3.12. 2016 Matouš Jelínek

Sada na ošetření čelního skla: Funguje nano technologie?

 

Současné zamračené a deštivé počasí klade zvýšené nároky na výhled z vozu. Rozhodli jsme se proto otestovat sadu na ošetření oken.

Podzimní plískanice, brzká tma… Jak se dočtete na straně 30, rychlé stmívání má na svědomí každoročně stovky životů. Byť o tom už statistiky nemluví, častou příčinou může být i zhoršený výhled z vozu. Znáte to sami – mokré sklo se v podvečer leskne, jak se v něm odrážejí paprsky z protijedoucích aut. Když začne pršet, je to ještě horší. Existuje celá řada přípravků slibujících zlepšení – většinou se nazývají tekuté stěrače. My jsme však otestovali trochu pokročilejší přípravek jménem Better View, který za 586 Kč nabízí Kia. A není sama – nano sadu na skla lze koupit od pěti stovek i u prémiových výrobců autokosmetiky. Podle obalu nabídne zlepšení viditelnosti ve všech směrech utěsněním mikroskopických pórů ve skle a odpuzováním vody. Rozhodli jsme se ji vyzkoušet.

V pěti krocích

1. Na rozdíl od většiny tekutých stěračů, které většinou stačí nastříkat na sklo, je aplikace výrobku trochu komplikovanější. Čelní sklo desetileté ojetiny je nutné nejprve důkladně umýt. Vzali jsme si na to běžný mycí prostředek a houbičku na nádobí. Čím důkladněji sklo vyčistíte, tím lépe. Doporučujeme při té příležitosti umýt i zbytek vozu - jinak se v následných krocích zašpiníte.

2. Teď je na řadě aplikace renovátoru. Doručujeme vzít si na to latexové rukavice. Oranžová pasta v lahvičce, která konzistencí připomíná dressing „Tisíc ostrovů“, moc nechce ven. Nakonec se nám to ale daří a už přiloženou houbičkou drhneme přední sklo. Mikroskopické spáry z čelního okna je třeba vyčistit. Tohle má pomoci.

3. A teď umýt! Sklo je nutné zbavit pasty a pořádně jej opláchnout. Ideální je hadice, nám se osvědčil i tlakový rozprašovač, vhodný třeba na zahradu.

4. Další lahvičku označuje výrobce jako neutralizátor. My bychom ho nazvali hezky po česku líh. Návod říká, že máme okno ošetřovat od okrajů po střed papírovou utěrkou, dokud nebude dokonale čisté. To se ukazuje jako větší problém, než bychom čekali. I po několikátém přejetí se utěrka znovu špiní. Nakonec je ale sklo skutečně dokonale čisté a po přejetí píská jako v reklamě na jar.

5. Jdeme do finále – po pětiminutovém čekání zbývá už jen aplikace finální vrstvy. Takzvaný protektor se nanáší utěrkou z mikrovlákna vždy nejdříve na jednu polovinu skla. Plochu je nejprve nutné zcela pokrýt přípravkem. To by nám šlo – v teplotě kolem deseti stupňů se rychle nevypařuje, navíc se hezky roztírá. Závěrečné leštění je větší oříšek. Ne že by s ním přicházel nějaký zádrhel, je ale nutná trpělivost a pečlivost, jinak na skle zůstanou šmouhy. Celý závěrečný proces se opakuje dvakrát s odstupem patnácti minut. Po dvouhodinovém čekání můžeme zkusit výsledek.

Verdikt

Po postříkání vodou se na rozdíl od neošetřené části skla na povrchu vytvoří menší a koncentrované kapičky, které díky hydrofobnímu efektu rychle stečou. To je na pohled rozhodně příjemnější než celé sklo zalité vodou. V rychlostech nad sedmdesát kilometrů v hodině by pak s takto ošetřeným sklem skutečně šlo jet i bez použití stěračů, což ale úplně nedoporučujeme. Po setření totiž stejně vidíte dokonaleji, navíc některá vozidla využívají informaci o využití stěračů ke spuštění systému automatického osušování brzdových kotoučů.

Přípravek se nám ale jinak líbí – v průběhu nočních deštivých jízd městem je lépe vidět místy, kam nezasahují stěrače, sklo se také výrazně méně špiní. To se výborně hodí například na boční a zadní skla či zpětná zrcátka. V neposlední řadě se díky důkladnému umytí a zacelení mikroskopických škrábanců ve skle omezily odrazy světlometů protijedoucích aut. Že by však byl rozdíl propastný, říct nemůžeme.

Vražedný ostřikovač

Britská agentura pro ochranu zdraví v roce 2010 přišla se zajímavým zjištěním. Její výzkum potvrdil, že u pětasedmdesáti pacientů došlo k nakažením legionelózou prostřednictvím infikované vody do ostřikovačů. Akutní horečnaté onemocnění postihující především dýchací cesty se přenáší nejčastěji formou aerosolu. Podle výzkumů je jeho výskyt u profesionálních řidičů pětkrát četnější než u zbytku populace.

Co je hydrofobní efekt?

Hydrofobní neboli vody se bojící jsou takové povrchy, které nenesou žádný náboj a tvoří tak s vodou malé nebo žádné vodíkové můstky. Typickým příkladem jsou oleje či jiné mastné substance. V současnosti se pro vytvoření hydrofobního povrchu využívají také nanotechnologie.

Spolupracujeme s TipCars.com
Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak

Stav právního státu v Polsku se navzdory výzvám Bruselu…

Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily

Velké plány v segmentu elektromobilů má automobilka Audi.…

Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským Pražská bytová situace není katastrofální, prohlásil Pilný v duelu s Čižinským

Zanedlouho se přepíše mapa politického vlivu na pražském…

Tesla čelí kvůli Muskovu tweetu už i kriminálnímu vyšetřování. Akcie prudce klesly Tesla čelí kvůli Muskovu tweetu už i kriminálnímu vyšetřování. Akcie prudce klesly

Americké ministerstvo spravedlnosti vyšetřuje výrobce…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje? Samostmívací zpětné zrcátko šetří vaše oči. Víte, jak funguje?

Samostmívací či jinak řečeno elektrochromatické vnitřní…

Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku? Týrání převodovky: Co se stane, kdy ve 100 km/h zařadíte zpátečku?

Nesychronizovaný zpětný chod se potkal s roztočeným…

 





 
Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Dnes 20:57

Seat k SUV Arona a Ateca přidává již dříve avizovaný třetí model. Tarraco je největší v nabídce. Zakamuflované prototypy a teasery už jsme viděli, teď se odhaluje kompletně.




Blesk.cz

Smrt sbormistra Kulínského (†59): Zemřel jako chudák! Žil z peněz mámy

Smrt sbormistra Kulínského (†59): Zemřel jako…

Kdysi velmi vlivný muž s velkými příjmy! Vězení, které dostal za pohlavní zneužívání nezletilých dívek, ale…

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za jásotu lidí v KLDR, vítal ho i Kim

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za…

Letoun jihokorejského prezident Mun Če-ina v noci na úterý přistál na letišti v severokorejské metropoli…

 

iSport.cz

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě, po třetině střídal

Hrachovinovi nevyšla premiéra v základní sestavě, po…

Premiéra v základní sestavě Barysu Astana nedopadla pro brankáře Dominika Hrachovinu dobře. Účastník letošního…

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem. Nevěřím, že je vše špatně

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem.…

Českému národnímu týmu chce vrátit ztracenou reputaci, hráčům zase hrdost z toho, že můžou navléct dres s…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…