Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab – Tvarový vývoj švédské alternativy

Jakub Sochor
Diskuze (14)
Skandinávský tvůrce osobitých automobilů má nového majitele. Při této příležitosti si připomeňme dosavadní vývoj jeho designu, který již 63 let tvoří nezaměnitelný díl pomyslné mozaiky automobilového designu.

Švédská automobilka má za sebou řadu významných modelů, které takřka vždy tvořily specifikou alternativu ke své konkurenci.

Originalita těchto vozidel byla dána zejména zkušenostmi Saabu v oblasti letectví, které pramení v roce 1937. V tomto roce byla poblíž švédského Trollhättanu založena letecká továrna, jejíž první činností byla licenční výroba německého bombardéru Junkers a amerického bitevního letounu Northrop.

Ursaab – S hlavou v oblacích

Prvním plodem automobilového designu severské značky je prototyp Ursaab, též známý pod označeními 92001 a X9248. Jeho vliv na první sériové modely značky je, navzdory atypickému vzhledu, velmi výrazný.

Základní koncepce projektu, jenž stál u zrodu dlouhé modelové linie, byla připravena v únoru roku 1946. Výše uvedený prototyp však spatřil světlo světa o rok později v květnu. Šlo o automobil, osazený dvoudobým dvouválcovým motorem uloženým napříč, s mimořádně aerodynamicky tvarovanou karoserií. Model je nezvykle stavěn zvláště při pohledu zepředu, kde vynikají kruhové světlomety, které jsou poměrně blízkou u sebe. Vůz má relativně úzký rozchod náprav, což vedlo – spolu s masivními blatníky - k pozoruhodnému ztvárnění přídě.

Ursaab se kromě uvedeného vyznačuje také jednoduše pojatým profilem s originálním vedením pontonu, jenž – po jeho převedení na jednoduché linky – tvoří elipsu. Jak se později ukáže, toto řešení bylo použito na produkční modely následující řady.

Aeyrodynamický exteriér spoluvytváří splývavá záď oblých tvarů se zřetelnou hranicí zadní části pontonu (z dnešního pohledu mimořádně nízkého) a horní poloviny karoserie s dvojicí malých oken. Dojem nesmírné jednoduchosti dotvářela svítilna, tvořící solitér na minimálně členité zadní části.


Saab 92 – První sériový model

O dva roky později v dubnu byl představen první produkční vůz značky, který, ač oproti studii prodělal značné změny, vycházel z obdobné filozofie, opírající se o výrazně aerodynamické tvary, v tomto případě se součinitelem odporu vzduchu 0,32.

Notné zpraktičtění karosářského základu postihlo příď s menšími světlomety, odlišným tvarem masky či vystouplým středem kapoty. Blatníky již nebyly tak masivní, změnily se rovněž jejich výřezy. Avšak ponton spolu se splývavou zádí (nově s větším oknem a vizuální čistotou zádě, způsobenou tím, že zavazadlový prostor byl přístupný jen zevnitř vozidla) jasně odkazovaly na prototyp Ursaab a jeho designové aspekty.

Samonosná karoserie zpočátku jen zelené barvy je 3920 mm dlouhá, 1620 mm široká a 1425 mm vysoká, přičemž šířka rozvoru je 2470 mm. Autorem projektu je švédský designér Sixten Sason


Saab 93 – S tříválcem a novými designovými prvky

Rok 1955 přinesl nový model s inovovanými, přesto však jasně identifikovatelnými tvary. Pomineme-li technické vlastnosti (použití tříválcového motoru o objemu 748 cm3 a výkonu 24,3 kW), z konstrukčního a tvarového hlediska šlo v určitých ohledech o zlomový model.

Předně zmiňme zcela nové pojetí vertikálně posazené masky chladiče, která se (v mnoha modifikacích) časem stala jedním ze symbolů designu švédské značky. S příchodem 93 byl pozměněn také znak a směrové blikače.

V roce 1958 došlo k uvedení první modernizované verze s označením 93B, opatřené neděleným předním oknem. Následujícího roku byl model vybaven lištami na bocích, které zušlechťovaly stále oblé a plynulé tvary. V roce 1960 přišla na svět verze 93F, která jako první disponovala dveřmi zavěšenými vpředu.

