3.12. 2016 Matouš Jelínek

Sada na ošetření čelního skla: Funguje nano technologie?

 

Současné zamračené a deštivé počasí klade zvýšené nároky na výhled z vozu. Rozhodli jsme se proto otestovat sadu na ošetření oken.

Podzimní plískanice, brzká tma… Jak se dočtete na straně 30, rychlé stmívání má na svědomí každoročně stovky životů. Byť o tom už statistiky nemluví, častou příčinou může být i zhoršený výhled z vozu. Znáte to sami – mokré sklo se v podvečer leskne, jak se v něm odrážejí paprsky z protijedoucích aut. Když začne pršet, je to ještě horší. Existuje celá řada přípravků slibujících zlepšení – většinou se nazývají tekuté stěrače. My jsme však otestovali trochu pokročilejší přípravek jménem Better View, který za 586 Kč nabízí Kia. A není sama – nano sadu na skla lze koupit od pěti stovek i u prémiových výrobců autokosmetiky. Podle obalu nabídne zlepšení viditelnosti ve všech směrech utěsněním mikroskopických pórů ve skle a odpuzováním vody. Rozhodli jsme se ji vyzkoušet.

V pěti krocích

1. Na rozdíl od většiny tekutých stěračů, které většinou stačí nastříkat na sklo, je aplikace výrobku trochu komplikovanější. Čelní sklo desetileté ojetiny je nutné nejprve důkladně umýt. Vzali jsme si na to běžný mycí prostředek a houbičku na nádobí. Čím důkladněji sklo vyčistíte, tím lépe. Doporučujeme při té příležitosti umýt i zbytek vozu - jinak se v následných krocích zašpiníte.

2. Teď je na řadě aplikace renovátoru. Doručujeme vzít si na to latexové rukavice. Oranžová pasta v lahvičce, která konzistencí připomíná dressing „Tisíc ostrovů“, moc nechce ven. Nakonec se nám to ale daří a už přiloženou houbičkou drhneme přední sklo. Mikroskopické spáry z čelního okna je třeba vyčistit. Tohle má pomoci.

3. A teď umýt! Sklo je nutné zbavit pasty a pořádně jej opláchnout. Ideální je hadice, nám se osvědčil i tlakový rozprašovač, vhodný třeba na zahradu.

4. Další lahvičku označuje výrobce jako neutralizátor. My bychom ho nazvali hezky po česku líh. Návod říká, že máme okno ošetřovat od okrajů po střed papírovou utěrkou, dokud nebude dokonale čisté. To se ukazuje jako větší problém, než bychom čekali. I po několikátém přejetí se utěrka znovu špiní. Nakonec je ale sklo skutečně dokonale čisté a po přejetí píská jako v reklamě na jar.

5. Jdeme do finále – po pětiminutovém čekání zbývá už jen aplikace finální vrstvy. Takzvaný protektor se nanáší utěrkou z mikrovlákna vždy nejdříve na jednu polovinu skla. Plochu je nejprve nutné zcela pokrýt přípravkem. To by nám šlo – v teplotě kolem deseti stupňů se rychle nevypařuje, navíc se hezky roztírá. Závěrečné leštění je větší oříšek. Ne že by s ním přicházel nějaký zádrhel, je ale nutná trpělivost a pečlivost, jinak na skle zůstanou šmouhy. Celý závěrečný proces se opakuje dvakrát s odstupem patnácti minut. Po dvouhodinovém čekání můžeme zkusit výsledek.

Verdikt

Po postříkání vodou se na rozdíl od neošetřené části skla na povrchu vytvoří menší a koncentrované kapičky, které díky hydrofobnímu efektu rychle stečou. To je na pohled rozhodně příjemnější než celé sklo zalité vodou. V rychlostech nad sedmdesát kilometrů v hodině by pak s takto ošetřeným sklem skutečně šlo jet i bez použití stěračů, což ale úplně nedoporučujeme. Po setření totiž stejně vidíte dokonaleji, navíc některá vozidla využívají informaci o využití stěračů ke spuštění systému automatického osušování brzdových kotoučů.

