Saab 9X - Fantomasovi by se líbil

Saab 9X - Fantomasovi by se líbil

 
 

Vzpomínáte si, jak tajemný Fantomas s fešnou zelenou maskou na obličeji změnil svůj Citroen stiskem tlačítka v letadlo? Tak tohle sice studie Saab 9X neumí, ale zato se z tohoto kupé může stát pick-up, nebo chcete-li, kabriolet.

Automobilka Saab představila na frankfurtském autosalonu poprvé ve své historii studii automobilu, a hned napoprvé si rozhodně zaslouží slova uznání. Jde totiž o multifunkční koncept, který umí být kupátkem, pick-upem, ale také otevřeným vozem, a to vše bez ztráty elegance a sportovního stylu.

Koncept sportovního vozu pro dva zaujme hned na první pohled svým vzhledem, aniž byste ještě tušili cokoliv o jeho univerzálnosti. Pokud vás překvapí, nebo dokonce šokuje tvar jeho přídě, tak vězte, že nejde u Saabu o žádný nový prvek. To jenom typická maska chladiče trochu povyrostla a při své rozpínavosti pohltila i přední světlomety. Tím však výjimečnost studie zdaleka nekončí. Při pohledu zpředu si nelze nevšimnout výrazně vytažených blatníků, které se tak podílejí na značné šířce 1820 mm. S nimi ostře kontrastuje o poznání užší přední sklo a tudíž i kabina pro posádku.

Z profilu se Saab 9X tváří jako nefalšované sportovní kupé - minimální zadní převis, vzad posunutá kabina a delší příď připomínají klasické sportovní automobily, atraktivitu mu pak zvyšují devatenáctipalcová litá kola. Ta jsou obuta do pneumatik Michelin o nepříliš běžném rozměru 245/40.

Zadní partie snad vznikly pouze několika málo tahy tužky na rýsovacím prkně - jsou velice jednoduché, a přitom efektní. Nízké zadní okno má skoro stejnou výšku jako tmavý pás, spojující diodové koncové svítilny, a již tak nevysokou záď opticky ještě snižuje rozměrný difuzor ve spodní části nárazníku.

Pod dlouhou přední kapotou se rozvaluje celohliníkový vidlicový šestiválec s objemem 3,0 l. Protože ale výkonu není nikdy dost, dostal navíc ještě turbodmychadlo, takže celý tento agregát disponuje výkonem 224 kW při 5500/min. O pořádný zátah v nízkých otáčkách se zase postará 410 N. m točivého momentu, které jsou k dispozici již při 2200/min. Pokud uvedené parametry doplníme informací, že Saab 9X váží jen 1330 kg, pak se nelze divit, že akceleraci z 0 na 100 km/h koncept zvládne za 5,9 s, přičemž elektronika zastaví rozlet nadupaného seveřana na rysce rychloměru, označené číslicí 250. Dostatečnou trakci zajistí stálý pohon všech kol, který se zatím u sériových saabů neobjevil, ale zřejmě se intenzivně připravuje. Saab by jím totiž smazal náskok Volva, které jej zavedlo po all-roadu V70 Cross Country letos na podzim i do sedanu S60.

V interiéru nalezneme futuristicky tvarovaná sedadla, která jsou v kontrastu se střízlivou přístrojovou deskou sportovního střihu. Před řidičem se namísto obvyklé kapličky nachází trojlístek samostatných kruhových přístrojů, a jak se na správný sporťák sluší, ten největší je pochopitelně otáčkoměr. Jednoduchý je též čtyřramenný volant - již mnoho výrobců velice podobné tvary volantu ve svých studiích prezentovalo, zatím žádný jej však v tomto prostém, avšak působivém provedení bohužel nevyrábí.

A jak že je to s tou variabilitou švédského konceptu? Nečekejte žádné technologické orgie - všechno totiž vyřeší pouhý odnímatelný střešní díl. Ten odkryje nejen nákladový prostor, takže vznikne otevřený pick-up, ale zároveň vystaví čerstvému povětří i pasažéry, takže vlastně získáme zároveň i kabriolet. Tedy v tomto případě je možná na místě říci roadster, neboť u rozměrů zadních sedadel neobstojí snad ani obligátní označení 2 + 2. Pokud by se vám snad zdál zavazadlový, nebo chcete-li nákladový prostor moc malý, lze jej zvětšit sklopením zadní stěny, pak je však třeba dávat pozor na prudkou akceleraci, abyste o jeho obsah nepřišli. Toto řešení zároveň usnadní nakládání těžkých zavazadel. Sklopit se dají i nouzová sedadla, a pokud to samé učiníme i s těmi předními, získáme souvislou rovnou plochu, vhodnou třeba i k přespání "pod širákem".

Možná se ptáte, proč se jedna z designově nejkonzervativnějších automobilek světa rozhodla pro stvoření takto radikálního konceptu. Odpověď je zřejmě jasná. General Motors, majitel automobilky, nejspíš nechce následovat Mercedes-Benz, BMW, Audi a Volvo, v rozšiřování modelové palety Saabů do nižší střední třídy (zatímco někteří zmínění výrobci již tyto vozy mají, ostatní je intenzivně připravují). Se dvěma modely se však asi moc dobře operovat nedá, takže se zdá, že by Saab mohl vkročit do segmentu sportovních kupé.



Zoot získal investice ve výši 4,5 milionu eur, chce posílit logistiku Zoot získal investice ve výši 4,5 milionu eur, chce posílit logistiku

Největší český módní e-shop Zoot.cz na konci uplynulého…

ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí

Kdyby šéfa ANO Andreje Babiše nebo někoho z poslanců či…

Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti? Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti?

Počtvrté srovnáváme příbuzná SUV a kombi na českém trhu.…

 






 
Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu rozšíří? A co přinese?

Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu rozšíří? A co přinese?

Dnes 08:00

O výrazném zvýšení napětí palubní sítě vozidel se mluví už od konce 80. let. Reálnou podobu to celé ale dostává až v současné době. Důvodem je stále vyšší spotřeba elektrické energie.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Babiš slaví 1. máj na lodi, Sobotka na ostrově. Prahou projdou odpůrci islámu

Babiš slaví 1. máj na lodi, Sobotka na ostrově.…

Prvního máje má většina lidí v Česku volno a politici za nimi vyrází do ulic. Například šéf hnutí ANO Andrej…

 

iSport.cz

Sobotka vymyslel jediný gól St. Louis, Anaheim s Edmontonem snížil

Sobotka vymyslel jediný gól St. Louis, Anaheim s…

SOUHRN | Vladimír Sobotka asistoval u jediného gólu St. Louis, které podlehlo v Nashvillu 1:3 a ve druhém kole…

SESTŘIHY: Slavia doma s Jabloncem jen remizovala, blíže titulu je Plzeň

SESTŘIHY: Slavia doma s Jabloncem jen remizovala,…

Fotbalisté Slavie v 26. kole ePojisteni.cz ligy odvrátili pohromu. Remízu 1:1 s Jabloncem zachránili až v 90.…

 

Reflex.cz

Žili v poušti hobiti? Tuto otázku vyvolává nález miniaturního města v íránském Šahdádu

Žili v poušti hobiti? Tuto otázku vyvolává nález…

Nedaleko Šahdádu odkryli archeologové zvláštní sídlo. Úzké uličky s domky ne vyššími než metr, místnosti maličké…

Turecko zakázalo Wikipedii, prý šíří terorismus

Turecko zakázalo Wikipedii, prý šíří terorismus

Turecký úřad pro informace a telekomunikaci uvedl, v zemi jsou právě podnikány „administrativně-právní kroky“ k…