Model 93F je důležitý také z hlediska flexibility karoserie, neboť bez problémů posloužil jako základ pro verzi kombi s označením 95. Specifikem exteriéru tohoto vozu jsou výrazné zadní svítilny zasazené do plochy, jež má oproti pátým dveřím zvýšený reliéf. Výsledek s nemalým množstvím hran mírně kontrastuje s čelní části, která vychází z předchozí verze.



Saab 96 – Završitel

Únor roku 1960 byl měsícem uvedení nového Saabu, který odkazoval na 93F. Přesto ale nabídl výrazně rozměrnější zadní okno (což citelně ovlivňuje výsledný dojem ze zádě) či nové sdružené zadní svítilny od firmy Hella. Na přídi se objevilo nové provedení znaku, zakomponovaného do masky, který svým ztvárněním poukazoval na příbuznost s leteckou výrobou.

Výrazné změny na poli estetiky proběhly o pět let později. Kapota se prodloužila o 150 mm, což vedlo k přesunutí chladiče s větrákem před motor. Doprovodným jevem byla citelná změna masky, která se stala základním tvarovým prvkem přídě, do kterého byly zasazeny všechny důležité rysy designu – kruhové světlomety a chromovaný rámeček, odkazující na předchozí typy.

Následující změny napověděly o budoucím vývoji designu. V roce 1968 se u modelu 96 zvýšila výška čelního skla, což lze vnímat jako reakci na pozvolné globální změny automobilového designu. Důležitějším posunem je však pozměněná maska chladiče, do jejíhož prostoru byly aplikovány obdélníkové světlomety.


Saab 99 – Nově a jinak

Ve vývoji designu vozidel Saab nelze opomenout významnou řadu 99, nástupce série 92 - 96, který v rámci designu své firmy nastolil nové standardy. Design moderní karoserie ztvárnil zkušený tvůrce Sixten Sason ve spolupráci se svým studentem Björnem Envallem.

Vývoj nového vozu střední třídy byl započat 2. dubna 1964. Základem prvního prototypu se stala karoserie ze série 96 V4, rozšířená o 200 mm. Díky těmto zásahům do původního vzhledu vozidla získal prototyp přezdívku žabák. Další prototypy z roku 1967 již spěly do konečné podoby, jejíž sériová výroba byla o rok později zahájena v továrně v Trollhättanu.

Jak již bylo řečeno, výsledný pětimístný dvoudveřový Saab 99 o vnějších rozměrech 4355 x 1675 x 1450 mm nastartoval novou éru designu značky. Příď pracovala s širokou maskou chladiče, v jejímž středu se nacházel již známý vertikální rámeček, o kterém lze v případě řady 99 hovořit jako o perspektivním symbolickém prvku s nemalými estetickými předpoklady.

Profil s plynulým vykrojením v oblasti zadního sloupku, po kterém následuje zkosená záď – to vše s relativně velkými okny – byly během let rozpracovány do několika podob. Dodejme, že uhlazenosti této kompozici neublížilo zavedení pětidveřové varianty v roce 1971, oblíbené v USA.

Zpestření nabídky v podobě karoserie Combi-Coupé (CC) přišlo na trh v roce 1974. Pozoruhodný vůz měl prodlouženou karoserii na výsledných 4530 mm, což se nejvíce projevilo na ztvárnění zadní části profilu a splývavé zádě. Maska, která nabyla poněkud subtilnější podoby, našla posléze uplatnění i na ostatních variantách Saabu 99.


Saab 900 – Univerzálnější exemplář

Nástupcem výše uvedeného modelu se stal Saab 900, který se dočkal dvou generačních vydání a dvaceti let produkce. Jde také o automobil, jehož prostřednictvím byl důkladně prověřen potenciál vozu 99 Combi-Coupé, jenž posloužil jako základ pro nové pojetí Saabu.

Řada 900, představená roku 1978 v Paříži, měla karoserii o délce 4739 mm, šířce 1690 mm a výšce 1400 mm. Exteriér důkladným způsobem rozpracoval původní CC, přičemž prodloužení karoserie bylo reakcí na americké bezpečnostní předpisy, týkající se deformace přídě. Tvarově lehkou karoserii zde doplnily masivní nárazníky.

Zastavme se na chvíli u čtyřdveřové verze řady 99 z roku 1981, na které lze názorně demonstrovat respekt značky k osvědčeným zásadám designu - ani karoserie se stupňovitou zádí se nevyhnula dynamickému vykrojení zadního sloupku a nízké hraně víka zavazadlového prostoru.