Přípravek se nám ale jinak líbí – v průběhu nočních deštivých jízd městem je lépe vidět místy, kam nezasahují stěrače, sklo se také výrazně méně špiní. To se výborně hodí například na boční a zadní skla či zpětná zrcátka. V neposlední řadě se díky důkladnému umytí a zacelení mikroskopických škrábanců ve skle omezily odrazy světlometů protijedoucích aut. Že by však byl rozdíl propastný, říct nemůžeme.

Vražedný ostřikovač

Britská agentura pro ochranu zdraví v roce 2010 přišla se zajímavým zjištěním. Její výzkum potvrdil, že u pětasedmdesáti pacientů došlo k nakažením legionelózou prostřednictvím infikované vody do ostřikovačů. Akutní horečnaté onemocnění postihující především dýchací cesty se přenáší nejčastěji formou aerosolu. Podle výzkumů je jeho výskyt u profesionálních řidičů pětkrát četnější než u zbytku populace.

Co je hydrofobní efekt?

Hydrofobní neboli vody se bojící jsou takové povrchy, které nenesou žádný náboj a tvoří tak s vodou malé nebo žádné vodíkové můstky. Typickým příkladem jsou oleje či jiné mastné substance. V současnosti se pro vytvoření hydrofobního povrchu využívají také nanotechnologie.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Co čeká firmy v roce 2019? Podívejte se na dvacet byznysových trendů Co čeká firmy v roce 2019? Podívejte se na dvacet byznysových trendů

V rychle měnícím se světě je důležité předpovídat - a pro…

Romantická trať mezi lázněmi slaví 120 let. Prošla modernizací  za 830 milionů korun Romantická trať mezi lázněmi slaví 120 let. Prošla modernizací za 830 milionů korun

Trať mezi Mariánskými Lázněmi a Karlovými Vary, která…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu? V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu?

Návrat značky Alpine vzbudil vlnu pozitivních ohlasů,…

Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě

Nabíječka stojí u dálnice poblíž bavorského městečka…

 





 
Automobilové novinky 2019: Na které modely se příští rok můžeme těšit?

Automobilové novinky 2019: Na které modely se příští rok můžeme těšit?

Dnes 07:00

Příští rok bude na automobilové novinky mimořádně pestrý. Dočkáme se nejrůznějších přírůstků napříč kategoriemi i pohonnými jednotkami.




Blesk.cz

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Apple zprovoznil EKG na Watch Series 4. Bohužel jen v USA

Po několika měsících od představení Apple konečně vydal aktualizaci watchOS 5.1.2, která v hodinkách zprovozní…

V chrámu svatého Víta zažehli betlémské světlo: Světlo z Betléma do katedrály přinesli skauti

V chrámu svatého Víta zažehli betlémské světlo:…

Z rakouského Lince, přes České Budějovice až do Prahy. Tudy putovalo betlémské světlo, než se dostalo do…

 

iSport.cz

Rezek pálil jako Ronaldo! Měl během kariéry víc štěstí, smál se

Rezek pálil jako Ronaldo! Měl během kariéry víc…

Příbram a přímé kopy, to jde k sobě. Ne jednou se z velké vzdálenosti výstavně trefil záložník Roman Květ. V…

Csaplár: Když dvakrát remizujeme se Spartou, je s fotbalem něco špatně

Csaplár: Když dvakrát remizujeme se Spartou, je s…

Podruhé se mu to povedlo. Když v létě Josef Csaplár s Příbramí obral na Letné Spartu o dva body, byla z toho…

 

Reflex.cz

Sto roků na cestě: vyprodané album Michala Prokopa vychází těsně před Vánocemi v reedici

Sto roků na cestě: vyprodané album Michala Prokopa…

Zatím poslední album Michala Prokopa a jeho kapely Framus Five s názvem Sto roků na cestě vyšlo v roce 2012.…

Jaká auta mají nejspolehlivější elektroniku? V Americe sestavili velký žebříček

Jaká auta mají nejspolehlivější elektroniku? V…

Společnost CarMD je v USA předním dodavatel automobilové diagnostiky. Každoročně dělá průzkum spolehlivosti aut,…