Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SAE World Congress 2007: benzin má budoucnost

Kamil Kýr
Diskuze (16)
Na kongresu SAE (Society of Automotive Engineers) v Detroitu se mimo jiné horlivě diskutovalo i o budoucnosti zážehových motorů. Velká skepse zavládla nad některými alternativní způsoby pohonu, zejména CNG.

Blízká budoucnost je zřejmě stále vyhrazena převážně zážehovým motorům a jejich dalšímu vývoji. V záloze totiž zůstávají pokrokové technologie spalování benzinu jako systémy přímého vstřikování s laserovým a plasmovým zážehem, systémy s elektronickým řízením ventilů, systémy s variabilním časováním a zdvihem ventilů a motory s homogenní směsí zapalovanou řízeným samozážehem v celém spalovacím prostoru (HCCI).

Důvody skepse vycházejí z výsledků prodeje vozů s pohonem na CNG. Tyto výsledky se bohužel vztahují na celý svět, i když kongres rozebíral hlavně situaci v USA. Původní prognózy se výrazně neshodují z nynějším stavem, který nezahrnuje pouze biopaliva (CNG), nýbrž i palivové články či hybridní pohon. Například v roce 1998 experti předpovídali, že za několik málo let bude po USA jezdit až 100 tisíc automobilů s palivovými články. Ale ani dnes tomu tak není.

Vozy s pohonem na CNG se také prodávají minimálně a ochota nechat si staré automobily upravit na spalování méně závadných paliv je u motoristů mizivá, především kvůli vysokým nákladům a zhoršení dojezdu nebo komfortu v praxi. Výrobci už nechtějí dávat trhu další šance a experimentovat s vidinou jen malého úspěchu.

Biopaliva platí a rozhodně ještě dlouhou dobu platit budou jako velmi okrajová alternativa k benzinu, resp. naftě. Benzinové motory disponují dostatečným potenciálem zefektivňovat provoz a velkou důvěrou motoristů, kteří v klasická paliva stále věří. CNG vidí odborníci spíše jako dobrý doplňkový zdroj energie vedle hybridních systémů či automobilů na vodík, než jako hlavní a stěžejní palivo pro automobily budoucnosti.

Kamil Kýr
Diskuze (16)
Avatar - misoo
25. 4. 2007 18:13
Re: you may say i am a dreamer ;-)
kolko dnes beznych veci bolo kedysi za hranicou sci-fi :-)
24. 4. 2007 21:27
škoda CNG
se nedivím, když dodatečná zástavba nebo i přímo automobilky CNG dodávají za 80 000 kč a výše. To Bursík nikdy neřekne! A že se vám to vyplatí až za 50000 (každému trochu jinak) km, si dopočítáte sami...
24. 4. 2007 11:50
Re: plyn
Prestavba na LPG se u noveho auta zaplati po zhruba stejne dobe jako diesel, v tom bych problem nevidel. Horsi je, ze zaroven ziskas spoustu neprijemnosti - nemuzes do podzemnich garazi, prijdes o cast kufru nebo rezervni kolo a neprodavaji to taky u kazde pumpy. S CNG je to jeste horsi - pumpy skoro zadne, auto navic hodne pribere na vaze a dojezd je ubohy.
24. 4. 2007 10:57
Re: Je to jasne
to sy pyš ;-)
24. 4. 2007 10:48
Re: you may say i am a dreamer ;-)
řekl bych, že něco takového je dokonce za hranicí sci-fi ;-) A výfuk s polyfonním vyzváněním už by byla jen hororová třešnička ;-)