Motiv sportovně snížené zadní části byl použit také při stavbě otevřeného provedení, jehož prototyp byl k vidění na ženevském autosalonu roku 1983.

V roce 1993 došlo k uvedení druhé generace, tehdy již pod křídly koncernu General Motors. Saab 900, používající konstrukční prvky Opelu Vectra, byl orientován na oblé tvary. Nadto nabyl o poznání vyšší vizuální hmotnosti, to vše ale při zachování charakteristických rysů profilu. Připomeňme realizaci nového grafického provedení znaku, který svou formou odkazoval na spojení se značkou Scania (byť k němu došlo již v roce 1967).



Saab 9-3 – Pokračovatel

Další generace Saabu střední třídy (s označením YS3D) přišla na trh v roce 1998, z hlediska designu a konstrukce však nešlo o zlomový bod vývojové linie. Celkově lze hovořit o omlazení stěžejních rysů (kupříkladu masky chladiče), stejně tak sekundárních prvků designu (například linky profilu). Po konstrukční stránce došlo ke změně tvaru zadních dveří. Zmiňme také přesunutí SPZ na úroveň zadních svítilen.

Druhá generace z roku 2002 přichází se zcela novou karoserií, působící oproti dosavadním řadám velmi kompaktně. Jde o další důležitý model značky, který je, navzdory svému podstatně masovějšímu vzezření, důkazem orientace na tříprostorový tvar.

Hranaté přední světlomety zde sekundují nové masce, která je lépe integrována do přídě. Nutno však poukázat na stále poměrně masivní ponton, jehož horní linka se směrem dozadu zvyšuje.


Saab 9-5 – Svěží vítr v segmentu E

Přejděme o třídu výš, kam je situován Saab 9-5, vyráběný ve dvou generacích od roku 1997. Zvláštností první generace je tvar bočních oken, který může vyvolat asociace s modelem 99. Pro popis tvarového vývoje je však důležitější provedení po generační obměně (2010), které vzniklo pod vedením Simona Paiana.

Vlivným impulsem pro vznik nové podoby sedanu byla vize Aero X z roku 2006, jež představuje koncept futuristického sportovního automobilu s pokrokovými prvky (mechanismus dveří, ztvárnění zádě), pracujícími v symbióze s důkladně modernizovanými tradičními znaky designu značky Saab (maska chladiče, čistý profil s plynulou střešní linií). Jen pro zajímavost – odklon od filozofie historického modelu Sonett (bereme-li v potaz všechny tři generace) jakožto klasickému sportovnímu vozu s akcentem na sportovní eleganci je velmi výrazný. O něco tradičnější pojetí reprezentuje kreace PhoeniX, jež vychází z představ Jasona Castrioty.

Vraťme se však sedanu 9-5, který mnohé koncepční prvky převedl do reality. Jedná se především o masku chladiče, kde vidíme další evoluční krok dopředu – maska již není členitá na několik částí, nýbrž tvoří jedno pole, zasahující do středu přídě. Obecně můžeme hovořit o zvýšení plasticity čelní části, k čemuž přispívají světlomety, které již nedosedají se zmíněnou maskou na jednu linii. Odkaz na leteckou minulost Saabu, stejně jako na již zmíněnou vizi Aero X, spočívá v černém zbarvení předních a bočních sloupků.

Závěrem lze říci, že po mírném útlumu invence z druhé poloviny devadesátých let se značka prostřednictvím 9-5 vrátila, v rámci možností a charakteru doby, k experimentům.





Jakub Sochor
Diskuze (14)
17. 6. 2012 21:29
Re: 9000
To ani vyvrátit nelze :-)
Avatar - Mrakoplas
17. 6. 2012 20:35
Re: 9-5
A kdo jiný?
Balit techniku pro masová auta do jiného kabátku a vydávat to prémiovou třídu, byl běžný přístup GM. Kam to s ním dopracovali všichni víme... :no:
17. 6. 2012 19:48
Re: 9-5
Ja som ho už aj dokonca mal objednaného... veľká škoda ho...
Avatar - twistedTSD
17. 6. 2012 18:44
Re: 9-5
Zase to GM. :no: :no: :no:
Avatar - twistedTSD
17. 6. 2012 18:43
Re: Konec legendy
Hlavně ten exteriér 9-5, nádhera. Vzpomínám, když jsem ho poprvé pořádně viděl, prostě jsem se na něj musel jít podívat a pořádně si ho z blízka prohlédnout. Je ho škoda.