlouhou přední kapotou se rozvaluje celohliníkový vidlicový šestiválec s objemem 3,0 l. Protože ale výkonu není nikdy dost, dostal navíc ještě turbodmychadlo, takže celý tento agregát disponuje výkonem 224 kW při 5500/min. O pořádný zátah v nízkých otáčkách se zase postará 410 N. m točivého momentu, které jsou k dispozici již při 2200/min. Pokud uvedené parametry doplníme informací, že Saab 9X váží jen 1330 kg, pak se nelze divit, že akceleraci z 0 na 100 km/h koncept zvládne za 5,9 s, přičemž elektronika zastaví rozlet nadupaného seveřana na rysce rychloměru, označené číslicí 250. Dostatečnou trakci zajistí stálý pohon všech kol, který se zatím u sériových saabů neobjevil, ale zřejmě se intenzivně připravuje. Saab by jím totiž smazal náskok Volva, které jej zavedlo po all-roadu V70 Cross Country letos na podzim i do sedanu S60.

V interiéru nalezneme futuristicky tvarovaná sedadla, která jsou v kontrastu se střízlivou přístrojovou deskou sportovního střihu. Před řidičem se namísto obvyklé kapličky nachází trojlístek samostatných kruhových přístrojů, a jak se na správný sporťák sluší, ten největší je pochopitelně otáčkoměr. Jednoduchý je též čtyřramenný volant - již mnoho výrobců velice podobné tvary volantu ve svých studiích prezentovalo, zatím žádný jej však v tomto prostém, avšak působivém provedení bohužel nevyrábí.

A jak že je to s tou variabilitou švédského konceptu? Nečekejte žádné technologické orgie - všechno totiž vyřeší pouhý odnímatelný střešní díl. Ten odkryje nejen nákladový prostor, takže vznikne otevřený pick-up, ale zároveň vystaví čerstvému povětří i pasažéry, takže vlastně získáme zároveň i kabriolet. Tedy v tomto případě je možná na místě říci roadster, neboť u rozměrů zadních sedadel neobstojí snad ani obligátní označení 2 + 2. Pokud by se vám snad zdál zavazadlový, nebo chcete-li nákladový prostor moc malý, lze jej zvětšit sklopením zadní stěny, pak je však třeba dávat pozor na prudkou akceleraci, abyste o jeho obsah nepřišli. Toto řešení zároveň usnadní nakládání těžkých zavazadel. Sklopit se dají i nouzová sedadla, a pokud to samé učiníme i s těmi předními, získáme souvislou rovnou plochu, vhodnou třeba i k přespání "pod širákem".

Možná se ptáte, proč se jedna z designově nejkonzervativnějších automobilek světa rozhodla pro stvoření takto radikálního konceptu. Odpověď je zřejmě jasná. General Motors, majitel automobilky, nejspíš nechce následovat Mercedes-Benz, BMW, Audi a Volvo, v rozšiřování modelové palety Saabů do nižší střední třídy (zatímco někteří zmínění výrobci již tyto vozy mají, ostatní je intenzivně připravují). Se dvěma modely se však asi moc dobře operovat nedá, takže se zdá, že by Saab mohl vkročit do segmentu sportovních kupé.



Rallye Dakar 2018
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…